Behöver tips hur man får bebis att somna utan tutten (bröstet) i munnen!
Han är snart 8 månader. Har sluta amma dagtid då jag ”snart” ska börja jobba och det går bra, han äter mat osv. Sover när jag går ute med vagnen. Med betoning på går... vaknar i princip så fort jag stannar.
Kvällar och nätter kör vi amning men jag orkar inte gå ut och gå hela dagarna för att han ska få sina sovstunder... (men jag gör det nu, minst två ggr/dag). Sover i bilen också, men vi åker inte så mycket.
Han tar inte napp, inte tummen, ingen favoritleksak. Gillar inte sin säng som vi satt gungfötter på... inte innan heller. Han är tung så jag orkar inte bära honom jättelänge för att gunga till sömns. Vill inte ha välling, äter gröt.
Och för all del, hur gör ni på natten? Han sover mellan oss och vaknar fortfarande flera gånger per natt...
Jag är så trött, behöver hjälp![]()
Dagtid:
I bilen, på amningskudden eller bredvid mig i vår säng. Oftast under pågående matning eller direkt efter, förutom i bilen. De gånger hon verkligen haft svårt att koppla av har jag burit i sjal eller sele. Att gå promenad funkar bara ibland.
Sover numera 0,5-1,5 h på fm/lunch och em. Läggdags efter 19, ibland direkt kl 19, ibland närmare 20.30.
Natten:
Somnar med flaska, bröst eller direkt efter. Ibland hinner vi ge gröt innan ersättning/bröst, ibland inte. Får oftast sova nån timme i vår säng, med kuddar kring sig (kryper i sömnen) och babyvakt, innan hon sen lyfts över till sin egen säng bredvid. Sover hon oroligt eller drömmer mycket ligger jag kvar bredvid eller nära, tills hon slappnar av.
Har en vattenflaska redo att erbjuda först om hon vaknar. Annars får hon bröst. Jag har fått göra i ordning ersättning nån enstaka gång hittills. Jag brukar lyfta över henne till min säng, så att jag kan ligga ner och amma, när hon vaknar på natten. Oftast sover hon sen resten av natten bredvid mig, eftersom jag somnar.
Kan du få avlastning hemma, så att du kam sova mer. T ex gå och lägga dig tidigare på kvällen?