Sv: Virka

Så här ritar hon mönstret:
m%C3%B6nsterritat.JPG
 
Sv: Virka

Det blir nog lika bra i alla fall. :-)

Jag tänkte på alpacka-garn. Det är väl väldigt mjukt? Är det väldigt dyrt?
Får väl sätta mig och googla lite mer ingående nu i helgen.

Vad andra material är bra att virka filt av? Det ska bli en 'sommarfilt' så den behöver inte vara varken tät eller varm.
 
Sv: Virka

Alpacka är jättemjukt. Det är ju extrapris på all alpacka som finns på garnstudio.com, och deras garner finns ju i en massa butiker, så passa på nu och köp! Man kan ju också beställa på nätet, men jag tycker att det är lite klurigt att se färgerna rätt då om man inte redan har jobbat med garnet. Jag tror alpacka blir bra till en filt, eller kanske merinoull. Bomull blir ju kanske rätt så hårt, men det finns ju mjukare bomullsgarner också. Kolla gärna garnstudios hemsida, de har en hel massa garner och gratis mönster. Sök på filt så hittar du en massa olika.
 
Sv: Virka

Jag gör filtar av alla möjliga garnvarianter. 100% ull, mjuk bomull, luddiluddgarn, blandade garner. Jag tar vad jag har. :D
 
Sv: Virka

Jag stickar två stolpar i en maska, hoppar över en maska, stickar två stolpar o s v... :D Ska se om jag kan få in en bild.
 
Sv: Virka

Hmm nu är jag liite ledsen. Valpen har fått tag på påsen där jag hade lagt sjalen och handledsvärmarna som mamma ska få i julklapp. Detta har resulterat i ett garnnystan som är ett enda virrvarr och ser ut som att det kommer att ta 100 år att reda ut samt att ena handledsvärmaren är alldeles förstörd.. just nu tror jag att hon bara får sjalen faktiskt.
 
Sv: Virka

Kolla här eller googla ananassjal, finns ett gäng mönster. :laugh:

Nu har jag gjort min första ananassjal :). Just ju håller jag på med en till. Dessa två ska bli julklappar. Sen ska jag även göra en till mig själv för jag behöver en svart sjal till nyår :D

Jag kom på att man brukar ju blocka sjalar. Nån som vet om det ska göras oavsett vad det är för garn? Nån som har tips på hur man enklast kan blocka?
 
Sv: Virka

Jag har inte koll på om alla garner funkar för blockning, men de gånger jag har blockat har jag först blött ner i kallt vatten och kramat ur vattnet, ej vridit, mycket viktigt tydligen. Sen har jag lagt 2-3 tjocka handdukar/badlakan på sängen och sträckt ut "grejen" och nålat fast. Att få nåla om flera gånger är inte ovanligt, eftersom man ju sträcker ut trådarna för varje dragning. Sen har det fått torka. Det brukar ta ett tag, så blocka inte i den egna sängen... ;)
 
Sv: Virka

Jag var in i lokala garnaffären igår och köpte mjukt bomull/acrylic-garn (enligt rekommendation). Började virka igår med dubbelt garn (också enligt rekommendation)men tyckte det blev så himla hårt... Ska jag byta garn eller virka med enkelt i stället?
Jag gör samma som Malumbub fast med fasta maskor istället för stolpar.
Det blir skitsnyggt men som sagt lite väl "o-baby-mjukt".

Någon som snabbt kan svara på vad en filt ungefär brukar ha för mått?
 
Sv: Virka

Byt till tjockare nål eller ta bort ena tråden. Och tvätta filten när den är färdig. Då borde den bli mjukare.


Jag kör på alla möjliga storlekar. Lite efter känsla. En del vill ju ha efter barnvagnens mått, en del vill ha större/mindre. 50*70 känns ju dock inte som en ovanlig filtstorlek.
 
Sv: Virka

Tror iofs att en babyfilt kan vara lite mindre än vad malumbub föreslår, om du inte skulle orka virka så stort. Jag skulle virka med enkel tråd, men ännu hellre med alpacka eller babymerinoull. Fast nu har du ju redan köpt, och ditt garn är ju lättare att tvätta om det skulle bli geggigt!
 
Sv: Virka

Jag fortsätter på dubbelt garn och så virkar jag en 'enkel' av alpacka-garnet jag beställt! ;)

Om inte bebis vill ha den 'hårda' filten så gillar säkert nån av katterna den. :D
 
Sv: Virka

Tack för tipset! Det fungerade jättebra :)
Tänkte lägga ut bilder efter jul så att ingen som inte ska se råkar se ;)
 
Sv: Virka

Vill anmäla min medverkan här.

Har en halsduk på gång, men den är inte klar. Det är däremot dessa fyra amigurumis!
IMAG2321.jpg

Fabian, God Ood, Ond Ood och den lilla djävulen Gullegris.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp