Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här borta känns det lite motigt just nu. :cry:

Jag har haft mycket sammandragningar den senaste veckan. Bara det har gjort att jag känner mej helt slut. Magen är stenhård i princip hela tiden. Igårkväll ändrade de karaktär och blev istället till förvärkar. Jag har molvärk i nedre delen av magen, ont i ryggen och förvärkarna kommer med ungefär 20 minuters mellanrum och håller i sig ca 1,30 min. Mellan förvärkarna har jag sammandragningar. Jag har i princip bara legat stilla hela tiden och ändå fortsätter det. Ätit alvedon.

Diskussionen hemma är nu åka och storhandla (det röstar struts-jag för) eller ringa förlossningen (panik-jag röstar nej men mannen röstat ja).

Jag är inte alls redo för att åka till förlossningen. Jag har ju för sjutton inte ens hunnit gått på samtal...

Buhu!
Miks

Usch, vilken påfrestning.
Jag röstar däremot inte för att åka på storhandling. Om du ringer förlossningen vill de antingen att du spenderar hela helgen liggandes i sängen, men först kommer de i alla fall att klappa dig och lugna dig lite - och det kan vara välbehövligt :)

Här borta känns det lite motigt just nu. :cry:

Jag har haft mycket sammandragningar den senaste veckan. Bara det har gjort att jag känner mej helt slut. Magen är stenhård i princip hela tiden. Igårkväll ändrade de karaktär och blev istället till förvärkar. Jag har molvärk i nedre delen av magen, ont i ryggen och förvärkarna kommer med ungefär 20 minuters mellanrum och håller i sig ca 1,30 min. Mellan förvärkarna har jag sammandragningar. Jag har i princip bara legat stilla hela tiden och ändå fortsätter det. Ätit alvedon.

Diskussionen hemma är nu åka och storhandla (det röstar struts-jag för) eller ringa förlossningen (panik-jag röstar nej men mannen röstat ja).

Jag är inte alls redo för att åka till förlossningen. Jag har ju för sjutton inte ens hunnit gått på samtal...

Buhu!
Miks

Ring förlossningen!
De vet bäst, kanske behöver du bara ligga och vila hemma, eller så behöver du undersökas och kanske medicineras..Oavsett, ring och rådfråga så du får klarhet i vad som är på gång :)

@Miks
Hoppas att det ordnar sig på bästa sätt! Kan tänka mig att det känns jobbigt om du känner dig oförberedd. Ring och rådfråga förlossningen, kanske stannar upp om du tar det lugnt resten av dagen?

Själv ska jag snart åka på dop, känns inte allt för lockande. Hårda träbänkar och ett evigt spring på toa :p Har dessutom lovat att vara fotograf, får se hur det går, är ju inte direkt smidig längre!

Här görs ingen glukosbelastning så det verkar vara olika inom olika landsting. Min BM har aldrig ens nämnt det vid denna graviditeten eller förra.

Hörde med en kollega som fick barn för 1½ år sen, hon har också fått göra glukosbelastning och hon är inte alls inom riskgrupperna så här i Linköping verkar det göras lite per automatik.

@Miks Ring förlossningen och rådfråga! De kommer nog be dig komma in för en undersökning och om det är något på gång så hjälper de dig! Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite!
Storhandlingen kan din man göra själv! :)

Själv ska jag snart åka på dop, känns inte allt för lockande. Hårda träbänkar och ett evigt spring på toa :p Har dessutom lovat att vara fotograf, får se hur det går, är ju inte direkt smidig längre!

Jag var på dop i helgen, agerade också fotograf. Fick till några riktigt bra bilder faktiskt! ^^ Fick en hög med barnkläder från Newbie som tack! :D

Lång dag det här! Mycket ångest och många tårar.

På eftermiddagen ringde vi iallafall förlossningen. De ville att vi skulle komma in direkt.

Jag har tagit nya urinprov som både snabbkollats och ska skickas på odling. Fick ligga med ctg på magen och kolla värkarna. Det såg ok ut. Sammandragningar men inga som ska påverka. Bebisen opåverkad och mår bra. Livmoderhalsen lång och stängd så det var bra.

Troligtvis är det foglossningen som gör att jag blir smärtpåverkad av sammandragningarna. Det kan även vara något på urinprovet. De kände sig osäkra innan långtidsodlingen.

Jag är helt slut. Har grinat mer än vad en normal person gör på ett år. Både man och son har varit helt underbara hela dan. Vad skulle jag göra utan dom! :love:

Något som var bra var att de upptäckte att min samtalsremiss till aurora var skickad men inte mottagen. Nu skrev de ut den och jag blir kontaktad för en tid på måndag. Det känns verkligen som att det är välbehövligt och i rättan tid.

Mvh Miks

Stor kram till dig @Miks! Vad bra att du åkte in, och ännu bättre att det var falskt alarm och att bebisen mår bra. Hoppas du får bra hjälp och stöd av aurora så att du kan få förbereda dig inför förlossningen på ett bra sätt och förhoppningsvis känna lite lugn.

Stor kram till dig @Miks! Vad bra att du åkte in, och ännu bättre att det var falskt alarm och att bebisen mår bra. Hoppas du får bra hjälp och stöd av aurora så att du kan få förbereda dig inför förlossningen på ett bra sätt och förhoppningsvis känna lite lugn.
Tack snälla du!

Mvh Miks

@Miks Massa kramar till dig! Skönt att det var falskt alarm också :)

@nagelbitarn Här har vi också en riktig vilding, känns som om han är igång hela tiden nästan, vaknar ibland på nätterna av att han sparkar och håller på :)

Kl
Nu känns det som om vi går in i sluttampen här, bara 50 dagar kvar nu enligt appen, läskigt som fan men vad jag längtar till att få se vem som finns där inne!
Nu ska bara lägenheten bli klar med sitt stambyte så vi kan flytta hem och börja boa lite..men det ska vara klart den 7/12 och liten är beräknad 8/12 så det känns lite sådär...:/

@Miks Massa kramar till dig! Skönt att det var falskt alarm också :)

@nagelbitarn Här har vi också en riktig vilding, känns som om han är igång hela tiden nästan, vaknar ibland på nätterna av att han sparkar och håller på :)

Kl
Nu känns det som om vi går in i sluttampen här, bara 50 dagar kvar nu enligt appen, läskigt som fan men vad jag längtar till att få se vem som finns där inne!
Nu ska bara lägenheten bli klar med sitt stambyte så vi kan flytta hem och börja boa lite..men det ska vara klart den 7/12 och liten är beräknad 8/12 så det känns lite sådär...:/
Tack!

50 dagar är ju jättesnart ju! Spännande! Jag hoppas verkligen ni hinner flytta hem innan det är dags men å andra sidan kanske du inte är supersugen på att gå över tiden!

Kl
Jag är verkligen positivt överraskad (eller egentligen inte överraskad) över BB Stockholm. Igår när sköterskan vi träffade i lördags gick på sitt pass så ringde hon bara för att höra hur det var och säga hejdå som vi inte hann efter läkarbesöket i lördags. Så himla gulligt! Även om jag inte på något vis ser fram emot förlossningen så är jag glad över att få komma just dit iallafall.

Har ni bestämt vart ni ska föda barn?

Mvh Miks

Med 49 dagar kvar så känns det såklart närmare än någonsin :D

Vi har vart och hälsat på ett sjukhus, kan verkligen rekommendera sjukhusens informationsträffar! Mycket och värdefull information. :)
Vi har två altenativ, Eskilstuna eller Örebro. Det är ungefär 5-6 mil till båda sjukhusen.
Kör vi lagligt så tar det ungefär 50 minuter, i vinter får man nog räkna med 60 minuter.
Känns rätt långt.. :p

Samma här, finns inga alternativ, det blir stadens sjukhus.. eller ja, hemma går ju alltid ;)
Hoppas på att få komma in i någon föräldragrupp i Tromsö, vore skönt att hitta några blivande mammor i min nya stad, är nämligen mer orolig för spädbarnstiden än förlossningen ^^

För övrigt, hur går det med kläder åt er nu i höstrusket? Här i Luleå är utbudet katastrofalt och jag kan snart inte klämma in mig i den sista jackan som passar.. beställde jackor från bonprix för 10 dagar sedan..men det verkar onekligen dröja! Några bra och _billiga_ shoppingtips online? (jag vill inte slösa pengar på något som jag kommer använda i ett fåtal månader :) )

Ha ha sorry hörni! Det är jag som är puckad stockholmare! Jag har ju 6 sjukhus som alla ligger på i princip samma avstånd som jag kan välja mellan.

BB Stockholm ligger ca 30 minuter bort om det inte är rusningstrafik. Är det värsta rusningen så ligger det 2 timmar bort. Vad sjutton gör man då egentligen? Ringer polis som får köra eskort i blåljus:confused::D

@nagelbitarn Jag köpte en kappa på HMs Divided avdelning. En typ ullmodell som går till halva låret med bara ett bälte i midjan och sen är den omlott. Kommer funka för mej resten av tiden men det kanske blir för kallt för dig? Har du gått lös i din mans garderob på jackfronten?

Mvh Miks

Jag kör med en löjligt oversizad journalistjacka (goretex och tusen fickor). Men kommer fortfarande i alla andra jackor, även om det är knappt. Långkallingar och jeggings på bena. Om du ser mig på stan ngn dag @nagelbitarn ;).

@nagelbitarn jag kommer köra på öppen ullkappa om jag ska ut o äta eller shoppa, annars blir det fleece eller softshell, har turen att ha plus grader nästan året runt och orkar knte riktigt ge mej på att hitta en jacka som täcker magen för så kort tid. Tur jag inte behöver va ute så mycket.

@Miks vad skönt att det inte va dax än. Jag vet var jag ska föda men har inte bestämt om det blir på förlossningen eller på birth centre, det är i samma byggnad men olika resurser vad jag förstår, ska prata med min bm nästa vecka och sen får vi ta ett beslut hur vi ska göra. Jag gillar birthcentre för det verkar vara en mer avslappnad atmosfär, men samtidigt så vet jag inte vad för smärtlindring de kan erbjuda. Vill nog ha huvudet i sanden ett tag till men samtidigt googlas det endel då kontrollbehovet i mej vill ha info om allt.

Ha ha sorry hörni! Det är jag som är puckad stockholmare! Jag har ju 6 sjukhus som alla ligger på i princip samma avstånd som jag kan välja mellan.

BB Stockholm ligger ca 30 minuter bort om det inte är rusningstrafik. Är det värsta rusningen så ligger det 2 timmar bort. Vad sjutton gör man då egentligen? Ringer polis som får köra eskort i blåljus:confused::D

@nagelbitarn Jag köpte en kappa på HMs Divided avdelning. En typ ullmodell som går till halva låret med bara ett bälte i midjan och sen är den omlott. Kommer funka för mej resten av tiden men det kanske blir för kallt för dig? Har du gått lös i din mans garderob på jackfronten?

Mvh Miks

Jag kollade lite på HM, men de jackorna kommer inte palla vinterklimatet här tyvärr, den måste stå pall för -30 och massa väta^^
Min man är tyvärr borde kortare och slankt vältränad, hans kläder sitter perfekt när jag är smal och ogravid :P

Jag kör med en löjligt oversizad journalistjacka (goretex och tusen fickor). Men kommer fortfarande i alla andra jackor, även om det är knappt. Långkallingar och jeggings på bena. Om du ser mig på stan ngn dag @nagelbitarn ;).

Hehe det lät bekvämt ;) Jag får spana! jag är den långa blonda bruden som inte kan andas i sin gröna vinterjacka, ser lite ut som en olivgrön korv där jag vaggar fram...

Samma här, finns inga alternativ, det blir stadens sjukhus.. eller ja, hemma går ju alltid ;)
Hoppas på att få komma in i någon föräldragrupp i Tromsö, vore skönt att hitta några blivande mammor i min nya stad, är nämligen mer orolig för spädbarnstiden än förlossningen ^^

För övrigt, hur går det med kläder åt er nu i höstrusket? Här i Luleå är utbudet katastrofalt och jag kan snart inte klämma in mig i den sista jackan som passar.. beställde jackor från bonprix för 10 dagar sedan..men det verkar onekligen dröja! Några bra och _billiga_ shoppingtips online? (jag vill inte slösa pengar på något som jag kommer använda i ett fåtal månader :) )

Jag har (som vanligt) cape i stället för jacka på höst och vår, det är tjusigt och finns massor av plats för magen :D
Under vintern kommer jag nog att knycka makens parkas, den är gigantisk..!

Antar att det är som absolut kallas när kiddot ska ut, mitten av februari brukar vara ganska skoningslös här i Värmland...

Jag kollade lite på HM, men de jackorna kommer inte palla vinterklimatet här tyvärr, den måste stå pall för -30 och massa väta^^
Min man är tyvärr borde kortare och slankt vältränad, hans kläder sitter perfekt när jag är smal och ogravid :P

Hehe det lät bekvämt ;) Jag får spana! jag är den långa blonda bruden som inte kan andas i sin gröna vinterjacka, ser lite ut som en olivgrön korv där jag vaggar fram...

Grön korv lät härligt!

Appropå kylan etc, i stallet har jag vid minusgrader kört hundra lager ylle, räcker inte det till efter kläckning blir det en skoteroverall i xxl ;).

Jag tror Myrorna är bästa stället att hitta jättestora billiga "riktiga" vinterjackor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 963
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 834
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden