Skickar röksignaler till
@Silver Girl, för här kommer mitt kryss för
Döda kvinnor förlåter inte! Kryssar den som
En som legat på svenska förläggareföreningens topplista under bingots gång, då den funnits på topplistan samtliga veckor hittills det här året.
OJ vad jag tyckte om den här boken, den hade verkligen allt! Jag har bara läst någon enstaka av Wennstams andra böcker och aldrig blivit särskilt imponerad, men nu känns det som att hon verkligen hittat sin genre. Karaktärerna, miljöerna och intrigerna är fantastiska, språket är bra och det kändes som att allt "gick lagom fort fram" så att säga. Dessutom tyckte jag att själva fallet som utreddes var spännande och lite oklart fram till de sista sidorna, samtidigt som jag uppskattade att författaren lämnade små ledtrådar till läsaren här och där under bokens gång vilket gjorde att man fick klura lite extra. Naturligtvis älskade jag även att hela boken formligen osar av feminism!
Till er som har läst eller planerar att läsa boken rekommenderar jag att kika in på Katarina Wennstams Instagram. Boken utspelar sig i de kvarter på Södermalm där författaren nu bor, och änkefru Laurells lägenhet är till exempel tänkt att vara den lägenhet Wennstam nu bor i. Hon har lagt upp en del bilder på innergården där Emma Josefina hittades, på lusthuset, och andra delar av de miljöer som beskrivs i boken. Jättekul att se tyckte jag!