Jag avskyr denna ammningshysterin! Jag var helt säker på att jag skulle amma,men nej,det gick inte. Ingen mjölk fanns,sonen greppade inte riktigt osv,så jag ville ge upp,men alla påpekade hur otroligt viktigt det var,och att det skulle komma igång bara jag gav det chansen.
När man säger att nej,jag vill inte,det går inte, så "jooodå,det kommer ta några dagar för mjölken att rinna till bara,sen komler det gå sååååå bra det här. Försök att amma först varje gång,sen får du mätta upp han med ersättning"
Slutade med att jag gick runt med ångest dom tre första månaderna,ville bara att han skulle sova så jag slapp försöka,ville inte åka iväg med honom,för jag ville inte amma i närheten av någon annan människa alls då han grinade och skrek och jag grinade av både ångest,hjälplöshet,och för jag kände mig sååååå värdelös,eftersom alla var så noga att påpeka att det är suuuuuuperviktigt.
Känns som om jag förlorade mycket under denna tid,ville inte ha sonen nära för folk kunde påpeka "men titta vad gulligt,han börjar buffa så där sött för att leta mat,nu får du nog gå och ammma" Tillslut så ville jag bara skrika rakt ut! Det bästa beslutet för oss var när vi la ner amningen helt och hållet,thärslutade från ena dagen till den andra,fick inte det minsta ont i brösten eller något,så tror aldrig jag var gjord för att amma.
Blir det mer barn så ska jag skriva in i förlossningsbrevet att NEJ,jag vill inte amma!
Känner ångesten bara jag ser/läser ordet. Och jag som skulle helamma MINST ett halvår...
Kort sagt,jag tycker fler ska sköta sitt och skita i andra. Hade jag fått höra att ersättning är precis lika bra så hade vi fått en mycket trevligare start.... Eller att dom hade lyssnat på att jag ville inte mer,istället för att skicka in nån bm som ska vara där och rycka och dra för att sonen ska få rätt grepp osv...Men nej,amningen är den som är viktigaste av allt typ..