Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en fråga till dom som fött tidigare:

Hur känns värkarna i jämförelse med benbrott? Har erfarenhet av nyckelben och fot. Samt av blodförgiftning i foten, det var det ondaste jag någonsin haft.

Jag vill verkligen kunna amma, bröstmjölken är perfekt mat, alltid rätt temperatur, innehåller antikroppar och är alltid tillgänglig :). Minskad risk för kolik och andra magbesvär etc.

Men jag kommer absolut inte få dåligt samvete om det inte fungerar! Det får gå som det går, inte heller skulle jag få för mig att se ner på någon som tycker annorlunda.

Däremot tycker jag att sjukvården ska göra sitt bästa för att främja amning, men som i allt är det "patienten" som har sista ordet och förståelse och stöd är det viktigaste.

Hugg inte huvudet av mig nu, men ni som ska få första barnet..hur vet ni om att ni inte vill amma? Jag är kanske naiv men jag tycker att det är märkligt att utesluta innan man försökt?

Jag vill inte behöva köpa massa ersättning, nappflaskor, värma, diska, planera. .om jag kan slippa!

Eftersom min sambo ska vara föräldraledig direkt (vi vill försöka undvika att jag måste skjuta på min C-uppsats) kommer det vara enklast med ersättning. Finns en hel hög med anledningar till, vissa av rätt privat natur.

@Blueberry tycker det är kanon att du vill dela med dej av allt, jag känner kanske inte att allt är lika jobbigt som dej men tycker att jag drar nytta av dina uppgifter jag med :)

I eftermiddag fick jag tokcraving på tacos känner mej halft galen i hur mycket jag vill ha det och nu på en gång, så min söta sambo lovade att handla hem det vi saknar :love:
Dessutom har jag börjat boa tror jag eller så har jag halkat in i en galen städperiod, inte någon bra kombination har krypit längs listerna och skrubbat badrummet så nu kan jag knappt gå för det gör så ont i ryggen :banghead: har iaf sagt åt sambon att han får dammsuga fr.o.m nu, är extra tungt med heltäckningsmattora som är överallt spec. i trappen och tung dammsugare på det.

Hur känns värkarna i jämförelse med benbrott? Har erfarenhet av nyckelben och fot. Samt av blodförgiftning i foten, det var det ondaste jag någonsin haft.
Jag har aldrig brutit något (lilltån räknas inte va?). Smärta är ju väldigt individuellt. Jag tyckte värkarna hemma var ungefär på nivån av en 6-7 när vi åkte in. Innan epiduralen någonstans på 8-9. Efter epiduralen 3 (good shit :D), när epiduralen slutade hjälpa innan morfinet absolut 10. Efter morfin 10 men med snurr i huvudet. Precis i slutet var det fan i mig uppe på 12! Gaaah!

Jag är en smärtkänslig person. Hade en tuff graviditet, tuff förlossning, var rädd men lugn förutom när smärtan gick upp till 12 för då hade jag panik.

Min inställning var och är fortfarande "ge mej allt knark jag kan få!"

Svårt att förklara smärtan tycker jag. Skillnaden mellan vanliga sammandragningar och värkar tyckte jag var enkel att känna. Värkarna börjar liksom högt upp i magen och liksom pressar neråt. Smärtan kommer smygandes uppifrån och fortplantar sig ner i hela magen. Det är nästan omöjligt att inte behöva stanna upp och liksom pausa allt man håller på med för att därefter återuppta det 1 minut senare.

Mvh Miks

Jag har brutit foten men kan inte alls jämföra smärtorna. Gissar att det är mer jämförbart med interna smärtor som gallstensanfall, tarmvred eller blindtarmsinflammation. För mig kändes de stark värkarna som om man drog åt ett brett bälte runt midjan väldigt hårt, en krampig känsla.

Jag har aldrig brutit något (lilltån räknas inte va?). Smärta är ju väldigt individuellt. Jag tyckte värkarna hemma var ungefär på nivån av en 6-7 när vi åkte in. Innan epiduralen någonstans på 8-9. Efter epiduralen 3 (good shit :D), när epiduralen slutade hjälpa innan morfinet absolut 10. Efter morfin 10 men med snurr i huvudet. Precis i slutet var det fan i mig uppe på 12! Gaaah!

Jag är en smärtkänslig person. Hade en tuff graviditet, tuff förlossning, var rädd men lugn förutom när smärtan gick upp till 12 för då hade jag panik.

Min inställning var och är fortfarande "ge mej allt knark jag kan få!"

Svårt att förklara smärtan tycker jag. Skillnaden mellan vanliga sammandragningar och värkar tyckte jag var enkel att känna. Värkarna börjar liksom högt upp i magen och liksom pressar neråt. Smärtan kommer smygandes uppifrån och fortplantar sig ner i hela magen. Det är nästan omöjligt att inte behöva stanna upp och liksom pausa allt man håller på med för att därefter återuppta det 1 minut senare.

Mvh Miks

Hur är det jämfört med mensvärk då :)?

Ni som köpt spjälsäng, vad har ni köpt för någon?
Vi har ju IKEA så himla nära så ska väl utnyttja det för en gångs skull. :D
Fastnat för Hensvik som många pratar gott om men en vän rekommenderade Gulliver för att den går att ta av ena sidan på sen om man vill det när barnet är lite större...

Hur är det jämfört med mensvärk då :)?
Jag tycker att mensvärk är en molande värk som sitter i nedre delen av magen, bak i ryggen och även ner som en tyngdkänsla i blygdläpparna. Jag brukar ha ganska mycket mensvärk. Så pass att jag äter receptbelagda mediciner. Mensvärken är mycket, hur ska jag förklara det, lugnare kanske. Den kommer krypande, gör ont upp till 5-6, håller sig där och kan ibland krampa till sig en 6,5. Mycket jämnare smärta liksom. Ungefär så som min mensvärk är tyckte jag nog att dagarna innan allt satte igång på riktigt kändes. Tror jag. Man "glömmer" lite av känslan.

Mvh Miks

Jag vill verkligen kunna amma, bröstmjölken är perfekt mat, alltid rätt temperatur, innehåller antikroppar och är alltid tillgänglig :). Minskad risk för kolik och andra magbesvär etc.

Men jag kommer absolut inte få dåligt samvete om det inte fungerar! Det får gå som det går, inte heller skulle jag få för mig att se ner på någon som tycker annorlunda.

Däremot tycker jag att sjukvården ska göra sitt bästa för att främja amning, men som i allt är det "patienten" som har sista ordet och förståelse och stöd är det viktigaste.

Hugg inte huvudet av mig nu, men ni som ska få första barnet..hur vet ni om att ni inte vill amma? Jag är kanske naiv men jag tycker att det är märkligt att utesluta innan man försökt?

Jag vill inte behöva köpa massa ersättning, nappflaskor, värma, diska, planera. .om jag kan slippa!

Jag håller med dig, amma är väldigt bekvämt om man är lite lat som mig men jag ser verkligen inte ner på folk som inte vill/kan amma. Jag hoppas dock att det funkar lika bra denna gång för det var en stor fördel när man var i stallet och på natten. Efter ett tag började jag pumpa till viss del samt att vi hade ersättning så jag inte blev så låst.

@Miks Tror hellre jag går över tiden nån vecka så vi får flytta hem och får städat och förberett så gott det går. Hade känts skönt!

Vi har valt att föda på SöS här i Stockholm, dom verkar få väldigt bra kritik också har jag hört på olika håll :)

Kl
Nu har jag, flera kvällar i rad, dock inte igår, haft nån molande ihållande värk i magen, blir bättre av min värmekudde men annars har det hållit i till jag somnat...:down:
Idag känns det som om liten har haft ett ben på "fel" sida revbenen, alltså på utsidan av dom, riktigt obehagligt...:(

Märkte igår att jag även har börjat läcka lite mjölk, oerhört konstig upplevelse, känner mig som en mjölkko:o:grin:

@Blueberry och @pudsey Gud va tråkigt med era svärföräldrar, är glad att mina verkar sköta sig ok än så länge, dom lyssnar på min sambo som är väldigt tydlig med vad vi vill osv. Ingen har tyckt något om förlossning, amning osv, vad jag har hört iaf...

Ni som köpt spjälsäng, vad har ni köpt för någon?
Vi har ju IKEA så himla nära så ska väl utnyttja det för en gångs skull. :D
Fastnat för Hensvik som många pratar gott om men en vän rekommenderade Gulliver för att den går att ta av ena sidan på sen om man vill det när barnet är lite större...

Vi köpte en Hensvik via Ebay, mina krav var ganska enkla en vit säng som inte var stor nog att en vuxen kan sova i som vi sett massor av i affärerna här. Är så nöjd!

Jag tar mig friheten att svara fast jag inte hör hemma här. :)

Tycker det känns som när man får kramp i benet fast runt magen istället.

Det börjar med en lite lätt "krampkänsla" för att sen bli mer och mer intensiv ju mer centimeter man är öppen.

Jag tar mig friheten att svara fast jag inte hör hemma här. :)

Tycker det känns som när man får kramp i benet fast runt magen istället.

Det börjar med en lite lätt "krampkänsla" för att sen bli mer och mer intensiv ju mer centimeter man är öppen.
Hmm... Antingen tycker jag grymt synd om dej som får så ont när du får kramp i benet! :eek: :nailbiting: :cry:

Eller så är jag så sjukt avis på att du tycker att det känns som att få kramp i benet när du föder barn :eek: :cautious: :meh: ;)

Men ok jag kan hänga med på liknelsen :)

Mvh Miks

Min bebis har hicka ganska ofta. Fjärde gången idag. Så nu ligger jag i sängen med en liten hickande tjej i magen :love:

Någon annans bebis som hickar?

Mvh Miks

Hmm... Antingen tycker jag grymt synd om dej som får så ont när du får kramp i benet! :eek: :nailbiting: :cry:

Eller så är jag så sjukt avis på att du tycker att det känns som att få kramp i benet när du föder barn :eek: :cautious: :meh: ;)

Men ok jag kan hänga med på liknelsen :)

Mvh Miks
Ha ha ha. Alltså själva smärtan påminner om kramp men de ligger ju lite olika på smärtskalan :D

Det är ju muskler som drar sig samman vid både värkar och kramp så jag tror faktiskt att smärttypen inte ligger såååå långt från varandra.

Sedan är ju upplevelsen individuell.

Ha ha ha. Alltså själva smärtan påminner om kramp men de ligger ju lite olika på smärtskalan :D

Det är ju muskler som drar sig samman vid både värkar och kramp så jag tror faktiskt att smärttypen inte ligger såååå långt från varandra.

Sedan är ju upplevelsen individuell.
Jag hänger med på hur du menar!

Men vad fantastiskt det hade varit att få kramp i benet och ut kommer en bebis! Jag hade lätt valt det! Ha ha!

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 962
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 130
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 821
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar