Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var sista träffen med föräldragruppen, nu känns det verkligare än någonsin.. ;)
Tanken slog mig dock idag, ska man gå en profylax kurs? Tänkte lite naivt att det inte skulle vara så krångligt, men efter lite googlande så verkar det som ett helt företag att lära sig? Försökte hitta någon gratis video bara för att se hur andningen fungerade, men hitta bara online kurser som kostar, en hel del.. :p

Någon annan som funderat på detta?

Idag var sista träffen med föräldragruppen, nu känns det verkligare än någonsin.. ;)
Tanken slog mig dock idag, ska man gå en profylax kurs? Tänkte lite naivt att det inte skulle vara så krångligt, men efter lite googlande så verkar det som ett helt företag att lära sig? Försökte hitta någon gratis video bara för att se hur andningen fungerade, men hitta bara online kurser som kostar, en hel del.. :p

Någon annan som funderat på detta?
För mig har andningen gjort en enorm skillnad. Hade inte klarat mig utan den.

Men vi fick en två timmars utbildning genom vårt MVC så det kostade oss inget.

Så man behöver inte gå någon jättelång kurs för att få bra effekt.

Jag rekommenderar starkt att man lär sig andningen i alla fall.

@pudsey och @Blueberry
Jag skulle amatörmässigt utgå från att det är sammandragningarna ni känner av när ni rör er. Min mage är i princip stenhård när jag går och gör ont ända tills jag stannar och vilat en stund.
Jag blir också kissnödig om jag har suttit eller gör en hastig rörelse för då kommer sammandragningar som ett brev på posten. Väntar jag bara ut sammandragningen så släpper kissnödigheten.

Jag har tänkt i dom banorna också, men det sitter inte i en liten stund utan länge, i söndags var vi till storstan för att köpa kläder till mej men var tvungen att åka hem då jag hade riktigt ont, jobbigt att stå och gå. Ibland kan jag jämnföra hur det känns med att vara sprängfylld med gaser men magen fungerar som den ska, men oftast gör det bara ont.
Har ju inte varit gravid förut så utesluter inte sammandragningar som du säger, är det bara att sätta/lägga sej tills det går över? Det släpper inte om jag fortsätter med det jag gör.

För mig har andningen gjort en enorm skillnad. Hade inte klarat mig utan den.

Men vi fick en två timmars utbildning genom vårt MVC så det kostade oss inget.

Så man behöver inte gå någon jättelång kurs för att få bra effekt.

Jag rekommenderar starkt att man lär sig andningen i alla fall.
Finns en profylax kurs 9 december på närmsta sjukhus, men är ju beräknad 13 december. Finns kurser längre bort men känns långt att sitta och åka en timma för att gå en kurs, men det kanske får vara värt det då?

Jag har tänkt i dom banorna också, men det sitter inte i en liten stund utan länge, i söndags var vi till storstan för att köpa kläder till mej men var tvungen att åka hem då jag hade riktigt ont, jobbigt att stå och gå. Ibland kan jag jämnföra hur det känns med att vara sprängfylld med gaser men magen fungerar som den ska, men oftast gör det bara ont.
Har ju inte varit gravid förut så utesluter inte sammandragningar som du säger, är det bara att sätta/lägga sej tills det går över? Det släpper inte om jag fortsätter med det jag gör.

Går jag så släpper det inte förrän jag slutar gå, gärna så att jag kan sätta mig. Min bm idag sa att det var okej om det gick över men att jag skulle överväga att inte gå så långt att det börjar göra ont. Ja jo men jag lär ju ta mig till jobbet ;)

Går jag så släpper det inte förrän jag slutar gå, gärna så att jag kan sätta mig. Min bm idag sa att det var okej om det gick över men att jag skulle överväga att inte gå så långt att det börjar göra ont. Ja jo men jag lär ju ta mig till jobbet ;)

För mej börjar det bara jag reser mej upp, en anledning till att slippa diska o stryka skjortor kanske finns inget tråkigare

Finns en profylax kurs 9 december på närmsta sjukhus, men är ju beräknad 13 december. Finns kurser längre bort men känns långt att sitta och åka en timma för att gå en kurs, men det kanske får vara värt det då?
Jag tycker att min kurs var värd det. Det man får tänka på är att man behöver träna hemma också. Ju mer tid man tränar ju effektivare är autopiloten när det väl gäller sedan.

Reflexen att spänna sig och kura ihop sig vid smärta är mycket stark. Har man då ett par timmars träning i kroppen så är det lättare att andningen blir effektiv.

För mej börjar det bara jag reser mej upp, en anledning till att slippa diska o stryka skjortor kanske finns inget tråkigare

Diska har jag knappt gjort sedan jag blev gravid känns det som. Men det beror på fogarna, jag lastar dem helt fel när jag står för att nå fram till vattnet :meh: stryka gör jag bara inte. Det enda jag stryker är gardiner två gånger om året ;)

Har du provat att resa dig långsamt från sittande och liggande?

Min mamma har berättat att hon gick profylaxkurs och andades så bra att hon knappt hann in till förlossningen innan jag kom ut.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)
Januari
2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari
6/2 - westernsuzie, 30 år, andra barnet (2013)
8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet en tjej
19/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet

Jag hade trillat bort ur listan :)

Jag vill gärna gå en profylaxkurs. Vet folk som har andats sig ur andra smärtor och trauman med hjälp av det, tänker att det är en bra grej att ha med sig i livet liksom.

Hur gjorde folk innan Google fanns?
Saker jag har googlat det senaste dygnet:
Hur sover bebisar?
Bebis + säng
Spjälsäng storlek mått
Liten spjälsäng
Ikea spjälsäng ägget
Sover bebisar med kudde?

Vi åkte och köpte sängen i går, maken monterade den direkt vi kom hem. Så nu ska vi förvara den på något bra ställe i huset fram till februari... Och det är lite osäkert om den får plats i vårt sovrum.

Angående profylaxkurs så köpte vi en webbkurs förra gången. Tittade på avsnitten, men tränade ingenting. Tycker ändå att kursen var till stor nytta för att känna till andning, förlossningsförlopp och målbild.

Vi åkte och köpte sängen i går, maken monterade den direkt vi kom hem. Så nu ska vi förvara den på något bra ställe i huset fram till februari... Och det är lite osäkert om den får plats i vårt sovrum.

Ha inte FÖR höga förväntningar om att ni får användning för den bara, spjälsäng var det första vi köpte till vår dotter också, ett par månader innan hon föddes. Och hittills har hon aldrig sovit längre än fem minuter i sträck i den... och nu är hon liksom snart två år :D men jag tror att det är väldigt olika, vet bebisar som sovit hela nätter i egen säng från att de varit ett par månader gamla också :)

För att spinna vidare på det här med sova och säng förresten, hur ska ni som har barn sedan innan göra? Sover era barn i egen säng? Vår dotter sover fortfarande hos oss och vi har för tillfället gett upp med att försöka få henne att sova i sin egen säng :cool: så nu funderar vi på att bygga ut vår säng med en till 90-säng så att vi kan få plats allihop med en liten nyfödd också. Någon annan som gjort en liknande lösning? :p

Vi håller på att vänja av alla djuren från sängen, har två stora raskatter och en bulldog i sängen. Vill inte chocka bebisen med allt hår som blir i sängen, så de får numera börja sova i vardagsrummet eller i köket.
Förhoppningen är att bebis ska sova i spjälsängen, men man vet ju aldrig.. :)

Har börjat sortera och tvätta bebiskläder. Märks att det är vårt första barn! Har köpt massor i strl 62/68, såg så himla smått ut i affären :p Har endel bodys i strl 56 och EN body strl 50.
Men, då finns det en ursäkt till att handla mer! :D

Ha inte FÖR höga förväntningar om att ni får användning för den bara, spjälsäng var det första vi köpte till vår dotter också, ett par månader innan hon föddes. Och hittills har hon aldrig sovit längre än fem minuter i sträck i den... och nu är hon liksom snart två år :D men jag tror att det är väldigt olika, vet bebisar som sovit hela nätter i egen säng från att de varit ett par månader gamla också :)

Hehe, ja – vi kan ju alltid hoppas :D

Vi sover ju med två hundar i sängen, så bebisen kommer nog tycka att spjälsängen är ett underbart ställe att sova på. (I min fantasi i alla fall... :angel: )

Vi sover just nu med en ettåring och en labrador i sängen. För att vara säkra på att få plats med en bebis också så har vi ställt dit en extra 90-säng jämte, så sover nu i en säng som 2,5 m bred.

När vi fick vår son sov han i egen "säng" från första början. Sängen var ingen riktig säng utan typ en gammal tvättkorg på hjul. Väldigt smidig då den gick att rulla in i vilket rum som helst efter behov. Han fick flytta över i vår säng när jag ammade honom på natten. Nu är han 3 och sover oftast i sin egen säng. Han somnar alltid i sin säng men kommer ibland över på natten. Den nya bebisen kommer förhoppningsvis gilla sin säng också. Hundarna har fått vänja sig av med att sova i vår säng men däremot har vi nu en kattunge som verkar gilla vår säng

De två första sov alltid hos mig. Nya fröken däremot har jag spjälsäng intill min säng och så är sidan borttagen. Hon har alltså egen madrass men ligger ändå nära. Hon sover förvånadsvärt bra där, det går även att lägga ner henne halvsovandes så slappnar hon av och somnar.

Vi sover just nu med en ettåring och en labrador i sängen. För att vara säkra på att få plats med en bebis också så har vi ställt dit en extra 90-säng jämte, så sover nu i en säng som 2,5 m bred.
Åå, det är ju precis så vi har tänkt oss! Förutom labradoren då, för någon sån har vi inte :) Jag har även fixat en babynest eller vad det heter, så att lillbebisen kan få lite eget space liksom :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 964
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 840
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar