Sv: Virka

Måste visa upp mitt gesällprov!

Är 38, lärde mig virka för någon månad sen och är helt FAST! :o Gesällprovet bestod i en bebisfilt till makens brorsdotter, som föddes den 13 mars. Garnet var baby alpacka silk och VANSINNIGT svårt att virka i - halkigt och silkigt. Att fästa trådarna var en mardröm. Det slutade med att maken fick knyta sytrådar runt alla knutarna (totalt ca 200) natten innan vi skulle träffa bebisen.

Men så här blev det!

197451_10150128004579753_743634752_6485936_2444288_n.jpg
 
Sv: Virka

Åh, superfin! Om jag tröttnar på mina rutor innan jag är klar (med 160 stycken allt som allt...) så tror jag att jag gör en bebisfilt :) Din blev toppen.
 
Sv: Virka

Vilka fina färger!
Skitfin blev den!

Men du fick mig än mer motvillig till att våga prova något mjukt o silkigt garn till nån myssjal eller så... :rofl:
 
Sv: Virka

kl

Här är en till som fastnat i virk-träsket. ;)
Jag fick en virknål och lite garn av min mor för att jag ville testa och se om jag kunde lära mig.
Och det kunde jag! Alldeles av mig själv. (Och en beskrivning på nätet) :vissel:
Projektet just nu är att virka mormorsrutor, som förhoppningsvis tänker bli en fin filt som jag kan mysa med i soffan i den här kalla lägenheten.
 
Sv: Virka

Kl

Jag har fastnat i syträsket och har lagt virkningen lite åt sidan men efter att ha hittat ett underbart garn har jag börjat uppta virkningen igen. Med garnet ska jag göra en liten babykofta så här långt har jag kommit

tumblr_lizh5lol051qgkp2h.jpg


Jag passade även att ta en bild på babysfilten jag gjorde för nåt år sedan
tumblr_lizghpmvJT1qgkp2h.jpg

Jag har "fodrat" den med en del av en ikeafilt och resten av filten har nu blivit en isbjörn (och har fortfarande en del fleecefilt kvar så det hinner bli mer gosedjur:D)

Ursäkta bildkvaliten, fick ta mobilen för jag har glömt att ladda kameran:angel:
 
Sv: Virka

Det är helt ljuvligt mjukt det garnet, jag hittade några nystan på rea som fick bli handledsvärmare. Jättefin filt, verkligen! Jag har också börjat virka nyss och blev helfast. Senaste veckan eller så har jag haft stiltje på virkfronten, men nu är jag sugen igen. Verkligen jätteroligt!

kl
Jag har börjat fundera på en filt jag med, blir sugen av alla fina som ni visar här. Den här har jag nästan bestämt mig för.
paintedturtleafghan02_medium.jpg

Roströd eller terracotta kanske med cremefärgad "inramning"/kontrastfärg. Vad tror ni om det?
 
Sv: Virka

Vilken häftig filt. Den tycker jag att du ska göra :) Tror det blir bra med båda de färgerna. Jag tycker är lättast att bestämma när jag står i butiken och jämför färgerna med varandra.


Är väldigt nöjd med idéen med fleecefilten jag blev dock väldigt irriterad när jag skulle få till hörnen för jag visste ju precis hur jag ville ha dem men att få dem så i praktiken var inte det lättaste Men tillslut så blev det hyfsat bra. Hoppas att framtida babis kommer gilla den :D
 
Sv: Virka

Jag använde oxå ikeas fleecefilt som foder. Stickade fuskpolo till en liten tjej, och då blev det bebisrosa foder till den stickade polon :) De är även bra att sy grejer i, har en fuskpolo i ren fleece till mig själv.
 
Sv: Virka

Ja, så brukar jag också välja garn. Känna, lukta, lägga ihop färgerna. :D Nu kan jag snart börja på filten, för sjalen är snart klar. Den är lite bubblig i överkanten, men annars blev jag nöjd. Jag ska våtspänna den först, för det har jag läst är bra, att man kan rätta till de där små bubblorna då. Är det någon som brukar göra det? Lyckas inte peta in bilden här så jag länkar.
 
Sv: Virka

Det är farligt för mig att gå i garnaffärer jag vill så gärna köpa mer än vad jag behöver :angel: Farligt när de nu börjar få mer garn i de vanliga affärerna typ Ica och coop men sambo får dra mig därifrån ibland ;)

Fin grön färg du hade på sjalen, älskar den färgen. Jag har aldrig våtspänt men skulle tro att om du googlar det hittar du säkert hur du gör. Annars finns det fullt med bloggar om virkning och nån av dem måste ju veta hur man gör.
 
Sv: Virka

Fleece är underbart :D En fuskpolo kanske man ska göra till nästa vinter, det hade jag ingen tanke att man ska göra. Jag har köpt på mig fullt med fleecefiltar för att kunna sy olika gosedjur men kul att göra annat också :)
 
Sv: Virka

Just ja, jag ska visa vad jag har gjort under helgen också :D

Mönstret är från “Fina kläder till barn” av Sue Whiting. Det som saknas är en knapp, annars är den helt klar
tumblr_lj486nkGms1qgkp2h.jpg


En närbild så att färgerna syns bättre
tumblr_lj48npnVPY1qgkp2h.jpg


Älskar detta garn så nu har jag på resten av garnet börjat på en halsduk. Efter 2 dm tog garnet slut så nu måste jag köpa mer garn. :D Ska nog köpa det i en annan färg också så jag kan göra en till tröja ;)
 
Sv: Virka

Jag brukar göra det med stickat, har aldrig prövat med virkat, men googla blocking så kommer det upp en hel massa!
 
Sv: Virka

Tack för tipset och det engelska ordet! Jag har inte kommit till skott ännu med att våtspänna sjalen och egentligen är det nog inte väldigt nödvändigt, eftersom det inte är flera delar som ska stämma ihop eller så. Däremot är jag nyfiken på hur mycket man kan forma och har sett någon före/efter-bild på spetsvirkning där "mönstret" framträdde så himla mycket tydligare efteråt. Det ska bli spännande att prova.
 
Sv: Virka

Jag blockade de virkade blommor som jag visade tidigare i tråden, till den svarta duken. Blötte, la en handduk över strykbrädan och nålade fast dem där. Funkade kanon - och kan säkert fungera för dig också även om hela sjalen nog inte ryms på en gång.

Har även sett mer avancerade sätt, med trådar (för raka kanter, då nålat blir lite taggigt) och på ett sånt där stort pussel i samma material som liggunderlag - pusslet kan man lägga i den form man behöver. Säkert jättesmidigt för större arbeten som filtar och sjalar.
 
Sv: Virka

Tack för tips! Jag gjorde på "ditt sätt", tyckte dina blommor såg fina och liksom tydliga ut. Det rätade ut bubblet i överkanten, men inte riktigt en våg nedtill, som ni ser. Så nu är sjalen helt klar.
Klar%20p%C3%A5%20riktigt%21.jpg


och%20bakifr%C3%A5n.%20Ganska%20n%C3%B6jd%2C%20men%20sv%C3%A5rfotat....jpg

Nöjd!

Och jag hittade fint garn idag till nya filtprojektet!
Jag hade nog inte tagit mig för att göra något så stort om inte flera här skrivit om sina filtar. :p
Filtprojektet.jpg

Mest nougat och det orange som kant, tänkte jag, så här:
paintedturtleafghan02_medium.jpg
 
Sv: Virka

Vad fin sjalen blev! Ser supermysig ut! :)


*knapp*

Någon som har tips på ett ENKELT mönster till någon form av löpare eller duk?
Min svägerska fick följa med mig till garnaffären och blev sugen på att virka en löpare/duk så hon köpte ett garn hon gillade och jag lovade att hjälpa till att hitta mönster men har inte hittat något som är enkelt nog när jag sökt hittills (har dock inte letat klart än såklart ;) ) och tänkte att någon här kanske faktiskt har tips.
Hon är ganska så virknovis så enkelt är viktigt! :p
 
Sv: Virka

Tack!

Kanske bara vanlig vågvirkning, hittade en bra beskrivning med bilder här
Med kontrasterande rand i annan färg några varv från kanten kunde det bli fint tror jag. Men hon kanske tänkt sig något skirare?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp