Vinterföräldrar 2016/17. Del 2.

Ja, synd om mig bara som blev lämnad kvar här :cool:

Kl

Alltså fy fan, bröt ihop fullständigt i morse. Inte sovit mer än 50 min sammanhängande på hela natten. Jag fattar inte varför? känns som jag sover hur länge som helst men när jag går upp så har det Max gått 50-1h. Jag fixar inte detta längre.

:(
För mig blev det, för stunden, bättre av att bygga upp med kuddar och höja upp huvudänden igen, efter att ha sovit lite planare några veckor. Jag har massor med kuddar omkring mig som jag kan byta med, bygga med och omplacera under natten. Har sovit mycket bättre inatt, men gissar även på att jag lyckats bearbeta nånting mentalt oxå.
Men rent fysiskt så kan jag andas och slappna av bättre med allt stöd från kuddarna...så länge magen får ligga fritt, utan tryck.

Men att använda BMI till barn blir ju väldigt konstigt? Jag låg en del av min uppväxt (den delen jag minns - typ mellanstadiet) på 12-13 i BMI. För att jag var lång i förhållande till min vikt (har aldrig haft ätstörningar). Lite missvisande kanske? Och att min 2, 5-åring ska bli fet för att hon får en macka då och då tror jag inte det minsta på. Jag är glad att hon äter något överhuvudet. F ö ligger hon exakt på normalkurvan för både längd och vikt och har gjort sen hon föddes så varför bvc-tanten började snacka om feta fyraåringar tyckte jag var lite märkligt. Det är inte så att macka erbjuds istället för mat, vilket jag sa. Om hon nu menade mer generellt att det var ett problem borde hon ha uttryckt sig så men det gjorde hon inte. Nåväl, det är säkert bra att upplysa om att det är vanligare än man tror med fetma hos fyraåringar men så som bvc-tanten uttryckte sig kände jag mig faktiskt lite påhoppad.
Absolut bör man inte uttrycka så klumpigt! Det håller jag helt med om. Jag tror man använder BMI till barn men inte med samma skala som för vuxna givetvis. Så man kan inte använda BMI-mått för vuxna och tillämpa det på barn. Någon annan vet kanske, jag bara gissar.
När jag var till BVC häromdagen så sa just sköterskan det, att det var ett problem för det var så svårt att ta upp det här med övervikt bland barn med föräldrar. De flesta föräldrarna slog ifrån sig bara och menade att just deras barn inte var tjock. Och man ser ju i sin egen bekantskapskrets hur feta många barn är, det är för bedrövligt. Men nu slut på OT.

Ja, synd om mig bara som blev lämnad kvar här :cool:

Kl

Alltså fy fan, bröt ihop fullständigt i morse. Inte sovit mer än 50 min sammanhängande på hela natten. Jag fattar inte varför? känns som jag sover hur länge som helst men när jag går upp så har det Max gått 50-1h. Jag fixar inte detta längre.

Inte alltför långt kvar! Kom sonen tidigare än bf?

Skönt när ens barn är lika morgontrött som jag! :D Vi steg nyss upp och nu väntar vi förväntansfullt på bullarna i ugnen! Inte hembakta, så husmoderlig är jag verkligen inte :D
Måste alltid upp och kissa efter ca 6 timmars sömn men inatt har jag sovit som en klubbad säl så det blev inget sånt. Däremot ett barn som helst ska ligga klistrad mot mig och snusa på mig. Har inte riktigt vant mig vid att min doft är så... begärlig (i brist på bättre ord). Minns att jag helst inte satt så mycket hos min mamma som barn, hon luktade alltid rök :yuck:

Nu är jag fri. Sjukskriven fram till 30/12 och sen går jag på grav penning. En sten har lyfts från mina axlar. Nu ska jag njuta.

@*Gotlandsrusset*
Kram! Drömmer du mycket? Låter jättejobbigt :(

Ja jag drömmer en del, hade tagit av kuddarna örongotten härom natten. Kommer dock sällan ihåg vad jag drömmer eftersom jag sover så himla korta stunder. Kommer väl få en kolikbebis som aldrig sover så kroppen förbereder mig :cool:

Skönt att du får va hemma nu :heart

:(
För mig blev det, för stunden, bättre av att bygga upp med kuddar och höja upp huvudänden igen, efter att ha sovit lite planare några veckor. Jag har massor med kuddar omkring mig som jag kan byta med, bygga med och omplacera under natten. Har sovit mycket bättre inatt, men gissar även på att jag lyckats bearbeta nånting mentalt oxå.
Men rent fysiskt så kan jag andas och slappna av bättre med allt stöd från kuddarna...så länge magen får ligga fritt, utan tryck.

Jag har nog mellan 7-9 kuddar jag använder men vaknar ändå en gång i timmen av känslan : måste upp och röra på mig. Har inte ont men händerna brukar domna bort och sen är jag svullen.

Sambon som studerar vård säger att kroppen förmodligen har vätskebrist (därför jag dricker så mycket) då all vätska går ut i vävnaden/huden.

Jag vet inte, mer än att jag håller på att knäckas. Tur han gör sista dagen idag sen är han hemma till 2/1.

Jag har nog mellan 7-9 kuddar jag använder men vaknar ändå en gång i timmen av känslan : måste upp och röra på mig. Har inte ont men händerna brukar domna bort och sen är jag svullen.

Sambon som studerar vård säger att kroppen förmodligen har vätskebrist (därför jag dricker så mycket) då all vätska går ut i vävnaden/huden.

Jag vet inte, mer än att jag håller på att knäckas. Tur han gör sista dagen idag sen är han hemma till 2/1.

:down: Jobbigt.
Mina händer och armar domnar oxå bort. Kan inte sova utan mina ortoser. Försöker ha dem på mig mycket på dagen oxå. Blir stor skillnad, liksom med foglossningsbältet.

:down: Jobbigt.
Mina händer och armar domnar oxå bort. Kan inte sova utan mina ortoser. Försöker ha dem på mig mycket på dagen oxå. Blir stor skillnad, liksom med foglossningsbältet.

Kanske man skulle tagit tag i detta tidigare, det kanske hade hjälpt mig med. Nu känns de lite svårt att få kontakt med någon som kan skriva ut det mitt i all julledighet?

Kanske man skulle tagit tag i detta tidigare, det kanske hade hjälpt mig med. Nu känns de lite svårt att få kontakt med någon som kan skriva ut det mitt i all julledighet?
Tycker att du ska testa kontakta arbetsterapeuten/erna på din hälso-/vårdcentral och se om de har tider för att fixa ortoser. Även om det inte är så lång tid kvar till BF så är det väl bra om du kan sova lite bättre fram tills dess.

Tycker att du ska testa kontakta arbetsterapeuten/erna på din hälso-/vårdcentral och se om de har tider för att fixa ortoser. Även om det inte är så lång tid kvar till BF så är det väl bra om du kan sova lite bättre fram tills dess.

Precis. Man kan ju ha nytta av ortoserna även efteråt.

Stort grattis @LillaMy84! Hoppas att ni alla mår bra :heart

Känner mig helt misshandlad från insidan. Det gör bara ont i revben, magen och sidorna. Och ligamenten jäklas på natten, sen sammandragningar och "mensvärk". Nu sitter jag med vetekudde mot ryggen också.
:yuck:
Och det är två månader kvar!
Så avundsjuk på er som snart har bf...
Tack och lov så är maken hemma nu från jobbet ett tag så jag kan få avlastning med Gabriel, men det skär samtidigt i mammahjärtat.
Det är mycket "mamma" nu då vi varit hemma ihop nu.

Farmor och farfar jobbar och mina föräldrar är 70 så inte några att be om avlastning sen i januari heller. Ska prata med förskolan :(

Har fått sämre blodvärde så måste öka till två niferex om dagen. Då jag tyvärr har ett problem sen första förlossningen så är det pest. Ska höra med bm om det där med blutsaft. :up:

I förväg nu dan före dan, före dopparedan God Jul ❤

Stort grattis @LillaMy84! Hoppas att ni alla mår bra :heart

Känner mig helt misshandlad från insidan. Det gör bara ont i revben, magen och sidorna. Och ligamenten jäklas på natten, sen sammandragningar och "mensvärk". Nu sitter jag med vetekudde mot ryggen också.
:yuck:
Och det är två månader kvar!
Så avundsjuk på er som snart har bf...
Tack och lov så är maken hemma nu från jobbet ett tag så jag kan få avlastning med Gabriel, men det skär samtidigt i mammahjärtat.
Det är mycket "mamma" nu då vi varit hemma ihop nu.

Farmor och farfar jobbar och mina föräldrar är 70 så inte några att be om avlastning sen i januari heller. Ska prata med förskolan :(

Har fått sämre blodvärde så måste öka till två niferex om dagen. Då jag tyvärr har ett problem sen första förlossningen så är det pest. Ska höra med bm om det där med blutsaft. :up:

I förväg nu dan före dan, före dopparedan God Jul ❤

Är du sjukskriven? Isf borde du kunna utnyttja förskolan lite mer även om det inte alltid är så enkelt för samvetet. Iaf hade jag problem i början att faktiskt tillåta mig vara hemma och vila några timmar om dagen när jag blev sjukskriven o sonen fick vara på förskolan.

Det är mycket tuffare än jag trodde att vata gravid och ha ett barn sen innan. Känner igen "mammigheten" och det gör så ont i hjärtat när man inte orkar det man orkat innan. Idag började jag gråta när sonen sa: mamma jag vill att pappa ska komma hem och leka med mig :(

God jul ❤️

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 148
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 862
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hålvägg