Sv: Virka

Min fux är kär i dina nordsvensktofflor! Han undrar om de månne vill gå på en date? :D

IMG_2520.jpg


(Ursäkta den dåliga hovvården...)
 
Sv: Virka

Hooloovoo:
sådana blommor som jag virkat på vantarna kan jag iaf förklara för dig! :angel:

Jerseyite: :D jag har snart ngt här som passar din fux ännu bättre... ;)
 
Sv: Virka

Har vi någon vänsterhänt virkare i tråden?
Jag är egentligen högerhänt men fick i uppdrag på jobbet att lära mig tvärtom för att kunna hjälpa en som är vänsterhänt..
Det fungerar hjälpligt, men frågan är om man "ska" använda nån annan teknik än vid högerhänt virkning eller om det bara är att spegelvända det? Jag har hittills inte fixat att spegelvända det rätt av, utan jag håller tråden likadant som jag gör i vanliga fall vilket saktar ner mig ganska mycket.
 
Sv: Virka

Jag är vänsterhänt, och jag spegelvänder allting. Skall jag vara riktigt ärlig är det högerhänt virkning som verkar spegelvänd. :o
 
Sv: Virka

Beror väl på vad man är van med:) Ska ge mig på det igen och se om jag kan få över garnet på höger hand, borde gå enklare om jag bara lyckas med det!
 
Sv: Virka

Du kan inte ta några bilder på de olika momenten för att ge nåt att jämföra med? Så att om man vill lära sig vänsterhänt så kan man kolla på dina bilder...? :D
 
Sv: Virka

Mitt tips vad gäller att lära vänsterhänta, är att sitta mitt emot varandra när man lär in. Ska tydligen vara det enklaste har jag hört...
 
Sv: Virka

OS-mössan:

Ni har kört med fasta maskor efter mönstret?

Nu är OS slut. Men man kan ju göra den i andra färger :) Du hade hittat perfekta färger! Vad var det för garn?
 
Sv: Virka

Hooloovoo:
sådana blommor som jag virkat på vantarna kan jag iaf förklara för dig! :angel:

Ja du får jättegärna skriva ner förklaringen här om du vill :bump:

Det var inte riktigt sådana jag satt och försökte med men igår kväll lyckades jag i alla fall få till en hjälplig blomma med fem kronblad (fyra är mycket lättare)
 
Sv: Virka

OS-mössan:

Ni har kört med fasta maskor efter mönstret?

Nu är OS slut. Men man kan ju göra den i andra färger :) Du hade hittat perfekta färger! Vad var det för garn?

Nä, halvstolpar. Utan mönster alls. :o (men mitt garn var tunnare, och jag virkade nog fastare också. Så det ser väl lite annorlunda ut)

Jag gjorde min av restgarner som jag hade hemma. Det blåa och svarta var Svarta fåret Freja, det gula var Kitty´s castle Michiko. Det vita var ngt okänt vitt akrylgarn. :angel:
 
Sv: Virka

smart tänkt, men i mitt fall håller jag och personen jag ska hjälpa i samma nål så jag måste kunna med vänster om det ska funka... H*n står för hållandet och jag för styrningen.
 
Sv: Virka

Jag har blivit inspirerad av era fina alster här i tråden, så idag har jag budat hem virknålar på Tradera! Jag har aldrig virkat någonting i hela mitt liv, inte heller följt mönster, så det här ska bli spännande!

Jag funderar dock på det här med garn. Har varit inne på DROPS och läst lite, och har förstått att det finns en mängd olika garn vad gäller fasthet etc. Hur vet jag vilket garn jag ska använda till vilka prylar? Jag måste ju buda hem lite garn också och hittar massor med fint, men vet inte om jag kan ta "vad som helst". Hilfe? :)

Edit: Kom på en fråga till... Det som kallas virkgarn, är det bara sådant man kan använda? Vad är skillnaden mellan virkgarn och "vanligt garn"? Jag tycker att det ser tunnare och lite mer kompakt ut..? och när använder man vardera?
 
Senast ändrad:
Sv: Virka

Jag kan absolut försöka (nästa gång det är dags att virka, alltså... just nu är det sticka-sticka-tova som gäller), men hur tar man kort samtidigt som man virkar om man bara har två händer? :o
 
Sv: Virka

Jag tror att det var så jag lärde mig! Syfröken på lågstadiet var högerhänt och lärde mig ingenting - jo, hon lärde mig att om man syr sig i fingret med symaskinen, så får man faktiskt gallskrika.
 
Sv: Virka

Jag funderar dock på det här med garn. Har varit inne på DROPS och läst lite, och har förstått att det finns en mängd olika garn vad gäller fasthet etc. Hur vet jag vilket garn jag ska använda till vilka prylar? Jag måste ju buda hem lite garn också och hittar massor med fint, men vet inte om jag kan ta "vad som helst". Hilfe? :)

Edit: Kom på en fråga till... Det som kallas virkgarn, är det bara sådant man kan använda? Vad är skillnaden mellan virkgarn och "vanligt garn"? Jag tycker att det ser tunnare och lite mer kompakt ut..? och när använder man vardera?

Är det ingen som kan svara på mina garnfunderingar? Jag vill ju börja nununu :D
 
Sv: Virka

Man kan virka med vad som helst. Taggtråd med.:p

Virkgarn är tunnt garn som jag inte skulle vilja använda när jag stickar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp