Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag har, som så många andra, läst Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam och kryssar den infamösa rutan med kryssad i inlägg innan ditt. Jag var lite lost innan de olika trådarna började vävas samman men uppskattade i stort boken väldigt mycket, både sett till berättelsen, karaktärerna och vad som känns som en autentisk tidsskildring (utan att jag för den skull kan avgöra det. Snarare kändes den insiktsgivande på den fronten för mig).

Den hade ju funkat på smittsam sjukdom, mord, genre du sällan läser också, men nu hade jag ju spetsat på denna ruta och så fick det bli.

Jag har, som så många andra, läst Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam och kryssar den infamösa rutan med kryssad i inlägg innan ditt. Jag var lite lost innan de olika trådarna började vävas samman men uppskattade i stort boken väldigt mycket, både sett till berättelsen, karaktärerna och vad som känns som en autentisk tidsskildring (utan att jag för den skull kan avgöra det. Snarare kändes den insiktsgivande på den fronten för mig).

Den hade ju funkat på smittsam sjukdom, mord, genre du sällan läser också, men nu hade jag ju spetsat på denna ruta och så fick det bli.

Oh, nu ska jag nog också plocka upp den så blir det seriekryss. :D

BAFC8EBB-E1FE-44A7-B3FC-269A9243E67C.webp

Nästa kryss för bok med max två ord i titeln; Maud Martha av Gwendolyn Brooks.
Skriven i en stil som fokuserar mer på känsla och inre tankegångar än handling. Något jag brukar ha lite svårt för. Men den här gillade jag faktiskt. Kanske för att den är ganska kort och består av korta kapitel som ändå förde handlingen framåt.

Jag kryssar Bok som utspelar sig på 1700-talet med Den konserverade änkan av Helene Gullberg. Boken handlar om Georg Haupts fru, sedermera hans änka, och de bekymmer hon hade för att slippa gifta om sig med någon hon verkligen inte ville ha. Språket är bra, och ämnet intressant, men personskildringarna känns ofärdiga. Ingen har egentligen några nyanser.

Underbart inläst av Angela Kovacs.

Fått till sex kryss, men varit dålig på att uppdatera.

Kunde varit vi - Pia Hagmar kryssar "bok du länge tänkt läsa". Har hört talas om den här på buke länge, men inte kommit till skott att läsa den förrän nu.
Det har kommit ett brev - Karin Härjegård kryssar "read on location". Så mysig bok, första jag läst av henne, kommer definitivt bli fler. Utspelar sig i Jämtland och USA.
Järtecken - Christoffer Carlsson kryssar "en författare du inte läst tidigare " Gillade boken, så kommer läsa fler av honom.
Bara min - Lin Hallberg kryssar "läst om en favoritbok". Älskade hela Rackastalletserien som barn, så kom jag att tänka på den i ett annat sammanhang och såg sedan att den passade in här.
Egen häst- Lin Hallberg - "genre du inte brukar läsa" Andra boken i Rackastallet, också en barn/ungdomsbok, det brukar jag inte läsa.
Att intervjua barn, vägledning för socialsekreterare - Allmänna barnahus kryssar "bok under 100 sidor". Bara 72 sidor.

331CEB0A-94A7-43F5-ADCE-C6290C831C36.webp

Manlig författare född efter 1980 - Supernova av Callum Bloodworth. Ungdomsbok, handlar om Nova som precis slutat gymnasiet - och sommaren börjar katastrofalt, och hon känner att hon inte vet vem hon är eller vad hon ska göra med livet. Även om det känns som om hon är ensam om att känna så.

Genre jag inte brukar läsa - Jag är Malala av Malala Yousafzai. Biografi om hennes uppväxt i Pakistan och kamp för utbildning för flickor. Intressant - dels för att jag inte har så bra koll på Pakistan, och dels för att det är intressant att läsa om livet för en "vanlig" person som växt upp helt annorlunda, i en helt annan kultur.

Utomeuropeiskt originalspråk - Ticket to Childhood (ursprungligen Cho tôi xin một vé đi tuổi thơ) av Nguyễn Nhật Ánh. Kort bok med anekdoter, funderingar och historier från författarens barndom i Vietnam, antingen verklighetsbaserade eller helt fiktiva (lite osäkert även efter att ha läst den :p men fiktion snarare än biografi).

IMG_20240211_150540557.webp

Jag kryssar Bok du blivit rekommenderad med Dejta aldrig på en onsdag av Dag Öhrlund och Cornelia Södergren.

Boken handlar om nätdejting, och radar upp alla stereotyper man kan tänka sig. Enkelt språk och ganska löjlig, bitvis smålustig, bitvis pinsam och alldeles för mycket sexskildringar. Jag gillade den inte alls.

Helt okej uppläsning av Thomas Hanzon och Anja Lundqvist.

Jag har läst Mattias Edvardssons nya bok Lova mig tystnad och kryssar den som Bok med max tre ord i titeln. Det var en helt okej bok, bra men inte jättebra liksom. Det är lite så jag har känt för hans böcker ända sedan En helt vanlig familj (som jag tyckte var riktigt bra), jag vet inte om det är jag som förändrats eller hans skrivande! Har en känsla av att det främst är jag som läst tillräckligt många böcker av det slaget, så det krävs rätt mycket för att jag ska bli imponerad. Ja ja, karaktärerna och bakgrundshistorian var bra i alla fall och den passade utmärkt som lite småspännande semesterbok sådär! :)

Bokbingo vintervår 120224.jpeg

Jag kryssar författare jag inte läst tidigare med Hela mitt hjärta av Anne Liljeroth. Ett fint relationsdrama som följer Livia och hur en hjärtinfakt får henne att revidera sitt liv med en rejält dysfunktionell familjedynamik i bagaget. De olika familjemedlemmarnas perspektiv vävs fint in och det känns som både karaktärerna och berättelsen får mer nyans och ändrar ton allteftersom boken fortskrider (även om några förblir lite platta och stereotypa). Fin! Ett oväntat fynd när jag sökte efter något annat i min ljudboksapp.

IMG_1634.webp

Jag kryssar bok på över 400 sidor, har läst Morden i Great diddling av Katarina Bivald. En pusseldeckare som känns som en mix mellan Agatha Cristhie och Morden i midsumer. En liten by i England, en herrgård med massor av böcker varav en del värdefulla, en sen länge utflyttad svensk författare Berit Gardner som bosatt sig i Great diddling en liten by i Cornwall. Tyckte det här var en rätt seg historia även om det skedde tre mord i boken. Det här kommer inte att bli någon ny favoritförfattare för mig, en bok räckte, för lång och för många transportsträckor för min smak. Kände mest gäsp vissa partier i boken.

Oh, nu ska jag nog också plocka upp den så blir det seriekryss. :D

Då så, nu är jag färdig med Döda kvinnor förlåter inte. Det är en typ av bok jag inte alltid gillar för att det kan bli trassligt och konstlat med så många olika fokus; krimspåret, den historiska berättelsen, kvinnokamp, vänskap och frågan om vad man vill med livet, men jag tycker faktiskt att hon lyckades! Ett par tårar trillade vid några tillfällen...

Jag kryssar författare jag inte läst tidigare med Hela mitt hjärta av Anne Liljeroth. Ett fint relationsdrama som följer Livia och hur en hjärtinfakt får henne att revidera sitt liv med en rejält dysfunktionell familjedynamik i bagaget. De olika familjemedlemmarnas perspektiv vävs fint in och det känns som både karaktärerna och berättelsen får mer nyans och ändrar ton allteftersom boken fortskrider (även om några förblir lite platta och stereotypa). Fin! Ett oväntat fynd när jag sökte efter något annat i min ljudboksapp.

Visa bifogad fil 139035
Jahaja, det var ju hrm fint att jag tydligen inte kan några andra beskrivande ord än just fin/fint. :rofl: Nåväl. Lovar att inte använda ordet i nästa bokinlägg som kompensation.

Jag kryssar Bok där författarens för- eller efternamn börjar på V med Historien om en anständig familj av Rosa Ventrella.

Boken utspelar sig i 1980-talets Italien, och det tog en stund innan jag kunde smälta att det ändå var såpass nutida, för det kändes som mycket längre tillbaka. Vackert språk, bra översättning och nyanserade personskildringar. En bok helt i min smak.

Utmärkt inläst av Gunilla Leining.

Jag kryssar Med något gult på omslaget med Alla mord jag begått av Johanna Sernelin.

Boken beskrivs som en klaustrofobisk relationsthriller, och det stämmer nog ganska bra. Med små medel byggs det upp en fruktansvärt obehaglig stämning, och man bara väntar på att det ska braka löst.

Fint språk, och snyggt upplagd historia. Lite befriande med en huvudperson som det är omöjligt att tycka om.

Utmärkt inläst av Viktor Åkerblom.

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
1 750
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 800
Senast: Shpongle
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat