Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag kryssar bok som kryssats i tidigare bingo -20-22 med Pilgrimsfalken av John Alec Baker.

Märklig, väldigt visuell och fågelnördig läsupplevelse där min största behållning blir den mycket detaljerade visualisering som författaren målar upp med hjälp av ett ganska torrt språk. Läsningen blir en naturupplevelse.

Nästa kryss är också ett buketips, vet inte om det var denna tråden eller läser just nu. Det blir rutan med viktig syskonrelationen med Mitt namn är Firekeeper av Angeline Boulley, en YA deckar- ursprungsbefolkningsskildring. Mycket läsvärd, full av nyanserade levande relationsbeskrivningar i många kulturella tillhörigheter och dubbla lojaliteter; stam, hockeylag, separerade föräldrar, kärleken, FBI. Karaktäsrikedomen gör boken levande och intressant men ställer tyvärr till det lite med min hjärndimma och jag hänger inte riktigt med i upplösningen trots omlyssning. Trots det klart fin läsupplevelse!

bingo 2024 redigerad.webp

Ja, det är ju det också. Bor man i Stockholm är det dels lätt att hitta en bok som utspelar sig där och dels så stort att det inte outar en det minsta lilla. Men bor man på en liten ort blir det både svårare att hitta en bok och väldigt mycket mer outande!
Jamen precis, jag vet att jag tänkte på det när jag läste 1793 - jag jobbade i närheten av Fatburen och bytte sen jobb när jag läst halva boken till Östermalmstorg - dvs i närheten av Hedvig Eleonora kyrka, långt ut på bonnlandet. :D
Då är det verkligen "read on location" eftersom jag bor i Stockholm. :)

Hade jag däremot bott i mindre stad eller by hade jag nog tyckt att centralort i närheten eller liknande hade räckt.
Du kanske kan hitta nån bok som utspelar sig i "rätt" del av Skåne? Jag har just läst en som rör sig runt Malmö, Lund och Eslöv tex och vet att jag läst trevliga deckare som utspelar sig på Österlen tidigare så du hittar nog nån. :)

Nu har jag även läst ut Systrarna av Jonas Hassen Khemiri och kryssar den som En där en syskonrelation spelar stor roll.

Vad gäller boken som så vet jag nog inte riktigt vad jag ska säga egentligen, det var länge sedan jag kände mig såhär kluven inför en bok. Den var jättelång, tidvis jättejobbig, men också medryckande och smått beroendeframkallande. Jag såg den beskrivas som "litterär parkour" nånstans och det summerar det hela ganska bra tycker jag. Det var lite för konstnärligt konstlat, lite för pretentiöst, lite mycket av allt för att den helt skulle falla mig i smaken. Framförallt stördes jag av de långa pladdriga meningarna helt utan struktur, tror att jag räknade att den längsta sträckte sig över tre (3!) sidor med endast komma som skiljetecken. Det är förmodligen jättehäftigt och fint och skickligt på någon nivå, och det bidrog absolut mycket till känslan i boken överlag, men jag är nog inte rätt person att uppskatta sådant utan blev bara frustrerad. Karaktärerna var dock fantastiska, och sättet författaren blandar fiktion med självbiografi utan att det riktigt framgår vad som är vad är klart intressant och uppfriskande.

Ja ni hör ju, jag har mycket att säga om denna bok - och samtidigt så lite! Jag är absolut glad att jag läste den men osäker på om jag skulle råda någon annan att göra detsamma. Det beror nog lite på vad man uppskattar och har tid för - jag upplevde den som en bok som behövde få ta lite tid, och det inte enbart för att den är 724 sidor lång. Det känns lite skönt att ha den överstökad, men samtidigt kommer läsupplevelsen stanna med mig länge!

Jamen precis, jag vet att jag tänkte på det när jag läste 1793 - jag jobbade i närheten av Fatburen och bytte sen jobb när jag läst halva boken till Östermalmstorg - dvs i närheten av Hedvig Eleonora kyrka, långt ut på bonnlandet. :D
Då är det verkligen "read on location" eftersom jag bor i Stockholm. :)

Hade jag däremot bott i mindre stad eller by hade jag nog tyckt att centralort i närheten eller liknande hade räckt.
Du kanske kan hitta nån bok som utspelar sig i "rätt" del av Skåne? Jag har just läst en som rör sig runt Malmö, Lund och Eslöv tex och vet att jag läst trevliga deckare som utspelar sig på Österlen tidigare så du hittar nog nån. :)

Det är ju det också... Det hade varit att slippa läsa ytterligare en medioker deckare som är som alla andra deckare.

Men jag får kolla runt sen när jag kommer till den rutan. Tack för tipsen! Jag tror att jag har en som iaf i början utspelar sig i Lund. Det är rätt nära.

Det är ju det också... Det hade varit att slippa läsa ytterligare en medioker deckare som är som alla andra deckare.

Men jag får kolla runt sen när jag kommer till den rutan. Tack för tipsen! Jag tror att jag har en som iaf i början utspelar sig i Lund. Det är rätt nära.
En egen lön av Maria Gustafsdotter utspelar sig delvis i Lund och är inte en deckare, om du vill ha ett tips.

Tack! Ska kolla upp den!
Tipsar också om Mattias Edvardssons böcker som oftast utspelar sig i Lund. Hans senaste böcker är kriminalromaner, men han har tidigare även skrivit t.ex. En nästan sann historia som är en vanlig roman. Jag gillade den men tycker även att hans kriminalromaner är helt okej, har just satt tänderna i hans senaste (som förvisso utspelar sig i Trelleborg och inte Lund, men ändå).

Nu har jag även läst ut Systrarna av Jonas Hassen Khemiri och kryssar den som En där en syskonrelation spelar stor roll.

Vad gäller boken som så vet jag nog inte riktigt vad jag ska säga egentligen, det var länge sedan jag kände mig såhär kluven inför en bok. Den var jättelång, tidvis jättejobbig, men också medryckande och smått beroendeframkallande. Jag såg den beskrivas som "litterär parkour" nånstans och det summerar det hela ganska bra tycker jag. Det var lite för konstnärligt konstlat, lite för pretentiöst, lite mycket av allt för att den helt skulle falla mig i smaken. Framförallt stördes jag av de långa pladdriga meningarna helt utan struktur, tror att jag räknade att den längsta sträckte sig över tre (3!) sidor med endast komma som skiljetecken. Det är förmodligen jättehäftigt och fint och skickligt på någon nivå, och det bidrog absolut mycket till känslan i boken överlag, men jag är nog inte rätt person att uppskatta sådant utan blev bara frustrerad. Karaktärerna var dock fantastiska, och sättet författaren blandar fiktion med självbiografi utan att det riktigt framgår vad som är vad är klart intressant och uppfriskande.

Ja ni hör ju, jag har mycket att säga om denna bok - och samtidigt så lite! Jag är absolut glad att jag läste den men osäker på om jag skulle råda någon annan att göra detsamma. Det beror nog lite på vad man uppskattar och har tid för - jag upplevde den som en bok som behövde få ta lite tid, och det inte enbart för att den är 724 sidor lång. Det känns lite skönt att ha den överstökad, men samtidigt kommer läsupplevelsen stanna med mig länge!
Jag har börjat lyssna på den men känner mig högst osäker på om jag verkligen kommer vilja fortsätta, lite av anledningarna du nämner.

Med djur i titeln - Ett med hästen av Sally Swift. Om centrerad ridning, och hur man kan tänka för att få en bra sits och inverkan på hästen. Intressant att läsa, men hade nog varit ännu mer intressant om jag haft möjlighet att testa det. Det blev lite dåligt planerat att jag läste denna just nu, när jag för första gången har flera månaders ridförbud - först pga trolig spricka i svanskota, och sedan nu pga ryggoperation för diskbråck. Men om jag minns rätt så beställde jag hem den precis innan jag visste om sprickan, så ursprungligen var det kanske inte så dåligt planerat - men jag får nog låna hem den igen vid ett senare tillfälle när jag är igång med ridningen igen :p :D

Jag kryssar Read on location med De som vet ska offras av Ann-Britt Sternfeldt. En lagom okonventionell deckare som utspelar sig på landsbygden i Sjuhärad. Närmare än så kan det inte bli. Språket är fint, och upplösningen inte helt förutsägbar.

Boken är del 2 i Sternfeldts serie Morden i Sjuhärad, och var faktiskt bättre än den första. Utmärkt inläst av Gunilla Leining.

Kryssar rutan ”Bok med vår i titeln” med boken Vårbedrift av Stephen King. Novellen ligger till grund för filmen ”nyckeln till friheten”. Tycker det är en fin berättelse om Andy som sitter oskyldigt dömd på livstid för ett dubbelmord. Han blir vän med Red en erfaren fånge det är även han som återberättar Andys historia.

IMG_9320.webp

Jag har börjat lyssna på den men känner mig högst osäker på om jag verkligen kommer vilja fortsätta, lite av anledningarna du nämner.
Fullt förståeligt! Tror att jag hade haft ännu mindre tålamod med den som ljudbok, jag hade nog tappat fokus typ sju tusen gånger med tanke på hur pass rörig och flummig den är.

Snöbollskrig - Medan snön faller i Ådala av Åsa Liabäck. Del tre i hennes feelgoodserie om ett gäng vänner som har varsin kolonilott i Linköping, nu under vintern.

Ny författare - Daughter of the Pirate King av Tricia Levenseller. Fantasy/romance (dock lite lätt av båda), handlar om piratkungens dotter som har fått i uppdrag att bli kidnappad av ett annat piratskepp för att få möjlighet att söka igenom det, för att hitta en del av en karta till sirenernas ö (fylld av guld). Okej, jag gillade huvudkaraktärerna men inte superglad i själva miljön/huvudstoryn. Osäkert om jag kommer att läsa nästa bok i serien.

Tid är ett viktigt tema - Jorden runt på 1000 dagar av Fredrika Ek. Reseskildring om Fredrikas resa jorden runt, som hon gjorde själv på cykel. Kopplingen till tiden är både att ha mycket tid och kunna ta det lugnt och bara leva/njuta, men också nedräkning och stress för att hinna med t.ex. innan visumet går ut, eller innan Himalaya snöar igen för säsongen. Intressant, framförallt om alla de delar av världen man hör väldigt lite om.

IMG_20240204_203250042.jpg

Jag känner att jag nu behöver revidera min ursprungliga plan om att inte satsa på fullt bingo - det har blivit lite mer läsning än jag tänkte :p (det positiva med att vara tvingad att ta det lugnt och ligga i sängen stora delar av dagarna, medan ryggen läker...)

Kryssar rutan ”en bok som har tilldelats ett pris” med boken House of sky and breath av Sarah j Maas boken är andra delen av Crescent city serien. Boken har vunnit Goodreads choice 2022. Den här boken är bättre än första boken, lite högre tempo men lever inte riktigt upp till mina förväntningar. Väntar dock med spänning på tredje boken som borde komma om två veckor.

IMG_9320.jpeg

Jag kryssar bok under 100 sidor. Har läst "Före grupp 8 långt före" av Astrid Lindgren. Den var på 60 sidor därav krysset. Författaren behöver nog ingen närmare presentation gissar jag :)

Detta är en samling noveller och kåserier av Astrid som jag förstår utgivna postumt 2014. Titeln är det ett direkt citat från henne som hon ska ha yttrat vid genomläsning av ett av kåserierna långt efter hon skrivit det. Det är texter med ett kvinnligt fokus.

Jag gillade bäst de noveller där hon låter barnen betrakta de vuxnas värld. Som 4-årige Jerker som råkar överhöra en diskussion om jungfrun i familjen. Hon har ingen fästman. Det verkar vara en oerhörd brist för en jungfru att inte ha detta och han funderar på vad en fästman är. Men han bestämmer sig för att hjälpa jungfrun . Han bestämmer sig för att köpa en fästman i julklapp och tar med sig en 5-öring till handelsboden och köper en styck fästman att levereras på julafton.

Sen finns det lite andra noveller som handlar om skrivflickor på kontor m.m tyckte de var av lite varierande kvalitet en del gillade jag mycket men andra fastnade jag inte alls för.

Det var iallafall kul att läsa något helt annorlunda av Astrid och funderar på om jag gillade novellerna med barn bäst för att det är så jag är van att läsa böcker av henne och känner henne som författare. För det blev klart en igenkänningsfaktor där som är svår att bortse från.

Summering blir ändå klart läsvärd . Om någon vill läsa som e-bok eller direkt på skärmen så finns den fritt tillgänglig via litteraturbanken. Hade varit kul att få någon annans uppfattning om den.

Ni hittar den här

https://litteraturbanken.se/författare/LindgrenA/titlar/ForeGrupp8/sida/3/etext?om-boken

Vill någon ladda ner i e-pub finns länk i nedan post i libris

https://libris.kb.se/bib/q03v8n9qnhjg005g

Jag har precis avslutat How to Sell a Haunted House av Grady Hendrix. En klassisk skräckroman som jag köpte när jag besökte SF-bokhandeln nån gång i somras.

Den handlar om Louise som inte har så mycket kontakt med sin familj, ett aktivt val från hennes sida. Hon har flyttat till San Fransisco där hon bor med sin 5-åriga dotter Poppy. När Louise föräldrar omkommer i en bilolycka tvingas hon återvända till sin hemstad för att ta hand om begravning och andra praktikaliteter. Där väntar såriga relationer till familjemedlemmar, ett hus fullt med hennes mammas docksamling och massor med frågetecken kring både dåtid och nutid.

Berättelsen bärs av relationen mellan Louise och hennes lillebror Mark och den engagerar mig på så många sätt. Ett väntande arv kan ta fram de sämsta sidorna hos folk och jag, så storasyster jag är, blir helt vansinnig på Marks beteende. För att någon minut senare inse att Louise ju inte heller beter sig särskilt bra. :o Jag tycker verkligen om boken, den är välskriven och engagerar mig. Läskiga dockor är bland det värsta jag vet och skräckelementen byggs upp så skickligt med en värld av dockmakare, mimare, marionetter och buktalare att det känns trovärdigt. Så trovärdigt att jag stundvis vill göra som Joey i Vänner och lägga boken i frysen ett tag.

IMG_2829.webp

Det här är första boken jag läser av författaren, så jag kryssar rutan en författare du inte läst tidigare, och är lite glad att jag har åtminstone ett par titlar till av honom i bokhyllan.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
1 747
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 799
Senast: Shpongle
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat