Vinterföräldrar 2015- 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte ha mina gamla jeans längre och insåg att vi har semester om dryga veckan och jag har inget annat än mjukisar, Lundhags eller sambons brors gamla jeans att ha på mig.
Alla mina tighta jeans går inte, kan få hop knappen och så länge jag står går det. men måste släppa både knapp och gylf om jag tänker sätta mig ned.
Hittade ett par otroligt sköna shorts, men avvaktar lite med att köpa dom. Är främst byxor jag behöver och letar överallt. Vill gärna ha ett par tunnare, fladdriga typ svarta, mörkblå eller grå.. Inte blommiga, rutiga, prickiga, leopardiga som finns. Jag är väldigt enkel i mitt klädval, tråkig egentligen. Men det finns så mycket konstiga kläder idag. Jag är en jeans och t-shirt tjej. Tights är inte alls min grej det heller. Haha, jag kommer nog aldrig hitta kläder utan får leva i mina pjamasbyxor med turtles på :p

Men jeans som är som mammabyxor finns väl? Eller det är utlandsemester ni ska på?

Haha, turtles går väl alltid? :D

Kl
Jag provade rida igår. Visst kunde jag knäppa byxorna men det spände och gjorde ont så efter nästan hela turen provade jag öppna dom, vilken frihet! Tur jag hade en jacka som gick att dra ner. :p Happ, bara att köpa nya då...

Och jag har blivit offentlig :meh: Jobbade på mitt gamla jobb igår, bakom kassa med en hel del mathantering. Får en fin kö, börjar känna mig tyngdlös. Det snurrar lite och jag blinkar hysteriskt. Får ur mig ett "ursäkta" innan jag hinner 5 meter och kaskadspyr. De beställde ingen mat :o

Hej!

Jag har smygit omkring här under många år men har knappt aldrig skrivit någonting, men nu får det nog vara dags.. :)

För mig är det dags framåt november/december, är i vecka 15 nu. Jag har aldrig haft barn omkring mig nära, så det här är en helt ny värld och djungel för mig. De flesta texter/forum på nätet kunde lika gärna vara skrivna på grekiska med alla sina förkortningar så som vul, rul, ipl, fl, bf, bm osv. Jag vet inte vad någon betyder så känner mig ganska lost. :D

Drog igång det hela med illamåendet från helvetet, men det försvann någon gång omkring v 13. Det har dock ersatts med lågt blodtryck och hjärtklappning, alltid är det något!

Hej!

Jag har smygit omkring här under många år men har knappt aldrig skrivit någonting, men nu får det nog vara dags.. :)

För mig är det dags framåt november/december, är i vecka 15 nu. Jag har aldrig haft barn omkring mig nära, så det här är en helt ny värld och djungel för mig. De flesta texter/forum på nätet kunde lika gärna vara skrivna på grekiska med alla sina förkortningar så som vul, rul, ipl, fl, bf, bm osv. Jag vet inte vad någon betyder så känner mig ganska lost. :D

Drog igång det hela med illamåendet från helvetet, men det försvann någon gång omkring v 13. Det har dock ersatts med lågt blodtryck och hjärtklappning, alltid är det något!

Välkommen till tråden, kul att det börjar hända lite här.

Du är inte ensam om att inte fatta förkortningarna... Jag gör ett försök på de jag snappat upp.

Vul- vaginalt ultraljud
Rul- rutinultraljud
Bf- beräknad förlossning
Bm- barnmorska
Kub- kombinerat ultraljud och blodprov

Ipl vet jag inte fl skulle kanske kunna vara förlossning? Någon som vet kan väl fylla på "ordlistan"?

Välkommen :-) vi ligger väldigt lika jag är idag i vecka 7 (6+6) efter IVF ska på ultraljud den 16/6 :-)

Här kommer en till intassandes...Är i vecka 7 (6+1) enligt appens beräkningar:D Blir då enligt samma app bf 25 Jan 2016. Ganska sjukt att en app räknar ut det åt en faktiskt:p

Eftersom vår lilla blivit till via ivf så är vårt första ultraljud redan nästa vecka:bump:Känns så skönt att slippa vänta ända till v. 17-19 eller när första ul brukar vara. Man vill ju gärna veta om det verkliger är något där och om det är en eller två.

Känns lite otäckt att skriva här, men härligt också:love: Äntligen:heart

Välkommen :-) vi ligger väldigt lika jag är idag i vecka 7 (6+6) efter IVF ska på ultraljud den 16/6 :-)

Oj vad kul! Då är jag en dag efter dig. v 7 6+6 för mig idag, och dags för Ul imorgon :)

Använder ni andra er av någon graviditetsapp och vilken isf?

Konstaterade igår morse att det redan börjat synas lite på magen ;) Tänkte att jag inbillade mig först. Men min mage brukar vara nästintill platt på morgonen och man ser att formen är annorlunda nu :) Jag kommer köpa mammabyxor ganska snart. Mår illa om det trycker på magen och det är ju inte bekvämt alls heller.

Välkommen till tråden, kul att det börjar hända lite här.

Du är inte ensam om att inte fatta förkortningarna... Jag gör ett försök på de jag snappat upp.

Vul- vaginalt ultraljud
Rul- rutinultraljud
Bf- beräknad förlossning
Bm- barnmorska
Kub- kombinerat ultraljud och blodprov

Ipl vet jag inte fl skulle kanske kunna vara förlossning? Någon som vet kan väl fylla på "ordlistan"?

Tack så mycket! Det där hjälpte väldigt mycket, många hemsidor blev betydligt med lättförstådda.. :D

Jag har börjat fundera lite på det här med barnvagn, så jag lurade iväg sambon till närmsta butik. Väl där hittade vi en fin Emmaljunga, men som visade sig inte gå in i bilen? :crazy: Lite rädd blir man när man har en kombi på 5 meter, jag hoppas bara att den där vagnen var ovanligt stor.. Att hålla på att ta isär vagnen i molekyler varje gång man ska in i bilen känns rätt ohållbart.
Eller är jag kanske lite väl ute i god tid som börjat handla prylar redan i v 15?

Köpte mina första mammabyxor häromdagen, och insåg att jag numera är i himlen..:love:

Tack så mycket! Det där hjälpte väldigt mycket, många hemsidor blev betydligt med lättförstådda.. :D

Jag har börjat fundera lite på det här med barnvagn, så jag lurade iväg sambon till närmsta butik. Väl där hittade vi en fin Emmaljunga, men som visade sig inte gå in i bilen? :crazy: Lite rädd blir man när man har en kombi på 5 meter, jag hoppas bara att den där vagnen var ovanligt stor.. Att hålla på att ta isär vagnen i molekyler varje gång man ska in i bilen känns rätt ohållbart.
Eller är jag kanske lite väl ute i god tid som börjat handla prylar redan i v 15?

Köpte mina första mammabyxor häromdagen, och insåg att jag numera är i himlen..:love:

Jag försökte få med sambon och titta på barnvagnar igår, vi kommer inte att köpa något fören tidigast i September då vi flyttar till hus då. Desto mindre att böra vid flytten :)
Men jag vill vara väl förberedd och känna in vad för vagn vi vill ha och sedan fynda på blocket :angel:
Då vi kommer bo på landet är det något stadigt och robust som kommer krävas. Finns ju en hel uppsjö O_o Sedan har vi insett att bilen vi köpte i Oktober inte har så stort lastutrymme som först var tänkt. En Nissan Qashqai -14 års modell. Så det lutar åt att när vi ändå måste köpa en bil till då v flyttar ut på landet, lutar det åt en V70.

Jag skulle köpt mammabyxor igår, var på HM och skulle prova. Fanns inte ett par byxor större än storlek 36 och lite större än så är jag allt :p Eller jo, det fanns två par i storlek 38, men senaste tiden har jag behövs närmare 40-42 i jeans. 38 i mina skinny, men de är verkligen som ett korvskinn och har extremhög midja, jag älskar dom och jag saknar dom. Inte kunnat använda dom sedan v7 är i v13 (12+4) idag. Så vi tänkte ta en sväng till Allum i morgon när jag ändå ska in till läkaren, då är vi nästan i området. Men jag har fått ett ultraljud inbokat den 21/7m:banana::banana:

Oroa dig inte, det finns vagnar som passar! :D Vi har haft Jeep, Brio och Bugaboo i våra olika kombisar (Cadillac, Volvo, Jeep och BMW), och det har inte varit några problem att få in dem i skuffen.

Vilken emmaljunga var det? Och vilken bilmodell? Vilken del av vagnen var det som var svår att få in? Emmaljunga är ju rejäla (och trevliga!) vagnar men de tar plats på alla håll. Det finns ju några nättare. Svängbara hjul på vagnen är inte bara tacksamt när man kör den utan även när man baxar in i bilen. Man behöver bara lyfta halva vagnen när man flyttar in det för framdelen följer liksom med av bara farten ;)

@YaHilweh inte v70! Läs tråden jag skrev häromveckan om bilar där bilbarnstolarna går in. V70 ligger inte på hitlistan om du nu inte söker en gammal sådan. Skoda verkar populärt om man kan tänka sig en sådan. Har du någon vän med barn i lite större storlek som behöver stolen efter babyskyddet kanske du kan låna en sådan när ni kollar på bil för att se hur den ryms.

Då är vi lika långt gågna @Eina! Och jag har också funderat på när det är vettigt att kolla på prylar :p Vill få huset i ordning först och inreda övervåningen så det är som det ska vara, sedan känns det som att det är fritt fram. Vagn har jag läst på för lite om, men hittat fina, neutrala ekokläder som jag gärna köpt när jag har vägarna förbi civilisationen!

Avråder också från V70, inte så rymlig som man kan tro @YaHilweh. Åkte i en A6a häromdagen, också en sjukt trång kombi på alla sätt och vis. Jag har nyss köpt mig en nyare bil, mycket för att få plats med barnvagn, hund utan att min långa sambo får sitta som en fällkniv. Blev en C5, den tycker jag är himla rymlig och billig att äga.

Nu börjar vi bli ett gäng här, ska vi försöka lägga in samtliga på listan så man får en överblick?

Vilken emmaljunga var det? Och vilken bilmodell? Vilken del av vagnen var det som var svår att få in? Emmaljunga är ju rejäla (och trevliga!) vagnar men de tar plats på alla håll. Det finns ju några nättare. Svängbara hjul på vagnen är inte bara tacksamt när man kör den utan även när man baxar in i bilen. Man behöver bara lyfta halva vagnen när man flyttar in det för framdelen följer liksom med av bara farten ;)

@YaHilweh inte v70! Läs tråden jag skrev häromveckan om bilar där bilbarnstolarna går in. V70 ligger inte på hitlistan om du nu inte söker en gammal sådan. Skoda verkar populärt om man kan tänka sig en sådan. Har du någon vän med barn i lite större storlek som behöver stolen efter babyskyddet kanske du kan låna en sådan när ni kollar på bil för att se hur den ryms.

Kan intyga att det blir lite trångt med bilstol i en V70.
Vi har en V70 från 2004 och det lär bli trångt när bebisen anländer med tre ungar där bak.
Men! När vi bara hade ett barn (haft bilen sen 2005) så var babyskyddet tvunget att vara på passagerarsidan eftersom min man inte fick tillräckligt med space för sina ben, och han är inte superlång utan 175 cm.
Sedan blev det lite trix när tvåan kom två år senare. Då fick sonen sitta bakåt i en bilstol som man kunde ha långt upp i sätet så min man fick plats. Och sen fick han vändas när han inte kunde sitta så längre helt enkelt.
Korta bälten med. Knappt man får runt ett babyskydd utan bas.

Men, ska man bara ha ett barn ett tag (eller alltid) så funkar bilen utmärkt. Då får ju den på passagerarsidan få mindre plats för benen om det är så.
Nu har aldrig jag märkt av att det blir trångt, men jag är bara 155 cm lång så jag är fel människa att fråga ;)

Men alla barnvagnar vi testat har fått plats i bagaget :)

Jag försökte få med sambon och titta på barnvagnar igår, vi kommer inte att köpa något fören tidigast i September då vi flyttar till hus då. Desto mindre att böra vid flytten :)
Men jag vill vara väl förberedd och känna in vad för vagn vi vill ha och sedan fynda på blocket :angel:
Då vi kommer bo på landet är det något stadigt och robust som kommer krävas. Finns ju en hel uppsjö O_o Sedan har vi insett att bilen vi köpte i Oktober inte har så stort lastutrymme som först var tänkt. En Nissan Qashqai -14 års modell. Så det lutar åt att när vi ändå måste köpa en bil till då v flyttar ut på landet, lutar det åt en V70.

Jag skulle köpt mammabyxor igår, var på HM och skulle prova. Fanns inte ett par byxor större än storlek 36 och lite större än så är jag allt :p Eller jo, det fanns två par i storlek 38, men senaste tiden har jag behövs närmare 40-42 i jeans. 38 i mina skinny, men de är verkligen som ett korvskinn och har extremhög midja, jag älskar dom och jag saknar dom. Inte kunnat använda dom sedan v7 är i v13 (12+4) idag. Så vi tänkte ta en sväng till Allum i morgon när jag ändå ska in till läkaren, då är vi nästan i området. Men jag har fått ett ultraljud inbokat den 21/7m:banana::banana:

Angående kläder, man växer på fler ställen än på magen när man är gravid så att du behöver gå upp några storlekar är inget konstigt :p
Jag rekommenderar att ta någon storlek större än den som sitter perfekt med tanke på veckan du är i nu, för du kommer högst troligt växa i plagget senare, så slipper du lägga ut multum på en garderob du inte ska ha mer än ett par månader :)
Jag är en 38 vanligtvis och köpte mina första gravidbyxor förra veckan (från H&M) i vecka 18. Kunde ha stl 40 men tog 42 så jag har lite att växa i. Av erfarenhet från mina tidigare graviditeter har jag minst 10 kg till att se fram emot men dessa borde jag kunna ha ett bra tag nu :)

Är det en andrabil ni letar efter kan jag verkligen rekommendera Nissan Note. Vi har åkt två vuxna, två barn i bakåtvänd bilstol (maxi cosi mobi), två vagnar och en helgpackning. Vi satt bekvämt hela gänget! Den är sjukt rymlig fastän den är liten. Nissan Juke som jag har nu är en liten pluttbil i jämförelse.

Mvh Miks

Det är väl främst XC70 vi är ute efter. Inte utav de nya modellerna, kusinen har en sådan och är helnöjd. Bra plats för både hund och barn.
Men ska kolla tråden =)

Jag instämmer i att avråda från V70. Vi har en 2005:a som vi köpte när jag var gravid och den är varken rymlig i kupén eller i bagaget trots att den är så stor totalt sett. Jag är jättebesviken på den. När det blir dags för barn #2 byter vi nog ut den. Kan tilläggas att jag är 1,71 och maken 1,78 så vi är inte långa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
16 912
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 066
Senast: gulakatten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 986
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar