Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag går upp all over, från D till F-kupa, breddad röv, tjock i nyllet..You name it! Men vad gör det, jag frossar inte godis, jag är inte en latmask och jag har inte skenat i vikt på ett farligt sätt.

Det är inte helt korkat att tänka hälsosamt istället för smalt, framförallt under en graviditet..herregud, det är en så begränsad tid av ens liv och det är knappast viktökningen som kommer ge de bestående utseendeförändringarna..Jag kommer få hängpattar, sladdermage och vem vet vad mer. Så är det, det är priset för ett barn.

Jag är 184, förra vintern vägde jag 70, innan graviditeten runt 74 och nu 85 (iaf v.22 väger mig inte hemma). Innan dess har jag vägt 63 när jag tränade som mest (2012) och 83 (2010) när jag åt som mest, varken friskare eller sjukare oavsett vad vågen visat.

Med det vill jag bara säga, att jag hoppas att det här inte blir en vikt -och utseendehetsande tråd, jag tror inte det skulle trigga något bra hos någon av oss. Man vet aldrig vem som har någon latent ätstörning eller grava kroppskomplex, det är ingen eld man nödvändigt måste mata!

Vi kanske kan spara snacket om viktnedgång tills efter vi kläckt våra små ;)

@nagelbitarn
Just nu är jag bara positiv, jag vet att bristningarna, bullmage och löst skinn kommer att avslöja att jag har fött ett barn. Men som du skriver, jag kommer också vara otroligt tacksam för barnet. Bara barnet är friskt så kommer jag kunna vara nöjd med min kropp. Min kropp har ju ändå gett mig ett barn.
Jag hoppas verkligen inte att någon hets kring vikt dras upp till ytan här!

Jag har iallafall kommit till insikt att jag inte vill leva med ångest, träna varje dag och äta minimalt, bara för att se mager ut.
Den här graviditeten gör mig bara gott!
Min ätstörning som jag levde med för några år sedan känns väldigt avlägsen just nu.
Det är ju rent av skrämmande vilka hjärnspöken man man ha!

Fina magar ni har!

Men shit vilken skillnad det kan vara i viktuppgång. Jag går in i v 31 imorgon och har gått upp ca 6kg än så länge, är nog mest mage/bröst men säkert lite fettdepåer här och var också som kommer hänga kvar efter förlossningen ;) Gick upp 12 kg förra graviditeten och hoppas på att inte gå upp så mycket mer denna gången men det kan man aldrig veta.

Fina magar ni har!

Men shit vilken skillnad det kan vara i viktuppgång. Jag går in i v 31 imorgon och har gått upp ca 6kg än så länge, är nog mest mage/bröst men säkert lite fettdepåer här och var också som kommer hänga kvar efter förlossningen ;) Gick upp 12 kg förra graviditeten och hoppas på att inte gå upp så mycket mer denna gången men det kan man aldrig veta och jag känner att jag inte kan göra jätte mycket åt det så länge jag inte frossar i mig onyttigheter var dag.

Jag hoppas verkligen inte att jag ger sken över att jag mår dåligt?
Jag är lyckligare än någonsin, min kropp ska ge mig ett barn.
Men sen att jag gnäller och skriver negativa saker, det är ett annat kapitel? För det är ju inte underbart alla timmar på dygnet att vara gravid. :)
Jag kan absolut "hålla igen" om det jag skriver påverkar någon negativt?

@Sorbe vill du ha ett litet tips min förra bm lärde mig då jag hade en trött liten rackare i magen. Ja eller du kan få båda tipsen. Det ena är att du tar tag om din mage och ruskar den lite grann. Det andra är att du dricker två glas väldigt kallt vatten ganska snabbt. Båda sakerna brukar bäbisen reagera på och ge ifrån sig lite ökade rörelser. Just det med vatten gav de mig då jag var in för extra koll och ct-kurva pga att jag inte kände så mycket rörelser.

Testa att ligga på rygg! Då blir det ett jäkla liv på "min" lilla :D Att sova på rygg är bara att glömma för mindre.. ;)

Jag har tvärtom en vild liten bebis i magen, definitivt vildare än min dotter för den här bebin kan redan nu i vecka 24 sparka så hela magen gungar till :love: Men håller med de andra, att gunga magen och sen lägga sig ner eller att dricka iskallt vatten brukar få igång de lugnaste bebisar har jag hört :D Jag tycker det är så himla spännande att de redan nu i magen visar olika personligheter :)

@Sorbe Jag kände knappt yngsta barnet, tack och lov för extra kontroller! (Som vi fick för extremt högt SF-mått och tung bebis). Med första barnet trodde jag att han skulle komma genom skinnet så att inte knappt känna yngsta barnet var hemskt. Vet när jag skulle möta ctg-kurva och trycka på en knapp för varje rörelse. Det kunde ta upp till en timme innan det blev klart då det registrerades för få rörelser. 15 min var tydligen snitttiden.

Ut kom en pigg ca 5,3 kg tung bebis. Han var helt enkelt för stor att han knappt kunde röra sig. Så mitt tips är att försök vara lugn, bebisar kan vara lugna utan att något är fel. Tur att du har en förstående bm!

Jag måste bara inflika att jag kunde inte provocera fram rörelser hos mitt barn förra graviditeten. Varken kallt eller sött att dricka eller buffar på magen. Jag sov dessutom "på" magen under hela graviditeten.

@Bexzor det är antagligen inte jättevanligt att bebisarna är så oprovocerade men det var tur att jag hade så första barnet. Jag gick ganska ofta på besök hos bm av olika anledningar så jag fick lyssna på hjärtljuden ofta ändå. Det var väl de som höll mig så pass lugn.

En tittlucka på magen hade inte varit helt fel. Hade underlättat förlossningen också :angel:

Uppdaterar listan, tror det är den senaste.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Liten har börjat reagera mer på ljud, har alltid högtalar funktionen på mobilen när jag pratar med sambon och igår blev det full fart när han ringde på väg hem fr jobbet :love: och imorse blev det full fart igen till musik. Tycker det är mysigt att känna att det rör sej samtidigt som det är lite läskigt och det börjar bli mer kraft i sparkarna ibland så snart kommer dom nog bli mer obekväma.
Igår hade jag en riktigt bra dag, första på länge, minimalt med ont i kroppen och inte alls så nedstämd som jag kan vara. Idag testade jag åka bussen till stan, liten levde om på bussen både dit och hem, själv blev jag helt slut och magen gör ont.

Får ofta ont i magen när jag går, nere under magen och sidorna, är det växtvärk tro? Det är ju mycket som händer där inne.

Jag ska åka och köpa en säng till bebisen efter jobbet. Det kräver en sån här reaktion: :eek:, eftersom jag hittills inte har köpt* eller tänkt eller planerat någonting. Men den är superfin och jag känner att det är ett fynd för 400 spänn :D

Så här ser den ut:

phplgamwu.jpg

(Bild från google)
Den heter Ägget har sålts av Ikea förut, men inte längre. Jag blev helt kär så fort jag såg den. Och nu har jag redan börjat odla lite ångest om att det kommer vara omöjligt att hitta lakan och madrassskydd och sånt. Hehe. Typiskt mig...

Plus att jag känner ett starkt behov av att måla den.
Snälla, säg att det finns sprayfärg som inte innehåller bebisdödande gift? :nailbiting:

(*Förutom en babyfilt i kashmir, två par byxor och en body, det är chockerande lite för att vara jag.)

Lilla Knodden blir helt tokig av Andie Case cover Me and my broken heart. Lever loppan och sparkar för fullt i magen av den låten.
Antingen älskar han den eller så hatar han den :) återstår att se när han kommit ut.

Tycker det är mycket aktivitet i magen nu och han bökar runt och möblerar om för fullt.

@pudsey och @Blueberry
Jag skulle amatörmässigt utgå från att det är sammandragningarna ni känner av när ni rör er. Min mage är i princip stenhård när jag går och gör ont ända tills jag stannar och vilat en stund.
Jag blir också kissnödig om jag har suttit eller gör en hastig rörelse för då kommer sammandragningar som ett brev på posten. Väntar jag bara ut sammandragningen så släpper kissnödigheten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 840
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar