Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också tagit Trygg Hansas betalvariant.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/forsakring/barn/gravidforsakring/jamfor-gravidforsakring Där kan du lätt jämföra de olika försäkringarna och ta det som passar dig bäst.

Tydligen brukar man inte mäta SF mått på tvillinggravida men min barnmorska tycker det är lite kul att följa ändå. Tror mitt låg på 20 just nu. Vet inte om det är mycket eller lite då det inte finns någon kurva för mig att följa.

min-sf-kurva.jpg

En liten bild (som är tagen från en blogg - därav strecket ;) ) Men kan ju ge en liten hint om hur man ligger :)

Vi hade Folksams gravidförsäkring utökad både med dottern och när jag fick missfall (Ska försöka få ut ersättning för det. Dåligt påläst så har jag fattat att det går först nu). Kommer skaffa den även nu. Vi är väldigt nöjda med Folksam då vi har flera av våra försäkringar där så det känns tryggt att fortsätta med dom :)

Jag ska kika på gravidförsäkring under dagen, det står mellan Länsförsäkringar (där vi har allt annat) och Trygg Hansa och jag kan se både fördelar med att ha allt samlat och att sprida ut det lite.

Jag kikar in från vårföräldrar.. har bara tecknat de gratis gravidförsäkringarna än då jag är i v 17. Men vi tog flera stycken, If, TryggHansa och Folksam. Efter att läst lite snabbt verkar If ersätta mest på den som är gratis.

Man kan teckna mer än en och får således från mer än en då det gäller invaliditetsgrader eller dödsfall etc. Däremot ersättningar som läkarbesök och andra omkostnader kan man bara erhålla från en försäkring i regel.

Jag kikar in från vårföräldrar.. har bara tecknat de gratis gravidförsäkringarna än då jag är i v 17. Men vi tog flera stycken, If, TryggHansa och Folksam. Efter att läst lite snabbt verkar If ersätta mest på den som är gratis.

Man kan teckna mer än en och får således från mer än en då det gäller invaliditetsgrader eller dödsfall etc. Däremot ersättningar som läkarbesök och andra omkostnader kan man bara erhålla från en försäkring i regel.

Oj, det visste jag inte att det gick.
Kan jag välja till exempel en gratis från Länsförsäkringar och betalvarianten från Trygg Hansa då?

Stämmer verkligen det? Har man två sjukförsäkringar så får man väl bara ut från den ena vill jag minnas? Det kan väl inte vara annorlunda här?

Hoppar in lite nu när ni pratar försäkringar. Den här gången tog jag Trygg Hansas betalförsäkring. Tack vare den fick jag ut 3000 kr för att det blev akutsnitt, och de pengarna behövs för bara medicinerna jag var tvungen att ta efter snittet och andra komplikationer åt nog upp de pengarna, plus att jag fick ligga inne längre än jag tänkt + extradagar pga komplikationerna som jag får betala för 100 kr/dag.

Det är lite olika mellan bolagen men i regel har man rätt till fullt belopp från alla gällande invaliditet och dödsfall. Undantag gäller för resten.

Länsförsäkringar skriver: i sin vuxen sjuk och olycksfall:

K Dubbel försäkring

Om den försäkrade har försäkrats mot samma risk hos flera

försäkringsbolag, är varje försäkringsbolag ansvarigt mot den

försäkrade som om det bolaget ensamt hade meddelat försäkring.

Den försäkrade har dock, när det gäller kostnader, inte rätt

till högre ersättning sammanlagt från bolagen än som svarar mot

skadan eller förlusten. Överstiger summan av bolagens ansvarsbelopp,

för kostnader, skadan eller förlusten, fördelas ansvarigheten

mellan försäkringsbolagen efter förhållandet mellan

ansvarsbeloppen.

Medan trygghansa har en klausul just för ofödda barn:
Livskydd för barn ingår i kvinnors vuxenförsäkring samt i MammaBarn. Har flera försäkringar

tecknats gäller endast ett livbelopp.

Så det är lite olika., gäller att läsa på.

Om jag läser den rätt så är 25 cm normalt vid v.26 men normalt räknas även mellan 23-28 typ?

Vad som är normalt beror på vem i sjukvården du träffar på.

Med yngsta barnet fick jag varningsklockor från BM, när mitt SF mått låg stadigt på översta linjen. I vecka 35 började det dock skena iväg till 42 i mått och 2 veckor senare blev det 48 i mått. Sånt skenande SF-mått var visst inte okej :o

Vad som är normalt beror på vem i sjukvården du träffar på.

Med yngsta barnet fick jag varningsklockor från BM, när mitt SF mått låg stadigt på översta linjen. I vecka 35 började det dock skena iväg till 42 i mått och 2 veckor senare blev det 48 i mått. Sånt skenande SF-mått var visst inte okej :o
Avviker man från sin egna kurva tror jag nog de flesta bm reagerar :)

@vilse Ja, absolut men hon reagerade redan när jag bara låg på översta sträcket. Tror att hon reagerat likadant om jag varit på det nedersta. Var likadant när jag låg på översta sträcket med min äldsta, stora varningsklockor från BM.

Vi har tagit betalvarianten från IF. Jag gjorde en grundlig analys av de olika bolagens villkor förra graviditeten och då var de överlägset bäst. Efter en snabbkoll denna gång har de en större täckningsgrad vad gäller sjukdomar och ett högre försäkringsbelopp. Däremot har de lägre dagersättning om man hamnar på sjukhus men i min totala kalkyl så påverkar det vår familj i mindre grad. Därmed var valet av IF ganska enkel för vår del.

Mvh Miks

Idag har jag fått besked om gravidpenning, fick beslut om att jag har rätt till det. Känns skönt! Men vad jag har fått ringt, kompletterat med uppgifter och tjatat, 60 dagar tog det också.
Väntar fortfarande på beslut om sjukpenning, har vart sjukskriven sedan 13 september och väntar fortfarande på svar.
Men antar att det är (tyvärr) såhär för de flesta, för FK är ju inte de snabbaste precis.. :cool:

Någon mer som ansökt om gravidpenning? :)

Jag har kontorsjobb så jag lär i få gravidpenning. Har inte ansökt om det och gjorde det inte sist heller :) Hoppas på att jobba till 2-3 veckor innan bf!

Idag har jag fått besked om gravidpenning, fick beslut om att jag har rätt till det. Känns skönt! Men vad jag har fått ringt, kompletterat med uppgifter och tjatat, 60 dagar tog det också.
Väntar fortfarande på beslut om sjukpenning, har vart sjukskriven sedan 13 september och väntar fortfarande på svar.
Men antar att det är (tyvärr) såhär för de flesta, för FK är ju inte de snabbaste precis.. :cool:

Någon mer som ansökt om gravidpenning? :)

Jag är sjukskriven sedan 14/9 men blev avstängd från mitt jobb den 19/8 pga hot och våld relaterat till min graviditet. Har varit ett jäkla pill med gravitidetspenningen eftersom det är ett specialfall att bli avstängd så tidigt i grav. (men jag mordhotades vid varje arbetspass med specifikt att döda mig och barnet samt sambon).

Har fortfarande inte fått beslut på något av dem. Vet dock att sjukskrivning går före gravidpenning så även det är ett pill att ha båda samtidigt. Jag uppskattar dock inte att bli avstängd och få graviditetspenning -vilket de flesta gör. Men nu har jag istället fem veckors sjukskrivning pga blödningar och förlust av tvilling. Går in i v. 18 idag.

Vi har tagit betalvarianten från IF. Jag gjorde en grundlig analys av de olika bolagens villkor förra graviditeten och då var de överlägset bäst. Efter en snabbkoll denna gång har de en större täckningsgrad vad gäller sjukdomar och ett högre försäkringsbelopp. Däremot har de lägre dagersättning om man hamnar på sjukhus men i min totala kalkyl så påverkar det vår familj i mindre grad. Därmed var valet av IF ganska enkel för vår del.

Mvh Miks

Kommer nog också ta Ifs betalvariant då jag väl är uppe i rätt veckoantal ( är ju bara i v.18) har nöjt mig med gratisversionen än så länge. Men efter snabbkoll så ser den ut att ge mest, precis som du skriver. Annars har jag de fyra barnen försäkrade i Folksam och vi kommer högst troligt även placera detta knytt där sen pga enkelheten att ha det samlat. ( Har BOS 50 dvs deras barn olycksfall och sjukförsäkring på högsta nivån)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 848
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar