Sv: Virka

En filt eller ett stort överkast med rutor ska ju bara ett långt projekt, tycker jag. Lite som ett lapptäcke. Det får ta den tid det tar. :D
(Mitt projekt har dock ett slutdatum, så jag kommer försöka göra klart den så fort som möjligt.)
 
Sv: Virka

Frågan är hur lååångt ett långt projekt är? Mamma har rutor i en låda som hon började på för typ femton år sen... :D

Men visst, jag är lite sugen, det är jag! Får väl öva på mina småprylar ett tag till, och samla mod. Ska för övrigt till en kompis i kväll och dricka vin och kika på melodifestivalen, och första lilla cerisa scarf-embryot ska med!

Ditt projekt, är det kossan du menar? Nyfiken ju. :)
 
Sv: Virka

Det projekt jag syftade på var mormorsrutorna. Kossan är egentligen 6 månader sen, men jag kan inte stressa genom den. :D
 
Sv: Virka

*knapplån*

Jag har inspirerats av dessa mattor och vill göra en liknande fast som duk istället.
Jag virkade lite när jag var yngre och tänkte be min mormor att göra denna. Kan nog försöka mig på en egen men vill ha en jag vet blir bra. ;)

Ni verkar virka en del med garn, men antar att denna duk blir bäst med bomullstråd. Eller vad tror ni?
Och vilken färg tror ni blir snyggast? Vitt bord - vit, svart, grå eller beige?

Funderar även på att försöka göra en prinsesstårta som ska användas som nålsdyna eller nått. Det borde jag väl kunna lyckas göra själv? :)
 
Sv: Virka

Vad har du för färger i övrigt i inredningen? Ska duken sticka ut eller bara finnas till? Har liksom en viss betydelse för färgvalet.

Att virka med bomullstråd rekommenderas inte. Det blir väldigt tunnt och pilligt. Stackars mormor.;) Tunnt bomullsgarn gjort för virkning bör dock funka. Om mormor är en van virkare så har hon säkert koll på vad som passar för att få rätt storlek och känsla.

Prinsesstårtan kan du säkert fixa själv om det finns en bra beskrivning.
 
Sv: Virka

Jag har vitt vitt vitt, rosa, svart, grått och lite beige. :D

Jo, mormor är en mycket van virkare så hon gör nog det där super. :)
Jag har noll koll på trådar och sånt så det är ju tur att det finns något mittemellan! :D
Tack!

Frågan är bara hur man efterliknar den där på snyggast sätt... Man får väl prova sig fram men det ser ju ut som mattorna inte är bara av de små bitarna utan är på något tunt material. Har för mig att det finns något liknande man kan stryka på för att korta upp gardiner, finns det sånt i bredare material tro och skulle det funka att fästa ihop hela duken?
 
Sv: Virka

Efter ett nästan årslångt uppehåll med vikningen har jag börjat smyga igång lite igen. :)

Det har blivit ett par skor till dotterns docka:
stybbe%2B018.jpg

Ett par babytossor (har tänkt göra en matchans mössa också...):
stybbe%2B062.jpg

och lite tillsnyggning av förvaringen av nålar och tråd som annars bara legat löst och trassligt i en låda. :angel:
32151619.jpg
 
Sv: Virka

Kul att du puttade upp tråden igen, det hade jag tänkt göra imorgon. Då börjar jag på arbetsterapi och just nu är det tydligen många som stickar och virkar, en av terapeuterna är en hejare på det och jag är jättesugen på att lära om. Virkade litegrann som barn men har inte virkat på många år, minns dock att jag tyckte att det var enkelt och väldigt roligt och att man fick resultat fort. Jag har tänkt att lära mig virka mormorsrutor imorgon och har planer på att virka en pläd på 300 rutor med vitt och ljusgrått som basfärg, men med inslag av mörklila, syrénlila, mörkgrått och enstaka svart. Denna pläd kommer att vara ett hemmaprojekt, jag ska bara lära mig att virka själva rutorna på terapin. Sedan vill jag lära mig att virka efter mönster, har en bok full med amigurumi-mönster hemma som jag vill kunna använda.

Slutligen ska jag sätta igång med stickandet igen, någonting jag redan kan men som jag tycker är skitsvårt. Lilla målet är att sticka en halsduk till sambon, stora målet är att kunna sticka koftor och sånt i framtiden. Handarbete är verkligen min grej och jag tror att stickning och virkning kan vara en nyckel till att slippa ta mediciner varje gång jag har ångest. Att bara fördjupa sig i en monoton rörelse som kräver en gnutta tankeverksamhet men som ändå är vanebildande nog att man kan göra den framför en film eller dokumentär med en kopp thé är oerhört stresslindrande för mig. Herregud, jag är nog så tantig som mina vänner säger att jag är, 22 år gammal men redan gammal tant i själen!
 
Sv: Virka

*kl*

Gaaah! Kan inte hitta mina virknålar :eek:
Brukar virka ihop strumpor som gått sönder på hälen och i tån, fungerar kanon och så blir strumpan mycket mer arty :D
Har också virkat ett par tofflor, men de är också mer arty än de som visats i tråden :angel:
 
Sv: Virka

Nu har jag lärt mig att virka mormorsrutor! Det var jättelätt när man väl fattat tekniken. Ska iväg till stallet nu, och på vägen ska jag förbi en garnhandel och köpa ett par olika garner och en virknål! :love: Sedan ska jag lyssna på talbok och virka hela vägen till stallet. Myyyys!
 
Sv: Virka

Kul att du puttade upp tråden igen, det hade jag tänkt göra imorgon. Då börjar jag på arbetsterapi och just nu är det tydligen många som stickar och virkar, en av terapeuterna är en hejare på det och jag är jättesugen på att lära om. Virkade litegrann som barn men har inte virkat på många år, minns dock att jag tyckte att det var enkelt och väldigt roligt och att man fick resultat fort. Jag har tänkt att lära mig virka mormorsrutor imorgon och har planer på att virka en pläd på 300 rutor med vitt och ljusgrått som basfärg, men med inslag av mörklila, syrénlila, mörkgrått och enstaka svart. Denna pläd kommer att vara ett hemmaprojekt, jag ska bara lära mig att virka själva rutorna på terapin. Sedan vill jag lära mig att virka efter mönster, har en bok full med amigurumi-mönster hemma som jag vill kunna använda.

Slutligen ska jag sätta igång med stickandet igen, någonting jag redan kan men som jag tycker är skitsvårt. Lilla målet är att sticka en halsduk till sambon, stora målet är att kunna sticka koftor och sånt i framtiden. Handarbete är verkligen min grej och jag tror att stickning och virkning kan vara en nyckel till att slippa ta mediciner varje gång jag har ångest. Att bara fördjupa sig i en monoton rörelse som kräver en gnutta tankeverksamhet men som ändå är vanebildande nog att man kan göra den framför en film eller dokumentär med en kopp thé är oerhört stresslindrande för mig. Herregud, jag är nog så tantig som mina vänner säger att jag är, 22 år gammal men redan gammal tant i själen!

Äh, struntprat, du är ingen tant! Fånigt att sticka och virka ska anses som tantigt, men att designa och sy sina egna kläder är coolt! :confused:

Ja, jag tror att din ångest klart kan hjälpas av att sticka och virka! Go for it! :bump:

Jag har hittat en vit sommarklänning/strandklänning som jag vill virka. Tänkte dock ta en annan färg.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=99&d_id=5&lang=se
 
Sv: Virka

Jag har hittat en vit sommarklänning/strandklänning som jag vill virka. Tänkte dock ta en annan färg.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=99&d_id=5&lang=se

Roligt projekt! Har du bestämt färg(er)?

KL
Jag började virka för någon månad sedan och är helt fast. Vad roligt, avslappnande, kreativt, lugnande det är. Och alla garner! Förut har jag skrattat åt en kompis som har hur mycket garn som helst, men nu förstår jag precis hur det går till.

Jag har precis blivit klar med de här vantarna och håller på med en trekantssjal i ljust mossgrönt mohairgarn :love: och ett par handledsvärmare som mamma ska få i födelsedagspresent. Värmarna virkar jag helt på frihand, det har jag inte gjort förr. Kul!

Jag hittade en rolig sida med spetsar som var formade till skålar/fat/"koppar" med hjälp av lim, det ska jag prova sedan. En spetsskål.
 
Sv: Virka

Vad är det för sida du har hittat? Är själv sugen på att sånt. Jag hittade en artikel i "101 idéer" om att göra skålar av spets och måste bara prova på det själv. Jag har faktiskt tänkt att göra en klotformad lampa till sovrummet av spetsdukar jag virkat själv. Min sambo har bestämt färgerna så jag ska ner till stan för att handla garn och gå förbi nån loppis för att se om de har några gamla böcker om virkade dukar att ha som inspiration.

Annars håller jag på med en liten babytröja, inte för att jag har barn eller vet vem jag ska ge bort den till, men barnkläder är så mycket mindre än vuxenkläder så jag hinner inte tröttna på projektet :angel:

Jag har några halvklara projekt som jag måste göra klart snart bland annat en mus i grått mohairgarn och en brödkorg i sånt där tyggarn eller vad det nu heter.
 
Sv: Virka

Åh, vilken söt! Jag vill virka en bikini tills i sommar, min kompis hade en (svindyr köpt) virkad bikini förra sommaren och jag var såååå avis, den var verkligen hur söt som helst! Fodrad med hudfärgat baddräktstyg bara. Jag funderar på att göra en svart fodrad med rosa! Eller till och med en svart- och rosarandig. Någon som har några idéer på vilket garn man ska använda?
 
Sv: Virka

Förresten har jag kommit åtta rutor på mitt lilla projekt och precis som jag trodde så är det hur avslappnande och skönt som helst. Jag har satt mig en liten stund varje kväll och virkat innan jag ska sova, har fungerat fint mot sömnproblemen, i alla fall lite. Kroppen mår så bra av att inte gå direkt från TVn/datorn och i säng utan att man gör någonting stillsamt och lagomt monotont en stund. Det märks jättetydligt, jag har känt mig väldigt avslappnad när jag går i säng nu.

Fast igår kom jag på mig själv med att tänka "Nej, men om man skulle ta en kopp thé och virka en stund... Det går kanske någonting bra på SVT?" och det var lite läskigt :D 22 going 78.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp