Vinterföräldrar 2016/2017 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver tips hur man får bebis att somna utan tutten (bröstet) i munnen!

Han är snart 8 månader. Har sluta amma dagtid då jag ”snart” ska börja jobba och det går bra, han äter mat osv. Sover när jag går ute med vagnen. Med betoning på går... vaknar i princip så fort jag stannar.
Kvällar och nätter kör vi amning men jag orkar inte gå ut och gå hela dagarna för att han ska få sina sovstunder... (men jag gör det nu, minst två ggr/dag). Sover i bilen också, men vi åker inte så mycket.
Han tar inte napp, inte tummen, ingen favoritleksak. Gillar inte sin säng som vi satt gungfötter på... inte innan heller. Han är tung så jag orkar inte bära honom jättelänge för att gunga till sömns. Vill inte ha välling, äter gröt.

Och för all del, hur gör ni på natten? Han sover mellan oss och vaknar fortfarande flera gånger per natt...

Jag är så trött, behöver hjälp :heart

Dagtid:
I bilen, på amningskudden eller bredvid mig i vår säng. Oftast under pågående matning eller direkt efter, förutom i bilen. De gånger hon verkligen haft svårt att koppla av har jag burit i sjal eller sele. Att gå promenad funkar bara ibland.
Sover numera 0,5-1,5 h på fm/lunch och em. Läggdags efter 19, ibland direkt kl 19, ibland närmare 20.30.

Natten:
Somnar med flaska, bröst eller direkt efter. Ibland hinner vi ge gröt innan ersättning/bröst, ibland inte. Får oftast sova nån timme i vår säng, med kuddar kring sig (kryper i sömnen) och babyvakt, innan hon sen lyfts över till sin egen säng bredvid. Sover hon oroligt eller drömmer mycket ligger jag kvar bredvid eller nära, tills hon slappnar av.
Har en vattenflaska redo att erbjuda först om hon vaknar. Annars får hon bröst. Jag har fått göra i ordning ersättning nån enstaka gång hittills. Jag brukar lyfta över henne till min säng, så att jag kan ligga ner och amma, när hon vaknar på natten. Oftast sover hon sen resten av natten bredvid mig, eftersom jag somnar.

Kan du få avlastning hemma, så att du kam sova mer. T ex gå och lägga dig tidigare på kvällen?

Gjorde magmuskeltestet ikväll igen. Fortfarande tydlig bergskedja på mitten. Och fortfarande svårt att hitta var musklerna är ovanför naveln - de är där, för magen blir hårdare, men exakt var de är är otydligt.
Träning med sjukgymnasten nästa vecka, läkartid p g a mina fogsmärtor 25/10. Nästan alla hemmaövningar från sjukgymnasten gör fortfarande sjukt ont i höfterna.
Och jag har gått upp i vikt. Blä.

Önskar mig ett magiskt pulver så att sonen skulle sova hela nätter, eller i alla fall så att jag skulle få 6-7 timmar sömn i ett. Natten till idag vaknade han 22:30 , 00:40 (med 45 min otröstligt när inget gick att göra, jag vägrar honom bröst innan 03) 02:15 , 03:20 (amma då, men då behövde jag gå på toaletten i stället). Sedan vaknade han även 5:30 men lyckades genom att amma få honom att sova till 8:00. Gissa man blir seg. Och detta var då en normal natt. VARFÖR duger inte pappa nattetid

Önskar mig ett magiskt pulver så att sonen skulle sova hela nätter, eller i alla fall så att jag skulle få 6-7 timmar sömn i ett. Natten till idag vaknade han 22:30 , 00:40 (med 45 min otröstligt när inget gick att göra, jag vägrar honom bröst innan 03) 02:15 , 03:20 (amma då, men då behövde jag gå på toaletten i stället). Sedan vaknade han även 5:30 men lyckades genom att amma få honom att sova till 8:00. Gissa man blir seg. Och detta var då en normal natt. VARFÖR duger inte pappa nattetid

Usch så jobbigt :( har tyvärr inga tips att ge.

Nätterna är lite småspännande här också, natten till idag höll han låda i en timme åt gången, en gång vid midnatt och nästa vid tretiden... och han är ganska högljudd när han stöter ut sina "MÄH!". Men idag kunde jag känna att första tanden kommit, i underkäken. Har sett båda ganska länge nu så den andra kommer väl snart. Är han som syrran kommer alla framtänder med en veckas mellanrum...

Ny läkare.
Trodde på svamp. Skulle testa en behandling med cortimyk och om det inte blev bättre så höra med bvc om vi fick träffa barnläkare där och få en remiss. Vi ska till bvc den 25e så det passar rätt bra.

Hon är allergisk mot tejpen på plåster också så läkaren tyckte vi skulle skippa allt sånt ett tag. Behöver vi skydda såren på något sätt är det bättre att trä på en ren strumpa äver knät med en steril kompress under.

Ny läkare.
Trodde på svamp. Skulle testa en behandling med cortimyk och om det inte blev bättre så höra med bvc om vi fick träffa barnläkare där och få en remiss. Vi ska till bvc den 25e så det passar rätt bra.

Hon är allergisk mot tejpen på plåster också så läkaren tyckte vi skulle skippa allt sånt ett tag. Behöver vi skydda såren på något sätt är det bättre att trä på en ren strumpa äver knät med en steril kompress under.

Det låter ju bra! Håller tummarna att det ger med sig nu!
Jag är också allergisk mot nästan allt sånt klister, det var jättekul när jag fick en sån kompress med klister över några stygn. En dag senare var jag helt röd och knottrig som en ram runt stygnen, där klistret låg mot huden :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 377
Senast: julgrisen
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 131
Senast: Edla
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det... 2
Svar
22
· Visningar
2 794
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025