Sv: Virka

Jacko: haha kul att vi kör samma! :D

Brisa: mössa röstar jag för! :D Jag äääälskar att virka mössor! :p
 
Sv: Virka

Vilka mönster använder du dig av till mössor? Jag "måste" virka en till Ellenungen (dottern alltså), hon är snart 2, och jag har svårt att hitta bra mönster... Jag är eg nybörjare (började virka för ett halvår sen), så det får inte vara för svårt.

Finns det virkforum på nätet förresten? Bloggar har jag hittat (virkpias tycker jag om!), men den här tråden fyller mina behov bättre... :o
 
Sv: Virka

Forum får man ju inte länka till! ;) Fast jag vet ändå inga. :p

Jag använder inget mönster när jag virkar mössor, utan bestämmer om jag vill ha något mönster/text eller liknande i mössan, o sen virkar jag bara på! :D
 
Sv: Virka

Det finns t.ex. Ravelry som är ett fantastiskt ställe för stick- och virknördar. Googla på crochetville så hittar du ett mera renodlat virkforum.
 
Sv: Virka

En enkel mössa att börja med är den s k OS-mössan, som var vanlig för nåt år sen - i blått, gult, svart och vitt. Men man kan ju såklart välja vilka färger man vill, en eller flera. :)

Beskrivningar finns gott om på nätet på svenska, googla bara "os-mössa".

Jag har gjort den i några olika varianter med olika garntyper. Exets söner gillade den lite längre och hängig. Dottern ville ha tofs och glittergarn. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Virka

Det bidde en ny utmaning: ska prova virka vantar! Har googlat fram ett mönster och köpt alpacka-garn och är redo att sätta igång. Håll tummarna för mig! :)

Förresten, har nån av er vana att blocka? Alltså blöta och spänna ut en färdig virkning. Ska försöka mig på det nu för första gången, sjalen jag virkade. Har lagt ut ett gammalt täcke på vardagsrumsgolvet, men den ryms knappt. Haha, jag återkommer om det lyckas.. ;)
 
Sv: Virka

Egentligen ingenting, kände mig lite på hal is men det är väl bara att blöta och nåla upp.. :)

Har funderat över att använda långa blompinnar istället, och trä igenom mönstret. För jag vet inte om jag har nålar så det räcker. Egentligen skulle pinnarna nog varit smalare, men vad sjutton. Det borde ju gå blocka om, om det inte blir bra?
 
Sv: Virka

Så gjorde jag - blötte och nålade.:) De knepiga bitarna tycker jag är att få det jämnt så att inte plagget blir skevt och att sträcka ut lagom mycket. Vissa mönster gör sig bättre när de inte är så hårt blockade medan andra är tvärtom. Vissa plagg vill man få större, andra inte.

Jag har bara använt nålar så jag har ingen aning om det funkar med blompinnar. Det finns speciell vajer att köpa, men jag har inte gjort det (ännu). Om man kan blocka om eller inte beror nog på hur spänstigt garnet och mönstret är dvs om det kan dra ihop sig eller ej.
 
Sv: Virka

Jag lägger det i blöt i diskhon en stund tills jag är säker på att det är genomblött. Tar upp, kramar ur vattnet försiktigt, rullar in plagget i en stor frottéhandduk och kramar ur mera vatten. En del har i ylletvättmedel eller specialprodukt om de vill påverka garnets yta, men jag har hittills inte behövt göra det.
 
Sv: Virka

*kl*

En mössa jag gjorde igår

2011-09-15130849.jpg


Och en till yngsta dottern idag

2011-09-15204223.jpg
 
Sv: Virka

Tack!
Nu har jag precis avslutat sjalen till min systers födelsedag. Hon önskade själv färgen, inget jag skulle valt - jag som var ung på 80-talet (jag har liksom redan varit där). Kärleksknutar även denna gång.

bild-17.jpg


Kanske inte världens bästa bild, tagen med ajfånen...
 
Sv: Virka

Haha fränt! Visserligen har jag gjort ett virkat sadelöverdrag till min cykel så jag är på rätt väg :D

Har fått för mig att göra slut på alla mina små garntussar som ligger i påsar överallt, så nu ska jag göra en restgarnspåse! Tänkte utgå från en avlång mormorsruta och vika på mitten och virka handtag, sedan lär jag ha fått en ny idé och tar upp alltihop och virkar nåt annat :p
 
Sv: Virka

Hur blev det?

jag avslutade ännu en sjal häromdagen. Kärleksknutar i det fluffiga cerisa garnet Vivaldi, med en kant av ett "effektgarn" som jag fyndat på rea (i cerise, orange och guld).

310179_10150328835529753_743634752_8027564_805464224_n.jpg


Just nu virkar jag på en halsduk till pappa och en tunn sjal i garnet Lace i irländskt nät till mig själv. Den sjalen blir nog aldrig färdig, för det var ett pillerijobb värdigt hobbitar.
 
Sv: Virka

Det blev kalas! Blev lite skevt baktill, där snörena och rosetten sitter, men varför ska allting vara centrerat? Jag har alltså virkat en "tunnel" med ett snöre i, för att knyta åt om sadeln så överdraget inte glider iväg.
När jag får igång kameran kommer bild :)

Mitt senaste projekt:
Göra av allt restgarn. Det ska bli en julklapp till polarens nya kisse (ja, den gamla också). Har köpt in kattmynta och bjällror speciellt för detta ändamål. Det ska bli ett storpack kattleksaker i varierande färg och form :D
So far, ett litet äpple och en klassisk mus. Jobbar på en äggplanta. Tänkte fortsätta på grönsakstemat ett tag till, sedan blir det kakor och godis!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: iNTOHiMO
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 387
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 458
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp