Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Nyss hemkommen från 18-månaderskoll på BVC och som jag minns det med storasyster så fick hon bygga torn och peka ut kroppsdelar mm. Idag var det inget alls så. Hon bara frågade om de olika sakerna och bockade av på sin lista. Hur gick era besök till?! Är det inte lika noga med barn nr2? :confused:

Annars så var allt bra. 81 cm lång och nästan på grammet 10,5 kg och har nu fått MRP-vaccinet.

Hej, jag ramlar in här från vintertråden 15-16. Ni som haft er första vinter, hur tänkte ni kring skor? Lära gå skor, tjocka strumpor eller något annat?
Lill-tjejen är idag 8 månader och det roligaste hon vet är att promenera runt när någon håller i henne, men det börjar bli kallt i strumpor och speciellt i vinter.

Så vad hade ni för första skor och hur tänkte ni kring dom?

Förlåt för att jag kommer in och traschar er tråd såhär.

John är född 30/1 och gick själv från oktober, han fick åka vagn i strumpor + raggsockor i åkpåse ändå ;) Det är skitjobbigt att böka med overall och minikängor, nämligen.

Annars rekommenderar jag kavat defender eller yxhult, toppenbra varma vinterskor som är enkla att ta av och på. Brukar vara enkelt att hitta begagnade till bra pris, jag köpte flera par förra året. :angel: Tänk också på att strumpor med halkisar blir kallare än strumpor utan halkisar.

John är född 30/1 och gick själv från oktober, han fick åka vagn i strumpor + raggsockor i åkpåse ändå ;) Det är skitjobbigt att böka med overall och minikängor, nämligen.

Annars rekommenderar jag kavat defender eller yxhult, toppenbra varma vinterskor som är enkla att ta av och på. Brukar vara enkelt att hitta begagnade till bra pris, jag köpte flera par förra året. :angel: Tänk också på att strumpor med halkisar blir kallare än strumpor utan halkisar.

Tack, ska kolla på de alternativen du ger. Får se om gammelmormor kan fixa lite raggisar med :D

@Michellan95 Lilla C hade 18 månaders kontroll igår. Det var lite som för dej. BVC sköterskan frågade om lilla C kan 10 ord, maken svarade att mjo men det är nog bara vi som fattar. Då var det godkänt. Det var mycket hårdare med storebror.

Inget vaccin. Dels lite snorig och sedan rådde det en osäkerhet kring vilka vaccin hon fick i december och januari innan vi åkte till USA. Tillbaka i nästa vecka om hon behöver kompletterande vaccin.

Tappat på både sin vikt och längdkurva, 10,6kg och 82cm. 19,5 månad. Än så länge inget oroande. Hon hade tappat mer i december och nu ytterligare. Så blir det när man lever på luft!

Mvh Miks

Inskolning på dagis denna vecka :nailbiting:

Lilla C har tyckt att det varit jätteroligt. Tills pappa skulle gå. Hon hade inte varit ledsen länge men det skär ju i hjärtat!

Hon är på och framåt. Springer runt och undersöker och kollar överallt. Blev superarg när hon inte fick sitta i dockvagnen och åka. Hallå den passar ju liksom :D Idag ska de eventuellt prova att äta lunch.

Snor kom som ett brev på posten efter 2 dagar. Nu kommer vi nog få vår beskärda del. Vi som knappt varit sjuka alls sedan oktober :nailbiting:

Fler som skolar in på dagis?

Mvh Miks

Vi håller också på att skola in, och det går så där... Storasyster har ju fått vara hemma mycket när vi har varit hemma med lillebror, eftersom hon inte ville vara hos dagmamman då (läs hysterisk storgråt tills vi åkte och hämtade henne, trots diverse tricks och tips), så nu skolar vi in båda samtidigt. Idag var de där på egen hand för första gången och storasyster var jätteledsen i princip hela tiden, vilket efter ett tag hade smittat av sig på lillebror som efter det bara hade stått vid dörren och storgråtit tills jag kom :cry::( han ville inte upp till dagmamman, inte leka, ingenting. Så jag känner mig rätt uppgiven just nu! På måndag börjar jag på nytt jobb, så andra veckan på inskolningen tar min man, med hjälp av mormor. Återstår att se hur det går!

Vad jobbigt det här är :( vi har en jättemysig dagmamma och jag tackar gudarna för henne, och jag ser fram emot att börja på nya jobbet, samtidigt som jag önskar att man kunde klona sig så man alltid kunde vara med sina barn :cry::cry::cry:

Vi var på 18-månaders koll i förra veckan och det gick galant. Lillebror snackar sjuukt mycket, mycket mer än 10 ord och har börjat säga små meningar, typ "Pappa hem!" och "Haren uppe" :D Han upprepar allt vi säger och använder sedan orden själv, så man märker att han fattar vad de betyder. Antagligen storasyrran som han lär sig av :) Han är också tidig med pottan, han säger själv "toa" och sätter man honom på pottan då kommer det rätt ofta något där. Han har emellertid blöja fortfarande och vi har ingen panik med att bli av med den än (tror det blir för mycket med inskolning och allt annat om vi dessutom lägger på det nu). Men utvecklingsmässigt har det hänt massor senaste tiden!

Sen fick han rita lite och stapla klossar. Busenkelt, han bygger ju liksom med storasyrrans duplo hemma :) Sköterskan frågade honom var näsan är, men då glodde han bara skitargt på henne (fast han mycket väl vet var näsan är :p). Han väger 11410 g och är 82,5 cm lång, så han växer massor på längden men hade dalat en del på vikten, trots att han äter som en häst och älskar precis all mat. Antar att han helt enkelt går åt mycket eftersom han rör sig konstant :)

Vi håller också på att skola in, och det går så där... Storasyster har ju fått vara hemma mycket när vi har varit hemma med lillebror, eftersom hon inte ville vara hos dagmamman då (läs hysterisk storgråt tills vi åkte och hämtade henne, trots diverse tricks och tips), så nu skolar vi in båda samtidigt. Idag var de där på egen hand för första gången och storasyster var jätteledsen i princip hela tiden, vilket efter ett tag hade smittat av sig på lillebror som efter det bara hade stått vid dörren och storgråtit tills jag kom :cry::( han ville inte upp till dagmamman, inte leka, ingenting. Så jag känner mig rätt uppgiven just nu! På måndag börjar jag på nytt jobb, så andra veckan på inskolningen tar min man, med hjälp av mormor. Återstår att se hur det går!

Vad jobbigt det här är :( vi har en jättemysig dagmamma och jag tackar gudarna för henne, och jag ser fram emot att börja på nya jobbet, samtidigt som jag önskar att man kunde klona sig så man alltid kunde vara med sina barn :cry::cry::cry:
Åh vad jobbigt! :cry:

Vi har också bakslag. Inte lika illa som er. Lilla C vill inte sitta med vid bordet och äta. Hon blir hysterisk och helt otröstlig. Hon klarade inte ens av att komma tillbaka och sitta vid bordet idag. Maken var tvungen att trösta henne och sen fick de åka hem.

På måndag ska jag ta en inskolningsdag, maken är på något på jobbet. Jag har tokångest inför måndag :(

Hoppas det går bättre för din man nästa vecka!

Mvh Miks

John ska tillbaka till förskolan på måndag, efter 4 veckor sommarlov.
Hoppas verkligen att han kommer ihåg hur kul det är. Nu är dessutom ordinarie personal tillbaka, så jag tror att han blir glad.

*håller tummarna*

Vi skolar in vi också. Första veckan gjord och det har gått utmärkt för oss. Han leker och sover men de här två dagarna han inte haft sin pappa med har han tydligen ätit jättedåligt.
Så vi håller tummarna att nästa vecka fortsätter lika bra och att era @Miks och @westernsuzie barn också trivs lite bättre nästa vecka.

Lillebror kan bygga höga torn med klossar, han tycker det är fantastiskt roligt att bygga torn för att sedan riva dem :)

Vi skolar in vi också. Första veckan gjord och det har gått utmärkt för oss. Han leker och sover men de här två dagarna han inte haft sin pappa med har han tydligen ätit jättedåligt.
Så vi håller tummarna att nästa vecka fortsätter lika bra och att era @Miks och @westernsuzie barn också trivs lite bättre nästa vecka.

Lillebror kan bygga höga torn med klossar, han tycker det är fantastiskt roligt att bygga torn för att sedan riva dem :)
Vad härligt! Det inger lite hopp att höra att det kan gå bra också! Hoppas maten släpper nästa vecka för er!

Hoppas även John tycker det blir kul på måndag @Blueberry

Mvh Miks

Vad härligt! Det inger lite hopp att höra att det kan gå bra också! Hoppas maten släpper nästa vecka för er!

Hoppas även John tycker det blir kul på måndag @Blueberry

Mvh Miks

Han älskar mat så det är märkligt att han inte vill äta, han är inte den som tackar nej till mat liksom ;) men jag vet ju inte hur de kryddar maten. De kanske inte har så mycket smak på maten och han är van att äta mat som smakar mycket.

Han älskar mat så det är märkligt att han inte vill äta, han är inte den som tackar nej till mat liksom ;) men jag vet ju inte hur de kryddar maten. De kanske inte har så mycket smak på maten och han är van att äta mat som smakar mycket.
Om han vanligtvis tycker om mat så är det säkert mer ovant och kommer lösa sej när han är mer bekväm. Såklart att det är tryggare med pappa vid sin sida!

Lilla C äter ju inte i vanliga fall heller så just den grejen är ju inte förvånande för oss. Dock brukar hon inte bli hysterisk vid åsynen av ett matbord O_o

Mvh Miks

Om han vanligtvis tycker om mat så är det säkert mer ovant och kommer lösa sej när han är mer bekväm. Såklart att det är tryggare med pappa vid sin sida!

Lilla C äter ju inte i vanliga fall heller så just den grejen är ju inte förvånande för oss. Dock brukar hon inte bli hysterisk vid åsynen av ett matbord O_o

Mvh Miks

Lilleman fortsätter att matvägra här hemma tydligen....jag är lite fundersam men inte orolig, han äter när han är hungrig antar jag.

Vad säger BVC om Cs vikt- och längdkurva?

Lilleman fortsätter att matvägra här hemma tydligen....jag är lite fundersam men inte orolig, han äter när han är hungrig antar jag.

Vad säger BVC om Cs vikt- och längdkurva?
Hmm ja det lät ju lite märkligt. Nya tänder på g? Kanske en förkylning på intågande?

Vi ska på ny kontroll och utredning av mjölkproteinallergin i oktober hos vår allergiläkare. Tills dess avvaktar vi. Det enda lilla C äter hyfsat är den mjölkproteinfria ersättningen. Därför stressas det inte med att ta bort den. Vi får se vad blodprover, belastning osv visar innan vi vidtar ytterligare åtgärder.

Hon är pigg och frisk så än så länge är det ingen risk för hälsan så då sitter jag lugn i båten!

Mvh Miks

Hmm ja det lät ju lite märkligt. Nya tänder på g? Kanske en förkylning på intågande?

Vi ska på ny kontroll och utredning av mjölkproteinallergin i oktober hos vår allergiläkare. Tills dess avvaktar vi. Det enda lilla C äter hyfsat är den mjölkproteinfria ersättningen. Därför stressas det inte med att ta bort den. Vi får se vad blodprover, belastning osv visar innan vi vidtar ytterligare åtgärder.

Hon är pigg och frisk så än så länge är det ingen risk för hälsan så då sitter jag lugn i båten!

Mvh Miks
Våra vänner som har ett allergiskt barn (mjölkprotein) åt sin ersättning säkert till hon var 2,5 år för kalciumets skull har jag för mig. Är det lika för C att hon bör fortsätta med ersättningen eller är de mjölkfria alternativen bättre nu än då?
Jag är glad att lillebror "bara" har känslig mage och ingen allergi. Han kan äta mjölkprodukter så länge konsumtionen inte överdrivs. Åt ju helt mjölkfritt när jag ammade honom.

Tänder har han fått de som ska upp just nu, han blev snorig i onsdags men annars lika pigg som han brukar. Så jag vet inte. Eller så är det bara en fas, eller har inte tid att äta när det sker så mycket i livet just nu. Märks att han är ännu mammigare nu än tidigare.

Våra vänner som har ett allergiskt barn (mjölkprotein) åt sin ersättning säkert till hon var 2,5 år för kalciumets skull har jag för mig. Är det lika för C att hon bör fortsätta med ersättningen eller är de mjölkfria alternativen bättre nu än då?
Jag är glad att lillebror "bara" har känslig mage och ingen allergi. Han kan äta mjölkprodukter så länge konsumtionen inte överdrivs. Åt ju helt mjölkfritt när jag ammade honom.

Tänder har han fått de som ska upp just nu, han blev snorig i onsdags men annars lika pigg som han brukar. Så jag vet inte. Eller så är det bara en fas, eller har inte tid att äta när det sker så mycket i livet just nu. Märks att han är ännu mammigare nu än tidigare.
Sonen åt ersättningen tills han var 3,5 har jag för mig. Sen fick han kalcium tabletter. Jag kan tro att det blir liknande för lilla C.

Det är snart ett år sedan vi träffade allergiläkaren senast. Det vanliga är nog att konsumtionen av ersättning är lägre vid denna åldern än vad lilla C förbrukar. Recepten tar slut fortare än förväntat. Därav kallelsen innan hon blir två år. Istället för en flaska om dagen äter hon 4 st. 1 på kvällen, 2 på natten, 1 mitt på dagen. Sen äter hon förvisso inte upp all ersättning i alla flaskor...

De mjölkproteinfria alternativ som finns i vanliga handeln är inte alls samma. Den ersättning lilla C får är receptbelagd och kostar 249kr per burk ordinarie pris. En burk räcker typ 2,5 dag. Vi betalar 120kr för 15 burkar. Vääääldigt bra subvention med andra ord!

Jag har också märkt att lilla C blivit kramigare. Det är mycket som händer de små stackarna de här dagarna. Egentligen inte så konstigt om de inte vill äta eller hänger som små apor i famnen. Hoppas det släpper för er under helgen så ni kan ta nya tag på måndag!

Mvh Miks

När ska man be om hjälp?

Det känns som att relationen mellan mig och min man börjar rasa.
Jag känner mig ofta arg på honom. Det finns liksom en vrede inom mig som ligger där och pyr. Det känns som att han tar den lätta vägen, som att han inte vill spendera särskilt mycket tid med J och som att han inte anstränger sig för deras relation. Som att han inte anstränger sig för vår relation heller, för den delen.

Blir det jobbigt, typ som i natt när J kombinerade hosta och nattskräck är det tydligen "var och en för sig själv", han gick till gästrummet och la sig och lämnade mig och John att klara ut situationen själva. "Väck mig om det blir värre." Ursäkta? Vart är vårt team? Vart är min lagkamrat? Han undviker nattning in i det sista, jag nattar i över 9 fall av 10. Har han en jobbig dag/stund med J, så går det inte att prata med honom - det går inte ens att ha honom i huset. När jag kommer hem så är han som ett åskmoln om det har varit jobbigt. Och herregud - vi har ett barn som är intensivt, med mycket liv och känslor och spring i benen, det ÄR jobbigt typ 50 % av tiden. Han verkar inte förstå att jag har precis samma barn att ta hand om, förhandla med och umgås med när han inte är där.

Jag känner mig arg, övergiven och trött.
Han är säkert också trött, men för mig blir det som en avsmak.

Jag vill inte lämna honom, jag har ju liksom valt den här personen och älskar honom - men jag älskar inte vår relation och vardag just nu.

Behöver jag terapi? Kan jag vända mig till familjerådgivningen tror ni?

När ska man be om hjälp?

Det känns som att relationen mellan mig och min man börjar rasa.
Jag känner mig ofta arg på honom. Det finns liksom en vrede inom mig som ligger där och pyr. Det känns som att han tar den lätta vägen, som att han inte vill spendera särskilt mycket tid med J och som att han inte anstränger sig för deras relation. Som att han inte anstränger sig för vår relation heller, för den delen.

Blir det jobbigt, typ som i natt när J kombinerade hosta och nattskräck är det tydligen "var och en för sig själv", han gick till gästrummet och la sig och lämnade mig och John att klara ut situationen själva. "Väck mig om det blir värre." Ursäkta? Vart är vårt team? Vart är min lagkamrat? Han undviker nattning in i det sista, jag nattar i över 9 fall av 10. Har han en jobbig dag/stund med J, så går det inte att prata med honom - det går inte ens att ha honom i huset. När jag kommer hem så är han som ett åskmoln om det har varit jobbigt. Och herregud - vi har ett barn som är intensivt, med mycket liv och känslor och spring i benen, det ÄR jobbigt typ 50 % av tiden. Han verkar inte förstå att jag har precis samma barn att ta hand om, förhandla med och umgås med när han inte är där.

Jag känner mig arg, övergiven och trött.
Han är säkert också trött, men för mig blir det som en avsmak.

Jag vill inte lämna honom, jag har ju liksom valt den här personen och älskar honom - men jag älskar inte vår relation och vardag just nu.

Behöver jag terapi? Kan jag vända mig till familjerådgivningen tror ni?

Har tar inte åt sig när du pratar med honom om det heller? Eller går det helt enkelt inte att prata med honom?
Jobbig sits :(

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar