Vinterföräldrar 2014/2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är nästan all ömhet borta i mina bröst. Ganska skönt men intalar mig att allt är normalt och att det inte betyder något alls mer än att det har slutat att ömma. Jag hade ju inte ömma bröst hela tiden precis i början heller.

Mina bröst har också lugnat ner sig lite nu, tack och lov.

Och angående missfall, så finns tanken där. Inte som "det hemskaste jag kan tänka mig", snarare som "det vore väl typiskt nu när jag väl är inne i den här cirkusen och har börjat ställa in mig på att det är i februari det händer".

Jag var gravid en kortis när jag var 15 – och det slutade tack och lov med missfall i vecka 8, vill jag minnas. Då hade jag inte alls samma krämpor och känningar som nu, herregud. Det enda som hände var att jag åt typ dubbelt så mycket som vanligt, i övrigt märktes ingenting.

Nu är jag mer orolig att det vara ska vara något fel, för jag vill verkligen inte ha ett sjukt barn. Eller ett barn som är allergiskt mot hundarna. Då vet jag ärligt talat inte vad jag tar mig till... :nailbiting:

Jag fick missfall sent i vintras. Var typ i v 7. Det mest märkbara efter det är liksom att jag har "kommit på" att allt inte går som på räls hela tiden. Förra grav gick oförskämt bra och jag verkar bli gravid väldigt lätt, jag oroar mig normalt inte så mycket för saker.

Jag har oroat mig lite för missfall denna gången men inte supermycket. Det känns som om man inte hinner tänka på det lika mycket när man har en 3-åring att fokusera på. Nu har jag passerat v. 12 och sannolikheten för kromosomförändringar var enl KUB 1/1740 så det känns rätt lugnt nu.

Nu väntar jag bara på att magen ska börja synas lite bättre så jag inte bara ser småfet ut. Och att fosterrörelserna ska börja kännas så figuren där inne kan höra av sig ibland :)

Tack @Appleflower . Kommer bara gå runt och inte försöka tänka att jag är gravid fram tills v 12 och ultraljud. Blir det missfall igen nu vette fasen om jag orkar försöka igen på några år eller kanske inte alls. Så himla jobbigt psykiskt var det och inget jag helst går igenom igen. Ibland tänker jag varför jag utsätter mig för det igen. Men vi vill så gärna ha ett syskon till dottern. Vi vet ju att vi kan få barn och jag har blivit snabbt gravid alla tre ggr. Jag är ung och frisk men ändå kan det uppenbarligen gå fel ändå.

Men jag tar dag för dag och är lika glad varje gång jag är på toa och det inte är blod på pappret:-) Har en underbar dotter, underbar man, underbara djur och ett bra jobb så dagarna fylls med glädje som gör att man ändå orkar.

Konstigt nog, även om jag inte tänker så mycket på missfall så tänker jag ändå varje gång jag har gått på toa att "nej inget blod nu heller, skönt". V. 9+2 är jag idag och för varje dag som går känns det lite bättre. Lite närmre målet och lite mindre missfallsrisk.

Har gått en sväng med min mamma idag på stan och nu har jag så ont i ländryggen och ner i rumpan att jag i princip inte tar mig ur soffan :meh: Fyndade iaf ett par mammajeans för 150kr (nedsatt från 399kr) så det känns okej. Hatar det faktum att mina kläder inte passar och att jag inte kan dölja mitt havandeskap lika länge som många andra kan. Mina kära mamma har i alla fall otroligt roligt åt att jag får mage tidigt, så snäll så :cautious:
Det är bara mina föräldrar och min bästa vän som vet om att vi väntar syskon. Jag känner mig inte alls pepp på att berätta för folk att jag är gravid. Vill hålla det helt för mig själv men det är ju en ren omöjlighet med den putande magen. På måndag ska jag jobba igen och det går ju inte att dölja direkt att jag sväller. Stor nackdel med arbetsuniform.

Är heller inte sugen alls på att berätta för någon. Både jag och min man va helt överens när vi kom ut från sjukhuset och fått missfallet konstaterat att nästa gång säger vi inte till nån! Sist berättade vi för föräldrar, syskon och närmaste vänner och det ångrade vi sen. Jag kände mig så misslyckad så det va svårt att träffa dom som visste.

Men nu känns det bra att få ruva i fred tills jag känner mig mer gravid, kulan kommer och vi har fått sett att den lever där inne i magen :-)

Har bara en arbetavecka kvar nu, sen går jag på fyra veckors semester! :-D Ska bli underbart och vila upp sig och ta dagarna som dom kommer. Är otroligt trött! Misstänker järnbrist även denna gång precis som de andra två gångerna. Men avvaktar med tabletter tills jag tagit prover och vet säkert :-)

@Toltmoppe Tröttheten är helt befängd, tycker jag. Nu när jag har semester sover jag 11 timmar per natt, och en halvtimme-timme mitt på dagen. Jag ska på festival nästa helg, fredag-måndag, och undrar hur jag ska lyckas vila tillräckligt. Jag får ha en portabel stol på ryggen :)

Jag ska jobba två veckor till innan mina fyra veckor men just nu funderar jag på hur jag ens ska klara att jobba till semestern. Jag var med min lilla familj och storhandlade på Ica och jag körde inte vagnen eller någonting utan bara gick och nu har jag så där ont i ryggen och ner i rumpan igen :( Det bara hugger så fort jag gör något eller rör mig lite, känner mig uppgiven är bara i v10 :cry:

Känner mig så gnällig, ni får förlåta mig men det här känns inte roligt och vill inte vara med mer om det ska vara så här i 30 veckor till.

Jag känner igen mej precis @Appleflower ! Jag storhandlade förra helgen tillsammans med sonen. Jag blev liggande resten av dagen och halva dagen efter. Igår var vi ute med båten en sväng och jag kunde knappt gå efteråt och har fått äta värktabletter.

Än så länge känns det som att jag klarar av att vila bort det värsta. Det är definitivt både tidigare och aggressivare denna gång. Jag vill bara klara att jobba så länge som möjligt. Gärna hela november men jag tvivlar. Håller jag oktober ut är jag jättenöjd!

Försökte leta fram mitt foglossningbälte i veckan men det ligger nog på ett alldeles för smart ställe. Jag får nog köpa ett nytt.

Mvh Miks

Är det inte barnvagnar så är det babyskydd som jag funderar över.. ;)
Ska man ha en bas till babyskyddet?
Hur säkert åker barnet utan?
Funderar mest på om vi måste ha två basar till bilarna, eller om det räcker att ha i den vi åker längst sträckor i? Min bil går bara mellan hemmet, stallet och jobbet.
Hur gör ni?

Tycker också det känns aggressivare denna gång @Miks men då ignorerar jag de ilningar jag känner framme i fogen i blygdbenet. Detta i ryggen och rumpan känns helt vansinnigt! Att inte kunna gå i hemmet efter att ha gått på stan/affären eller för den delen resa mig upp ur soffan :eek:

@Sofie.S det blir ett babyskydd med bas och basen ska sitta i min bil. I makens bil sätter vi i så fall babyskyddet i bältet. Han har långt bälte i sin bil i min bil fungerar det inte att sätta babyskydd med bara bälte för de är för korta. Min bil är familjebilen.
Bas är väldigt smidigt :up:

Vi har bara en bil, men kommer bas.

Nu har bm varit på besök, var riktigt trevligt och skönt pappan inte behövde ta ledigt från jobbet. Imorgon skulle hon boka en tid för första ul. Vi bestämde att göra det där man beräknar chansen på downs syndrom osv mot ett vanligt ul. Fick en massa info och kuponger på mum-to-be pack och lite olike produktprover. Börjar kännas mer o mer verkligt nu, längtar tills vi får se pyret vid ul.

Jag mår upp o ner nu, ena stunden som vanligt för att må apa i nästa, just nu ligger jag i soffan med huvudvärk medans sambon fixar middagen, sen ska vi överaska blivande mor och far föräldrar :-)

Fy så trist att ni har ont, @Miks och @Appleflower! Jag känner mig väldigt skonad i jämförelse, jag känner knappt nånting utan går mest omkring och är yr. Har ont i magen med ojämna mellanrum, men det sitter liksom högt upp, ca en decimeter under revbenen :confused: Det är väldigt förvirrande att vara gravid...

Och så är jag vansinnigt sugen på en snus :cry:

Aj framfogen är inte roligt @Appleflower! Den har jag klarat mej ganska bra ifrån. Jag har bara bak och hade egentligen förra gången med. Jag försöker stretcha ryggen och rumpan och benen. Än så länge funkar ju det när magen inte tar emot. Sen blir det värre. Jag har en foamroller som jag tror att jag kommer kunna använda.

@Flixon Jag var ju smärtsamt medveten om att jag skulle få foglossningen igen. Därför väntade vi ett bra tag med nummer två (det blev även ett års längre väntan än vad vi tänkt). Detta för att kroppen skulle hinna läka ihop.

Det där med konstigt magont känner jag igen. Känns som att allt har flyttat runt sig och att magprylaran inte sitter på amma ställe längre. Är dock inte sugen på snus ;) Stackars dej!

Mvh Miks

Jag köpte förresten ett par byxor och en gravidtrenchcoat igår på nätet. Hoppas verkligen de passar! Halva priset på trenchen! Måste ju gömma magen i något efter sommaren :D

Mvh Miks

Men herregud, det här med att må illa på morgonen är ju det sämsta konceptet någonsin!!
Det finns liksom inget som kommer upp, jag äter liksom inte på nätterna... Så jäkla ovärdig start på dagen att stå och torrhulka över toaletten. :arghh:

(Nu har jag visserligen även en period av illamående mellan 17-19, det är lite mer förståeligt tycker jag.)

@Blueberry Bu det måste vara det hemskaste ever! Det finns ju en massa olika åksjuketabletter man kan äta. Postafen är receptfri. Sen finns det en massa andra men det får nog någon i illamåendeklubben svara för! Tycker hursomhelst helt väldigt synd om dej och alla som mår illa! Verkligen en plåga!

Mvh Miks

Är det inte barnvagnar så är det babyskydd som jag funderar över.. ;)
Ska man ha en bas till babyskyddet?
Hur säkert åker barnet utan?
Funderar mest på om vi måste ha två basar till bilarna, eller om det räcker att ha i den vi åker längst sträckor i? Min bil går bara mellan hemmet, stallet och jobbet.
Hur gör ni?

Vi hade ingen bas till dottern och kommande bäbis kommer ha samma babyskydd som hon hade :) Funkade bra med bälte tyckte vi. När vi väl fick in snitsen gick det jättesmidigt. Dottern använde det i 10 månader :)

@Sofie.S Bas är ju klart enklare men jag vet inte om det överväger kostnaden att köpa två stycken.

Säkerheten borde (rätta mej gärna någon som kan bättre) inte vara någon skillnad. Den enda skillnaden är att istället för att böka med bälte så klickar man i hela babyskyddet.

Med sonen tog vi sällan ut babyskyddet. Han vägde typ 10kg på en gång så då orkade inte jag lyfta ut babyskydd plus bebis från mittenplatsen. Då var den enklare att bara få med bebisen.

Jag är lite inne på två babyskydd dock. Det var så jäkla drygt varje gång när babyskyddet var i fel bil och mannen inte kunde fiska upp oss i stan på hemvägen och vi ändå fick skramla på tunnelbana och buss när han glassa omkring i bilen. Hmm inte riktigt kommit hela vägen i de tankarna känner jag.

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 958
Senast: Thaliaste
·
Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 059
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 163
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
6 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka