Vinterns och vårens bokbingo 2024

Nej, hinner jag aldrig med! Dessutom vill jag inte tvinga mig att läsa en bok jag inte känner för. Den här gången tänkte jag iaf klara en rad och få bingo. Men det känns överkomligt!
Tur!

För mig är det första gången jag faktiskt kryssar på brickan och håller reda på vad jag läst. Tidigare har jag bara läst och skrivit här men vet faktiskt inte ens om jag fått något bingo. Siktet är i denna omgång inställt på en rad även för mig.

Jag kryssar "med ett djur i titeln" med To Kill a Mockingbird av Harper Lee.

Klassiker om amerikanska södern på 30-talet där advokaten Atticus Finch försvarar en svart man anklagad för våldtäkt på en vit kvinna. Hela historien berättat ur hans nio-åriga dotters synvinkel. Jag har läst den förut men det var länge sedan. Fortfarande mycket bra.

1000006592.jpg

Åke Edwardson, Den sista vintern, vinter i titel
Deckare som utspelar sig i Göteborg. En man vaknar och finner sambon död bredvid sig i sängen utan att kunna säga vad som hänt mer än att han sovit. Och snart sker ett nästan identiskt mord till. Tionde boken om kommissarie Winter (bonuskrysspoäng för namnet ;))

Ingrid Elfberg, Dagbrottet, del ett i serie
Undercoveragenten Zara har blivit röjd. Under ny identitet placeras hon som utredande hos polisen i Jämtland för att komma bort och ligga lågt. När en miljöaktivist mördas dras hon in i en utredning som visar vilka splittringar som uppstår i samhället pga. planerna på att öppna en gruva, och hur folket på lokalplanet blir spelbrickor för intressen på högre ort. Samtidigt som man får följa polisens arbete med mordet, så ska Zara parallellt hantera hotet mot sig själv och söker svar på vem som jagar henne.

Jag säger bingo och kryssar Bok med ordet vinter i titeln, med Vinterkrigare av Agneta Arnesson Westerdahl. Del två i hennes serie om Vikingatiden, och faktiskt bättre än del ett (Havets hundar). Personporträtten har utvecklats, så folk är nu inte lika stereotypt bara onda eller goda, utan det finns nyanser. Det gillar jag.

Riktigt bra inläsning av Gunilla Leining.
bingo 2024 redigerad.webp

Mitt fjärde kryss blir i rutan ”en manlig författare född efter 1980”. Jag har lyssnat på boken Eldslandet av Pascal Engman uppläsare Stefan Sauk.
Det är den första boken om polisinspektören Vanessa Frank där man får följa henna genom rån, mord och organhandel.
Tycker boken var bra, lätt att slukas med i sen så tycker jag att Stefan Sauk är en fantastisk uppläsare.
Dock var det en miss som jag nog alltid kommer förknippa med boken. Det är från en scen där personen drar ur sin pvk och hotar andra med den spetsiga kanylen. (Pvk är gjord av plast så det är bara en liten tunn plastslang som sitter i kroppen) Vilket känns lite svårt att hota med.😇

IMG_9320.webp

Skickar röksignaler till @Silver Girl, för här kommer mitt kryss för Döda kvinnor förlåter inte! Kryssar den som En som legat på svenska förläggareföreningens topplista under bingots gång, då den funnits på topplistan samtliga veckor hittills det här året.

OJ vad jag tyckte om den här boken, den hade verkligen allt! Jag har bara läst någon enstaka av Wennstams andra böcker och aldrig blivit särskilt imponerad, men nu känns det som att hon verkligen hittat sin genre. Karaktärerna, miljöerna och intrigerna är fantastiska, språket är bra och det kändes som att allt "gick lagom fort fram" så att säga. Dessutom tyckte jag att själva fallet som utreddes var spännande och lite oklart fram till de sista sidorna, samtidigt som jag uppskattade att författaren lämnade små ledtrådar till läsaren här och där under bokens gång vilket gjorde att man fick klura lite extra. Naturligtvis älskade jag även att hela boken formligen osar av feminism! 😍

Till er som har läst eller planerar att läsa boken rekommenderar jag att kika in på Katarina Wennstams Instagram. Boken utspelar sig i de kvarter på Södermalm där författaren nu bor, och änkefru Laurells lägenhet är till exempel tänkt att vara den lägenhet Wennstam nu bor i. Hon har lagt upp en del bilder på innergården där Emma Josefina hittades, på lusthuset, och andra delar av de miljöer som beskrivs i boken. Jättekul att se tyckte jag!

Bifogade filer

• Bokbingo vintervår 020224.webp
    Bokbingo vintervår 020224.webp
    400,7 KB · Visningar: 2
Hur definieras on location i bokbingot? Jag bor i en småstad. Jag vet knappt om det finns några böcker som utspelar sig här. Men om det räknas som on location om man jag läser en bok som utspelar sig i Skåne (jag bor i Skåne) så blir det ju betydligt mycket lättare!

Biografi med en person som gått ur tiden - Karl den store av Dick Harrison. Jag letade efter någon kortare, enklare biografi (dvs inte någon 500+ tegelsten om någon gammal svensk kung :p ), och när jag kollade igenom Dick Harrisons serie med lite kortare historiska böcker var det Karl den store som lät mest intressant, helt enkelt för att jag kan extremt lite om honom. Jag lyssnade dock på den som ljudbok, vilket inte är optimalt för mig för faktaböcker då jag kan ha lite svårt att ta till mig all informationen då.

Max 3 ord i titeln - Iron Flame av Rebecca Yarros. Del två i hennes fantasy(/romance) serie med drakryttare (mycket våld etc., så inte för ungdomar). Jag tyckte om den, men tyckte nog lite bättre om ettan. Likt ettan slutar den med en överraskning/cliffhanger.

Read on location - Längtan över Ådala av Åsa Liabäck. Feelgood om ett gäng olika personer som har varsin kolonilott i ett koloniområde. Trevlig, och jag tyckte nog lite bättre om den här än ettan (som jag har för mig att jag tycker var lite långsam). Lyssnar vidare på trean nu som ljudbok (som jag gissar kommer passa in på snöbollskrigskrysset ;))

IMG_20240202_100303653.webp

Skickar röksignaler till @Silver Girl, för här kommer mitt kryss för Döda kvinnor förlåter inte! Kryssar den som En som legat på svenska förläggareföreningens topplista under bingots gång, då den funnits på topplistan samtliga veckor hittills det här året.

OJ vad jag tyckte om den här boken, den hade verkligen allt! Jag har bara läst någon enstaka av Wennstams andra böcker och aldrig blivit särskilt imponerad, men nu känns det som att hon verkligen hittat sin genre. Karaktärerna, miljöerna och intrigerna är fantastiska, språket är bra och det kändes som att allt "gick lagom fort fram" så att säga. Dessutom tyckte jag att själva fallet som utreddes var spännande och lite oklart fram till de sista sidorna, samtidigt som jag uppskattade att författaren lämnade små ledtrådar till läsaren här och där under bokens gång vilket gjorde att man fick klura lite extra. Naturligtvis älskade jag även att hela boken formligen osar av feminism! 😍

Till er som har läst eller planerar att läsa boken rekommenderar jag att kika in på Katarina Wennstams Instagram. Boken utspelar sig i de kvarter på Södermalm där författaren nu bor, och änkefru Laurells lägenhet är till exempel tänkt att vara den lägenhet Wennstam nu bor i. Hon har lagt upp en del bilder på innergården där Emma Josefina hittades, på lusthuset, och andra delar av de miljöer som beskrivs i boken. Jättekul att se tyckte jag!
Hann tyvärr bli ett inlägg emellan. Kanske struntar i den rutan helt och hållet.

Hur definieras on location i bokbingot? Jag bor i en småstad. Jag vet knappt om det finns några böcker som utspelar sig här. Men om det räknas som on location om man jag läser en bok som utspelar sig i Skåne (jag bor i Skåne) så blir det ju betydligt mycket lättare!
Så här tänker jag kring det krysset (men det är ju inte jag som har gjort bingot ;)):
Jag har ibland kört exakt i min småstad/lokala närhet, om jag hittat böcker härifrån (det råkar finnas någon författare som skriver böcker som utspelar sig här). Nu körde jag dock på en bok som utspelar sig på en annan plats i Östergötland lite längre bort, i en stad som jag dock ofta är i (där jag jobbar). Jag tror dock inte jag hade valt en bok som utspelar sig helt i andra änden av Östergötland, där jag aldrig brukar vara. Men hade jag varit på resa någonstans, t.ex. i ett annat land, så hade jag räknat det landet som "on location" om jag läste i boken när jag var där.

Så här tänker jag kring det krysset (men det är ju inte jag som har gjort bingot ;)):
Jag har ibland kört exakt i min småstad/lokala närhet, om jag hittat böcker härifrån (det råkar finnas någon författare som skriver böcker som utspelar sig här). Nu körde jag dock på en bok som utspelar sig på en annan plats i Östergötland lite längre bort, i en stad som jag dock ofta är i (där jag jobbar). Jag tror dock inte jag hade valt en bok som utspelar sig helt i andra änden av Östergötland, där jag aldrig brukar vara. Men hade jag varit på resa någonstans, t.ex. i ett annat land, så hade jag räknat det landet som "on location" om jag läste i boken när jag var där.

Varken min hemort eller orten jag arbetar är några större orter som folk skriver böcker om tyvärr :(

Varken min hemort eller orten jag arbetar är några större orter som folk skriver böcker om tyvärr :(
Jag gjorde en rejält fri tolkning i förra bingot och kryssade read on location med en populärvetenskaplig bok om svamp då jag bor i/läst den i skogen.

Ett alternativ jag tänkt på är att läsa någon av hembygdsgårdens krönikor på den rutan. Definitivt något jag inte annars skulle läsa men handlar specifikt om min bygd. Jag har inte bestämt mig än.

Jag har åsikten att man får bedöma det relativt var man befinner sig. Är man i Malå får man kanske räkna större delen av Västerbotten, men är man i en storstad behöver man inte vara lika generös.

Någon avgränsning typ norra/västra Skåne eller liknande kanske passar? Eller område som historiskt/kulturellt/livsstilsmässigt känns som det hänger ihop med "din plats"?

Själv har jag tagit mig friheten att vara både generös och vag, dels beroende på mindre tätbebyggd del av landet, dels för att inte outa min exakta geografi...

Jag har åsikten att man får bedöma det relativt var man befinner sig. Är man i Malå får man kanske räkna större delen av Västerbotten, men är man i en storstad behöver man inte vara lika generös.

Någon avgränsning typ norra/västra Skåne eller liknande kanske passar? Eller område som historiskt/kulturellt/livsstilsmässigt känns som det hänger ihop med "din plats"?

Själv har jag tagit mig friheten att vara både generös och vag, dels beroende på mindre tätbebyggd del av landet, dels för att inte outa min exakta geografi...

Ja, det är ju det också. Bor man i Stockholm är det dels lätt att hitta en bok som utspelar sig där och dels så stort att det inte outar en det minsta lilla. Men bor man på en liten ort blir det både svårare att hitta en bok och väldigt mycket mer outande!

Kul att höra att jag inte är själv om att gilla den, eller ja uppenbarligen inte eftersom den ligger på förläggareföreningens topplista. Hade jag helt missat att man kunde kryssat den som 🙂 Men roligt att höra någon annans åsikt om den! Jag har inte läst något av Wennstam tidigare så har inget att jämföra med men kul att det kändes så jämfört med tidigare böcker för dig. Ska kolla in hennes instagram har inget konto men några foton brukar man kunna se ändå.

Hann tyvärr bli ett inlägg emellan. Kanske struntar i den rutan helt och hållet.

Hej ville bara påminna om nedanstående tidigare inlägg av mig är alltså helt ok att kryssa valfri bok som kryssats någon gång innan eget inlägg du själv gjort 🙂 Jag lovar dyrt och heligt att aldrig mer ha med rutan i eventuellt kommande kryss från mig 😄 eftersom den orsakat så mycket huvudbry :down:

Meddelande till alla: Jag har nu förstått att denna rutan :

Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingot

kan tolkas på flera sätt. Min tanke var att det skulle vara ett inlägg direkt före innan ett av dina inlägg i krysset. Men kommunikation i skrift är svårt så att den har tolkats även som valfri bok som kryssats innan i krysset

. Så båda tolkningarna av krysset är godkända kryss 🙂 Ber om ursäkt för otydlighet i rutan. Så ska jag försöka vara tydligare i eventuellt framtida kryss jag gör!

Senast ändrad:

Tycker absolut att tolkningen får vara mer fri vad gäller området om man bor på en liten ort. Är ju inte meningen att brickan ska vara omöjlig att kryssa om man bor på en ort där det inte finns några böcker som utspelar sig där :) Medan jag som bor i en av landets tre storstäder har många böcker som utspelar sig här att välja på och då får tolkningen vara lite mer restriktiv. Så kör på Skåne!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
1 732
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 794
Senast: Shpongle
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka