Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte begagnande saker så som babygym, bärsele och babysitter i ett "paket". Men tanken slog mig idag.. När sjutton använder man en babysitter? :D Ni som har barn sen innan, har ni haft användning av en babysitter?
Jag ville mest åt bärselen och gymmet ;)
Åh babysittern var vår bästa. Sonen satt utanför duschen, i köket när jag lagade mat, i vardagsrummet när jag kunde sitta i soffan. Han tyckte jättemycket om babysittern. Och då gjorde jag också det :D

Jag nyttjade babysittern 1000 gånger mer än bärselen! Sonen uppskattade babysittern mer än gymmet. Antagligen beror det på vad man har för barn.

Mvh Miks

Köpte begagnande saker så som babygym, bärsele och babysitter i ett "paket". Men tanken slog mig idag.. När sjutton använder man en babysitter? :D Ni som har barn sen innan, har ni haft användning av en babysitter?
Jag ville mest åt bärselen och gymmet ;)

Jag använde det en del när jag t.ex. ville duscha. Bara att sätta ungen i den, fylla på med leksaker så fick man en 30-45 sekunder i duschen, lyx! Man fick ju förstås dansa och leka tittut en hel del också för att roa ungen :)
Bärselen räddade mitt liv, vi har använt den jättemycket ända tills jag blev gravid igen nu faktiskt och tyckte det blev obekvämt med remmen runt magen. Babygymmet däremot gillade hon aldrig :p

Babysitter samt täcke på golvet är det mina har gillat. Förste gillade bärselen men min kropp pallade inte så övriga fick aldrig prova. Vagn har ingen varit spec. förtjust i. Återstår att se hur den här ungen vill ha det.

Jag bröt precis ihop i tv-soffan. Zappade lite och hamnade på något föda barn program. Det blev lite komplikationer de sista minuterna och bebisen togs med tång, fick ett brutet nyckelben (läkaren bröt av det för att få ut bebisen) bebisen andades inte, när de fick igång den så fick den sedan ligga i respirator.

Allt gick ju bra men jag fick panik, ångest och oerhörda flashbacks från sonens förlossning. Jag tokgrinade i soffan med sonen vänd bort från tvn spelandes på Ipaden. Jag kramade på sonen som klappade tillbaka. Han är så söt. - det är ok att vara ledsen ibland mamma! Älskade son!

Jag väntar på bokning till aurorasamtal och det känns verkligen som det behövs. Just nu känner jag mest: Nope! Den har det bra där inne lille bebisen!

Mvh Miks

@Miks
Jag lider med dig men har tyvärr inga peppande ord alls att komma med då jag gick på samtal både förra gången och kommer troligen gå denna gång också. Det är synd att det inte är så att alla kan få drömförlossningar som går snabbt och smärtfritt.
Många kramar härifrån!

Vi hade en babysitter förra gången och kommer väl använda den igen antar jag. Den var bra för den var justerbar på alla leder, både ryggstöd och benstöd men jag vet inte om barnet själv uppskattade den så där jättemycket egentligen :o
Babygymmet var inte särskilt roligt och användes i princip aldrig men jag bar väldigt mycket. Hade i princip alltid barnet i famnen kändes det som.

@Miks
Jag lider med dig men har tyvärr inga peppande ord alls att komma med då jag gick på samtal både förra gången och kommer troligen gå denna gång också. Det är synd att det inte är så att alla kan få drömförlossningar som går snabbt och smärtfritt.
Många kramar härifrån!
Tack!
Jag har ju känt på mej att ångesten skulle blossa upp igen. Jag har känt mej lite lugnare hittills denna gång men ju närmare vi kommer skarpt läge desto mer känner jag att jag gärna skulle hoppas av tåget nu. Känns som ett varningstecken att jag verkligen behöver hjälp även denna gång.

Förra gången var förlossningsrädslan mer diffus och bottnade i ett övergrepp. Denna gång känns det mycket verkligare. Jag vet vad som kommer, vad som kan gå snett, bagaget kommer och biter mig i ryggen och oron är mer påtaglig och går nog lättare att sätta ord på nu.

Jag hoppas att du också får extra hjälp!

Mvh Miks

@Miks
Du sätter ord på mina känslor också men jag har inte varit speciellt mycket lugnare denna gång. Jag använder gärna strutsmetoder med huvudet i sanden och sen bubblar tankarna upp att bebisen ska faktiskt ut också och jag får panik.

Men precis som du skriver så var rädslan förra gången svårare att sätta ord på och denna gång vet jag precis vad som komma skall. Jag blir oftast som i många andra sammanhang också mer rädd ju mer jag vet. Kunskapen lugnar inte mig.

Usch jag lider med er @Appleflower och @Miks. Själv far jag bara halvdant illa av att veta att fy vad jag kommer må skit efter narkosen och usch vilken frossa jag kommer ha.. Mest sånt och det är ju som det är...

Har för övrigt gått in i v 31, så 9 veckor kvar!
Har nog inte riktigt hunnit fundera så mycket kring själva förlossningen, jag är inte särskilt duktig på att hantera smärta, iallafall inte oförberedd plötslig smärta. Skrämmande känns det iallafall! Kommer dock ta all smärtlindring jag kan få, känns det som nu iallafall ;)
Och det här med andningen, kanske något man ska ta tag. Antar att det är någon kurs man går?

Har för övrigt gått in i v 31, så 9 veckor kvar!
Har nog inte riktigt hunnit fundera så mycket kring själva förlossningen, jag är inte särskilt duktig på att hantera smärta, iallafall inte oförberedd plötslig smärta. Skrämmande känns det iallafall! Kommer dock ta all smärtlindring jag kan få, känns det som nu iallafall ;)
Och det här med andningen, kanske något man ska ta tag. Antar att det är någon kurs man går?
Vi gick en kurs innan förra förlossningen. Vi var jättenöjda med kursen. Både upplägg, innehåll och vad det gav oss. Jag använde mig av profylaxandningen hela första 1,5 dygnet av förlossningen. Sen när lustgasen kom till så fick jag byta andningsteknik.

Vi använde oss både av andning, målbildsövningen, nedbrytning och framtagande av rädsla. Det hjälpte oss massor i att kunna skriva vårt förlossningsbrev tex. Vi håller precis på att boka en repetitionskurs men jag tror det strular med datumen så antagligen blir det grundkursen igen.

På hemsidan står det att man gärna ska gå kursen 2 månader innan planerad förlossning. Ska ni gå så borde det vara dags att boka :)

Mvh Miks

@Miks
Du sätter ord på mina känslor också men jag har inte varit speciellt mycket lugnare denna gång. Jag använder gärna strutsmetoder med huvudet i sanden och sen bubblar tankarna upp att bebisen ska faktiskt ut också och jag får panik.

Men precis som du skriver så var rädslan förra gången svårare att sätta ord på och denna gång vet jag precis vad som komma skall. Jag blir oftast som i många andra sammanhang också mer rädd ju mer jag vet. Kunskapen lugnar inte mig.
Jag har nog också kört lite strutsmetoden och mest tänkt att vi ska ju ändå på aurorasamtalen.

Tvärtom mot dig så lugnar kunskap mig lite grann. Jag har läst på ganska mycket om det jag är rädd för, hur man kan undvika det och vad det finns för alternativ. Jag vill vara säker när jag kommer på samtalen.

Har du funderat något på samtal denna gången?

Mvh Miks

Narkos? Har du blivit snittad de tidigare förlossningarna? Du kan inte få vara vaken?

Mvh Miks

Jag är snittad samtliga gånger under narkos. Mitt bäcken är snett sen en ridolycka (även min livmoder ligger väldigt snett vilket syns tydligt nu i v 18 om jag ligger på rygg, har bara "bula" på höger sida och mjukt på vänster, står jag upp så syns ingen skillnad). Även min kotpelare är ganska si och så med och man har tidigare tagit lumbalpunktioner där man misslyckats och stuckit fel pga att jag är sned så det finns ingen narkosläkare som vill sticka mig i ryggen längre pga riskerna. Så beslutet om narkos togs bara en stund innan första barnet skulle förlösas, så det blev en chock. Nu är jag van ;)

Så för min del finns det inget val. Å andra sidan så får ju pappan en utmärkt chans till första egentiden under någon timme med barnet -jag ligger ju redan nio månader före ;)

Jag har nog också kört lite strutsmetoden och mest tänkt att vi ska ju ändå på aurorasamtalen.

Tvärtom mot dig så lugnar kunskap mig lite grann. Jag har läst på ganska mycket om det jag är rädd för, hur man kan undvika det och vad det finns för alternativ. Jag vill vara säker när jag kommer på samtalen.

Har du funderat något på samtal denna gången?

Mvh Miks

Jag kommer att få samtal, min bm tog upp det redan på inskrivningen och på spec.mvc så var jag välkommen tillbaka på samtal redan vid samtalet efter förlossningen.
Jag tror jag behöver få prata igenom allt med någon annan än bara med min vanliga bm, som jag också ska få extra samtal hos oss. Rena rama cirkusen känner jag ibland men det är väl bättre det än att jag har panik och ångest.

Jag har inte riktigt börjat tänka på förlossningen så mycket än. Har fått 3 alternativ men 1a går bort då jag inte tänker föda hemma, så det står mellan föda på The birth centre eller på förlossningen, båda ligger på sjukhuset, vad jag förstått så är The birth centre lite mer avslappnat och det finns mer alternativ på hur man vill att det ska vara. Jag bollar fram och tillbaka mellan dessa, vet att jag kommer vilja ha det jag kan med smärtlindring. Måste ta tag i det innan nästa besök hos bm.

Har sytt klart babynestet nu, är inte riktigt nöjd men det får duga tror inte liten kommer va så kräsen på utseende precis.

Jag blev förresten uppringd av IF idag för att jag hade varit in på deras sida och kikat på deras försäkringar :cautious: känns lite...ja jag vet inte...ofräscht?
Hur fungerar det egentligen? Jag har surfat på min mobil men via vårt wi-fi som står på min man. Hur visste de att det var jag? :nailbiting:

Jag är snittad samtliga gånger under narkos. Mitt bäcken är snett sen en ridolycka (även min livmoder ligger väldigt snett vilket syns tydligt nu i v 18 om jag ligger på rygg, har bara "bula" på höger sida och mjukt på vänster, står jag upp så syns ingen skillnad). Även min kotpelare är ganska si och så med och man har tidigare tagit lumbalpunktioner där man misslyckats och stuckit fel pga att jag är sned så det finns ingen narkosläkare som vill sticka mig i ryggen längre pga riskerna. Så beslutet om narkos togs bara en stund innan första barnet skulle förlösas, så det blev en chock. Nu är jag van ;)

Så för min del finns det inget val. Å andra sidan så får ju pappan en utmärkt chans till första egentiden under någon timme med barnet -jag ligger ju redan nio månader före ;)
Ah då förstår jag! Även om du vet vad som väntar så låter det inte supermysigt. Dock gillar jag hur du tänker med att pappan får en tjuvstart med bebisen utanför magen :)

Mvh Miks

Jag kommer att få samtal, min bm tog upp det redan på inskrivningen och på spec.mvc så var jag välkommen tillbaka på samtal redan vid samtalet efter förlossningen.
Jag tror jag behöver få prata igenom allt med någon annan än bara med min vanliga bm, som jag också ska få extra samtal hos oss. Rena rama cirkusen känner jag ibland men det är väl bättre det än att jag har panik och ångest.
Jag misstänker att jag kommer få prata med en läkare på förlossningen. Jag har ganska mycket som behöver hanteras och jag fick superbra hjälp förra gången. Då hade vi sån tur att den kvinnan vi pratat med jobbade när vi kom in till förlossningen. Det var en enorm trygghet :)

Vart bor du? Kommer du också få hjälp på förlossningen eller är det vanliga mvc som sköter samtalen fast en speciell person?

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 841
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30