Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sorbe
Inga kryckor nej, hoppas verkligen att jag klarar mig utan det.

Vår lilla är som mest aktiv på fm, runt kl 9 - 10, då ser man hur hela magen rör sig. Även på kvällen runt kl 23 när vi ska sova, då sparkas det hejvilt ett tag innan jag kan somna. :)

Klockan 23 här med, på senaste tiden även börjat med otyget att väcka mig 04.00....

Men det är småsparkar mest hela dagen också, jag tror det blir en vild en :P. Nyss fick jag se första rejäla "flytta på magen"-sparken. Hela magen buktade ut! Tokbebis.

Har också en vild unge i magen, definitivt vildare än storasyrran :D Sparkade så hela magen hoppade redan runt vecka 32 :D

Gah nu tycker jag synd om mig själv, har varit så jäkla sjuk senaste tiden med först någon form av influensa som lilltjejen smittade mig med, sedan envis hosta som vägrat gå över och nu i förrgår började jag känna mig mycket sämre igen så nu fick jag nog och både jag och dottern gick till vårdcentralen idag. Tack och lov verkade det inte vara någon jättefara med dottern som fick hostmedicin utskrivet, men jag har lyckats dra på mig en lunginflammation :( så nu är det pencillinkur och hostmedicin som gäller. Fick ett litet uppvaknande och inser att jag nog ska ta hand om mig själv bättre och inte stressa runt på jobbet fast jag inte mår bra. Så nu har jag sjukskrivit mig och ska vara hemma och vila mig tills jag är avsevärt bättre har jag bestämt :) hur mycket det än är på jobbet!

Nu går inte ens Hööks-mjukis-billig-ridbyxorna att knäppa längre :(. Mjukisbyxeridningen påbörjas från och med idag....

Jag har alltså inga problem med fogarna och ridningen hjälper massor mot muskelkrampen jag får i ryggen (den jag hade kräkas-gråta-ont av). Fast jag orkar inte så länge, igår blev det 15 minuter barbacka i skritt ^^. Mysigt ändå!

Jag har för mig att @Equilina sydde om ett par byxor under sin graviditet, kanske något du kan göra? Med stor mudd upptill. :)

@Sorbe
Inga kryckor nej, hoppas verkligen att jag klarar mig utan det.

Vår lilla är som mest aktiv på fm, runt kl 9 - 10, då ser man hur hela magen rör sig. Även på kvällen runt kl 23 när vi ska sova, då sparkas det hejvilt ett tag innan jag kan somna. :)

Jag håller tummarna för dig!
En kollega försökte få mig för någon månad sen att lyfta en jättetung påse med drinkmix på jobbet, jag sa att jag inte ville göra det eftersom jag vill vara försiktig nu när jag är gravid. Hon blev nästan förbannad.
Sen påminde jag henne om att hon sagt att hon suttit 3 månader i rullstol under sin sista graviditet, då ändrade hon sig tack och lov. Ibland blir jag lite fundersam över folks reaktion, det känns som de tror att jag använder graviditeten som en bortförklaring för att slippa lyfta saker på jobbet, men varenda kartong väger runt 10 kg + och är i storleken 50x70 cm, det är inte så lätt när man har en utbuktande mage. :p

Här sparkas det lite när som, märker av en del på kvällarna men mini har nog lärt sig när jag har rast på jobbet för då brukar det kännas en del, eller det är väl bara då det spänns åt nått runt magen eftersom mina jobbyxor nu är på gränsen för små när jag sitter ner. :D

Flikar in bara. Hör hemma i sommarföräldrar 2014 egentligen.
Fick göra glukosbelastning 2 ggr under min graviditet. Var ju inte spec gott direkt men det gick. Mådde lite illa bara. Första gången fick ja dricka det som det var och andra fick jag lite citron i. Då var det lättare att få ner.
Båda gångerna satt jag 2 timmar så det låter mkt med 4?

Två gånger? Blev det första ofullständigt eller vad man ska säga?
Det ska bli spännande som sagt. Jag har kräkts två gånger under denna graviditet och det har varit för två veckor sen (v.26) eftersom jag inte verkar tåla Niferex. Men sockervatten borde inte vara några problem, hoppas jag.

@Sorbe
Nej första var pga min vikt. Andra gången var det då det gjordes ett tillväxtultraljud i samband med en vändning och dom upptäckte att hon var ganska stor. Var dock inte ens i närheten av diabetes gången innan eller alla de gånger jag fick ta stick i fingret men det var för säkerhets skull.
Sen hade dom ju fel på vikten med. De beräknade 4,7 ungefär men hon vägde 4065 när hon kom ut. :)

Två gånger? Blev det första ofullständigt eller vad man ska säga?
Det ska bli spännande som sagt. Jag har kräkts två gånger under denna graviditet och det har varit för två veckor sen (v.26) eftersom jag inte verkar tåla Niferex. Men sockervatten borde inte vara några problem, hoppas jag.
Jag har alltid fått göra glukosbelastningen två ggr under varje graviditet. Tror det är standard här. Men det kan mycket väl vara olika från landsting till landsting.

Hur verkar era små? Har vi några sjusovare och vildingar i bukemagarna?

Vilding!
Men det har vi sett redan från första ultraljudet. Det var full action redan vecka 11 så den fick arbetsnamnet Sprattlarn... Under KUBen sa personalen att "Men de brukar ju inte orka hålla på så här länge. Snart måste den väl ändå somna?" och efter ytterligare en stund fick jag gå upp gunga den till sömns innan de kunde göra själva mätningen... :o

Nu har jag känt rörelser tydligt hela veckan (vecka 23 i dag) och det finns en dygnsrytm. Full kareta till och från mellan 11 0ch 16. Sedan är det ganska lugnt fram till 21-22. Just nu är är det fullt sprattel, och jag ska snart luncha. Det är fortfarande inte direkt underbart att äta medan det rör sig i magen :cautious:

I går kunde maken känna en rörelse för första gången. Det var riktigt kraftiga sparkar på kvällen då.

Tror de brukar göras som standard i vecka 28, ibland tidgare/senare också om misstanke finns.
Tror även att det inte är standard i alla landsting, utan på vissa platser görs det bara om risken är högre (övervikt, diabetes i släkten)

@Sorbe Mina barn är födda 2004 och 2013, och jag har fått göra glukosbelastning 1 gång vardera. Fått sitta i väntrummet i 2 timmar . Första gången trodde jag allvarligt att det skulle vända i halsen, sköterskan förlängde t om tiden det skulle drickas på lite för att jag skulle slippa göra om det. När jag blev gravid 2013 så hoppades jag få slippa glukosbelastningen men icke, jag hade ångest flera dagar innan. Inte för att skrämma upp dig men för mig är det bland det vidigaste jag vet. Nu sist fick jag veta att jag kommer få det inskrivet för alla framtida graviditer. I kommun görs det annars bara vid någon typ av riskfaktor.

Jag tillhör en av de som får stor mage direkt, och därför fått göra glukosbelastning. Till skillnad från Sandra87 så har mina barns viktuppskattningar stämt någorlunda.

Idag har jag varit på akupuntur och cupping för foglossning och ischias, blev både nålar och glaskoppar som ska hjälpa mot smärtan så nu går jag runt med stora runda märken på höfter och rygg, skitsnyggt :D
Tyvärr så slutar dom med akupunktur i november så känns lite halvt onödigt att börja när jag inte kommer kunna fortsätta och förmodligen inte hinna få någong effekt om de ens blir någon innan de stängs, jäkla sparkrav :mad:

@Sorbe
Nej första var pga min vikt. Andra gången var det då det gjordes ett tillväxtultraljud i samband med en vändning och dom upptäckte att hon var ganska stor. Var dock inte ens i närheten av diabetes gången innan eller alla de gånger jag fick ta stick i fingret men det var för säkerhets skull.
Sen hade dom ju fel på vikten med. De beräknade 4,7 ungefär men hon vägde 4065 när hon kom ut. :)

Okej! Oj vad de räknade fel, men det var ju ändå tur att det var fel åt rätt håll! ;)

Jag har alltid fått göra glukosbelastningen två ggr under varje graviditet. Tror det är standard här. Men det kan mycket väl vara olika från landsting till landsting.

Här är det nog ingen standard, jag har en speciell barnmorska helt enkelt har vi ju sen tidigare konstaterat. ;)

@Sorbe Mina barn är födda 2004 och 2013, och jag har fått göra glukosbelastning 1 gång vardera. Fått sitta i väntrummet i 2 timmar . Första gången trodde jag allvarligt att det skulle vända i halsen, sköterskan förlängde t om tiden det skulle drickas på lite för att jag skulle slippa göra om det. När jag blev gravid 2013 så hoppades jag få slippa glukosbelastningen men icke, jag hade ångest flera dagar innan. Inte för att skrämma upp dig men för mig är det bland det vidigaste jag vet. Nu sist fick jag veta att jag kommer få det inskrivet för alla framtida graviditer. I kommun görs det annars bara vid någon typ av riskfaktor.

Jag tillhör en av de som får stor mage direkt, och därför fått göra glukosbelastning. Till skillnad från Sandra87 så har mina barns viktuppskattningar stämt någorlunda.

Det är ingen fara, jag har läst flera som tyckt det varit förjävligt!
Ska bli intressant att se vad kroppen tycker om det. Just nu verkar min kropp tycka juice överlag är åthelvete och vill få upp det. :banghead:

@Sorbe Bara för att förtydliga lite jag har gjort glukostesten pga att min pappa har åldersdiabetes. Tror inte att alla gravida per automatik får göra testerna här.

Däremot har jag alltid gjort dom vid två tillfällen under graviditeterna. En runt v 15-20 och en vid vecka 30-34. Kommer inte ihåg exakt vilka veckor jag var i.

Här görs ingen glukosbelastning så det verkar vara olika inom olika landsting. Min BM har aldrig ens nämnt det vid denna graviditeten eller förra.

Här borta känns det lite motigt just nu. :cry:

Jag har haft mycket sammandragningar den senaste veckan. Bara det har gjort att jag känner mej helt slut. Magen är stenhård i princip hela tiden. Igårkväll ändrade de karaktär och blev istället till förvärkar. Jag har molvärk i nedre delen av magen, ont i ryggen och förvärkarna kommer med ungefär 20 minuters mellanrum och håller i sig ca 1,30 min. Mellan förvärkarna har jag sammandragningar. Jag har i princip bara legat stilla hela tiden och ändå fortsätter det. Ätit alvedon.

Diskussionen hemma är nu åka och storhandla (det röstar struts-jag för) eller ringa förlossningen (panik-jag röstar nej men mannen röstat ja).

Jag är inte alls redo för att åka till förlossningen. Jag har ju för sjutton inte ens hunnit gått på samtal...

Buhu!
Miks

Här borta känns det lite motigt just nu. :cry:

Jag har haft mycket sammandragningar den senaste veckan. Bara det har gjort att jag känner mej helt slut. Magen är stenhård i princip hela tiden. Igårkväll ändrade de karaktär och blev istället till förvärkar. Jag har molvärk i nedre delen av magen, ont i ryggen och förvärkarna kommer med ungefär 20 minuters mellanrum och håller i sig ca 1,30 min. Mellan förvärkarna har jag sammandragningar. Jag har i princip bara legat stilla hela tiden och ändå fortsätter det. Ätit alvedon.

Diskussionen hemma är nu åka och storhandla (det röstar struts-jag för) eller ringa förlossningen (panik-jag röstar nej men mannen röstat ja).

Jag är inte alls redo för att åka till förlossningen. Jag har ju för sjutton inte ens hunnit gått på samtal...

Buhu!
Miks

Nämen oj! Hoppas det bara är lite "träning" och att inte bebis tänker komma ut idag. Håller tummarna :).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 963
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 834
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?