Sv: Virka

Du har rätt i att du ska börja med fyra luftmaskor. Sen ska du i den första luftmaskan du gjort göra 11 stolpar. St = stolpar, inte stycken, i virkvärlden. :)
Det räknas då som 12 stolpar, 3 luftmaskor motsvarar 1 stolpe på höjden.
 
Sv: Virka

Jag gör verkligen sanning av "dum blondin" för jag fattar inte hur jag ska göra 11 stolpar i den första luftmaskan.
 
Sv: Virka

Stick ner nålen i första luftmaskan och gör en stolpe, sen sticker du ner nålen igen på samma ställe och gör en stolpe och så fortsätter du så till du har gjort 11 stolpar. Klarare? :)
 
Sv: Virka

Haha, virk-pucko, vet exakt hur det känns! Det bästa sättet är att försöka, och göra fel. Mitt första försök var också en mössa, och jag minns hur blåst jag kände mig när jag läste beskrivningen... :)

Om man ser på en beskrivning så ser det jättekrångligt ut. Men om man tar den bit för bit så är det inte så svårt trots allt. Bara hojta om du kör fast!

Och så har jag ett bra tips: vanligt garn går bra att riva upp när man gjort fel. Lurvigt mohairgarn gör det inte... ;)
 
Sv: Virka

Ofta står det i beskrivningen. Ex att tjugo maskor i fem varv ska bli 10x10 cm. Vissa virkar hårdare och andra lösare, och kan behöva korrigera med tjockare eller smalare virknål. Viktigast kanske om man virkar kläder i en viss storlek. Jag har alltid chansat och virkat på direkt, har fungerat so far. :)
 
Sv: Virka

Jo, så har jag redan gjort, men åtminstone längst ut som en ram runt hela vilkten vill jag ha en kant som liksom inte ser ut som resten av filten. Jag vet inte om jag vill ha en lite vågig kant eller någonting, men jag försöker ju göra en modern twist på en klassisk gammal virkningstyp och därför vill jag lägga in lite personlighet i den och inte bara tråckla ihop alla delarna... Eller, om jag bara tråcklar ihop alla delarna, åtminstone göra den där ramen runt.
 
Sv: Virka

Spännande! Kanske kan man sammanfoga rutorna med zick-zack med tråd, så det liksom sitter luftigt ihop? Eller kanske en virkad bård runtom kunde vara fint, typ böljande form vid varje ruta? Eller kanske tofsar, som på den här Odd Molly-sjalen? (Den har rutorna fästa på ett luftigare sätt också.)

Jag har funderat på just den, hur man gör längs övre linjen. Kan man virka halva mormorsrutor? Har försökt hitta beskrivning men inte lyckats... om nån vet så blir jag glad för tips!

m11-168-674-9004-back-2-10.jpg
 
Sv: Virka

Nu är jag klar med mössan! Den blev väl lite sisådär. Jag lyckades på nåt sätt få den toppig upptill istället för rund.
 
Sv: Virka

Åh, vilken snygg sjal! Har också funderat på zick-zack mellan rutorna... Fransar kanske vore något. Hmmmm... Jag tror att jag får fundera på det där... Jag har ju trots allt runt 140 rutor kvar att virka :p
 
Sv: Virka

Nu har jag lekt lite med blommor och kunnat provpussla en miniduk. Det var riktigt kul, tror jag fortsätter! :)

virkad_duk-138.jpg
 
Sv: Virka

Nämen, den försvann? Provade med en ladda upp bild-tjänst jag inte använt förr. Provar igen!

1b5201111121A6838.jpg
 
Sv: Virka

Haha, sorry, det verkar fungera nu..! ;)

Och många många gånger, nån moderator får gärna rensa efter mig... *rodnar nästan*
 
Sv: Virka

Hihi, där kunde ingen missa den! ;)
Fin! :D

Jag lyckades skriva ut bilderna jag lagt upp här i tråden så nu ska mormor få dem så hon förstår hur jag menar. :)
 
Sv: Virka

Har nu köpt garn för att virka en klänning. Hoppas att den blir bra! Lägger in bilder senare, när jag kommit en bit på vägen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp