Haha, mitt vatten gick mitt i dan, ca 12.30, när jag glamouröst nog satt och torkade en liten "olycka" efter hunden. Satt på huk och när jag reste mig sa det ungefär swoosh och så blev där mycket blötare än innan
Ringde mig sambo och frågade vad han skulle göra på eftermiddan, han skulle seminera kor, haha. Jag sa bara att han kanske skulle skippa det, sen ångrade jag mig för jag kände verkligen ingenting, sa att han kunde göra det om han ville, vattnet har ju gått men jag har en kompis hemma och inget ont alls.
Stressad sambo kommer hem och ringer förlossningen medan jag sitter på en stol i duschen med kompisen sittandes på toalocket och pratade och garvade. Han kommer in och frågar hur länge sen vattnet gick, jag hade ingen koll men gissade på kanske en timme tidigare. Han pratade klart med förlossningen och packade klart det sista och kom in och gav mig torr kläder och sa att vi skulle in på koll.
Här la vi sopsäckar närmast sätet i bilen och ett par badlakan uppepå (skinnsäten). Det räckte för oss iaf
Kom in vid 15.30 (ca 40 min resa), gjorde ctg och jag kände fortfarande ingenting. Fick åka ut på stan och äta, kom tillbaka ca 19.00 och blev inskrivna. Fick bo in oss på rummet och gjorde en till ctg vid 20.30. Vid 21.00 fick jag rådet att sova men då hade jag lite ont och var rastlös, kvällspigg som en tok i normala fall så hur skulle jag kunna sova redan vid nio?
Började istället klocka värkar men kommer inte ihåg hur intervallerna såg ut, det är för länge sen
Halv elva stod och och vaggade för det gjorde ont, med sambon bredvid tjatandes om ifall vi inte skulle trycka på larmknappen så nån kom dit. Mellan värkarna tyckte jag inte det men till slut sa jag "men tryck på den där jävla knappen då!"
Min BM kom in och pratade lite, sen gick vi till fl 11.30. Sen låg jag mest och sög lustgas och tjurade.
(Avbrott för hämtning av journal)
00.45 var jag öppen 3 cm
Vet att dom snackade om att jag sen öppnade mig de sista 7 cm på lite mer än en timme.
02.00 var jag öppen 10 cm med "en kant" kvar?
02.40 fullt öppen
03.55 började krystvärkarna
04.21 är han född.
Att det tog så länge från fullt öppen till han är född beror väl högst troligt på att han inte kom ner ordentligt för jag VÄGRADE göra nånting annat än att ligga på sidan i fosterställning
Totalt odramatisk förlossning alltså!
det mest "dramatiska" var att jag förlorade 2200 ml blod, enda resultatet av det var att jag frös och var trött, sen fick jag ett par påsar blod och fick äta lite järn när jag kom hem, redan efter jag fått mer blod så var jag som ny!
Ja jag fick ju sys en del också men det var inte heller så dramatiskt
Eftersom det varit på tal tidigare så: Jag är tydligen A neg och min son nånting-positiv så jag fick den där sprutan efter förlossningen också
Det enda jag inte är nöjd med var att jag ville ha EDA men det hanns inte med, eftersom jag öppnade mig fortare än någon kanske hade anat. Har haft diskussionen med min BM efteråt och hon sa att inför ett ev nästa barn så får man skriva in i journalen redan från början att man ska göra täta kontroller så att jag kanske hinner få min EDA nästa gång. Men ut kom han ju och det gick ju hur bra som helst utan också, bara jag som var lite gnällig