Vinterföräldrar 2016/2017 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Fille + ni andra som är intresserade, här kommer receptet!

1 liter
6 dl mjölk, havre- eller komjölk
4 dl vatten
3 msk skrädmjöl
1 msk dinkelmjöl
2 msk kallpressad rapsolja
en klick smör (kan uteslutas men smakar gott…)

Gör så här:
1. Vispa ihop mjölsorterna och rapsoljan i 2 dl utav mjölken.
2. Häll vattnet och resterande mjölk i en stor kastrull och värm försiktigt.
3. Vispa ner mjölblandningen i kastrullen.
4. Låt koka på svag värme i ca fem minuter. Vispa runt ett par gånger och se upp så att det inte bränns vid i botten.
5. Tappa upp i en ren flaska och förvara i kylen. Vällingen håller sig i ca 3-4 dagar.

Barn under ett år ska inte dricka ko-, soja- eller nötmjölk pga allergirisk. Jag brukade göra den på havremjölk oavsett eftersom den inte hämmar järnupptaget. Om barnen är lite skeptiska kan man ha i lite vaniljsocker eller vanligt socker de första dagarna och sen ta bort det. Det går också bra att blanda i bröstmjölk.
Skrädmjölet kan vara lite skarpt i smaken så man kan byta ut en del mot dinkelmjöl i början.
Gud vad jag känner mig som en oinsatt stockholmare, men vad är skrädmjöl? :confused:
 
Vi avslutade kvällen med en liten skvätt alvedon, massage med gummitandborsten i munnen och lite tandsprickningskräm. Jag tycker nog att 3, 5 månad, knappt, är lite tidigt att få tänder. Men alla tecken är där. Och igår fick han feber också. Somnade strax efter åtta i min famn och sov till för ca en halvtimme sen. AJ tyckte mina bröst :crazy: Somnat om igen och verkar inte ha feber mer iaf.
 
Vi avslutade kvällen med en liten skvätt alvedon, massage med gummitandborsten i munnen och lite tandsprickningskräm. Jag tycker nog att 3, 5 månad, knappt, är lite tidigt att få tänder. Men alla tecken är där. Och igår fick han feber också. Somnade strax efter åtta i min famn och sov till för ca en halvtimme sen. AJ tyckte mina bröst :crazy: Somnat om igen och verkar inte ha feber mer iaf.
Hoppas den första tanden kommer snabbt och smidigt.
Flera i vår föräldragrupp hade barn med tecken på kommande tänder vid tre månaders ålder.
 
Hoppas den första tanden kommer snabbt och smidigt.
Flera i vår föräldragrupp hade barn med tecken på kommande tänder vid tre månaders ålder.

Dottern fick första tanden när hon var nio månader :D Så det är väl därför jag tycker det är tidigt. Sen kom de fyra första med en veckas mellanrum ungefär :nailbiting:
 
Fick hem Decubalen idag! Har redan smort på en testomgång och det känns bra, lagom återfettande utan att täppa till. Och den svider inte som de med karbamid gör. Jag skulle vilja ta ett saltbad idag också, får se om jag kan lura till mig det :)
 
Fick hem Decubalen idag! Har redan smort på en testomgång och det känns bra, lagom återfettande utan att täppa till. Och den svider inte som de med karbamid gör. Jag skulle vilja ta ett saltbad idag också, får se om jag kan lura till mig det :)
Den är verkligen super! T o m maken, som AVSKYR feta krämer, smörjer Knoddrick med den utan gnäll. Kan t o m tänka sig att smörja in sig själv med den(!!!), så nu kanske vi kan få ordning på hans psoriasis...
 
Igår fick Siri smaka mat för första gången, och det blev mangosmoothie med banan. Oklart om hon tyckte om det eller inte... jag ser verkligen fram emot att sluta amma, och det känns skönt att hon blivit så stor att hon åtminstone kan smaka på vanlig mat.

Jag tycker också att det är roligare att vara hemma nu när Siri är lite mer kommunikativ, nu känns det som att vi umgås under delar av dagen. Tidigare var det mest bara ett omhändertagande vilket inte fascinerar mig. Förra veckan var jag på jobbet en sväng och fick träffa mina guldklimpar till elever (jobbar som högstadielärare) och jag måste säga att jag hela tiden längtar till att jobba även om jag trivs med att vara ledig. Hur är det för er andra?

Kul att fler börjat gå på öppen förskola och dylikt, jag tror att jag ska börja med något liknande. Jag har flera vänner som är lediga och umgängesbara, men det skadar inte med fler kontakter. Det är väl ingen av er som bor i Östergötland?
 
Igår fick Siri smaka mat för första gången, och det blev mangosmoothie med banan. Oklart om hon tyckte om det eller inte... jag ser verkligen fram emot att sluta amma, och det känns skönt att hon blivit så stor att hon åtminstone kan smaka på vanlig mat.

Jag tycker också att det är roligare att vara hemma nu när Siri är lite mer kommunikativ, nu känns det som att vi umgås under delar av dagen. Tidigare var det mest bara ett omhändertagande vilket inte fascinerar mig. Förra veckan var jag på jobbet en sväng och fick träffa mina guldklimpar till elever (jobbar som högstadielärare) och jag måste säga att jag hela tiden längtar till att jobba även om jag trivs med att vara ledig. Hur är det för er andra?

Kul att fler börjat gå på öppen förskola och dylikt, jag tror att jag ska börja med något liknande. Jag har flera vänner som är lediga och umgängesbara, men det skadar inte med fler kontakter. Det är väl ingen av er som bor i Östergötland?
Håller med om kommunikationen! I början tog man ju bara hand om henne, nu umgås vi med varandra. :)
Det är så gulligt att hon har börjat få till lite lekar också, och att hon verkligen älskar att bli pussad. :love: Nu har hon två återkommande lekar som hon initierar, förutom bara allmänt mys, sång och busigheter, och det är så otroligt bedårande! :heart

Jag längtar till att bli klar med sista året av studier, det ska bli kul att börja plugga igen så jag äntligen kan få en riktig lön. :D

Tyvärr, sitter på Norrbottens kust och fryser. Någon ljög och sa att det var maj... :cautious:
 
Vi kan byta. Ingen mens här ännu vilket stressar mig då smått (läs till hösten) faktist funderar på en tvåa. Vi vill ha dem rätt tätt med tanke på att jag är 33 och vi vill ha flera
Vi vill gärna ha ett par-tre år mellan syskon om vi har turen att få fler barn (äggglossning för min del innebär tyvärr ingen garanti för det) men jag tycker mest det hade varit skönt att få slippa den över badsäsongen iaf :p.

Tack :p.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
443
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 901
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 991
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp