Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar: varför skulle någon jättesmal gå upp mindre? Barn + vatten + blod+ bröst osv är ju någorlunda detsamma oavsett om man har fler kilon på kroppen eller ej. Jag tror att dels beror det på hur mycket vatten man samlar i kroppen (vilket varit extremt olika för mig vid samtliga grav) men sedan tror jag faktiskt att en del beror på vad/hur man äter. Som de säger nuförtiden -man behöver inte äta för två. Sen har vi ju alla olika ämnesomsättning där till. Bara en ren och skär fundering som poppade upp i skallen när jag läste ditt inlägg.

Som jag skrev är det som jag själv tänker det hela. Sen om det är sant eller ej vet jag inte. Det är bara av egen erfarenhet jag tagit egna slutsatser som inte stämt jämt men en del.

Jag håller med, jag skrattade när hon sa det till mig. Eftersom jag läst på många ställen att barn, blod, moderkaka, vätska och allt man behöver för att orka bära ett barn och sedan även amma det är 9-12 kg en normal viktuppgång. 6 kg kan jag gå med att någon person som är jättesmal från början går upp för jag har flera vänner som legat på runt 45-50 kg när de blivit gravida och de har inte gått upp mer än 10 kg, men när man ligger på 70-75 kg i startvikt så känns det som att man automatiskt går upp lite mer. Jag drar absolut inte alla över en kant, men för mig personligen känns det så.
Jag tror inte automatiskt att man går upp mer om man väger mer sedan innan. Jag tror däremot att de som väger mindre från början har en annan levnadsstil som gör att de inte går upp lika mycket. Det kan handla både om motion, kosthållning och ämnesomsättning (som till viss del hänger ihop med de båda föregående).

Jag tror att en person som har övervikt sedan tidigare riskerar att gå upp mer i vikt beroende på att man sedan innan graviditeten samlat på sig sin övervikt på ett eller annat sätt. Jag tror att det är svårt att totalt ändra sin levnadsstil bara för att man blir gravid. Vid en graviditet ska ju kvinnan naturligt gå upp en del i vikt (beroende på tidigare vikt) och då kan det vara svårt att stoppa en skenande vikt som redan var svår att hålla sedan innan graviditeten.

Så jag kan ju förstå din teori men jag tror att det finns naturliga förklaringar till det.

Mvh Miks

Jag tror inte automatiskt att man går upp mer om man väger mer sedan innan. Jag tror däremot att de som väger mindre från början har en annan levnadsstil som gör att de inte går upp lika mycket. Det kan handla både om motion, kosthållning och ämnesomsättning (som till viss del hänger ihop med de båda föregående).

Jag tror att en person som har övervikt sedan tidigare riskerar att gå upp mer i vikt beroende på att man sedan innan graviditeten samlat på sig sin övervikt på ett eller annat sätt. Jag tror att det är svårt att totalt ändra sin levnadsstil bara för att man blir gravid. Vid en graviditet ska ju kvinnan naturligt gå upp en del i vikt (beroende på tidigare vikt) och då kan det vara svårt att stoppa en skenande vikt som redan var svår att hålla sedan innan graviditeten.

Så jag kan ju förstå din teori men jag tror att det finns naturliga förklaringar till det.

Mvh Miks

Ja, absolut! Jag håller med dig helt och hållet!

Som jag skrev är det som jag själv tänker det hela. Sen om det är sant eller ej vet jag inte. Det är bara av egen erfarenhet jag tagit egna slutsatser som inte stämt jämt men en del.
Menade inte att låta kritisk utan funderade precis som du... fast med annan vinkel:) Men tror att Miks har en poäng...

Oj så olika, sämsta salvan ever tycker jag, seg/kletig och luktade illa. Med fyra ungar så gjorde jag inte ens åt en fjärdedels tub för jag var så missnöjd.
Det är ju den bästa salvan som finns :D

Just för att den är så seg och kletig så stannar den kvar där man smörjer in den som en skyddande hinna. Man skall inte massera in den utan den skall ligga kvar som ett tunt lager.

Det bästa som finns för röda rumpor och andra liknande utslag. Den är dessutom lite klådstillande så den funkar bra när dom fått lätta eksem i hudvecken.

Däremot håller jag med dig att den luktar APA:yuck:

@Sorbe
Den heter "gravid appen", är en lila ikon. Familjelivs är grön och heter gravidguiden. :) Den först nämnda innehåller väldigt mycket bra information!

Har vart på Ikea ikväll och drömde mig bort på barnavdelningen. Fanns så himla mycket både sött och fint! Kommer inte att inreda barnrummet ordentligt (personligt) fören barnet är runt året - men vad jag längtar!
Kommer att vara ett vitmålat rum med mest praktiskt inredning så som byrå, skötbord och någon skön fåtölj. Tanken är att vi senare ska göra en fondvägg, myshörna och andra fina möbler.

Har ni "klara" barnrum? :)

Tänkte bara dela med mig ang vikt under graviditeten. Fick ju barn i juli. Väger alldeles för mkt från början men gick bara upp 5 kilo totalt. Efter förlossningen försvann vikten plus några kilo till av bara farten. Min svägerska som är normalviktig samlade massor vätska och gick upp nästan 30 kilo. Försvann ju dock ganska snabbt efter förlossningen då det mest var vätska.
Tror nog det är ganska individuellt. :)

@Sorbe
Den heter "gravid appen", är en lila ikon. Familjelivs är grön och heter gravidguiden. :) Den först nämnda innehåller väldigt mycket bra information!

Har vart på Ikea ikväll och drömde mig bort på barnavdelningen. Fanns så himla mycket både sött och fint! Kommer inte att inreda barnrummet ordentligt (personligt) fören barnet är runt året - men vad jag längtar!
Kommer att vara ett vitmålat rum med mest praktiskt inredning så som byrå, skötbord och någon skön fåtölj. Tanken är att vi senare ska göra en fondvägg, myshörna och andra fina möbler.

Okej, jag hade den först men valde bort den för att designen är så ful! :o:D Jag själv är grafisk designer och formgivare så Familjelivs gravidguide är mycket snyggare och mer harmonisk för en sån som mig. ;)

Jag har börjat tänka på hur rummet ska se ut! :) Hittade en bild på Instagram som jag fastnat för så otroligt att den kommer vara hela inspirationen till hur rummet ska se ut, annars så hämtar jag väldigt mycket inspiration just från några användare på instagram som bara lägger upp bilder på olika barnrum, väldigt behändigt på så sätt! :)

@Sorbe

Vi har ett litet rum som vi har som gästrum nu, det ska bli barnrum. Nya tapeter och lite barngrejer så är det redo att tjänstgöra.

(... och att packa ihop och flytta ut alla andra möbler därifrån, ställa ut bokhyllorna i vardagsrummet och en jäkla massa pyssel.)

Vi har ett rum för lite i huset :( Vi funderar på hur vi ska lösa det. Shoppa ett nytt hus eller bygga ut detta.

Vi trivs hyfsat i området men hittar inget passande hus för rimlig peng med samma premisser som det vi redan bor i. Bygga ut är meckigt och vi är nog lite för bekväma av oss. Planen är att nu när jag blir hemma så plockar vi in offerter och förslag från några firmor så får vi se vart vi landar. Vi har ca 1,5 milj i budget för ombyggnation så något kul borde man ju få för det :)

Mvh Miks

Vi har inget färdigt rum ännu, tanken är att bebisen skall ta över vårt sovrum och vi ska göra iordning ett nytt till oss. Vi har dock inte börjat än för vi har precis bytt fönster och pillar med det sista med dom. Jag har dock ingen panik för bebisen kommer ju ändå bo inne hos oss den närmsta tiden.

@Sorbe

Vi vet vilket rum det ska bli, men det är en domino-renovering som vi håller på med så först ska källaren bli klar så att TV-rummet kan flytta dit, sen blir TV-rummet barnrum :).

Vi bor i ett 40-talshus som inte hade ett lämpligt utrymme för en 52-tummare (vardagsrummet har en hel fönstervägg, 2 dörrar och en öppen spis i ett hörn - omöjligt att möblera in en TV i), så den har varit inklämd i det andra sovrummet.

Jag hör inte till den här tråden men svarar ändå :D
Vi har rätt stort hus (7 rum och kök med två stora hallar) och vi har bestämt vilket rum som ska bli bäbisens. När vi gjorde ordning dotterns rum så la vi nytt golv även i det andra rummet som agerar gästrum nu. Tapeterna fick sitta tills vi visste vad nästa barn blir för en så väljer vi tapet då :) Barnen får alltså rummen bredvid varann.

Hur mycket har du gått upp?
Min BM har vikthetsat sen början, nu verkar hon ha gett sig en del, nu har jag gått upp 8,5 kg sen innan graviditeten och hon hade som maxuppgång 6 kg och tyckte ändå att det var bra...

Min navel har börjat få sig ett eget liv. Den har hängt lite i överkant i några veckor och igår upptäckte jag att när jag sitter ner och trycker ut magen så åker hela naveln ut, ser jätteskumt ut! :D

Ärligt talat så vet jag inte på kilot hur mycket det är, vet inte vad jag vägde från start men när vågen stod på över 90 fick jag lite panik....min vanliga BM har aldrig ens nämnt något om vikt, men nu var jag hos en annan och hon bad mig väga mig...

@Sofie.S
Vi bor i en tvåa så liten får inget eget rum, men när jag har pratat med folk om det så säger många att det är först efter nått år eller två som dom verkligen använder sina egna rum så vi har ingen panik men letar efter hus, så får vi se vad vi hittar! Tanken är ändå att liten sover i babynest i vår säng (om han vill såklart) sen ska vi få låna en vagga som jag och min bror och mamma å hennes syskon, innan det min morfar osv har haft men den får stå i vardagsrummet och lär väl användas på dagtid kanske eller mest som kattsäng om jag får gissa :D

Vi bor i ett typiskt engelskt hus med ett stort sovrum och ett litet box room, i början fårlillan sova i spjälsängen inne hos oss tills vi är redo att hon får eget rum då får vi försöka möblera lilla rummet till henne. Men förhoppningsvis har vi flyttat innan det är dax.

Min bebis är så slug, haha.
Det är fullt sprattel större delen av dagen när jag jobbar. På kvällen i soffan är det också en himla massa rörelser. I går kunde jag till och med se magen röra sig när jag spelade lite musik på iPaden.
Spontan reaktion på det:

whaaaat1.gif

(Sprattlarn har tydligen bra musiksmak i alla fall.)

Men så fort maken lägger handen på magen så är det fullt smyg som gäller. Det är lite samma när jag lägger handen på, hen lugnar sig då liksom. Den enda som verkligen får igång människovalpen via kontakt är ena hunden. De ligger gärna och knör på varandra. Mycket fascinerande...

Vi flyttar ifrån vårt hus med 3 sovrum till en liten 3a. Bebben kommer få bo med oss och så blir det andra sovrummet något av ett gästrum/förråd skulle jag tro.

Vi kommer flytta igen innan barnet har behov av eget rum

Idag jobbade jag min sista dag på jobbet. Är sjukskriven fr.o.m. måndag. Det känns jättejobbigt faktiskt. Jag har ett jättekul jobb men jag orkar inte längre. Grinade i bilen på väg hem. Både för att jag inte kommer jobba mer och ganska mycket för att jag är halvt slut som människa efter en arbetsdag.

Jag definierar mej själv ganska mycket med vad jag åstadkommer och presterar, både privat och i jobbsammanhang. Nu går jag liksom hem och, vaddå, ruvar bebis och gör inte ett jäkla någe i typ 2 månader. Träffar ingen, pratar inte med någon, ingen behöver mej. Jag går igenom en identitetskris och det gjorde jag förra gången med. Superjobbigt :cry:

Uppanpå det har jag sjuk foglossning, taskigt järnvärde, sammandragningar fr.o.m. hell, elak halsbränna, är förkyld och har fått hemmorojder. Stackars mej idag :(

Hoppas ni andra har en bättre fredag!

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 094
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 786
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst