Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart det löser sig!

Kl
Idag var jag och min sambo på SöS på "föreläsning" om hur förlossningen går till där och om hur eftervården funkar, kändes väldigt skönt att ha träffat några som jobbar där och se och höra om hur dom jobbar!

Var även på mvc igår och jag blev lite chockad över vad jag vägde nu, BM sa inget om det, nämnde det inte ens, men för mig kändes det och nu ska jag börja äta bättre och ut och gå minst en gång varje dag. Jag är bara hemma på dagarna och det har vart väldigt enkelt att äta "hela tiden".... Nu känner jag mig inte stor i kroppen och min sambo tycker inte heller jag blivit tjock så jag vet inte vad det är som väger så mycket...:confused::(

Jag har börjat klättra i vikt sedan jag slutade spy, men tack och lov har jag hundar som behöver promeneras några gånger om dagen. Så jäkla synd att choklad är godare än vanligt när jag är gravid. Och att jag lyckas pricka in högsäsong för både pepparkaksdeg och semlor...

När man är gravid, då går man oftast upp i vikt, inget att oroa sig för. Det är ett barn inklusive tillbehör som väger en del och många samlar på sig vätska som kan väga många kilon. Så länge man lever och äter normalt medan man är gravid, så tycker jag inte att man ska bry sig så mycket om vågen.

Så sant som ni skriver, men blev så förvånad när jag såg det att jag knappt vart sugen på choklad och annat gott :p

Hur mycket har du gått upp?
Min BM har vikthetsat sen början, nu verkar hon ha gett sig en del, nu har jag gått upp 8,5 kg sen innan graviditeten och hon hade som maxuppgång 6 kg och tyckte ändå att det var bra...

Min navel har börjat få sig ett eget liv. Den har hängt lite i överkant i några veckor och igår upptäckte jag att när jag sitter ner och trycker ut magen så åker hela naveln ut, ser jätteskumt ut! :D

Men hörni, det är ju helt sjukt vad himla bra jag mår efter samtalet med läkaren.
Jag har inga skräck- och panikkänslor när jag tänker på bebisen längre.
Did she put a spell on me? :o

Köpte förresten ett babyskydd i går, en kompis sålde sitt som hon köpte i våras. Fick det för rena vrakpriset! Så nu har kiddot både säng och bilstol. Jag gjorde även en lista över saker som vi behöver köpa/skaffa/låna/få. Den blev rätt lång... Har jag glömt något?

Bebisgrejer
  • Barnvagn – Kronan Duo S
  • Babyskydd – Acta Graco Logico S HP – KLAR
  • Spjälsäng – KLAR
  • Babysitter
  • Bärsele
  • Skötbädd/-bord

Apotekgrejer:
  • Snorsugargrej
  • Bröstpump (manuell eller elektrisk?)
  • Salvor och sånt till den ömma modern
  • Termometer
  • Milda bebisprodukter, typ salva och oljor och sånt (Tänkte kolla Burt's bees?)

Småsaker:
  • Nappar
  • Blöjor
  • Nappflaskor
  • Några tetror med ersättning
  • Tvättlappar i tyg
  • Babygym
  • Kudde till spjälsängen
  • Babynest (mormorn fixar garanterat!)

Men hörni, det är ju helt sjukt vad himla bra jag mår efter samtalet med läkaren.

Köpte förresten ett babyskydd i går, en kompis sålde sitt som hon köpte i våras. Fick det för rena vrakpriset! Så nu har kiddot både säng och bilstol. Jag gjorde även en lista över saker som vi behöver köpa/skaffa/låna/få. Den blev rätt lång... Har jag glömt något?

Bebisgrejer
  • Spjälsäng – KLAR
  • Babysitter
  • Bärsele
  • Skötbädd/-bord

Apotekgrejer:
  • Snorsugargrej
  • Termometer
  • Milda bebisprodukter, typ salva och oljor och sånt (Tänkte kolla Burt's bees?)

Småsaker:
  • Nappar
  • Blöjor
  • Nappflaskor
  • Tvättlappar i tyg
  • Babygym
  • Kudde till spjälsängen

Nattbindor att ha när du kommer från förlossningen. Man kan blöda rätt mycket och för mig var det en bra investering med ett par nattbindepaket.

Bebisgrejer
  • Spjälsäng – KLAR
  • Babysitter
  • Bärsele
  • Skötbädd/-bord

Apotekgrejer:
  • Snorsugargrej
  • Termometer

Småsaker:
  • Nappar
  • Blöjor
  • Nappflaskor
  • Tvättlappar i tyg
  • Babygym
  • Kudde till spjälsängen
Kläder? :D

Bebisgrejer
  • Spjälsäng – KLAR
  • Babysitter
  • Bärsele
  • Skötbädd/-bord

Apotekgrejer:
  • Snorsugargrej
  • Termometer

Småsaker:
  • Nappar
  • Blöjor
  • Nappflaskor
  • Tvättlappar i tyg
  • Babygym
  • Kudde till spjälsängen

Jag har en snorsug plus några extra filer som du kan få om du vill. Känns så onödigt att kasta. Kan skicka med posten isf. Har även en hög med amningsinlägg som jag kan skicka med isf, såna går åt. :-)

Ja, kläder så klart. :D
Men det känns svårt att veta vilken storlek vi ska köpa.
Det kan ju skilja ganska rejält rent storleksmässigt på nyfödingar, har jag förstått?
Rikta inte in dig på en stl, köp lite av varje. De växer så fort i början så de kan lätt växa ur en stl på någon vecka :) (eller så växer de långsamt och har samma stl hur långe som helst... :cautious: )

Jag brukar satsa på en hel del på 56, men ännu mer på 62. Men så var jag mini när jag föddes och räknar/räknade med att mina ärver det (magmåttet och ul stödde den teorin förra gången).

Rikta inte in dig på en stl, köp lite av varje. De växer så fort i början så de kan lätt växa ur en stl på någon vecka :) (eller så växer de långsamt och har samma stl hur långe som helst... :cautious: )

Jag brukar satsa på en hel del på 56, men ännu mer på 62. Men så var jag mini när jag föddes och räknar/räknade med att mina ärver det (magmåttet och ul stödde den teorin förra gången).

Vi har köpt några plagg i storlek 56, men inget mindre än så.
Min kära mor har nog börjat gå bananas när det gäller att sy bebiskläder vid det här laget, så jag misstänker att vi inte kommer att behöva köpa så jättemycket.

Så gjorde vi också. Men köpte inte så mycket kläder alls innan hon föddes och det var tur för SHIT va mycket man får av folk! Dottern hade 56 i flera månader. Kommer inte köpa några kläder nu förutom ytterkläder och då köper jag nog en overall i 56 och en 62 så finns det.

Ja, kläder så klart. :D
Men det känns svårt att veta vilken storlek vi ska köpa.
Det kan ju skilja ganska rejält rent storleksmässigt på nyfödingar, har jag förstått?

Vi har köpt/sytt lite i olika strl fr 50 till 68, eller som strl är här newborn, 0-3 mån och 3-6 mån.

I helgen ska jag släpa med sambon på Ikea :D Ska köpa ny madrass till spjälsängen, kastade den vi fick med, lite små saker som handukar, kommer gå åg en del om, badbalja, lakan och viktigaste godis till mamma :p:D Det andra kan vänta men känns lite dumt att åka dit bara för att jag vill ha svenskt lösgodis.

Var till Bm i tisdags och fick lyssna på lillans hjärta :love: Så nu funderar jag på om det är den ponny som kommer, låter ju som en häst ;)

Hur ofta/när gör ni blodprov?
Jag gjorde ett vid första bm besöket och vid första ul sedan inget alls, läser om järnvärde osv när borde de kollas?

Omg - jag har inte köpt nåt.... dags att börja kanske :D.
Vi är nästan klara, men då har vi lyckats få tag i vagn o babyskydd via vänner billigt och sängen på ebay så var tvungna att slå till. För min del är det rätt skönt o ha de mesta klart då jag inte är så mobilpga foglossningen så passar på när jag kan ta mej ut.

Det är en terapigrej att köpa grejer, ärligt talat.
Det blir mer verkligt och greppbart.

Plus att det är rätt bra om en upptäcker i god tid att spjälsängen inte får plats i sovrummet. Hehe.

Jag har åtminstone städat under sängen, för första gången på två år. Hehheeheh.

Nåmen det blir faktiskt en shoppingtur med min mamma om två veckor, ska ner och hälsa på i el Stockholmo.

Någon som har tips om shyssta bebisbutiker att besöka :)? Tänkte även försöka hitta den där affären i gamla stan som Niphredil har köpt sina enhörningar på...

@Blueberry amningsskydd i engångs. Småsmyger lite i er tråd eftersom jag ska ha i början av mars, har därför inte koll på om du avser amma eller ej. Men oavsett så kan det nog vara skönt, dels om brösten läcker men också för att hålla dom lite varma. Jag som haft mycket mjölk kan nog påstå att det är en god investering gjord av min erfarenhet.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 100
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 795
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Hiss eller diss - del 6