Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får plasta in hela huset, har heltäckningsmattor i alla rum utom kök o badrum, alt bosätta mej i badkaret sista tiden

@Blueberry jag provar igen, ser att mitt inlägg ej är borttaget men nu har vi iaf hoppat fram till en ny sida :)

Det började alltså med att jag den 20/12 (i v 37+5) hade en kompis och hennes 5-årige son på fika, när hunden orsakar en liten "olycka" på vardagsrumsgolvet. Sätter mig ner på huk och torkar, och när jag reser mig säger det SWOOSH! Varpå jag tjuter till och min kompis kommer in och undrar varför jag tjuter, ifall jag klivit i hundkisset? Jag börjar asgarva och pekar på mina genomblöta, ljusgrå mjukisbyxor och hon säger "gick vattnet?" Jag asgarvar ännu mer och nickar.

Hon hämtar ett badlakan medan jag tråcklar mig ur byxorna och så går vi ner till badrummet där jag sätter mig på en stol i duschen, hon sätter sig på toalocket och där sitter vi i ungefär en halvtimme och babblar. Till slut kommer jag på att jag kanske borde ringa sambon. Han kommer hem ca en kvart efter jag ringt och ringer förlossningen medan jag och kompisen sitter kvar inne på toa och pratar och skrattar. Jag känner alltså i detta skede absolut ingenting i smärtväg, inga sammandragningar, ingenting.

Förlossningen säger att de vill att vi ska komma in och göra en ctg-kurva, varpå min sambo plockar ihop det sista som ska packas samt bär ut det i bilen, sen plockar han och min kompis fram rena torra kläder som jag tar på mig, klär bilsäten med sopsäckar och badlakan och sen sätter vi oss i bilen och åker :)

Under hela tiden från vattenavgång ca 12.30 till vi sätter oss i bilen ca 14.30 så känner jag alltså absolut ingenting. Vi åkte in för att förlossningen ville ha in oss men hade ingen brådska och hade heller ingen anledning då vattnet var klart och jag inte hade några känningar alls.

Har du fler undringar så får du fråga :)

Kul med lite förlossningsberättelser :) :)

Precis som @Blueberry har jag klurat på det där med att hinna till sjukhuset (även fast jag bara bor 2 mil därifrån..) Så det är uppmuntrande att läsa om tidsintervallen och även hur olika normala förlossningar kan se ut!

Fast, idag blev det klart- jag kommer bo ca 2km från sjukhuset och det blir en norsk Jordemor som förlöser mig. Är det någon här som fått barn utomlands? Eller ska?

Förresten, är det bara jag som fått så otroligt mycket vidare bröstkorg- alla bhs sitter åt som tusan (och det är inte en absurd fettmängd som gör det, jag är bara bredare..). Läste att det går tillbaka efter graviditeten? Hur har det stämt för er som fått barn?

För mig gick det inte tillbaka. Jag gick från 75B till 80D (80F som störst när boobsen var proppfulla med mjölk) under graviditeten och jag har fortfarande 80D...

Smygläser tråden :angel: och kan bidra med min historia @Blueberry

Vaknade på morgonen efter 7 någons gång, hade då känt molvärk ett par gånger under natten/morgonen men inget så jag vaknade ordentligt. Kändes ungefär som mensvärk vilket jag brukar känna i både livmoder och svank. De kom med kanske 20 min mellanrum och varade några sekunder. Fullt uthärdligt alltså! Tog en alvedon (ska tydligen ta bort smärtan om det är "falska" värkar, som vid mensvärk) och sa till maken att han nog kunde vänta lite med att åka till jobbet tills jag märkte om det avtog eller ökade, så han jobbade hemifrån. Släppte ut hästarna och åt frukost, slappade lite på soffan med TENS, uppdaterade bloggen (:D), mockade och förberedde för hästvakten, duschade, åt lunch, sminkade mig lite eftersom jag ser sjuk ut annars, allt medan värkarna tilltog och blev tätare. Ringde till förlossningen ca 13 och de tyckte att vi kunde packa ihop och köra, vi har ca 1 h bilresa dit. Maken behövde göra klart några saker sedan packade vi de sista grejerna och körde vid 14.

Tack för att ni delar med er, jag ska sätta mig och pussla ihop ett scenario som jag kan ha i huvudet och jobba med.

Bebisen har börjat röra sig ganska bestämt nu, sedan i torsdags ungefär. Det känns ungefär som jag har en lavalampa i magen. De är de där blobbiga, rytmiska rörelserna liksom... Jäkligt mysko, men ändå trevligare än det jag har känt tidigare.

Hur lång tid tror ni att det dröjer innan maken kan känna? Jag är i vecka 22 nu.

@Blueberry
Tror att sambon och blivande gudmor kände första sparken runt v 24-25 :)
Numera i v 32 kan vi sitta och studera magen och se hur det rör sig där inne. Gissar att det är en fot som kommer farande då och då :D

V.21-22 började sambon känna. Tror min lille är riktigt vild, jag kände rörelser redan v.17.
Nu v26 är det boxningsmatcher där inne flera gånger per dag ^^

@Blueberry Hoppar in med en ganska odramatisk fl-start :)

Bebis var inte fixerad varför BM beordrade mig liggläge om det startade. Jag vaknade mitt i natten av mitt undermedvetna. Tänkte "kissnödig!!" och rusade på toa. På toan började det liksom droppa från fel hål och jag insåg att det lär vara vattnet. Ner med en handduk (haha!) i trosorna och på med ett par byxor, intog lydigt liggläge i soffan och ringer fl med det ständiga rinnandet mellan benen. Blev inkallad på kontroll och hade svaga värkar just då.

Väcker sambon, ringer taxi och fullt med fjärilar i magen. Taxin skulle komma inom ett par minuter så det var bara att traska ut med packningen. Under tiden vi väntar står jag och skojar med sambon om det äckliga rinnandet mellan benen, fortfarande med handduken i byxorna :o (handduken kastades på sjukhuset)

@Blueberry
Tror att sambon och blivande gudmor kände första sparken runt v 24-25 :)
Numera i v 32 kan vi sitta och studera magen och se hur det rör sig där inne. Gissar att det är en fot som kommer farande då och då :D

Visst är det kul, jag kan ligga och titta på magen och se hur han rör sig...väldigt märklig känsla!
Just idag hade han kunnat få ta det lite lugnt, känns som han har nån form av kampsportsträning där inne :D

Jag ligger i soffan med min nya TENS-apparat! Helt fantastiskt! Vi kommer att bli bästisar känner jag.

Jag har de senaste dagarna haft ruggigt ont i huvudet. Jag skyller på att jag jobbat otroligt mycket. Nu har jag bara lite efterarbete kvar på min del i projektet som jag jobbat snart ett år med. Projektet fortsätter drygt ett år till och det känns lite sorgligt att inte få vara med till slutet. Jag hade inte varit med i en aktiv roll ändå men jag är kundansvarig för just den kunden så jag hade ju få ta del av arbetet ändå.

Det känns väldigt märkligt att nu vara borta i drygt ett år från jobbet. Förra gången var det en lättnad. Nu känns det jobbigare. Mycket på grund av att vi inte hittat någon som driver mitt affärsområde vidare medans jag är borta. Suck, det ät skitsvårt att rekrytera!

Mvh Miks

Ni som använder er av tens-apparat, varför gör ni det? Vad har ni för problem?
Jag har foglossning. Jag har satt den över bakfogarna. Det lindrar en hel del. Helt smärtfri bli jag inte men det är betydligt skönare än inte.

Jag äter dessutom dagligen Alvedon och Citodon. Jag har fått ett handikappstillstånd för att jag ska slippa gå. Besöker kiropraktor och ska till sjukgymnast imorgon.

Mvh Miks

Jag har foglossning. Jag har satt den över bakfogarna. Det lindrar en hel del. Helt smärtfri bli jag inte men det är betydligt skönare än inte.

Jag äter dessutom dagligen Alvedon och Citodon. Jag har fått ett handikappstillstånd för att jag ska slippa gå. Besöker kiropraktor och ska till sjukgymnast imorgon.

Mvh Miks

Okej, det lät mindre kul det där... :down: Känns foglossningarna hela tiden eller kommer dom och går? Kanske är olika för alla..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 963
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 839
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar