Sv: Virka

Men du, den där ska jag ha en översättning på någonstans! Ska kika igenom mina gömmor och återkommer! :laugh:
 
Sv: Virka

Jag är förresten själv sugen på att virka en sjal. Jag har hittad en som jag vill göra. LÄNK Problemet är dock att sidan är på ryska :D Min webbläsare översätter sidan åt mig och resten får jag väl gissa mig fram till. Men jag vill kolla om ni gissar samma som mig. I diagrammet gissar jag på att pricken är luftmaskor, det lilla v är fastmaskor och korset måste var stolpar. Jag tycker det ser ut att vara enkla stolpar på bilderna. För inte kan det vara dubbelstolpar?

Kolla här eller googla ananassjal, finns ett gäng mönster. :laugh:
 
Sv: Virka

Du behöver kolla hur många meter per gram garnet ifrån rusta är. Kid-silk är 800 m per 100 gram. Du behöver lika många meter för att kunna följa mönstret.
 
Sv: Virka

Hejhopp!

Har funderat ett tag på om jag ska till o börja virka igen (har virkat lite förut när man gick i skolan men det är ju några år sedan nu).
Och har nu kikat runt lite på olika mönster o sånt. Fastande bla för denna:Sjal
Min frågor till denna är då: Kan denna vara ett bra "första" projekt eller kan det vara svårt för en nybörjare?
Fråga två är; hur mycket garn behöver man? Fattar inte hur man räknar ut sådant ännu, någon som vill/kan hjälpa mig?
Tänkte kanske om man kunde köpa typ detta garn? OM i så fall, hur många lär jag behöva då? :p


Tänkte på en sak, i sjalens beskrivning (här ovan) står det att man ska ha virknål nr 3,5 men nu är den minsta jag har nr 5. Tror ni det går att använda den istället för en 3,5?
OM i så fall, vad blir skillnaden? :o:angel:
 
Sv: Virka

Ju större virknål desto lösare maskor och lösare sjal. Om du inte tar ett tjockare garn förstås. :)
 
Sv: Virka

*knapp*

Virkat klart mitt första djur. :D Är en försenad (eftersom den inte blev klar i tid) födelsedagspresent till några kompisars dotter... Var mycket större än jag trodde så garnet hade inte räckt om jag inte virkat kroppen i bara ena maskbågen, men då blev den lite lös istället, öronen virkade jag inte efter mönster och de blev lite olika stora, men vad tusan! Tanken som räknas? ;)

IMG_3445.jpg
 
Sv: Virka

wpid-dsc002861.jpg


Jag har tagit fram mitt evighetsprojekt.. en sjal till min mamma som hon ska få i julklapp. Svårt att veta hur stor jag ska göra den bara då hon är rätt kraftig.
 
Sv: Virka

Var hemma med sjukt barn i 2 dagar och då blev det en virkad mössa och ett par stickade raggsockor (dock alldeles för stora för sonen stl 10-12 år så min pappa får dem i julklapp). Mössan ska ges bort till en cancersjuk pojke.

edan har jag blivit klar med min kjol som är virkad i alpacka. Den b lev faktiskt riktigt bra, tror jag! Bara knappar kvar. Ska fota och lägga in bilder.
 
Sv: Virka

några spontana färgkombinationer har jag inte, men den var ju jättesnygg. Ska sparas i favoriter. Om jag t ex skulle göra den till tonårsdottern skulle jag nog göra "botten" i.. hmmm... jag tycker att färgkombinationerna i ränderna var fina så jag skulle nog behålla dom och ta en annan färg till resterande.. typ svart.. eller... åh så svårt
 
Sv: Virka

*tar sista*

Jag slänger mig in i tråden igen.

Med nystartad syjunta och tillskott i familjen på G så måste jag ha ett projekt. Funderade på filt men behöver inspiration. Vart hittar man t.ex mönster? Vad ska man ha för garn och virknål? 'Måste' man göra "rutor/lappar" eller finns det andra snygga upplägg?

Mottager tacksamt alla tips! :)
 
Sv: Virka

Jag håller på med en sån här, typ:
filtenv-st.JPG


Enkel, snabb, rätt så kul och med rätt garn (i mitt fall mjukt bomullsgarn) blir det en mjuk och trevlig filt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 383
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp