Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit hos bm idag. För andra gången hos just henne bara, haha. Nu blir det varannan vecka framöver.
Sf-måttet mitt på kurvan, samma vikt och blodtryck och järn har stigit så allt ser bra ut :)

Jag vill verkligen rekommendera er att försöka få gjort så mycket som möjligt av det ni behöver/vill ha gjort innan bebis kommer.

Om det vore möjligt! Har fortfarande en hel del kvar av renoveringen men det betas av lite i taget, får hoppas att bebis stannar inne tills efter nyår iaf så man har lite tid på sig.
Men vi har iaf inhandlat allt det allra nödvändigaste nu och har tvättat alla bebiskläder och fixat spjälsängen så den är redo.
Får se om jag hinner baka och laga mat att frysa in annars är det väl skitsamma :p. Snart är det ju juletider också med allt stök som hör därtill, självklart ska allt vara på en gång.

Har varit hos bm idag. För andra gången hos just henne bara, haha. Nu blir det varannan vecka framöver.
Sf-måttet mitt på kurvan, samma vikt och blodtryck och järn har stigit så allt ser bra ut :)

Hur långt gången är du nu? Jag går också varannan vecka, blev aldrig varje vilket jag trodde.
Var fö där igår, kommer sakna min bm. Lite högre blodtryck men det var normalt iom att det närmade sig, högre blodsocker iom McDonaldsbesök innan :angel: men bra värden överlag. Vi bokade en tid om två veckor men avslutade med "kanske ses vi inte mer nu då!". Shit, det närmar sig :nailbiting:

Hur långt gången är du nu? Jag går också varannan vecka, blev aldrig varje vilket jag trodde.
Var fö där igår, kommer sakna min bm. Lite högre blodtryck men det var normalt iom att det närmade sig, högre blodsocker iom McDonaldsbesök innan :angel: men bra värden överlag. Vi bokade en tid om två veckor men avslutade med "kanske ses vi inte mer nu då!". Shit, det närmar sig :nailbiting:
Är i vecka 30 men tror det fortsätter varannan vecka tiden ut. Bokade in de flesta idag.

jag råkadr just bildgoogla slempropp. Det var inte riktigt som att bildgoogla kondylom. Men fortfarande inte så fräscht.

Men har egentligen slemproppen någon betydelse?

Har varit på sista mötet med föräldragruppen idag. Vi pratade om relationen föräldrar emellan efter förlossningen, vad som händer och lite vad man kan vänta sig osv. Jättenyttigt! Väldigt bra diskussioner. :)

Idag har vi frusit in första matlådorna, blev köttfärssås som räcker två middagar för oss båda. Bara att koka pasta till. :) Har gjort en matlista som ska försöka betas av. Som tur är i sammanhanget så är vi inte så värst förtjusta i hela julstressen så jag slipper tänka på allehanda julmat och allt sånt som "ska hinnas med". Sambon påpekade i affären när vi kollade datum på bröden att det kanske bara är en månad kvar tills vi har en liten. :o Det närmar sig verkligen!

Igår tvättade jag upp täcke, frottélakan och kudde. Tänkte inte bädda än men nu är det bara att dra på så är det klart. :) Har monterat basen till babyskyddet också och satt in spegeln. Blev bra tror jag, det märks väl när det ska börja användas. :p

Har varit på sista mötet med föräldragruppen idag. Vi pratade om relationen föräldrar emellan efter förlossningen, vad som händer och lite vad man kan vänta sig osv. Jättenyttigt! Väldigt bra diskussioner. :)

Varför kunde vi inte få ha sådär bra saker på våra föräldragruppsmöten. Vi har inte fått diskutera en enda gång på våra tre möten, det var sådant jag såg fram emot.

Varför kunde vi inte få ha sådär bra saker på våra föräldragruppsmöten. Vi har inte fått diskutera en enda gång på våra tre möten, det var sådant jag såg fram emot.

Vi har haft diskussioner varje gång. Delat upp oss i grupper om mammor/partners och diskuterat vissa ämnen. Ibland suttit alla tillsammans. Väldigt nyttigt och bra! Vad trist att inte era möten varit bra. :down:

Och här har de delat upp allt. Amningsinfo med en bm från bb och vid samma tillfälle fast efter en paus kom de från familjerådgivningen (jättenyttigt med många bra tips hur man ska tänka). Sen har vi föräldragrupp som är ett tillfälle på två h och en profylaxkurs som är 2x2 h.
Vi får väl se hur de två sistnämnda är, på amningsinfon och infon från familjerådgivningen var det inga diskussioner men de ville att man skulle gå den delen runt v. 20-25 för att infon skulle fastna. Profylaxen vill de att man går v.30-34 och föräldragruppen fick vi väldigt sent så vi får se hur det känns om vi går eller inte.

Idag fick vi babyskyddet så vi har packat upp och känt på alla funktioner (jag läste instruktionsboken och sambon provade sig fram i frustration :p).

Suck... arbetsgivaren har angett inkomst till försäkringskassan som jag inte alls får att stämma. Lite osäker på hur det räknas dock, någon som har koll?
SÅ less på att allt ska strula, får inte besked om sjukskrivningen förrän inkomsten är klar Heller verkar det som.
Har i alla fall fått graviditetspenning beviljad :)

Suck... arbetsgivaren har angett inkomst till försäkringskassan som jag inte alls får att stämma. Lite osäker på hur det räknas dock, någon som har koll?
SÅ less på att allt ska strula, får inte besked om sjukskrivningen förrän inkomsten är klar Heller verkar det som.
Har i alla fall fått graviditetspenning beviljad :)
Har du månadslön så räknas det 12*månadslönen. Det som räknas in i övrigt är ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision.
Andra typer av löner ger:
  • veckolön x 52 eller
  • timlön x antalet arbetade timmar
Semestertillägget räknas inte in.

@Cocos
Tack för infon! Det låter smått hopplöst att lyckas timea in, men det ger väl sig som allt annat inbillar jag mig. :grin: Hur lång tid tyckte du det tog innan du började märka av signalerna i såpass god tid att du hann till badrummet?

@YaHilweh tack för länken, var roligt att se lite olika varianter. Mannen kom hem med en sjal igår, jag har dock inte hunnit packa upp den än så jag vet inte alls vad det är för sort. Det spelar tydligen stor roll på hur man knyter? Tror den heter Moby eller något liknande.

Idag går jag in i v 40, det firar vi med molande värk i rygg samt en jädra plåga i ljumskarna. Jag ligger på sängen inlindad i värmefilt och håller tummarna för att det antingen går över eller drar igång på riktigt. I natt kom en del av slemproppen, men som ni konstaterat betyder det väl absolut ingenting alls. :meh:
Oavsett så känns det helt overkligt att den beräknade dagen är på tisdag nästa vecka. Det är ju fortfarande långt kvar till december! :crazy::grin:

Har du månadslön så räknas det 12*månadslönen. Det som räknas in i övrigt är ersättning vid obekväm arbetstid, vikariatstillägg och provision.
Andra typer av löner ger:
  • veckolön x 52 eller
  • timlön x antalet arbetade timmar
Semestertillägget räknas inte in.

Vet du hur det är med sjuklön?
Känns jäkligt bakvänt om semester (intjänade dagar) sänker sgi på samma sätt som om jag hade varit arbetslös (utan att anmäla mig)?
Har timlön.
Räknas de på senaste 12 månaderna rakt av?

Vet du hur det är med sjuklön?
Känns jäkligt bakvänt om semester (intjänade dagar) sänker sgi på samma sätt som om jag hade varit arbetslös (utan att anmäla mig)?
Har timlön.
Räknas de på senaste 12 månaderna rakt av?

Semester intjänade dagar sänker inte din SGI. Men tillägget du får räknas inte in. Det ska räknas som om du jobbade de timmarna. Hur det räknas med sjuklön vet jag inte när det gäller timlön.
Jag har bara haft månadslön och där är det enkelt, månadslön*12 + eventuella tillägg som kan räknas med. Där påverkar inte ev sjukskrivning SGI iaf.
Exempel: Pernilla har en månadslön på 25 000 kronor. När hon har semester får hon semesterlön med samma belopp. Utöver semesterlönen har hon rätt till semestertillägg på 0,43 procent. Semestertillägget får inte ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten. Den årsinkomst som ska lämnas till Försäkringskassan är 25 000 x 12 = 300 000 kronor.

Vid Timvikarie ska arbetsgivaren fylla i arbetad tid och lön per månad för de senaste 12 månaderna. Det står på blanketten att semesterlön inte ska räknas med i de summorna.Är du däremot fastanställd men får betalt per timme så finns följande exempel:

Exempel: Per är anställd på heltid, vilket motsvarar 52 veckor per år. Han tjänar 150 kronor i timmen. Utöver det har han 12,72 procent i semesterlön som han får varje månad i samband med löneutbetalningen. Han arbetar 38 timmar i veckan. Han har rätt till fem veckors semester. Den årsinkomst som ska lämnas till Försäkringskassan är 150 x 38 x 52 = 296 400 kronor.

Idag har jag varit på träff med BM samt undersökning av läkare. Liten sammanfattning:
BM blev glad att jag gått upp mer i vikt nu än sist.
Järnvärdet har i princip inte ökat alls trots tabletter med 100mg/dag. BM sa att jag kan ta två tabletter om dagen om jag vill, men det vetesjutton. Känns ju inte som att det har någon betydelse, ändå så tar jag tabletterna på morgonen på fastande mage med citronvatten då jag läst att tom mage och c-vitamin ökar upptaget av järn, samt att jag väntar minst en timme innan jag äter/dricker något annat.
Bm var inte glad över att vi missat våra föräldraträffar som varit bokade hittills :angel:
BM tycker jag ska sova på dagtid då bebis inte tillåter mig sova ordentligt på nätterna.. :meh:
Magen följer kurvan och allt växer som det ska. Läkaren blev dock förvånad över att detta var min första graviditet då min kropp anpassar sig lika snabbt som om jag redan skulle ha fött ett barn tidigare.
Kommer inte göras mer tester för GBS då de ändå planerat in antibiotika inför förlossningen, och det är ju inte så långt kvar. Är nu i vecka 34+2!

Semester intjänade dagar sänker inte din SGI. Men tillägget du får räknas inte in. Det ska räknas som om du jobbade de timmarna. Hur det räknas med sjuklön vet jag inte när det gäller timlön.
Jag har bara haft månadslön och där är det enkelt, månadslön*12 + eventuella tillägg som kan räknas med. Där påverkar inte ev sjukskrivning SGI iaf.
Exempel: Pernilla har en månadslön på 25 000 kronor. När hon har semester får hon semesterlön med samma belopp. Utöver semesterlönen har hon rätt till semestertillägg på 0,43 procent. Semestertillägget får inte ingå i den sjukpenninggrundande inkomsten. Den årsinkomst som ska lämnas till Försäkringskassan är 25 000 x 12 = 300 000 kronor.

Vid Timvikarie ska arbetsgivaren fylla i arbetad tid och lön per månad för de senaste 12 månaderna. Det står på blanketten att semesterlön inte ska räknas med i de summorna.Är du däremot fastanställd men får betalt per timme så finns följande exempel:

Exempel: Per är anställd på heltid, vilket motsvarar 52 veckor per år. Han tjänar 150 kronor i timmen. Utöver det har han 12,72 procent i semesterlön som han får varje månad i samband med löneutbetalningen. Han arbetar 38 timmar i veckan. Han har rätt till fem veckors semester. Den årsinkomst som ska lämnas till Försäkringskassan är 150 x 38 x 52 = 296 400 kronor.

Har fått tag på FK och du har såklart helt rätt. Bara att hoppas att arbgivaren rättar snabbt. Det räknas på 12 mån innan jag blev sjukskriven tydligen

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar