Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Blueberry Jag lider med er som mår dåligt! Mina två bästa vänner hade stora problem under sina graviditeter så jag är väl medveten om att jag har det bra. De hade foglossningar från helvetet, högt blodtryck, hemskt illamående, jobbiga förlossningar osv. Fick väl mitt i och med missfallet kanske, då mådde jag allt annat än bra.

@Blueberry Jag lider med er som mår dåligt! Mina två bästa vänner hade stora problem under sina graviditeter så jag är väl medveten om att jag har det bra. De hade foglossningar från helvetet, högt blodtryck, hemskt illamående, jobbiga förlossningar osv. Fick väl mitt i och med missfallet kanske, då mådde jag allt annat än bra.

Jag är ärligt talat mest lack på vården och den intresserade allmänheten som ba:
"Jaså du är graviiiid. Då är det heeeeelt normaaaalt."

Jag ser då cirka ingenting normalt med att helt plötsligt inte kunna använda ett ben, som dagen innan fungerade helt ypperligt. :arghh:

Skyller givetvis allt om det här resonemanget och bemötandet på patriarkatet.

Jag är ärligt talat mest lack på vården och den intresserade allmänheten som ba:
"Jaså du är graviiiid. Då är det heeeeelt normaaaalt."

Jag ser då cirka ingenting normalt med att helt plötsligt inte kunna använda ett ben, som dagen innan fungerade helt ypperligt. :arghh:

Skyller givetvis allt om det här resonemanget och bemötandet på patriarkatet.

Ja av någon anledning är det jäkligt lätt att skylla på graviditet när något händer med kroppen eller knoppen!

Det är allt annat än glamoröst att vara med barn, har jag märkt.. ;)
Jobbigt att gå på toa och "sköta magen" då jag får såna sammandragningar (:banghead:), vaknar varje morgon mellan kl 5-6 och håller på att kissa på mig, får sammandragningar när jag nyser/hostar, fruktansvärt att kliva in/ur bilen, kommer knappt ur soffan, kan inte ens tömköra hästen eller gå promenader med hunden då jag inte hinner med i tempot och fogarna tar kål på mig och dessutom sjukskriven.
Mycket gnäll MEN känslan av att känns en spark eller lyckas få någon annan att känna en spark väger upp det negativa. Blivande gudmor kände sina första sparkar häromdagen och hon fick tårar i ögonen och det är en underbar känsla! :love:

@Blueberry -jag säger återigen: prova att gå till en kiropraktor. Det hjälpte mig och jag blev aldrig ifrågasatt av honom. Tvärtom har jag fortsatt gå hos honom hela graviditeten igenom och när jag var där sista gången, i v. 35, var min kropp i bättre skick än i v. 15. Jag gick ofta i början när jag hade besvär, sedan var fjärde vecka bara för att kolla status och "underhållsknäcka" det som behövdes.

På tal om foglossningar, jag tror jag fått lite besvär med dessa nu.. irriterande nog började det med att jag ramlade och slog i ländryggen ordentligt. Fick ryggskott efter det och nu 10 dagar senare ajajaj. Kan inte lyfta normalt, sopa stallgången. Det gör till och med ont att gå och jag vaknar av smärta i höfterna om jag ligger fel under natten.

Nu till min oro, hur ska jag kunna jobba? Mina patienter är sövda, det är tungt att vända, bädda..det är ofta akuta tillbud och jag rör på mig konstant.
Jag vill inte bli sjukskriven! Men jag är orolig att det går åt det hållet, jag känner dåligt samvete över att inte orka med....

Jag har haft en härlig hästhelg, äntligen börjat skritta uppsuttet på min B som varit skadad i ryggen. Och han var så snäll så snäll, och lugn, och fokuserad! Tänk att jag inte förstod tidigare att hispet kunde vara smärtrelaterat... Det kändes skönt också att äntligen rida igen sen min brutna fot, men frågan är om jag kan använda stigbyglar ännu. Red barbacka på B. Min pinfärska medryttare var också med och fick prova rida, kändes väldigt tryggt att se att B tar hand om henne och att jag kan snart våga släppa ut dom i trafiken ensamma :).

Och idag var det RUL, bebis mår prima och är helt normal i tillväxten fast det inte syns alls på magen, och precis lika vild framför kameran som det känns i magen :D. Den här barnmorskan trodde 8 februari men sak samma :P.

December
8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet
13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet
18/12 - Donnatello, 29 år, andra barnet (2011)
31/12 - Miks, 33år, andra barnet(2009)

Januari

2/1 - SaraXX, andra barnet (2011)
2/1 - Proxygirl, andra barnet (2011)
5/1 - lillajag, två första barnen, tvillingar
9/1 - Sorbe, 26 år, första barnet, pojke
26/1- Pinnsky, 26 år, första barnet pojke
25/1 - nagelbitarn,28 år, första barnet
29/1 - Appleflower, andra barnet

Februari

8/2 - skiesabove, 27 år, första barnet
16/2 - Pudsey, 30 år, första barnet
20/2 - Blåbär, 28, första barnet
21/2 - Thalia, 33 år, andra barnet
27/2 - Toltmoppe, 25 år, andra barnet

Har äntligen fått svar på proverna.
Mitt B12-värde var faktiskt lite lågt, så nu ska jag äta tabletter.

Om alla håller tummarna för att det bara är det som krävs för att jag ska bli glad igen så kanske det blir så, okej?

Färgar någon av er håret nu under graviditeten? Har läst att det inte är något farligt men jag är ändå lite skeptisk. Ser ut som ett hej-kom-och-hjälp-mig-jag-har-ett-multifärgat-fågelbo-som-huvudbonad i färgen.

Färgar någon av er håret nu under graviditeten? Har läst att det inte är något farligt men jag är ändå lite skeptisk. Ser ut som ett hej-kom-och-hjälp-mig-jag-har-ett-multifärgat-fågelbo-som-huvudbonad i färgen.

Jag färgar inte mitt hår alls sen några år tillbaka men jag gjorde det förra graviditeten, både blekte slingor och tonade med färg. Och tja, första barnet verkar ju ganska normal ;)

Jag kör på som vanligt! Hade en tid i augusti med både klipp och sling. Kommer boka en tid i slutet på november med samma behandling. Det enda frisören var orolig för var hur hormonerna i kroppen skulle påverka färgen men det ser ut som vanligt. Jag både bleker ljusa slingor och färgar ljusa slingor.

Mvh Miks

Tack båda för svar!
Jag brukar färga håret själv, mörkbrunt, färg från H&Ms egna märke. Vågar man tror ni eller ska man tona?

Det som kan vara en "risk" är att färgen inte blir som du har tänkt dig eftersom hormonerna kan tydligen påverka resultatet. Men jag hade säkert testat att färga :up:

Tack båda för svar!
Jag brukar färga håret själv, mörkbrunt, färg från H&Ms egna märke. Vågar man tror ni eller ska man tona?
Det borde vara säkrare att mörka ber det ön att ljusa upp är min spontana tanke. Blir färgen för ljus är det bara att göra om. För mörk kanske är svårare. Det jag hört är att nr man gör håret ljusare är risken för morot större.

Do it säger jag iaf! :)

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 854
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar