Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med @Bluefish och @Eina om att det är jättesvårt att veta när det är dags att kolla på/köpa grejer. Har letat runt på nätet och konstaterat att man kan lägga precis hur mycket pengar som helst på bebisprylar. Har pratat med några vänner som hade massor av saker kvar som vi kunde få köpa av dem. Vagn att ha i stallet känner iaf inte jag för att lägga 1000-tals kronor på:p Bättre att lägga ordentligt med pengar på babyskyddet.

Gick ner i vikt de första veckorna så jag har inga problem att komma i mina vanliga kläder än så länge. Väger typ ett halvt kg mer än från början bara. Det syns dock att kroppen håller på att byggas om, mer mage och bröst än vanligt. Provade sommarridkläderna igår och det var "kul". Eller inte. Fanns dock ett par av de tunnare byxorna som fortfarande satt vettigt, några får ligga på vänt tills nästa sommar, eller 2017:D Nåja, får väl bli ombyggnad av ett par billiga ridbyxor när det behövs. Tänker inte rida i något annat, har blivit gnällig med skavande sömmar och liknande. Kunde knappt koncentrera mig på hästen häromdagen när stropparna hamnat i oordning under kåpan...

Har ju sett att det flesta av oss är förstagångsföräldrar och en av mina vänner kom med lite tips: man får alltid kläder när man får barn så köp inte för mycket i de minsta storlekarna, badbalja med propp är bra om man inte gillar att torka vatten i hela badrummet, köp inte bärsele/sjal innan man verkligen vet att man behöver - de är dyra, välj en sorts napp som är lätt att få tag i där du bor - det är inte säkert att bebisen accepterar att byta modell sådär hux flux.

Nja, man ska nog inte förlita sig på att få en massa kläder, och speciellt inte att få en massa i de minsta storlekarna. Vi fick inte mycket alls. Men jag rekommenderar att invänta reor eller köpa begagnat. Ex KappAhl är det ingen vits att handla till ordinarie pris på för de har jätteofta (varje månad) erbjudande om 3 för 2 eller 25% rabatt. Är ni okej med begagnat kan ni handla för vrakpriser på Tradera, secondhandbutiker (ex Erikshjälpen) och loppisar. Speciellt ytterkläder i de minsta storlekarna är bra att köpa begagnat (eller låna) för de slits nästan inte alls och kostar rätt mycket.

Sen angående nappar så rekommenderar jag att köpa några olika sorter för barn gillar olika så man får prova sig fram.

För er som har små badrum rekommenderar jag Stokkes ihopvikbara badbalja. Den är dyr men suverän.

@hvala Så olika det kan vara, i min bekantskapskrets brukar nyblivna föräldrar ofta be att få något annat är just kläder eftersom de får mycket av just det, alt att man köper lite större storlekar att ha att växa i. Dvs precis samma erfarenhet som min kompis redogjorde för. Nu är vi dessutom bland de sista ut i vår närhet, sambos syskon, mina kusiner och våra vänner har alla gjort sitt på den fronten, men det är första barnbarnet på min sida, så nog lär det komma grejer. Såklart planerar vi att köpa på oss lite grand, men mina föräldrar har redan flaggat för att det finns bla pop-kläder kvar från mig och småsyskonen.

Kommer nog ändå att försöka hålla lite styr på plånboken, kläder till riktigt små barn är ju så gulligt att man kan köpa mängder...

Apropå kläder, vilka kedjor har mammakläder? Vet att Hm har, Polaren och Pyret verkar inte ha längre, Kappahl hade inte på sin hemsida iaf, Lindex verkar mest ha på nätet? Ser en del reklam från Zalando men i övrigt?

@Balahé Ja uppenbarligen väldigt olika! Vi fick massor med kläder men nästan bara i stl 56 och 62. Sonen är 8 veckor gammal och har precis vuxit i stl 50 så vi fick komplettera själva med de minsta storlekarna.

Ang mammakläder så är det bara HM av kedjorna där man kan köpa i butik vad jag har hittat.

Apropå kläder, vilka kedjor har mammakläder? Vet att Hm har, Polaren och Pyret verkar inte ha längre, Kappahl hade inte på sin hemsida iaf, Lindex verkar mest ha på nätet? Ser en del reklam från Zalando men i övrigt?
Jag köpte en del mammakläder från mom2mom på nätet. De hade bra kvalitet, mycket bättre än de jag köpte på HM :).

Inte bara jag som funderar på nya byxor alltså, skönt! Idag på jobbet så fick jag gå med bara gylfen, alltså utan att knäppa knappen på arbetsbyxorna. :o Jag är i normala fall mellan 34/36, oftast 36 på byxor. Har 38 på jobbet då de krymper lite i tvätten. Men nu spänner det och är obehagligt om knappen är knäppt. :o

Känner mig dessutom sjukt överflödig just nu... Jag är så fruktansvärt trött så jag orkar knappt nånting... Igår däckade jag halv åtta, glömde ställa väckarklockan och vaknade av sambons klocka 05.20, 20 minuter sen... :banghead: på jobbet är det väldigt aktivt (jordbruk) med mycket spring och lyft och knuffande och buffande. Vilket jag knappt orkar alls. Somnar efter frukost, vid bordet, somnar efter lunch, vid bordet. Helt sjukt. Och när jag kommer hem är jag så slut så jag somnar på en gång jag lägger mig i soffan. Att motionera häststackaren är inte ens att tänka på...

Jag har panikletat jeans i någon vecka nu. Kan säga att på HM är det idag mycket svårt att hitta mammabyxor storleken större än 36 då de är slut på centrallagret.

Hittade ETT par på rean i storlek 40 som funkade. Har 38/40 i vanliga fall och hade helst haft ett par i storlek 42 då jag antar att jag lär växa lite om låren.
Sambons t-shirts och skjortor funkar fint än så länge.

Ang. Barnkläder har jag oxå hela tiden fått höra att köp inte för mycket.

Jag har googlat runt lite på babyboxar och skulle gärna hämta ut alla nu genast på en gång jag älskar gratissaker! Men det känns väl tidigt.

I morgon går jag in i vecka 14 och idag var jag på ytterligare ett UL. Plötsligt har popcorn ben och man ser att det faktiskt är en miniatyrmänniska därinne. Längtar lite till UL v19 när popcorn växt ännu mer

Hur tänker ni kring det där att kolla kön?

Vi är delade. Könet är det absolut minsta problemet känner jag och sambon känner samma. Det är smidigt att veta, men samtidigt är spänningen minst lika kul eller ja. Jag är delad. Haha

Vi har pratat lite kring det här med att kolla kön. Sambon tycker i nuläget att det är upp till mig om jag vill veta, men han tycker att det hade underlättat när man handlar.

Enda anledningen jag kan känna är att det blivande barnrummet skulle behöva tapetseras om (oavsett barn eller ej) och nu får vi kanske välja lämpligt mönster utifrån vad en liten kan tänkas tycka om. Men hur som helst får bebisen bo i vårt rum den första tiden, så skulle vi känna för ett helrosa princessrum, en djungel eller ett sjörövarrum eller vad som helst finns ju tid att fixa det.

Jag är mer inne på könsneutrala grejer oavsett, plus att det kommer bli en del blått och grönt till spjälsängen och i badrummet eftersom jag gillar de färgerna och redan har det i övrig inredning där. Skulle det bli en tös så kommer blivande mormor ändå att dränka oss i söta klänningar så fort det bara är möjligt:D

Som det känns för oss just nu så vill vi inte kolla kön. Det spelar ju verkligen absolut ingen roll vad det blir, och jag kan tycka att en överraskning vore kul! Spänning och förväntan in i det sista. ;)

Jag känner så oxå. vi kommer behöva tapetsera om ena rummet, vi flyttar som sagt in i nytt hus i Augusti. Så det kommer behöva fixas med tapeter hur som.
Både sambon och ja är dock ganska anti hen-hystrin som är nu. Vill barnet sedan när denne själv kan välja, bli hen och strunta i könsnormer, då kommer vi absolut inte hindra. Men i vår värld är det en tjej eller en kille tills denne själv väljer att ändra på det.

Namn och sådant, det kommer hur som bli ett senare projekt. Vi har lite namnfunderingar, men det är inte säkert att popcorn ser ut som en Matilda eller en Simon (eller vad vi nu känner). Svärmor tycker inte att vi ska kolla kön. medan andra i släkten undrar om vi ska då det underlättar om man vill köpa något. Speciellt då vi inte har så stor ekonomi att köpa saker till bebis för.
Sedan kommer min mormor ganska garanterat att sticka för allt hon är värd (om jag känner henne rätt så har hon redan börjat).

Jag har förvisso beställt ett par sådan här, men i valfri färg :love:

1317783527.jpg

Igår fick vi se vår lilla böna som hade ett hjärta som slog så fint :)

Varken jag eller sambon vill ta reda på könet. Större överraskning när den kommer ut :) Är ju jättespännande att inte veta, kul att gissa också :) Tycker inte det blir smidigare att handla för det heller.
Varken jag eller sambon är särskilt glada i typiskt tjejiga kläder eller typiskt pojkiga kläder, likadant med inredning. Så det är inget problem för oss.
Vi skulle lätt kunna ha en blommig tröja på en kille, medan vissa inte skulle kunna tänka sig det alls (vilket jag tycker är lite skrämmande) men det är en annan diskussion ;)

Vill t
Igår fick vi se vår lilla böna som hade ett hjärta som slog så fint :)

Varken jag eller sambon vill ta reda på könet. Större överraskning när den kommer ut :) Är ju jättespännande att inte veta, kul att gissa också :) Tycker inte det blir smidigare att handla för det heller.
Varken jag eller sambon är särskilt glada i typiskt tjejiga kläder eller typiskt pojkiga kläder, likadant med inredning. Så det är inget problem för oss.
Vi skulle lätt kunna ha en blommig tröja på en kille, medan vissa inte skulle kunna tänka sig det alls (vilket jag tycker är lite skrämmande) men det är en annan diskussion ;)

Tillägg: Bebisar är ju antingen en pojke eller flicka. Men jag tycker inte att man behöver visa det varken genom kläder eller inredning. För mig är det inget problem om andra människor inte ser vad det är för kön på mitt barn.
Man ska välja det man gillar och inte bry sig om vad andra tycker. Om det så är "typiskt tjejiga, killing eller neutralt"
Och jag kommer inte försöka styra mitt barn i leksaksval eller klädval heller.
Och det är ju i uppfostran som det är allra viktigaste att man inte gör skillnad på pojkar och flickor, och det har inte att göra med färger på kläder eller inredning att göra.

Vi vill veta kön, är helt enkelt för nyfikna för att vänta. Men det kommer inte göra någon skillnad, det blir djurkläder och vita tapeter oavsett :D Har börjat få mage också, var förvånansvärt kul att inse! Men den sitter så högt upp, kan utan större problem ha mina vanliga kläder. Har ett ärr över magen som liksom samlat upp lös hud så mellan mitt kön (:p) och ärr är det ganska slätt och stramt. Jobbsituationen har löst sig också, så himla skönt. Har fått en deltidstjänst där jag trivs himla bra och ett extraknäck hos grannen som är travtränare. Igår fick ynglet premiäråka travhäst, hoppas hen tyckte det var lika kul som jag! Tycker det kändes "säkrare" än att rida, får se hur länge man vågar köra.

Tänkte fö beställa de där ekokläderna jag tittat på nu. Banar mao väg för er andra!

Sambon vill inte kolla kön, mitt kontrollbehov vill jag blir knäpp på mig själv ibland men jag klarar inte av att inte veta! Sen spelar de ingen roll om de blir en kille som gillar rosa eller en tjej som åker cross egentligen!
Men hur ska jag kunna spåna på namn utan att veta kön?

Å ja jag vet att jag är knäpp!

Har redan börjat fundera på föräldraledighet och hur stor shoppa till barnet kassa man behöver.....

Är du väl inte, slår vad om att 90% här i tråden funderat på namn! Vi gör det, men ingenting kommer bestämmas innan man fått träffa hen. Föräldraledigheten har vi också planerat. Min sambo vill ha halva tiden och får den gärna. Jag hoppas kunna fortsätta jobba så smått på kvällar när han är hemma även under tiden jag är ledig. Det var ett utav mina stora issues med graviditeten, vad kommer hända med min arbetssituation och inkomst nu liksom. Tog flera veckor att förlika sig med tanken på att det inte skulle bli som jag tänkt med ex hästköp och stallbygge.

Samma här vi tänkte dela rakt av och blir nog hemma ett år var....

Hästarna jag kollat på går inte igenom en besiktning och sorligt nog börjar jag acceptera tanken på att vänta med hästköpet, ju fler veckor som går desto mindre veckor som jag kan rida innan man är för otymplig tyvärr... Så för ekonomin vore det faktiskt rättså bra att avvakta..
Dock tvärt om med jobbet jag ser framemot att komma där inifrån en period har just nu ett väldig tufft jobb där vi har högt tempo... Tänker att det kanske har förändrats något efter ett års ledighet :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben