Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är en terapigrej att köpa grejer, ärligt talat.
Det blir mer verkligt och greppbart.

Plus att det är rätt bra om en upptäcker i god tid att spjälsängen inte får plats i sovrummet. Hehe.
Har också börjat, vilket jag egentligen normal sett inte brukar göra. Men eftersom det är så svårt att ta till mig det hela med positiv anda pga alla komplikationer och risk att hon föds för tidigt samt moderkaksavlossning och gud vet allt de surrar om så har jag börjat shoppa i rent terapisyfte....

@Blueberry amningsskydd i engångs. Småsmyger lite i er tråd eftersom jag ska ha i början av mars, har därför inte koll på om du avser amma eller ej. Men oavsett så kan det nog vara skönt, dels om brösten läcker men också för att hålla dom lite varma. Jag som haft mycket mjölk kan nog påstå att det är en god investering gjord av min erfarenhet.

Smart!
Jag har tänkt att människovalpen ska få bröstmjölk om det är möjligt, men hur den ska få det serverat är ännu oklart. Att pumpamma verkligen onekligen praktiskt.

O jag tyckte det var krångligt :p Men visst, de ggr jag var ute och red (eller var borta på annat sätt) så funkade det perfekt! Men inget jag skulle vilja krångla med på heltid. Men alla är vi olika och vilket som är bra :)

O jag tyckte det var krångligt :p Men visst, de ggr jag var ute och red (eller var borta på annat sätt) så funkade det perfekt! Men inget jag skulle vilja krångla med på heltid. Men alla är vi olika och vilket som är bra :)

Drömscenario:
Bebisen vaknar mitt i natten och är hungrig. Jag kan vackert hänvisa maken till flaskan med bröstmjölk som står i kylen och sedan sova vidare.

Smart!
Jag har tänkt att människovalpen ska få bröstmjölk om det är möjligt, men hur den ska få det serverat är ännu oklart. Att pumpamma verkligen onekligen praktiskt.

Om du köper en pump, så köp en elektrisk. Hade en manuell först och den var helt värdelös; det tog en halv evighet och jag blev helt slut i handen.

Det är både tråkigt och bökigt att hålla på med pumpen, mycket smidigare att amma. Nu i efterhand så tycker jag att det var onödigt att slänga ut nästan en tusing på en pump, men det är ju bäst att själv känna sig för hur det känns.

@Blueberry

Jag hoppar in från förra årets vintertråd och måste få säga att jag är så sjukt imponerad över dig! Dels att du faktiskt gör det här trots att du känner som du gör men även att du är så otroligt öppen och ärlig mot dig själv! Håller alla tummar att det får fortsätta kännas bra!

Jag tyckte det var bra att ha kräkshanddukar (vi körde på de billigaste från IKEA) och tvättlappar hemma från start. Vi har aldrig använt vårservetter utan engångstvättlappar med vatten på. Mycket skonsammare mot rumpan!

Drömscenario:
Bebisen vaknar mitt i natten och är hungrig. Jag kan vackert hänvisa maken till flaskan med bröstmjölk som står i kylen och sedan sova vidare.

Mitt med!!

Jag är inte alls mycket för tanken bakom ersättning, men att kunna mjölka sig själv och sen låta sambon mata känns som en klockren idé.

@Blueberry Jag fyllde på din lista med sånt som jag tänker köpa/har köpt/tyckte var bra :)

Bebisgrejer
  • Barnvagn – Kronan Duo S
  • Babyskydd – Acta Graco Logico S HP – KLAR
  • Spjälsäng – KLAR
  • Babysitter
  • Bärsele
  • Skötbädd/-bord
  • Andningslarm? Jag har ett från Respisence som sitter fast på blöjan till pyret
  • Badbalja
  • Åkpåse eller sovsäck till vagnen

Apotekgrejer:
  • Snorsugargrej brukar man få i sånna där babyboxar
  • Bröstpump (manuell eller elektrisk?) definitivt elektrisk om du tänkt att pumpamma. Jag hade en från Avent jag var väldigt nöjd med
  • Salvor och sånt till den ömma modern Purelan, Xylocain
  • Amningslinne? Även om du inte ammar blir brösten som hårda sillisar, de går liksom inte att pula ner dom i en vanlig bh. Lindex tyckte jag hade bra linnen.
  • Amningsinlägg med en liten korg på. Sjukt osexigt men ack så skönt. En liten nätkorg och sen mjukt runt om så att linnet aldrig nuddar den stackars ömma bröstvårtan.
  • Termometer
  • Bephanten till lille babyrumpan
  • Milda bebisprodukter, typ salva och oljor och sånt (Tänkte kolla Burt's bees?)

Småsaker:
  • Nappar
  • Blöjor
  • Nappflaskor
  • Några tetror med ersättning
  • Tvättlappar i tyg Ikeas 10-pack för typ 39kr funkade superbra
  • Babygym
  • Kudde till spjälsängen
  • Babynest (mormorn fixar garanterat!)
Mvh Miks

Hur mycket har du gått upp?
Min BM har vikthetsat sen början, nu verkar hon ha gett sig en del, nu har jag gått upp 8,5 kg sen innan graviditeten och hon hade som maxuppgång 6 kg och tyckte ändå att det var bra...

Min navel har börjat få sig ett eget liv. Den har hängt lite i överkant i några veckor och igår upptäckte jag att när jag sitter ner och trycker ut magen så åker hela naveln ut, ser jätteskumt ut! :D

Jag måste ju säga att jag blir förbaskad å dina vägnar och även andras över att barnmorskorna vikthetsar. 6 kilo är ju ingenting. Det är bebin + moderkaka + ökad blodmängd. Knappt.

Tur för mig att min BM inte var sån då det begav sig, med sonen svällde jag till oanade proportioner, vägde mer mer honom än med tvillingarna. Jag slutade väga med när jag passerat +25 kilo (typ 8 veckor innan BF)

Men hörni, det är ju helt sjukt vad himla bra jag mår efter samtalet med läkaren.
Jag har inga skräck- och panikkänslor när jag tänker på bebisen längre.
Did she put a spell on me? :o

Jag måste ju säga att jag blir otroligt glad för din skull! Fantastiskt att du mår bra - spell eller inte - otroligt skönt för dig.

Fantastiskt lite generellt att det också finns proffsiga människor som verkligen hjälper!

Jag köpte babyskydd begagnat med två basar, börjar dock ångra det köpet nu.. Har en bekant som ska sälja sitt babyskydd som passar till vagnen vi köpte. Funderar på att sälja det vi köpte.. Måste ju vara hur smidigt som helst att ha ett babyskydd som passar barnvagnen? :)

Ang. listor, så rekommenderar jag gravid apparnas checklistor, där kan man kryssa i det man köpt också. ;)

@Blueberry

Jag hoppar in från förra årets vintertråd och måste få säga att jag är så sjukt imponerad över dig! Dels att du faktiskt gör det här trots att du känner som du gör men även att du är så otroligt öppen och ärlig mot dig själv! Håller alla tummar att det får fortsätta kännas bra!

Jag tyckte det var bra att ha kräkshanddukar (vi körde på de billigaste från IKEA) och tvättlappar hemma från start. Vi har aldrig använt vårservetter utan engångstvättlappar med vatten på. Mycket skonsammare mot rumpan!

Jag måste ju säga att jag blir otroligt glad för din skull! Fantastiskt att du mår bra - spell eller inte - otroligt skönt för dig.

Fantastiskt lite generellt att det också finns proffsiga människor som verkligen hjälper!

Tack snälla ni, era påhejningar betyder jättemycket och är väldigt stärkande. :love:

Och idag tjatade min BM om vikten och typ frågade om jag äter mycket. Svaret är nej, jag äter för lite och försöker ständigt tänka på att komma ihåg att äta. Annars vaknar jag hungrig på natten.

Jag har gått upp 10kg, är nu i vecka 25, och jag ser inte på någon annan kroppsdel än magen att jag gått upp i vikt. Jag blir förbannad på den här sjuka fokusen!

Och idag tjatade min BM om vikten och typ frågade om jag äter mycket. Svaret är nej, jag äter för lite och försöker ständigt tänka på att komma ihåg att äta. Annars vaknar jag hungrig på natten.

Jag har gått upp 10kg, är nu i vecka 25, och jag ser inte på någon annan kroppsdel än magen att jag gått upp i vikt. Jag blir förbannad på den här sjuka fokusen!

Märkligt hur olika det är. Min barnmorska frågade vid hälsosamtalet om jag visste ungefär vad jag vägde och vid inskrivningen frågade hon om det hade hänt något med vikten, that's it.

Måste ju vara hur smidigt som helst att ha ett babyskydd som passar barnvagnen? :)

Jepp, det ÄR det, det är helt suveränt! :up:

@Blueberry
Du måste lägga till salvan Inotyol till din inköpslista. Den är helt suverän till t ex bebisens rumpa. Felix hade inte problem med blåsor eller sår en enda gång, tack vare att vi smörjde/smörjer med Inotyol direkt han blev lite röd.
4904-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 100
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 795
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar