Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har oxå läst endel om det och är lite sugen på att testa. Som @Eina skrev, tanken på mindre bajsblöjor både ekonomiskt och miljömässigt känns väldigt lockande.

Ska läsa på lite mer dock.

Länka gärna om du hittar några bra sidor, även @Eina, har googlat en hel del och läst på forum men känns ändå inte som jag vet hur man ska börja..

Mjo samma här, och vet inte om man ska satsa på att vara över toalett eller skaffa en potta att ha i barnrummet då vi kommer att ha skötbädden och allt i barnrummet. Känns lite bökigt att behöva förflytta sig från toa till ett annat rum för tvätt efter att bebis gjort sina behov, samtidigt kanske det är bra att alltid göra behoven på toa så att bebis lär sig att det är just där man gör det. För har läst att en del bebisar håller sig tills de kommer in på toan så vore kanske dumt att använda olika rum om det är förvirrande.
Tror det var på familjeliv jag läste att en mamma började redan på BB med detta :D.

Har läst ganska mycket om det till och från, men hade om jag ska vara ärlig glömt bort vad det hette. Pratade med sambon om det häromdagen bara.
Vi har oxå skötbord i barnrummet, rummet bredvid toaletten. Jag känner oxå att jag inte vill använda mig av handfatet. Utan i så fall toaletten eller potta direkt. Jag kommer nog inte börja direkt på BB, utan jag vill nog lära känna individen och vänja mig vid mammarollen innan jag går för wild and crazy :p

Jag fick även en kortsjal av en kompis igår. En vävd så nu ska jag se om jag kan lära mig knyta den.
Den är så mycket finare än trikåsjalen jag har :p

@Riru @YaHilweh

Då jag jobbar min sista dag idag tänkte jag försöka sätta mig in i detta en del nästa vecka. De timmarna kroppen inte orkar renovera måste ju hjärnan få lite gymnastik, så EC känns relevant att studera. :D

Vi kommer också ha skötbord och allt sådant i barnrummet, mest på grund av att vårt enda badrum är minimalt. Jag förstår helt klart det smidiga med att använda handfatet, men jag är tveksam... Å andra sidan kanske tveksamheten försvinner snabbt när diverse kroppsvätskor är ens vardag. :D Potta känns enklare än toaletten i början, det finns väl pottmodeller som även väldigt små barn kan sitta i med lite stöd?

Det känns som att jag får skaffa mig lite mer info innan jag tar något beslut i den där frågan.

Apropå sjal så har mannen för någon vecka sedan beställt en, vad för sort och färg är oklart men det känns som ett himla mysigt sätt att få frihet och vara nära bebisen samtidigt. Kan någon av er tipsa om någon sida som visar hur man gör? Eller är exempelvis Youtube bra att kika på?

Idag känner jag av min kropp... Igår var jag först på utflykt med barnen på jobbet, vilket innebar lite mer promenerande än en vanlig dag. Sen åkte jag hem och storstädade i flera timmar... Kunde knappt sova inatt för jag hade så ont i fogarna :banghead: Jag har inte haft så ont av det innan, men är ju trots allt inne i v30 nu och måste nog lära mig mina begränsningar... Fortfarande ont i morse, det är lite bättre nu men fick istället ont i magen innan när jag kom hem från jobbet. Magen blev helt hård. En sammandragning? Tycker inte dagen har varit så jobbig, klättrade iofs omkring på lite bänkar och bord för att hänga upp saker i taket och fönstren men tyckte inte det var så jobbigt. Ligger och vilar nu i alla fall och har inga planer på att resa mig mer ikväll :p

@Eina två hade ett inslag om sjalbärande typ förra veckan. Tyckte det gjorde att det verkar enkelt i alla fall :)

Jag har en manduca på väg hem till mig :D inte omöjligt att det blir trikåsjal också. Ska på nån barnmässa nästa helg och klämma och känna lite.

EC är jag nyfiken på, känns vettigt. Både för att få in en bra rutin tidigt och för miljöns skull. Tygblöjor har ju sina fördelar men känns inte som vår grej. Vi får väl se.

Har haft massa sammandragningar idag... känns sådär men ska väl inte vara någon fara.

Någon som vet hur ofta de brukar vända sig så här dags i graviditeten (v30)?
Jag vet att den har några veckor på sig innan den "ska" ligga rätt, men har inget hum om hur den ligger eller om det är vanligare att de ligger still eller vänder på sig 3ggr/dag liksom.

@Eina två hade ett inslag om sjalbärande typ förra veckan. Tyckte det gjorde att det verkar enkelt i alla fall :)

Jag har en manduca på väg hem till mig :D inte omöjligt att det blir trikåsjal också. Ska på nån barnmässa nästa helg och klämma och känna lite.

EC är jag nyfiken på, känns vettigt. Både för att få in en bra rutin tidigt och för miljöns skull. Tygblöjor har ju sina fördelar men känns inte som vår grej. Vi får väl se.

Har haft massa sammandragningar idag... känns sådär men ska väl inte vara någon fara.

Autocorrect... tv4 Hade inslaget.

Faktiskt första gången jag sett en sjal knytas och det såg ju lättare ut än jag trott. Då var det ännu en sak som ska läggas till på inköpslistan.. Känns som den ökar istället för minskar :laugh:

Det är lite meck, jag tränar med ett stycke nalle jag vann på lotter för många år sedan :angel:
Men jag tror att när man väl lärt sig kommer det vara grymt. Jag har en lång trikåsjal men även en kort vävd sjal, där det tyvärr inte går att knyta på så många olika sätt.
Så nu är min plan att lära mig detta knyt och det är även sambon med på att lära sig :D

Jag kan verkligen inte baka och har aldrig kunnat. Senaste två dagarna har jag bakat (allt glutenfritt):
Pepparkakor (aldrig gjort egen deg tidigare)
Lussekatter
Sockerbullar/Solbullar
Drömrulltårta
Mandelberg på mormorsvis
Kolakakor

Vad hände med mig? :eek:

Jag sitter och samlar energi (efter att ha varit igång hela dagen, bra dag idag) för att gå och köpa smör så jag kan göra småkakor :)

@YaHilweh nån liten i Bagarmossen(Stockholm alltså).

Det är lite meck, jag tränar med ett stycke nalle jag vann på lotter för många år sedan :angel:
Men jag tror att när man väl lärt sig kommer det vara grymt. Jag har en lång trikåsjal men även en kort vävd sjal, där det tyvärr inte går att knyta på så många olika sätt.
Så nu är min plan att lära mig detta knyt och det är även sambon med på att lära sig :D

Hmm, det där såg lite knepigare ut men verkar skönt att man i princip bara knyter den en gång och så är den klar att ta på sig när man än behöver den. Tror dock jag kommer börja med trikåsjal, verkar enklast :angel:

Jag kan verkligen inte baka och har aldrig kunnat. Senaste två dagarna har jag bakat (allt glutenfritt):
Pepparkakor (aldrig gjort egen deg tidigare)
Lussekatter
Sockerbullar/Solbullar
Drömrulltårta
Mandelberg på mormorsvis
Kolakakor

Vad hände med mig? :eek:

Blev gottesugen och uttråkad? :D Jag vill också baka massor och frysa in så det finns att välja på sen när bebis är ute och man kanske inte har ork/tid till att göra så mycket. Jag är en riktig fikakärring så vore skönt att bara kunna plocka upp ur frysen och tina vad man vill a för dagen, godare än att köpa i affären dessutom :p

Jag kan visst fortfarande dölja magen rätt effektivt :p

Hur? :eek: Är precis att jag får igen jackan numer så det syns väldigt väl på mig..

Har lugnat mig med bakandet men köpt hem matlådor i mängder! Tänkte laga några storkok och frysa in så det finns sedan, för det tror jag kommer löna sig. Första veckan kan jag tänka mig att det blir svårt att finna tid innan någon man hittat någon rutin. Men - vad funkar att laga? Lasagne är min enda idé, och även det tips vi fick på föräldragruppen. Vill ju ha meeer att välja på.

Har lugnat mig med bakandet men köpt hem matlådor i mängder! Tänkte laga några storkok och frysa in så det finns sedan, för det tror jag kommer löna sig. Första veckan kan jag tänka mig att det blir svårt att finna tid innan någon man hittat någon rutin. Men - vad funkar att laga? Lasagne är min enda idé, och även det tips vi fick på föräldragruppen. Vill ju ha meeer att välja på.
Vi lagade skinksås (bara att koka pasta till), köttfärssås, tacogratäng, köttfärsbiffar, pulled beef och så tänkte vi göra fiskgratäng men det blev aldrig av :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben