Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Märkligt hur olika det är. Min barnmorska frågade vid hälsosamtalet om jag visste ungefär vad jag vägde och vid inskrivningen frågade hon om det hade hänt något med vikten, that's it.

Ja det verkar vara himla olika. Med dottern fick jag säga vad jag vägde vid inskrivningen sen frågade hon inget förrän vi skrev förlossningsbrevet i typ 37-38 nånting. Nu har jag bara vart hos henne en gång och det var vid inskrivningen. Ska dit om två veckor när jag är i v 25 och jag tror inte hon kommer fråga något då heller.

Ja det verkar vara himla olika. Med dottern fick jag säga vad jag vägde vid inskrivningen sen frågade hon inget förrän vi skrev förlossningsbrevet i typ 37-38 nånting. Nu har jag bara vart hos henne en gång och det var vid inskrivningen. Ska dit om två veckor när jag är i v 25 och jag tror inte hon kommer fråga något då heller.

Undrar om allt beror på barnmorskan i fråga och hur mycket som beror på vem man själv är. Inte ens när jag var gravt överviktig fick jag någonsin en fråga från sjukvården om vad jag vägde. Jag kanske utstrålar något i just det avseendet, någon sorts "Ta för all del upp ämnet men om jag inte vill ha din åsikt i ämnet så kommer du få veta det"-attityd.

Jag har inte fått väga mej hittills, bm frågade vid 1a besöket vad jag vägde sen dess har jag hunnit träffa henne 2ggr plus varit till sjukhuset och träffat bmi bm de har just pga min vikt, men inget som de vill ha koll på känns det som. Nu har jag inte gått upp utan sist jag vägde mej låg jag på minus 5 kg sen första gången jag träffade bm.

Jepp, det ÄR det, det är helt suveränt! :up:

@Blueberry
Du måste lägga till salvan Inotyol till din inköpslista. Den är helt suverän till t ex bebisens rumpa. Felix hade inte problem med blåsor eller sår en enda gång, tack vare att vi smörjde/smörjer med Inotyol direkt han blev lite röd.
4904-1.jpg
Oj så olika, sämsta salvan ever tycker jag, seg/kletig och luktade illa. Med fyra ungar så gjorde jag inte ens åt en fjärdedels tub för jag var så missnöjd.

Fast det är fortfarande väldigt olika ;) (jag blev sydd både med invändiga och utvändiga stygn)

Jaja, wonderwoman :angel:
Jag tror att det kan ju vara bra att hemma i alla fall. Det vore ju nice om en slapp använda det, så klart. Samtidigt som det säkert är underbart om det skulle behövas.

Jaja, wonderwoman :angel:
Jag tror att det kan ju vara bra att hemma i alla fall. Det vore ju nice om en slapp använda det, så klart. Samtidigt som det säkert är underbart om det skulle behövas.
Jag säger inte emot att ha det hemma, absolut inte! Men att köpa på sig flera tuber (eller två som här), känns ganska onödig. Var bara det som jag protesterade mot :)

(jag är inte fan av att köpa en en massa grejor för att det kan vara bra att ha. Minns - butikerna finns kvar även efter förlossningen! :D )

Det jag däremot skulle kunna rekommendera att köpa hem är en liten badring! :D Underbart skönt att sitta på första dagen - och första veckorna om man har stygn som "är ivägen" när man sitter :)

(finns någon variant på apoteket - men jag kan svära på att den kostar måånga gånger mer än en badring på bilteama)

Jag måste ju säga att jag blir förbaskad å dina vägnar och även andras över att barnmorskorna vikthetsar. 6 kilo är ju ingenting. Det är bebin + moderkaka + ökad blodmängd. Knappt.

Jag håller med, jag skrattade när hon sa det till mig. Eftersom jag läst på många ställen att barn, blod, moderkaka, vätska och allt man behöver för att orka bära ett barn och sedan även amma det är 9-12 kg en normal viktuppgång. 6 kg kan jag gå med att någon person som är jättesmal från början går upp för jag har flera vänner som legat på runt 45-50 kg när de blivit gravida och de har inte gått upp mer än 10 kg, men när man ligger på 70-75 kg i startvikt så känns det som att man automatiskt går upp lite mer. Jag drar absolut inte alla över en kant, men för mig personligen känns det så.

Du måste lägga till salvan Inotyol till din inköpslista. Den är helt suverän till t ex bebisens rumpa. Felix hade inte problem med blåsor eller sår en enda gång, tack vare att vi smörjde/smörjer med Inotyol direkt han blev lite röd.

Jag har tänkt köra Inotyol, men ser här att flera rekommenderar Bepanthen, vad är skillnaden?
Jag har använt Inotyol till hästarna tidigare så är bekant med salvan, även om jag hatar tuben som alltid spricker i sidorna när den börjar ta slut. :p

Så mycket jag inte köpt! Och jag som tyckte att jag var i fas.... hahahaha så fel jag hade ;)

Tur att det är ett tag kvar !
Men att ordna en omvårdnadslåda verkar ju väldigt smart, fast jag vill få tag på "barriär" tvättlapparna vi har på iva, om de förebygger sår på våra patienter då klarar de vilken babyrumpa som helst ...

Jag håller med, jag skrattade när hon sa det till mig. Eftersom jag läst på många ställen att barn, blod, moderkaka, vätska och allt man behöver för att orka bära ett barn och sedan även amma det är 9-12 kg en normal viktuppgång. 6 kg kan jag gå med att någon person som är jättesmal från början går upp för jag har flera vänner som legat på runt 45-50 kg när de blivit gravida och de har inte gått upp mer än 10 kg, men när man ligger på 70-75 kg i startvikt så känns det som att man automatiskt går upp lite mer. Jag drar absolut inte alla över en kant, men för mig personligen känns det så.

Funderar: varför skulle någon jättesmal gå upp mindre? Barn + vatten + blod+ bröst osv är ju någorlunda detsamma oavsett om man har fler kilon på kroppen eller ej. Jag tror att dels beror det på hur mycket vatten man samlar i kroppen (vilket varit extremt olika för mig vid samtliga grav) men sedan tror jag faktiskt att en del beror på vad/hur man äter. Som de säger nuförtiden -man behöver inte äta för två. Sen har vi ju alla olika ämnesomsättning där till. Bara en ren och skär fundering som poppade upp i skallen när jag läste ditt inlägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 093
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 786
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar