Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Riru
Jag får inte ens igen mina jackor längre. :p Har fått en som är tokbra, rymlig och varm och skön. :)

@Bluefish
Smart med matlådor! Det var en mycket bra idé! Lasagne funkar ju som sagt, spagetti och köttfärssås, pastasås osv funkar ju också utmärkt. :)

Ang bakning så har jag också bakat. Chokladbollar började jag med, en hel glasslåda frystes in men den är snart tom redan efter pappas visit. :p Igår bakade jag bullar, det gick å andra sidan inte alls bra över huvud taget så det jämnar väl ut sig att chokladbollarna var goda. ;)

Idag har vi fått massor gjort! Bland annat har sambon och pappa tagit isär och burit ut de gamla möblerna som skulle ut. Så nu äntligen kan vi bygga ihop byråerna i blivande barnrummet så att jag kan börja fixa i ordning och boa till det som jag vill ha det! :D Yeeey! Blir nog inget mer idag dock, vi är trötta båda två nu, så det byggs väl ihop imorgon istället. :) Men då har jag ju att göra i veckan! :D

@Bluefish
Grytor av olika slag, pajer, gratänger, soppor. Äter ni kött så kan man ju tillaga olika typer av kött med olika kryddningar/marinader, utan tillbehör, och frysa in så man bara behöver koka pasta/potatis/vad man nu vill ha. Blir ju lite mindre att göra iaf.

Här kommer äntligen den utlovade förlossningsberättelsen.

Det började nog egentligen några dagar innan, med förvärkar om nätterna. Men det förstod jag inte då eftersom det kändes precis som den ryggvärk jag dragits med ett tag när jag legat en längre stund. Så för mig började det med att det kom lite rosafärgat slem på pappret när jag gick på toaletten på kvällen söndagen den 8/11. Visste ju av andras erfarenhet att det inte behövde betyda något alls så jag tog ingen större notis om det. Hade under natten till och från ont i ryggen liksom jag haft de senaste nätterna. På måndag morgon, någon gång mellan kl 5 0ch 6 började det komma mer lättflytande och mer ymnigt av den ljusrosa vätskan vid toalettbesöken. Efter en stund ökade flödet på och det var dags att ringa sambon som var på väg till jobbet och bara fick dit och vända. Ringde även in till förlossningen och berättade om min misstanke om fostervatten och fick tid kl 8 för kontroll. Duschade varmt vilket lindrade värken lite grand och åt sedan frukost. När jag reste mig upp efter frukosten rann det rejält mycket vatten och byxorna blev blöta. Hade nu inte längre en misstanke om att det var fostervatten utan förstod att det verkligen var så.

Vi plockade ihop våra grejer och åkte in till kl 8. Vi fick träffa en barnmorska och en läkare som satte CTG, undersökte livmoderhalsen och om bebisen var fixerad eller ej. Från början bedömdes huvudet som ruckbart, men under tiden vi var där sjönk huvudet längre ner och läkaren valde att undersöka vaginalt för att säkerställa att huvudet verkligen gått ner tillräckligt långt. Hon konstaterade då både att bebisen hade sjunkit ner bra och att livmoderhalsen var stram, troligen pga ärrvävnad efter konisering. Denna undersökning gjorde rejält ont och läkaren skrämdes dessutom lite genom att tala om att konisering kan ge problem med att livmoderhalsen inte öppnas riktigt. Jag är dock ett levande bevis å att det inte alls behöver bli problem. Efter ca 2 timmar på förlossningen fick vi åka hem med löfte om att komma tillbaka om värkarbetet ökade på alternativt återkomma nästa dag kl 8 om inget hänt till dess.

Vi åkte till affären och handlade proviant, sedan hem och åt, vilade, försökte titta på TV, profylaxandades och promenerade. Passade på att träna lite då vi räknade med att det skulle ta tid och jag gick fram och tillbaka nere i korridoren vid gymmet. Vi tog fram TENS-apparaten och startade upp den vilket hjälpte ganska bra. Tog tiden mellan värkarna med vanlig klocka och de varierade mellan 9 och 2 min men ökade efter hand på i styrka. När smärtan ökat på en hel del ringde vi in till förlossningen och var välkomna in. Smärtan startade upp magen rejält och från morgonen tills vi åkte in igen vid 14.30 sprang jag på toaletten flera gånger. När vi satt i bilen in mådde jag även illa. På väg in från bilen till förlossningen fick vi stanna 6 ggr och andas genom värkarna, men när jag väl var på plats och blev beordrad sängläge stannade det av lite grand. Kopplades upp på CTG igen, fick svara på frågor om önskad smärtlindring, graviditetsvecka mm och undersöktes vid 16. Nu var det öppet 4 cm och jag hade rejält ont.

När undersköterskan berättade hur mycket värktopparna skulle upp till innan värkarbetet var etablerat blev vi båda oroliga. Jag hade väldigt ont i förhållande till vad som visades på skärmen. Sambon servade med dricka, peppade och kom med kalla handdukar. Sedan gick det relativt snabbt och huvudet sjönk ner gradvis i samma takt som livmoderhalsen öppnades. Barnmorskan justerade placeringen av CTG-dosan och då drog värdena i höjden. Hon undersökte igen och konstaterade att jag öppnats 9 cm och lustgasen kopplades på då det bedömdes vara för sent för de andra alternativen jag tänkt mig. I samband med detta spydde jag upp allt jag ätit till middag men undersköterskan var snäll och försåg mig med glassdrink som där och då var bland det godaste jag ätit. Man valde att sätta en skalpelektrod för att säkra övervakningen till barnet och för att jag skulle kunna få ändra läge lite grand. När det stod klart att jag var helt öppen (tog ca 1 timme från 4 cm till helt öppen) fick jag vända tillbaka på rygg och krystvärkarna drog igång ganska omgående. Från att huvudet började skymta stod hon och gled fram och tillbaka flera gånger. Under tiden krystvärkarna pågick kunde jag relatera till dem som vill resa sig upp och gå hem mitt i värkarbetet. När jag kände att jag blev tröttare och tröttare efter värkarna och uppehållen emellan blev längre, bestämde jag mig för att nu skulle hon banne mig ut. Tog i med alla krafter och pressade så mycket jag kunde. Barnmorskan höll emot med varma handdukar och coachade och sambon stod bredvid och peppade på. Från att huvudet började skymta tog det enligt journalen ca 15 min, men det kändes betydligt längre, innan vår dotter föddes kl 18.31. Då var jag genomsvettig, trött och skakig i hela kroppen av adrenalinpåslaget. Jag fick en bristning grad 2 och fick sys en del, lillan blev lite blå efter en stund och fick in på neonatalen och träffa barnläkaren, men hämtade sig på egen hand. Så småningom fick jag gå upp och kissa, lillan vägdes och mättes till 2900 g och 49 cm och hon fick blöja på sig. Vi fick de omtalade mackorna med varm chokladmjölk och äppelcider och när klockan närmade sig 1 på natten fick vi ett rum på BB. Så från att vi kom in tills hon är född tog det 4 timmar, väldigt snabbt för första barnet. Fick rådet att barnmorskan att åka in efter första värken om det blir fler gånger:D

Har lugnat mig med bakandet men köpt hem matlådor i mängder! Tänkte laga några storkok och frysa in så det finns sedan, för det tror jag kommer löna sig. Första veckan kan jag tänka mig att det blir svårt att finna tid innan någon man hittat någon rutin. Men - vad funkar att laga? Lasagne är min enda idé, och även det tips vi fick på föräldragruppen. Vill ju ha meeer att välja på.
Jag brukade frysa in det mesta som matlådor förr. Typ pasta/ris med såser.

Ang magen så ja ni...
Den är nog fortfarande inte så stor, ihop med vinterkläder... Igår satt jag och pratade med bekanta i minst 10 min i stickad tröja och förvånade de rätt ordentligt när jag berättade att vi ska ha barn. Idag på hundträning stod en och tittade en lång stund efter jag berättat och påpekade sen att det inte syns.

...så de tror väl helt enkelt att jag blivit fet ;)

Samtidigt tycker jag att det syns jättemycket ibland.

@Eina kul att du vill köra EC! Hur du kommer igång är superenkelt. Du bara grodhåller bebisen över handfat/toalett/badkar :D
Nyfödda har en typisk signal för nödigheten, dom piper till och slår ut med armarna (inte att förväxla med "gravitationspaniken")
Sen är det bra att lägga bebisen blöjfri på golvet på en handduk och observera. perfelt sysselsättning när man är nyförlöst ;)
Ofta får dom en lite tom/fjärrskådande blick, spänner sig eller gnäller innan de kissar. Bajs brukar föregås av prutt och stånk :laugh:

Jag pottar mycket på rutin, vid varje blöjbyte, efter sömn (då får man ofta va rätt snabb) och efter dom ätit!

Fråga på så svarar jag så gott jag kan :)

Jag vill verkligen rekommendera er att försöka få gjort så mycket som möjligt av det ni behöver/vill ha gjort innan bebis kommer. Man hinner typ inte med något alls när den väl är ute. Iaf inte när man ska mata var tredje timme och varje matning tar en dryg timme. Håller dock tummar och tår för att ni övriga får friska barn som får vakna när de är hungriga istället för att väckas och trugas.

Det är nämligen sjukt frustrerande att försöka få i ett sovande barn mat. Hoppas på bra viktuppgång vid nästa kontroll så att vi kan få övergå till normala matningsrutiner där hon får äta när hon är hungrig.

Just nu är hon jättemysig, ligger på mitt bröst i soffan och ska vila tillsammans med mamma.

@Balahé
Så mysigt med lillan på bröstet! :love: Men kan tänka mig att det är kämpigt med matandet.

Kl
Idag var vi och firade sambons syster och deras son på lite gemensamt kalas. De drog såklart skräckhistorier om allt som kan gå åt helvete vid förlossningen. Ska bespara er andra på allt som blev sagt. Men tänk att folk inte kan tänka efter innan de öppnar munnen? Visst är man väl medveten om att komplikationer kan tillstöta osv men måste man trycka upp det i ansiktet på folk? Suck... Fantastiskt nog var det ingen som fällde nån kommentar om hur tjock jag är eller skulle klappa på magen. Det var lite kors i taket över det...

Därifrån for vi till Lekia och köpte bilbarnstol! :) Vi har tänkt om lite sen vi var där sist så vi kom hem med en Brio istället för den uttänkta BeSafen. Vi köpte samtidigt en spegel att sätta i baksätet så ska vi försöka ha barnstolen bak direkt från början. Vi kommer knappast åka nånstans ensamma med liten precis i början ändå så det känns som att vi borde kunna ha den bak, en av oss får sitta där bak när vi åker nånstans tillsammans. Då fäster vi basen där på en gång och behöver inte lämna in bilarna för att koppla ur airbagen. Hoppas det blir bra... Spegeln såg ut att vara bra storlek så man borde kunna rikta in den så man ser bra ändå.

Hemma byggde vi äntligen ihop en av två byråer! Varken orkar eller hinner med den andra ikväll. Så jag får vänta lite till med att börja lägga allt i ordning. :p

Jag vill verkligen rekommendera er att försöka få gjort så mycket som möjligt av det ni behöver/vill ha gjort innan bebis kommer. Man hinner typ inte med något alls när den väl är ute. Iaf inte när man ska mata var tredje timme och varje matning tar en dryg timme. Håller dock tummar och tår för att ni övriga får friska barn som får vakna när de är hungriga istället för att väckas och trugas.

Det är nämligen sjukt frustrerande att försöka få i ett sovande barn mat. Hoppas på bra viktuppgång vid nästa kontroll så att vi kan få övergå till normala matningsrutiner där hon får äta när hon är hungrig.

Just nu är hon jättemysig, ligger på mitt bröst i soffan och ska vila tillsammans med mamma.

Jag glömde fråga det på infoträffen, men är det inte standard att man ska väcka dem vid vissa intervall för att mata? Om man tex får ett barn som sover en hel natt, kommer det missa viktiga måltider och tappa viktökning?

Har fryst in gulaschlådor nu, imorgon blir det lasagne. Har en hel lista med god mat tack vare alla tips :up: Vi ska få upp julpyntet också och hitta en gran så sambon kan få ro i själen. Annars är jag fortsatt sjuk och det enda jag gör är vakar över två dräktiga kor som är i BB-fållan. Sitter i en höhög och utbyter förlossningstankar :D

@Bluefish Om barnet inte är litet, sjukt eller för tidigt fött skall man kunna låta det sova ett dygn efter förlossningen efter första amningen enligt vad vi fått info om. När de slutat gå ner brukar man låta dem vakna själv eller åtminstone ger man dem 4 timmar mellan målen. Nu är allt detta med reservation för missförstånd då vi fått massor av info fram och tillbaka. Jag har bekanta vars barn sovit hela nätter efter bara några dagar.

@Balahé
Så mysigt med lillan på bröstet! :love: Men kan tänka mig att det är kämpigt med matandet.

Kl
Idag var vi och firade sambons syster och deras son på lite gemensamt kalas. De drog såklart skräckhistorier om allt som kan gå åt helvete vid förlossningen. Ska bespara er andra på allt som blev sagt. Men tänk att folk inte kan tänka efter innan de öppnar munnen? Visst är man väl medveten om att komplikationer kan tillstöta osv men måste man trycka upp det i ansiktet på folk? Suck... Fantastiskt nog var det ingen som fällde nån kommentar om hur tjock jag är eller skulle klappa på magen. Det var lite kors i taket över det...

Därifrån for vi till Lekia och köpte bilbarnstol! :) Vi har tänkt om lite sen vi var där sist så vi kom hem med en Brio istället för den uttänkta BeSafen. Vi köpte samtidigt en spegel att sätta i baksätet så ska vi försöka ha barnstolen bak direkt från början. Vi kommer knappast åka nånstans ensamma med liten precis i början ändå så det känns som att vi borde kunna ha den bak, en av oss får sitta där bak när vi åker nånstans tillsammans. Då fäster vi basen där på en gång och behöver inte lämna in bilarna för att koppla ur airbagen. Hoppas det blir bra... Spegeln såg ut att vara bra storlek så man borde kunna rikta in den så man ser bra ändå.

Hemma byggde vi äntligen ihop en av två byråer! Varken orkar eller hinner med den andra ikväll. Så jag får vänta lite till med att börja lägga allt i ordning. :p
Det är världens bästa sömnpiller att ligga med bebis på magen:-)

Den där spegeln lät intressant, var hittade ni det?
Skaffa gärna en nattlampa, det är smidigt att inte behöva tända vare gång man vill kolla till barnet.

Jag glömde fråga det på infoträffen, men är det inte standard att man ska väcka dem vid vissa intervall för att mata? Om man tex får ett barn som sover en hel natt, kommer det missa viktiga måltider och tappa viktökning?

Ett friskt fullgånget barn behöver man i regel inte väcka, de brukar säga till när de är hungriga.

Inatt har jag drömt om förlossningen. Helt smärtfri och lagom snabb sådan. Jag åkte skidor hem med bebis och hund (!) trots något stygn och trots att jag även i drömmen tänkte att det var för tidigt eftersom vi inte varit på infoträff på förlossningen än (den är nästa vecka).

Så nu vet jag preciiiis vad jag har att vänta :rofl:

@Jenka Det går alldeles utmärkt att föda barn utan att ha varit på alla möten. Missade ett antal möten på Mvc, inkl det där man skulle gå igenom önskemål inför förlossningen.

Även om det skulle bli helt smärtfritt och lagom snabbt bör du nog lämna skidorna hemma:) Bebisen tycker nog att det är väl kallt och åker nog hellre bil;)

@Sedna, vad bra då hade vi förstått informationen rätt då. Är mycket info som kommer från alla håll när både barnmorska, barnsköterska, undersköterska och barnläkare har ett ord med i laget. Nu tillkommer även BVC i veckan.

Var på sista föräldraträffen idag, skönt att det är över. Vet att det är frivilligt men vi tänkte att någon gång får vi kanske höra något matnyttigt. Men nja, denna gången var väl iof den bästa hittills då vi pratade mycket om amning.

Gjorde veckans första CTG idag med, det femte i raden. Börjar bli tjatigt nu, gör nästa på fredag och då är det även dags för det 4:e TUL.
Fick även veta att kommer förlossningen inte igång kan jag vänta igångsättning 8-9/12 då 11/12 är en fredag vill man inte sätta igång då. Mest för att under helgerna finns det inga medicinläkare på plats, ifall det skulle behövas pga diabetesen.

Just nu klättrar Dagny (den ena kattungen) i gardinen jag hängde upp tidigare idag.. Det är kul med djur. Hon fick en strumpa i huvudet, för det var det snabbaste jag kom åt för att få ned henne.

Jag är ganska glad för att inte riskera Östra/Mölndal strulet längre. Att vi flyttade till Varberg.
BM i Varberg sa att 100-150 kvinnor/år blir skickade till Varberg från Gbg för att det är fullt.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2902167-nyfodde-einar-tvingades-ut-i-rusningstrafiken

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2902163-annu-en-bb-avdelning-ska-stanga

Det var ju ett konstigt resonemang, att målet skulle vara att familjerna ska åka hem tidigare när de ändå blir ivägskickade till ett annat sjukhus för att vistas där istället? Åka hem tidigare kan man väl göra ändå om det bedöms ok utan att man ska stänga ner avdelningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?