Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter inge kul :-(. Förlossningsrädsla?I morgon ska jag på samtal, typ Aurora fast det heter inte så här.
Det känns oerhört jobbigt att behöva öppna den där lådan som jag har stängt ner allt det jobbiga i och gömt undan i hjärnans källare... Jag är rädd att det kommer vara så jobbigt att jag bara gråter och gråter och gråter och inte får fram något vettigt alls.
(Jag gråter bara jag tänker på det, ärligt talat.)
Låter inge kul :-(. Förlossningsrädsla?
Nu har jag varit på samtal.
Mycket riktigt blev det 45 minuter av gråt från min sida, men vi hann faktiskt prata också.
Hon misstänker att jag är deprimerad, för det första. Jag ska få träffa Kvinnoklinikens läkare för att kunna skynda på utredningen (och för att läkaren på vårdcentralen ska kunna skriva ut medicin. Jag förstod inte helt, men typ så).
Jag fick en läxa till nästa gång: ta reda på förloppet från det att förlossningen sätter igång till det att vi sätter oss i bilen för att åka in. Själva starten liksom.
Och så har vi pratat en del. Om graviditeten och hur det känns nu och om jag vet vad jag är rädd för, om någon/något har skrämt eller om det kommer inifrån. (Tydligen är förlossningsrädsla och övergrepp starkt förknippade, men jag har aldrig varit med om något sånt eller ens liknande.)
Jag funderade på hjärtslag i går.
Visst är det så att vi kan få höra dem? När är det? Vi har ju gjort RUL, men det var inget snack om att höra det då...
Går det att höra med stetoskop?
Amatörpsykologen här, hoppas jag lyckas formulera mig ok, jag menar bara väl:
Från det du har skrivit här (du skulle kanske skriva ut och visa för henne?) så uppfattar jag det som att du har ett starkt kontrollbehov och en stark vikt/utseendefixering, på gränsen till ätstörning. Du upplever att en stor del av ditt värde eller identitet sitter i din utsida och i kontrollen av utsidan. Graviditeten gör att du känner att du förlorat kontrollen (över vikten/kroppens utseende) och förlossningen är ett klimax av icke-kontroll. Du kanske är rädd för vem du kommer vara med en annan utsida, eller kanske för vem du är inuti redan nu?
Om ni inte hann prata om kontrollbehovet av vikten/rädslan att förlora kontrollen så borde ni kanske göra det nästa gång :-)?
@Blueberry
Du är jätte fin!
Får jag "kontra" med mina +22 kg? Hade fram till v 20 enorma komplex och grinade när jag stod på vågen. Idag i v 31 så kan jag bara skratta chockat när jag väl ställer mig på vågen. Äter hälsosamt och rör på mig så mycket som foglossningen tillåter men ändå så ökar siffran på vågen, mer och mer.
http://www.ladda-upp.se/bilder/hnqagufsvoaolf/
Sitter vid mobilen så kan inte lägga in bilden, får bli en länk istället.
Kom till insikt hur "mager" jag var innan graviditeten och hoppas kunna vara stolt över min kropp efter graviditeten. Skrämmande hur hemmablind man blir!
Brösten har blivit större med två storlekar och en aning fylligare rumpa. Men ja, resten är nog bara bebismage.Wow!
22 kilo bebis
Det ser ju inte ut som att det sitter på så många andra ställen än just magen. (Misstänker brösten också, men det är ju en mobil i vägen )