Sv: Virka

De är hur enkla som helst och så köper man melerat garn - så man slipper hålla på att byta färg hela tiden. (Själv är jag lite småtrött på det efter att ha gjort måååånga jobb med mormorsrutor..)
 
Sv: Virka

I morgon ska jag gå på stickcaféet i byn. De här superfina alpackagarner och ullgarner, men jag ska inte köpa något utan se till att jag blir klar med det jag redan sysslar med.

Brukar ni gå på stick och virkcaféer?
 
Sv: Virka

Nej, inte ännu, men jag var på min första stick-after work i fredags. Det var riktigt trevligt så jag ska gå fler gånger.
 
Sv: Virka

Nu har yngsta dottern fått en varm tröja också, i mjukt och mysig merinoull... Jag har planerat lite broderi på den också, någon gång ;-)
januari%2B2012%2B144.jpg

januari%2B2012%2B148.jpg

januari%2B2012%2B134.jpg
 
Sv: Virka

Men oj så fin tröja! Och modellen går inte av för hackor heller. :)

Får man fråga var du funnit mönstret? Garn? Virknål? En sån vill min son också ha!!
 
Sv: Virka

Men oj så fin tröja! Och modellen går inte av för hackor heller. :)

Får man fråga var du funnit mönstret? Garn? Virknål? En sån vill min son också ha!!

Underbar modell, både på tröja och barn! :laugh: Jag är också lite intresserad av mönstret...


Tack! :D

Både barn :angel: och tröja är egen modell, finns inget mönster på någon av dem... :crazy:

Tröjan är i grunden en hexagonkofta (får man länka till andra bloggar? annars får ni ta bort den här! http://myrosevalley.blogspot.com/2010/06/hexagon-baby-cardigan-pattern.html i 15 varv tror jag men sedan har jag virkat 6 extravarv på bara tre sidor för att inte få så vida armar som på en hexagonkofta.... Minskade antalet stolpar vid halsöppningen för att inte få ngn sådan där nedvikt krage... Sedan har jag monterat ihop tröjan, virkat en liten rak krage (bara ett varv med stolpar runt halsen), och sedan virkat vidare runt runt på nederkant och ärmar, även tagit in dem så de smalnat av... (7 varav, varav minskning var 5:e stolpe de tre sista)

Garnet är lanette superwasch (den lila kanten är ngt annat...) och jag har använt virknål 3... Tröjan är nog stl 92.
 
Sv: Virka

*kl*

Jag lärde mig att virka igen igår kväll :D Nej, men farmor lärde mig när jag var liten och då kunde jag väl lite grann, men jag har nog inte hållit i en virknål på allvar sedan i fyran när vi skulle virka kaktusar. Påtvingat handarbete har aldrig varit min grej, så jag la nog ner ganska snabbt efter det.

Hur som helst, det var ju lätt att komma ihåg luft, smyg, fast, halvstolpe, stolpe och dubbelstolpe när jag väl kommit igång och det borde jag väl kunna komma någonvart med! Försökte mig på en mormorsruta som blev lite underlig i formen, men *något* blev det ju i alla fall :laugh:

Fick nyligen ta över farmors jättesamling virknålar, så redskapen har jag, och har tänkt handla garn i helgen. Har en bra garnbutik nära mig har jag upptäckt, så jag antar att jag kan ta med det lilla bomullsgarn jag har hemma och förklara att det är sånt jag vill ha fast i annan färg? (Hade bara ett julrött pyttenystan på ca 1cm i diameter liggande, annars hade jag nog försökt mig på mera.) Körde med en 2.5mm nål igår och det kändes lagom för mig att börja med, låter det vettigt för en rookie tro?
 
Sv: Virka

Avslutade bebisfilt nr 2 igår kväll. Garnet är Drops Delight. Blev rätt nöjd med färgkombinationerna faktiskt, det är ju alltid ett vågspel när man kör melerat garn.

bild-20.jpg
 
Sv: Virka

*kl*

Dags att plocka upp virktråden igen! :laugh: Nu när kvällarna mörknar så blir det mer soffmystid och jag saknar nåt att ha i handen.

Nån som har tips på mönster till scarves? Jag hittar många fina mönster på trekantsjalar men långsmala scarves är det sämre med. Tänker mig nåt att linda om halsen, till tröjor. Gärna med nåt avancerat mönster.
 
Sv: Virka

kl

Höstens första projekt är i stort sett färdigt. Den saknar knappar och det är några trådar kvar som ska fästas. Det skulle vara till 3-6 mån baby men jag tror den blev lite stor. När jag mäter den verkar den ligga mellan storleken 3-6 mån och 6-12mån. Men det är bättre med för stort än för litet så det finns nåt att växa i. Den skulle egentligen vara långärmad men jag var rädd för att garnet inte skulle räcka. Enligt mönstret skulle det gå på ca 100g till hela tröjan (förutom kantgarnet) men trots att jag använde 3 st olika 100g garn och ändå såg det inte ut att räcka till ärmarna så jag skippade dem.

Vad tycker ni? Jag har ju inga barn själva men funderar på om jag ska ge bort den till vänner som har fått barn. Men är den tillräckligt fin att ge bort i present?

tumblr_mbmnlcXsBA1qi1ltfo1_1280.jpg

(ursäkta kvaliteten på bilden, den är tagen med kass mobilkamera)
 
Sv: Virka

Fin! Har gjort ngt liknande i större modell till mina barn.

Hoppar in i tråden, jag verkligen älskar att virka. Men är inte utrustad med så mkt tålamod så jag gör oftast enkla projekt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp