Sv: Virka

preproga.jpg

picture-6.png


Jag har beställt en sån här duk av Mysboll men hon vill ha mönster, någon som har ett som liknar eller som kan hjälpa Mysboll med något mönster hon kan virka efter? :D
 
Sv: Virka

Vilka fantastiska dukar!

Jag satte igång med min tredje (!!) mormorsfilt. Denna till den kommande bebisen.

Jag virkade en mest som test i vanligt enkelt akrylgarn till sonen, en i ull till systersonen och nu en i bomullsgarn till bebisen som beräknas i januari..

rutorna-720x540.jpg
 
Sv: Virka

*knappen*

Har hållt på med samma sjal hela hösten och inte kommit så långt än (eller kanske halvvägs lite drygt).. :P Hoppas på att jag ska få motivation att göra klart den nu i dagarna...

På torsdag ska jag åka till USA och att virka på flyget har visat sig vara en mycket bra idé!
Någon som har några bra idéer på vad jag ska virka?

Garnerna jag har just nu är melerade sådana, den längst till vänster, som inte är i ett nystan än, har jag mer av.. De andra bara de nystan som finns på bilden...
630ebdb4.jpg


Mössor har jag ganska gott om, men gillar att virka mössor, fast det är roligare att virka mönster med olika garner i så fall... Funderar på någon mer sjal men vet inte om garnerna jag har räcker, eller vad jag skulle ta för mönster...

Några tips? :)
 
Sv: Virka

På torsdag ska jag åka till USA och att virka på flyget har visat sig vara en mycket bra idé!
Ojojoj, jag skulle inte tro att du får med dig virknålen genom säkerhetskontrollen :crazy: Eller har du någon specialare, typ trubbig i annat material än metall så kanske det går bra!
 
Sv: Virka

Jag har virknålar i plast, så det är inga problem alls. Har haft stickor med i både trä och plast också. Men de senaste åren har jag bara virkat så då har jag bara haft virknålar med. Sist hade jag med en i metall också iofs, en liten tunn en. Inga problem heller, varken dit eller hem.
 
Sv: Virka

Här är mitt nuvarande projekt som jag håller på med. EN kjol med mormorsrutor längst ned: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=43&lang=se

Jag fick ett antal lådor med garn i somras av inackorderingen vars svärmor gått bort så jag hittade dessa garner: http://s816.photobucket.com/albums/zz82/Cillavan/?action=view&current=DSC00310.jpg

Den beigea blir grundfärg och den gammelrosa och lila (som inte är så blå som bilden visar) blir mönsterfärger på rutorna. Vad tror ni? Jag har funderat fram och tillbaka på dessa garner och de har legat synliga och jag har liksom blivit besatt av färgerna som jag tycker är lite udda. Jag hade aldrig kommit på färgkombinationen själv. Sedan har de en annan kjol som är skitsnygg: http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=115&d_id=40&lang=se
Den skull jag också vilja virka men har ingen garn just nu, och får i så fall köpa något liknande då garnet gått ut. Men på Garnstudio har de Alpackarea, så de hade ett garn som var motsvarande som jag skulle kunna köpa, kjolen skulle kosta 200 tror jag i garn med alpacka/vanlig ull. Billigt! Och då vill jag ha mörkgrå.
 
Sv: Virka

Tror det blir en läcker färgkombination!

Lizan, att du inte virkar lite tunnare sjalar, dvs inte trekantssjalar utan avlånga? Så går det väl lite snabbare? Min kompis har gjort en sådan i ett garn som påminner om ditt onystade: http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com/2011/11/1e-advent.html

Mönstret heter "irländskt nät", hittar det inte på nätet, men det finns i många virkböcker. (Fast det heter kanske inte "irländskt" i alla?)

Det blir ju rätt läckert att virka mormorsrutor i melerat garn också! Gjorde en bebisfilt i melerat vitt/lila som fick en limegrön kant runtomkring, blev faktiskt riktigt snyggt. Och ganska skönt att slippa behöva byta färg i rutorna hela tiden!

Själv håller jag på med ytterligare en Tony Irving-sjal... :o De är så lättgjorda! Denna gång i grå/vitt/mörkgrått/silvrigt melerat garn.

sjal-1.jpg
 
Sv: Virka

Jag gillar inte riktigt avlånga sjalar om de inte är i tunnare tyg och inte virkade.. :p Alternativt stickade halsdukar... Tyvärr! Annars var det en bra idé. :) Mormorsrutor kanske jag ska prova men har liksom ingen att ge en liten filt till och behöver ingen själv.. Dessa ilandsvirkproblem! :D


De gråa färgerna i din var ju hur fin som helst!

Jag tror att jag ska åka till garnaffären och köpa något att virka ett skydd till min nya iPad... Alla snygga skal är slut i affärerna här men NÅGOT behöver jag innan jag åker hem så jag tror det får bli det...
 
Sv: Virka

Men du behöver ju inte nödvändigtvis göra en bebisfilt av dina rutor? ;) varför inte ett iPad-fodral, eller en ... ... Sjal? :)
 
Sv: Virka

Min kompis virkar mobilfodral med blingbling som hon säljer och intäkterna går till barncancerfonden (hennes som har haft cancer). Hon virkar i Cotton Viscose som ju är skitsnyggt garn i många läckra färger! Ska se om jag hittar en länk.
 
Sv: Virka

Ehh... Vaddå enkelspårig? :angel: Kan man alltså göra annat av mormorsrutor? ;)
Fast filt till mig själv skrev jag ju att jag inte behövde... :D Men nu när du säger det så minns jag att jag sett sjalmönster med rutor... och att göra fodralet av rutor kan ju bli skoj!

Får se vad jag hittar för garner när jag väl lyckas ta mig till garnbutiken! :)
 
Sv: Virka

Usch, nu måste jag börja med mormorsrutorna! Jag avskyr att virka mormorsrutor, blö! Fick nog av det när jag var liten. Åsså blir de för stora också. Får antingen ta mindre nål eller modifiera dem lite så de passar som nedre kant i kjolen.
 
Sv: Virka

Hittade ett par jättefina garner idag.. Hade lite tidspress och då var det mycket lättare att bestämma sig för vilka garner jag ville ha.. Konstigt! ;)

Garnbutiken har fullt med virkade och stickade saker överallt, gjorda med olika garner och tekniker såklart... Hittade ett par krokade saker och kom på att det kanske vore kul att prova. Så nu tänker jag att jag nog ska kroka mitt iPadfodral! Fast först måste jag nog åka o köpa en längre virknål eller om jag faktiskt hittar en kroknål på den närmre hobbybutiken, orkar inte åka till garnbutiken igen.. :p
 
Sv: Virka

Jag har börjat med krokningen nu och det är kul att få göra något nytt och det blir skitsnyggt! :D

Får se om jag vågar chansa på att jag får ta med mig den långa virknålen i metall på flyget hem på onsdag bara... :cool:

Bilden gör det inte alls rättvisa, varken färger eller "mönstret" som blir av krokningen.. Ser mycket snedare ut på bilden än i verkligheten.
fa045798.jpg
 
Sv: Virka

Köp en 8? En 12 är ju jättegrov, så då får du ta ännu tjockare garn och modifiera mönstret.

Lizan: Hur gör man krokning? Det ser jättehäftigt ut! Vad ska det bli?
 
Sv: Virka

Det ska bli ett fodral till min iPad. :)

Garnstudio har videobeskrivningar på både den krokningen jag gör, och en annan där det ser helt stickat ut. Det är jätteenkelt att göra!
 
Sv: Virka

Har rätt tunnt garn hade tänkt lägga det dubbelt och inte göra det i mönster, den ska vara enfärgad.

Om man inte ska följa den beskrivningen... Kan man inte göra en mössa genom att göra "huvudringen" först och sen virka sig uppåt? Eller är det bara dumt? :D
 
Sv: Virka

Har rätt tunnt garn hade tänkt lägga det dubbelt och inte göra det i mönster, den ska vara enfärgad.

Om man inte ska följa den beskrivningen... Kan man inte göra en mössa genom att göra "huvudringen" först och sen virka sig uppåt? Eller är det bara dumt? :D

Det har jag oxå funderat på. Stickade kamo-mössan till sambon som blev för "kort", så jag lurar att sticka bakvänt. Det är ju bara att göra ökningar i stället för minskningar, och när den är lång nog börja med resår :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 457
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp