Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är sjukskriven sedan 14/9 men blev avstängd från mitt jobb den 19/8 pga hot och våld relaterat till min graviditet. Har varit ett jäkla pill med gravitidetspenningen eftersom det är ett specialfall att bli avstängd så tidigt i grav. (men jag mordhotades vid varje arbetspass med specifikt att döda mig och barnet samt sambon).

Har fortfarande inte fått beslut på något av dem. Vet dock att sjukskrivning går före gravidpenning så även det är ett pill att ha båda samtidigt. Jag uppskattar dock inte att bli avstängd och få graviditetspenning -vilket de flesta gör. Men nu har jag istället fem veckors sjukskrivning pga blödningar och förlust av tvilling. Går in i v. 18 idag.

Läste först och tänkte "WTF?!!! vilka störda kollegor!!!!" men sen insåg jag att du säkert jobbar som personlig assisten / inom psykvården, eller hur :)?

Jag är inte sjukskriven och lär inte bli det heller om inget tråkigt händer som typ foglossning (ryggontet jag har är enligt läkare "bara" ridskadan och jag väntar på tid hos sjukgym), har kontorsjobb.

Appropå försäkring så har jag Folksams utökade, eftersom vi har allt via dom och dom har varit enkla och shyssta att ha att göra med.

Läste först och tänkte "WTF?!!! vilka störda kollegor!!!!" men sen insåg jag att du säkert jobbar som personlig assisten / inom psykvården, eller hur :)?

Jag är inte sjukskriven och lär inte bli det heller om inget tråkigt händer som typ foglossning (ryggontet jag har är enligt läkare "bara" ridskadan och jag väntar på tid hos sjukgym), har kontorsjobb.

Appropå försäkring så har jag Folksams utökade, eftersom vi har allt via dom och dom har varit enkla och shyssta att ha att göra med.

Japp jobbar med vuxna som har lindrig till måttlig utvecklingsstörning samt neuropsykiatriska tilläggsdiagnoser främst adha och autism. Men problematik som personlighetsstörning, psykoser och annat förekommer också.

@Girasol Fy så obehagligt!
Ja FK har strulat som sjutton med mig! De ville att jag skulle bli sjukskriven ända fram till BF medan läkaren tyckte att gravidpenning var ett bättre alternativ, så han sjukskrev mig bara fram till dess. Och så har jag fått suttit och försöka förmedla och nu verkar allt vara okej. Förstår inte varför det ska vara sånt krångel för, sjukskrivning och gravidpenning ger ju lika mycket ersättning..

Jag har haft ont i magen :down: känns ungefär som att jag har sträckt mig och det stramar och sticker och ömmar i livmodern (?). Det "ilar" även från blygdbenet och upp mot naveln. Magen kändes lite halvhård när jag kände på den, bebisen rör sig ungefär som vanligt.
Nu har jag suttit en stund i soffan och det känns lite bättre. Men ömheten finns kvar, och då främst "under" magen. Är det här normalt? :o Hur sammandragningar känns vet jag för de har jag en hel del. Men det är stickande, smärtsamma i magen?

Kan
Jag har haft ont i magen :down: känns ungefär som att jag har sträckt mig och det stramar och sticker och ömmar i livmodern (?). Det "ilar" även från blygdbenet och upp mot naveln. Magen kändes lite halvhård när jag kände på den, bebisen rör sig ungefär som vanligt.
Nu har jag suttit en stund i soffan och det känns lite bättre. Men ömheten finns kvar, och då främst "under" magen. Är det här normalt? :o Hur sammandragningar känns vet jag för de har jag en hel del. Men det är stickande, smärtsamma i magen?
Kan vara att magen växer och då kan det göra riktigt ont i ligament. Jag har haft det på samtliga graviditeter men i regel mest på min högra sida och det gör ont. rejält ibland. Men går över.

@Girasol Fy så obehagligt!
Ja FK har strulat som sjutton med mig! De ville att jag skulle bli sjukskriven ända fram till BF medan läkaren tyckte att gravidpenning var ett bättre alternativ, så han sjukskrev mig bara fram till dess. Och så har jag fått suttit och försöka förmedla och nu verkar allt vara okej. Förstår inte varför det ska vara sånt krångel för, sjukskrivning och gravidpenning ger ju lika mycket ersättning..

Märkligt att de vill att du ska vara sjukskriven? Fast sjukskrivning går ju före graviditetspenning -det var de väldigt noga att tala om för mig. Var glad att läkaren stod på sig om graviditetspenning för sjukpenning äter ju på de antal begränsade dagar man har på sjukpenningnivå... ett år har jag för mig, sedan sjunker den ju och man kan ju bli utförsäkrad till slut. Tänker då som så att man vet ju aldrig vad som händer ett år bort i tiden liksom och att då ha bränt några månader på sjukskrivning innan förlossning kan ju faktiskt medföra att man kan hamna illa till i andra änden. Det gör man ju inte om man har graviditetspenning... En liten djungel och sånt här berättar inte försäkringskassan frivilligt precis...

Kan vara att magen växer och då kan det göra riktigt ont i ligament. Jag har haft det på samtliga graviditeter men i regel mest på min högra sida och det gör ont. rejält ibland. Men går över.

Jag känner inte alls igen det här från förra gången. Känns verkligen som en rejäl sträckning blandat med håll fast typ från naveln och neråt. Men är det som du säger så känns det okej och efter att ha vilat en stund i soffan känns det bättre i magen bara jag sitter still.

Jag känner inte alls igen det här från förra gången. Känns verkligen som en rejäl sträckning blandat med håll fast typ från naveln och neråt. Men är det som du säger så känns det okej och efter att ha vilat en stund i soffan känns det bättre i magen bara jag sitter still.
Mitt känns väldigt tydligt denna gången och nämnde för läkaren för 14 dagar sen då vi var på gyn i annat ärende att det hugger ofta och gör väldigt ont i högersidan men utgår från att det är ligamenten? Han svarade då ja och att det är inte ovanligt. Sålänge det går över så skulle det vara lugnt. Hade även mycket då jag väntade tredje barnet men lite mindre då jag väntade fjärde, nu med femman är det inte så kul...

Mitt känns väldigt tydligt denna gången och nämnde för läkaren för 14 dagar sen då vi var på gyn i annat ärende att det hugger ofta och gör väldigt ont i högersidan men utgår från att det är ligamenten? Han svarade då ja och att det är inte ovanligt. Sålänge det går över så skulle det vara lugnt. Hade även mycket då jag väntade tredje barnet men lite mindre då jag väntade fjärde, nu med femman är det inte så kul...

Stackare :(
Det enda som har varit bättre denna gång för mig är att jag (peppar peppar) inte har varit förkyld en enda gång än. Förra gången var jag nog sjuk hela graviditeten, riktiga monsterförkylningar med jättehög feber och hosta som höll mig vaken halva nätterna osv. Annars känns allt värre denna gång än förra.

Stackare :(
Det enda som har varit bättre denna gång för mig är att jag (peppar peppar) inte har varit förkyld en enda gång än. Förra gången var jag nog sjuk hela graviditeten, riktiga monsterförkylningar med jättehög feber och hosta som höll mig vaken halva nätterna osv. Annars känns allt värre denna gång än förra.

Fast tycker inte det är så farligt. Eller så är jag lite knäpp. Tänker jag tillbaka på min första graviditet så kräktes jag varje dag i 22 veckor... Nu med femte och alla blödningar och förlorad tvilling osv, så visst, det är skitjobbigt, fast jag väljer att inte tänka så, utan det blir bryt ihop, fräs ur näsan och gå vidare. Är nog sådan till min personlighet. Men visst, kan ju erkänna att just denna graviditeten så har jag väldigt svårt att glädja mig än, för risken att något går åt fanders är ändå ganska stor.

Min avstängning från jobbet och nu sjukskrivning pga blödningarna har däremot gjort att jag helt tappat min studiemotivation ( jobbar heltid och pluggar heltid) och jag som tänkte att NU när jag ska ligga i sängen hela dagarna (avstängd) så kommer pluggandet få all tid och det kommer vara skitenkelt. Men istället blev det tvärt om (sjukskriven). Jag gör inget vettigt alls. Men har kommit fram till att det är ett stadie jag behöver gå igenom och orkar inte lägga energi just nu, var sak har sin tid och det kommer inte hjälpa ett skit över att jag börjar stressa över något jag just nu inte förmår prestera...

I morgon är en annan dag och förhoppningsvis bättre än idag, typ.

Men lite roligt i allt: jag blir nästan aldrig förkyld och verkar än sålänge klara mig från barnens baciller. Alltid något. :)

Vilken härlig attityd @Girasol :) jag är inte alls särskilt "kaxig" denna gång men försöker ändå njuta på ett annat sätt än förra gången för går allt bra blir det inga fler barn här.
Men att ändå vara så positiv som du är i allt elände är verkligen beundransvärt! Jag är nog bara jäkligt gnällig :o skulle behöva tänka lite mer som du ska erkännas.

Vilken härlig attityd @Girasol :) jag är inte alls särskilt "kaxig" denna gång men försöker ändå njuta på ett annat sätt än förra gången för går allt bra blir det inga fler barn här.
Men att ändå vara så positiv som du är i allt elände är verkligen beundransvärt! Jag är nog bara jäkligt gnällig :o skulle behöva tänka lite mer som du ska erkännas.

Hmm tror det är en överlevnadsstrategi skulle jag tro ;) Känner mig dock inte så positiv. Och ffa jag upplever inte andra som gnälliga, för jag har ju inte trampat i någon annans skor -bara mina egna, så vem är jag att döma?

*flinar* hade jag varit troende så hade nog "gud ger dig inte mer än du klarar av" varit ett ledord, men jag är inte troende av religiös mening så vi lämnar det där hän. Nu blir det en kopp te i sängen bredvid mannen och jag hoppas innerligt att hockeyn är slut på tv... -så jag kan få lite ryggmassage, vardagslyx så här mitt i veckan.

Ps. om allt känns värre denna gången än förra, så är det nog så. Inget att förminska, för det är bara du som vet hur du känner. Kram

@Appleflower ; min barnmorska sa att det du beskriver är sammandragningar och att de ska gå över i vila. Jag får dem ofta och livmodern blir hård, det gör ont i ryggen. Får ilningar ner i blygdben, kön och runt höfterna- det tror jag själv beror på foglossningen? Jag tänker att i och med att ligamenten är uppluckrade så ger sammandragningar "smärta" i ledfästen ^^

@Girasol vill bara säga att du skriver så fint och att dina ord känns så uppmuntrande! Ibland är det så lätt att måla allt nattsvart, det är härligt att se någon bita tag i det positiva istället :)

I övrigt så lär jag förbli sjukskriven till Bf, inte så muntert eftersom jag har lätt att bli nedstämd av att hänga hemma i vardagstristessen.
Saknar mitt jobb och mina kollegor!

Men ni som har gravidpenning, hur fungerar det? Hade jag haft kontorsjobb hade jag kunnat jobba, är det något jag ska söka om måntro? Min chef hade inget behov av mig på den administrativa sidan. ..

Jo, med min ordinarie BM kommer jag väl framstås som en gigantisk flodhäst som snart exploderar eftersom jag nått hennes viktgräns hon satt på mig redan i vecka 25. :p

Viktgräns?!? Varför?

Min BM har bara skrattat vid de få vägningar jag haft. Inskrivningsvikten var 62 kg , är 166 cm lång. I vecka 35 visade vågen på 93.5 kg! Jag fick viktångest , men min sambo och BM bara skrattade. Har aldrig hört om att man sätter viktgräns. En person i min närhet som är överviktig fick dock ett matschema under sin graviditet, men BM sa bara till henne att allt som stod på schemat var okej att äta när som helst.

Viktgräns?!? Varför?

Ja, 6 kg får jag gå upp som max enligt henne under hela graviditeten.
Det hade jag gått upp förra veckan, v25. Ser inte fram emot att träffa henne om några veckor. Vi var där förra veckan och fick träffa en annan och hon hade inte ens i tanken att prata om vikten.
Visst, jag är lite större men inte på långa vägar nära 100 kg!
En vän till mig fick barn i våras, hon hade samma startvikt som mig men inget tjat om vikten hos henne och hon gick nog upp 20 kg totalt, 18 av dem hade hon gått ner första veckan efter förlossningen.

@nagelbitarn tja jag har haft kontorsjobb litegrann och vet att det blir ett gravvik på en chefstjänst ledig nov-aug och blev tillfrågad i maj om jag ville ha det, men tackade nej i juli då jag fick frågan igen och sa som det var -att jag är gravid och jag vill inte få ett vik och behöva kliva av det senast siste februari, det känns inte schysst mot mina kollegor på den enheten isåfall. Så hux flux fanns det inget jobb alls... Lite konstigt kan tyckas för jag blev i april tillfrågade om en deltidstjänst som biträdande verksamhetschef om erforderliga beslut fattades, men nu har vi gått back så mycket så det brann inne. Men behovet finns. Så nu ska jag gå hemma -fick igår med sen post mitt beslut om helgraviditetspenning fr om. 15 september till 1 mars så 5½ månad, blev dock avstängd en månad tidigare men fick lön för den tiden fram till 15e av jobbet.... För de hann inte fixa alla papper. Tycker lite synd om min chef just nu för hon har det inte lätt.
Vi är tre enheter och den ena sköter sig hyfsat självgående, personalen jobbat länge tillsammans och samma brukare i tio år. Andra enheten är tungjobbad mentalt sett då det är väldigt vårdkrävande brukare som dessutom är utåtagerande, ingen personal har jobbat där längre än 3½ år, vi får inte tag i utbildad personal och medelåldern på personalen är väldigt låg (läs lekisfasoner dessutom) 4 stycken har sagt upp sig i år pga att de inte orkar med. På min enhet är vi 7 personal på 6 ganska krävande brukare psykiskt och vi utstår dagligen hot och våld. (förekommer på de andra två ställena också) Men två kollegor är föräldralediga, min andra kollega sa upp sig och slutade förra månadsskiftet, jag blir avstängd och resten går på knäna, för vi har utöver våra 7 personal redan en brist på 1,5 heltid vi inte klarat tillsätta ens på vikariat. Jo den ena föräldralediga sa dessutom upp sig för en vecka sen.

Shit vad jag saknar mitt jobb... Underbara kollegor på min enhet och ett stimulerande tufft jobb där man hela tiden måste vara tre steg före. Går snart upp i atomer och jag har varit helt hemma sen 12 september bara, för första månaden sprang jag en del på kontoret och småpillade med sånt som jag behövde färda -vi har ju vissa ansvarsområden som jag ju fick möjlighet att fixa och avsluta.

Men som sagt, hel graviditetspenning var inget problem egentligen att få efter att FK ringt och frågat hur ett arbetspass ser ut. Fast jag vill ju jobba... Och skit vad pengar man förlorar på att tvingas vara hemma :( (fast nu är jag sjukskriven till 23e pga blödningar så då är ju läget annorlunda, men ändå)

-Vi kanske skulle starta en knyppelklubb :idea: ;)

Alltså, jag förstår inte denna vikthets en del barnmorskor kör med. Redan på hälsosamtalet ville de prompt ha en vikt vilket jag ifrågasatte -enligt rutin blev svaret. Ehhh 171 cm/57kg, tja bm sa ju inget om vikten, men det torde ju vara ganska ointressant att följa en viktkurva på modern eftersom man mäter SF-mått från v 23-24 ungefär och på så vis följer fostrets utveckling. Hos oss följer man ju med glucos och urinprov varje gång och får således en indikation på om mamman ligger i farozon för graviditetsdiabetes.

Förstår en invägning vid inskrivning och en utvägning men det däremellan?

@Sorbe
Min BM har inte ens vägt mig sedan inskrivningen och är nu i v 30.
Men jisses, 6 kg hade jag säkert redan gått upp i v 15!
Jag hade en startvikt på 60kg, vägde mig härom dagen och kunde inte låta bli att skratta, 79.6 kg visade vågen! Om någon skulle fråga mig vad jag trodde att jag vägde skulle jag svara 70 kg, för särskilt tung känner jag mig inte ;)

I gravidappen så står det att efter v30 bör man gå upp 1kg i månaden men inte mer än 3 kg. Gjorde mig smått vansinnig, varför skriver de ens ut någonting sådant?

Lider med er som fått en Bm med vikthets. Kan inte vara roligt alls att ha den pressen på sig. Vare sig man är överviktig eller ej sen innan.
Är man överviktig så finns det ju andra sätt att hjälpa - dietist som exepmel. Att sätta en en maxvikt känns bara sjukt..

Min bm bryr sig nog inte så mycket om vikt, vid eftertanke nu så vägde jag inte ens mig vid inskrivningen :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 848
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar