Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min BM har inte vikthets.
Men jag har :angel:

Jag har gått upp 3 kg nu. Är i vecka 20. Det känns ärligt talat ganska fantastiskt. Min egen gräns är 9 kilo. (Om jag vätskar upp i slutet så gör jag väl det, men det räknas inte i så fall.) Nu har jag ju i princip slutat spy så nu kanske det tickar på lite, men mina portioner är överraskande små och jag har knappt någon matlust eftersom jag fortfarande är illamående på daglig basis.

Jag äter inte särskilt onyttigt, men jag gillar ost och choklad väldigt mycket...

Bara barn, fostervatten, extra blod, moderkaka ect ect beräknas väga mellan 9-12 kg... Så försök höja din gräns lite för din egen skull. :)

Jag vet, och det är därför jag har satt 9 kilo.
Det innebär ju att jag i så fall har gått ner i vikt under graviditeten, vilket vore fantastiskt och underbart.

Jag hoppas inte bm vikthetsar, men det är inte "bra" att gå upp för mycket eller för lite i vikt. De bör ju följa vikten för att kunna minska risk för diabetes, högt blodtryck etc. Stävja problemet innan det uppstått så att säga.

Att vara överviktigt och gravid innebär ju en hälsorisk både för barn och mamma, känns tryggt att de har koll.
Såklart ska det inte gå över styr!

Min bm har ingen vikthets, däremot vill hon att jag ska försöka att inte gå upp så mycket i vikt. Men det är av förståeliga skäl då jag är överviktig.
Hon ville absolut inte att jag skulle banta eller äta mindre utan att jag mer tänkte på att röra mig lite extra under graviditeten.

Är i vecka 24 och har hittills gått upp 1,7 kg. Helt överkomligt enligt mig. Frågar man sambon har han gått upp 6 kg sedan vi plussade :)

December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari

8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Jag tar bort mig ur listan för jag blev flyttad till 2 mars efter dagens RUL :) Hoppas över till Vårföräldrar 2015 istället.

Jag väger mej på mamma träningen och förra veckan hade jag gått upp ett kg sen veckan innan, men ligger drygt 5 kg under inskrivningsvikten. Har fortf ingen matlust och försöker få i mej det jag kan, äta lite och ofta funkar inte riktigt heller.

Min bm har ingen vikthets, däremot vill hon att jag ska försöka att inte gå upp så mycket i vikt. Men det är av förståeliga skäl då jag är överviktig.
Hon ville absolut inte att jag skulle banta eller äta mindre utan att jag mer tänkte på att röra mig lite extra under graviditeten.

Är i vecka 24 och har hittills gått upp 1,7 kg. Helt överkomligt enligt mig. Frågar man sambon har han gått upp 6 kg sedan vi plussade :)

Haha ja min sambo är också den som gått upp. Ganska rejält också, så imorse kom det ett litet pip efter godmorgonpussen -jag kommer hem lite senare för jag tänkte träna innebandy ikväll. (han har inte tränat sedan i våras dels pga borreliainfektion men också nåt konstigt med hans vänstra ben, dock visade magnetröntgen inget så nu vill han dra igång igen) Han är dessutom en riktig gottegris och stor i maten. Ganska stor kille som gömmer kilona väl, men nu börjar det synas på att skjortona börjar bli lite trånga. Det är han gravidmumsar, det är inte jag som fått cravings om vi säger så :D

@Girasol haha då ska jag trösta sambon ikväll om att han inte är ensam! :)
Jag har endast craving efter clementiner medans han helt plötsligt inte klarar sig utan kanelbullar!

Min BM har inte heller nån vithets, inte jag heller, jag vet inte ens vad jag vägde innan jag blev gravid. Vägdes vid inskrivning och har sedan vägs en gång vid inskrivning när jag flyttade, måste fråga nästa gång vad jag vägde när jag skrevs in...eller då kanske jag bara blir mörkrädd...hehe

Här rullar det på och vi har nu gått in i v 31, över 75% i gravidappen! nu börjar det kännas nära! är jätteglad men samtidigt jätterädd...det går i vågor, har lite ångest över förlossning då jag fick veta att min bror (mammas första) togs med sugklocka ovh tog lång tid...

"Ärver" man sådant från sin mamma eller behöver det inte betyda någonting alls?

Nu har jag också påbörjat tillverkningen av mitt babynest, tar det i små etapper så jag inte tröttnar för fort eller att det blir fel för då lär jag bara slänga allt...;)

Igår trodde jag nästan att liten skulle komma ut genom naveln, jäklar vad han höll på där inne!

@miiiiiiia, alla förlossningar är olika - så pass att samma kvinna kan ha helt olika upplevelser med första och andra barnet. Jag tror inte att ärftliga faktorer inverkar så mycket. Min mamma födde snabbt och enkelt. Min syster hade en väldigt långdragen förlossning med oregelbundna värkar. Min förlossning gick normalsnabbt men min bebis roterade inte ner utan låg kvar ovanför spineaplanet. Jag blev förlöst med sugklocka. Det är klart att man vill slippa det men tro mig, när det blir aktuellt då är man ganska glad att den finns!

Här rullar det på och vi har nu gått in i v 31, över 75% i gravidappen! nu börjar det kännas nära! är jätteglad men samtidigt jätterädd...det går i vågor, har lite ångest över förlossning då jag fick veta att min bror (mammas första) togs med sugklocka ovh tog lång tid...

"Ärver" man sådant från sin mamma eller behöver det inte betyda någonting alls?

Alla min mammas tre förlossningar har tagit +25 timmar och avslutats med sugklocka och alla vi barn är förtidigt födda, men med min dotter gick jag en vecka över tiden, det tog ca 10 timmar från att jag kom till förlossningen och ingen sugklocka, tack och lov :) så inga likheter alls med andra ord :) Tror att det är väldigt olika.

Min BM sa också åt mig att gå upp max 12kg, och vid vägningen (som visade sig i efterhand vara i vecka 12) så låg jag precis inom gränserna för normalviktig icke-gravid enligt BMI. Min mamma vikthetsar också! Men hon har ett inte helt hälsosamt förhållande till vikt och har ärligt talat fått mig att tro att jag är tjock under hela min uppväxt (fast jag inte är det, och tack och lov ådrog jag mig inga ätstörningar).

Dom kan gå och ta sig, jag vet ju inte vad jag ens vägde innan jag blev gravid eftersom det var nån gång i maj :P. Och vad spelar det för roll? Jag har inte lagt på mig ett dugg annat än bebismagen (och den är rätt liten), snarare tappat på låren och i ansiktet. Skulle jag svälla upp på slutet får jag väl motionera mer till sommaren.

Jag är inte oroad :).

@hvala och @westernsuzie Tack, det var skönt att höra att inte det behöver betyda så mycket :)

Idag började jag ju på mitt babynest och jag lyckades få det klart efter många om och men och en del svordomar...:D
Bild får komma när jag sitter vid en dator :) eller kan man få in det via mobil/iPad?

Va jobbigt det låter med alla barnmorskor som hetsar om vikten. Tror ärligt talat inte att det går att påverka i någon större utsträckning. Jag gick upp 18 kg förra gången (kanske tom mer, vågade inte väga mig mer sen) :eek: och då levde jag väldigt hälsosamt, var bara sugen på nyttig mat, rörde på mig MYCKET (gick på travkurser på Solvalla till vecka 38 plus tog hand om och tränade min egna kusar bland annat :D ) men vågen visade siffror jag aldrig vågat drömma om ändå och jag la på mig mycket vätska på slutet. Jag tror jag kommer gå upp minst lika mycket den här gången, men det gör inte ett dugg för det var inga problem alls att gå ner allt förra gången så det ska nog gå bra den här gången också! :) Typ 12 kg försvann direkt vid förlossningen, sedan ett par kg till första veckan. På återbesöket hos BM var jag nere på inskrivningsvikten och sen trillade några kg till bort under första året.

Köpte begagnande saker så som babygym, bärsele och babysitter i ett "paket". Men tanken slog mig idag.. När sjutton använder man en babysitter? :D Ni som har barn sen innan, har ni haft användning av en babysitter?
Jag ville mest åt bärselen och gymmet ;)

Köpte begagnande saker så som babygym, bärsele och babysitter i ett "paket". Men tanken slog mig idag.. När sjutton använder man en babysitter? :D Ni som har barn sen innan, har ni haft användning av en babysitter?
Jag ville mest åt bärselen och gymmet ;)

Perfekt när man lagar mat och sånt! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 841
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30