Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Det där låter lite hårt?
Vi var på 18-mån koll för en vecka sen. Tyckte inte det var så hård bedömning. D klarade det galant men han har kunnat t ex bygga klossar och rita länge nu, eller rita och rita, dra några streck på ett papper. Iaf, på BVC byggde han ett torn av klossar (som sen sparkades ner ;)) ritade lite med två kritor på ett papper, pekade på sin mage, hand, fot och om det var nåt mer. Han pratade mest hela tiden med BVC-sköterskan. Hon frågade lite saker som "Kan du hämta x?" Så gjorde han det. D pratar rätt mycket och kan säga fler än 10 ord och det märkte hon och i och med att han "pratade" med henne märkte hon att han förstod vad man sa också. Om man får lov att skryta så brukar han säga "En till" när han vill ha mer eller när vi t ex är ute och han plockar blommor och han ser en till. Det gjorde han även på BVC när han såg att där fanns fler kritor. :D
Kanske hårt. Din lilla hade nog klarat det ju :) Han verkar ju kunna jättemycket :up:

Lilla C kan fortfarande inte. Äh jag tar det piano känner jag. En omkontroll är inte hela världen!

Mvh Miks

Alltså denna lilla människa äter fortfarande inte så bra, förut har hon ätit bra med både lunch och middag, och stor portion gröt till frukost, nu äter hon frukosten sen spottas allt ut, hon stoppar glatt i sej när hon äter själv men tuggar lite och spottar ut. Har testat låta henne peta i sej själv och matar, bitar och slätt :banghead: som vanligt går yogurt, ersättning och banan ner. Hon har tänder på väg upp men det går sakta, i övrigt är hon go och glad och full av energi så det går ingen nöd på henne men det känns inte kul varken när man fixat mat som spottas ut eller att hon inte äter ordentligt.
Stenar däremot stoppar hon i sej för glada livet :arghh::banghead::D:D

Alltså denna lilla människa äter fortfarande inte så bra, förut har hon ätit bra med både lunch och middag, och stor portion gröt till frukost, nu äter hon frukosten sen spottas allt ut, hon stoppar glatt i sej när hon äter själv men tuggar lite och spottar ut. Har testat låta henne peta i sej själv och matar, bitar och slätt :banghead: som vanligt går yogurt, ersättning och banan ner. Hon har tänder på väg upp men det går sakta, i övrigt är hon go och glad och full av energi så det går ingen nöd på henne men det känns inte kul varken när man fixat mat som spottas ut eller att hon inte äter ordentligt.
Stenar däremot stoppar hon i sej för glada livet :arghh::banghead::D:D
Stenar är bra för vikten :angel: Lilla C bulkar med sand ;)

Yoghurt, ersättning och banan är väl godkända substitut för mat! Fortsätt som du gör och servera och låt henne prova. Sen kan hon äta sig mätt på banan och yoghurt och toppa med ersättning. Vad du skrivit innan så är hon inte jättestor? Men tycker er "BVC" att hon är för liten?

Mvh Miks

Stenar är bra för vikten :angel: Lilla C bulkar med sand ;)

Yoghurt, ersättning och banan är väl godkända substitut för mat! Fortsätt som du gör och servera och låt henne prova. Sen kan hon äta sig mätt på banan och yoghurt och toppa med ersättning. Vad du skrivit innan så är hon inte jättestor? Men tycker er "BVC" att hon är för liten?

Mvh Miks
Har inte vägt henne sen hon fyllt ett och då låg hon på runt 8.5kg, hon har dragit iväg på längden nu men har hittills följt sin kurva, hon hoppade upp en efter hon börjat gå dessutom. Hon har börjat ha strl 80 nu men 75 passar än fast de börjar bli kort. Är inte orolig för vikten egentligen, känns bara som att hon aldrig äter som hon ska men hon verkar växa som hon ska och har mer energi än en duracelkanin

John är ett sånt himla roligt barn att äta mat med. :D

Han fick smaka köttbullar för första gången i går (alltså köpa, färdiga) och HERREGUD så kränkande det var. :wtf:Tydligen bland det värsta han har ätit. Vi har alltså en onge dom ratar köttbullar, potatis och allt som är puré.

Däremot älskar han kycklingpinnar, pestoslungad pasta (egentligen all pasta, men är det pesto på äter han tills det inte får plats mer), tomater i alla former, allt som smakar vitlök, kryddiga korvar (egentligen all korv), våfflor ( gärna med färskost), tacos och fajitas, lingongrova, hamburgare (och särskilt pommes), mammas smoothies, sushi (vegetarisk), lasagne, ostkaka, päron och marinerad fetaost.

Han har massor av tänder, äter fortfarande gärna hundarnas torrfoder och är överraskande bra på att dricka ur glas på egen hand. :up:

Han har börjat säga mamma och pappa nu också :love:

John är ett sånt himla roligt barn att äta mat med. :D

Han fick smaka köttbullar för första gången i går (alltså köpa, färdiga) och HERREGUD så kränkande det var. :wtf:Tydligen bland det värsta han har ätit. Vi har alltså en onge dom ratar köttbullar, potatis och allt som är puré.

Däremot älskar han kycklingpinnar, pestoslungad pasta (egentligen all pasta, men är det pesto på äter han tills det inte får plats mer), tomater i alla former, allt som smakar vitlök, kryddiga korvar (egentligen all korv), våfflor ( gärna med färskost), tacos och fajitas, lingongrova, hamburgare (och särskilt pommes), mammas smoothies, sushi (vegetarisk), lasagne, ostkaka, päron och marinerad fetaost.

Han har massor av tänder, äter fortfarande gärna hundarnas torrfoder och är överraskande bra på att dricka ur glas på egen hand. :up:

Han har börjat säga mamma och pappa nu också :love:

John verkar va en riktig gopropp, gillar era uppdateringar :up:

Här åts hela middagen upp idag :bow: mammas köttfärssås med massa örter från trädgården är helt oemotståndlig :D
Och i em så sa jag ska vi ta en bild till mormor, då säger hon glatt "momo" för första gången och sätter sej och klappar på magen för mormor sjunger alltid klappa lilla magen sången. Tänk vad mycket de förstår och sätter isamband, det är verkligen en rolig utvecklingsperiod vi har nu.

För någon dag sen frågade jag Alice vad hästen säger och hon svarar glatt "alice" nä vad säger hästen? "Alice" min unge är en häst :D :up:

Hello mothers!

John pendlar mellan asrolig och asjobbig just nu. Han är snart 18 månader och har slutat gå. Antingen så står han still eller så springer han... Han babblar mycket och gör en hel del ljud, men fortfarande inte så mycket ord. Nu säger han äntligen "mamma!" i alla fall - till ALLT. :rofl:
Han förstår massor, han hjälper till och förstår instruktioner, men det är mycket, mycket bus och hyss mest hela tiden. Älskade busfrö!

Maken lade på allvar fram ett förslag på syskon i morse.
Jag: :eek::crazy:O_o:confused:

Jag vet att jag vill ha ett barn till, jag vill ta revansch på graviditeten och John skulle vara en fantastisk storebror. Men när det blev såpass realistiskt blev jag helt matt. Herregud. Min kropp? Min ork? Min mentala hälsa? Behöver definitivt ta en diskussion om ansvarsfördelning, tid och prioriteringar först och främst. :grin:

Jag skulle nog vilja ha en till, men det är det där med att få allt att funka. Ska vi ha en till så känns det som att tiden rinner iväg för oss.
Jag tror A skulle gilla att ha ett syskon, hon är bebistokig men också lite svartsjuk de få gånger jag hållt ett annat barn blir hon ledsen och vill ha tillbaka sin mamma.

Annars är A fortfarande en livlig (vild) tjej, smart och väldigt envis. Hon älskar djur och säger cat, dog och duck (följt av kvack kvack). Sjunger början på flera sånger och gör rörelserna till, ryter som ett lejon till en av sångerna :love:
Hon är väldigt självständig när vi är ute och tar kontakt med andra barn och vuxna, charmar tanterna på affären och bussen.

På tisdag ska vi till Sverige igen, via Köpenhamn så 3 flyg på en dag, tåg till flyget och sen bil och färja när vi kommer fram. Det blir en lång dag men jag tror A kommer tycka det är spännande med flygplanen och störasta utmaningen blir att hon måste sitta still i start och landning, och att få henne att sova. Och jag är rätt glad att ha en lättviktare då det kommer bli endel att bära, vägde henne hemma och hamnade på 9kg och hon är drygt 75cm lång. Annars är hon väldigt duktig på att gå och går mycket när vi är ute.

Nu har vi avklarat flyg nr 23-25 och A har varit så duktig, nu blir det 2 veckor med mys på ön :D
Vad gör ni i sommar? Semester?

Nu har vi avklarat flyg nr 23-25 och A har varit så duktig, nu blir det 2 veckor med mys på ön :D
Vad gör ni i sommar? Semester?

Och jag oroar mig för första flygresan, vi planerar en resa i oktober/november. :nailbiting:

Jag och John var hemma och hade semester förra veckan, nu är det jobb och förskola i två veckor innan det blir semester för hela familjen i tre veckor. Den fjärde veckan är John och pappan ensamma.

Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra. Vi åker ner till Västkusten en sväng, och ska eventuellt spränga vår altan :angel: men annars är det väldigt planlöst.

Och jag oroar mig för första flygresan, vi planerar en resa i oktober/november. :nailbiting:

Jag och John var hemma och hade semester förra veckan, nu är det jobb och förskola i två veckor innan det blir semester för hela familjen i tre veckor. Den fjärde veckan är John och pappan ensamma.

Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra. Vi åker ner till Västkusten en sväng, och ska eventuellt spränga vår altan :angel: men annars är det väldigt planlöst.

De går säkert bra, ni är ju två och så har ni ju experten att fråga om du undrar nått ;) :D Det enda jobbiga den här gången var att A somnade precis som vi landade i Köpenhamn så jag fick bära henne och handbagage genom passkontroll och sen över hela kastrup innan jag fick tag på en vagn och då vaknade hon och ville gå :meh:

Här är vi lediga! Otroligt skönt! Vi ska vara hemma tillsammans till mitten av augusti. Sen börjar lilla C dagis.

Vi är precis hemkomna från två dagar på Kolmårdens djurpark. Lilla C var mest imponerad av att springa sitt fortaste i nedförsbackar! Tur hon var gratis :D

Annars har vi inte så mycket semesterplaner. Båda barnen är väldigt bilvana så eventuellt åker vi till västkusten några dagar. Just det tar vi som det kommer.
Sen bor vi ett par 100 meter från två stränder så vi hänger mest!

@pudsey Jag är imponerad av As flygfrekvens :up: Och hon verkar rätt chill med det hela :) Har ni eget bonuskort för henne?

Mvh Miks

Åh suck! Lilla C fick precis antibiotika utskrivet i 7 dagar för impetigo (svinkoppor). Läkaren kollade på henne i 5 sekunder och sa sen att det var för mycket för bara kräm. Och det har gått så fort! På 3 dagar har hon sår på halsen (5st), två fingrar, hakan, båda knäna, två på ena benet och ett på andra. Ena fingret kommer huden på en yta av 2,5 kvadrat centimeter trilla av. Sjukt synd om henne. Hon grinade som att vi höll på att mörda henne igår när vi bytte plåster. Då gav jag upp och bokade en tid på vårdcentralen direkt på morgonen. Skönt att läkaren var tillmötesgående. Jag vet inte om jag fixat att kräma in henne tre gånger om dagen fler dagar!

Mvh Miks

Här är vi lediga! Otroligt skönt! Vi ska vara hemma tillsammans till mitten av augusti. Sen börjar lilla C dagis.

Vi är precis hemkomna från två dagar på Kolmårdens djurpark. Lilla C var mest imponerad av att springa sitt fortaste i nedförsbackar! Tur hon var gratis :D

Annars har vi inte så mycket semesterplaner. Båda barnen är väldigt bilvana så eventuellt åker vi till västkusten några dagar. Just det tar vi som det kommer.
Sen bor vi ett par 100 meter från två stränder så vi hänger mest!

@pudsey Jag är imponerad av As flygfrekvens :up: Och hon verkar rätt chill med det hela :) Har ni eget bonuskort för henne?

Mvh Miks

Ja hon har eget eurobonus hos sas, jag har guld så vi har det bekvämt med tillgång till loungerna, skönt att slippa betala överpriser för att äta när vi reser.

Stackars lilla C vad hon har otur, och mitt i sommaren när man vill va ute och bada och mysa :-( hoppas de vänder snabbt

Ja hon har eget eurobonus hos sas, jag har guld så vi har det bekvämt med tillgång till loungerna, skönt att slippa betala överpriser för att äta när vi reser.

Stackars lilla C vad hon har otur, och mitt i sommaren när man vill va ute och bada och mysa :-( hoppas de vänder snabbt
Skönt med guld! Jag blev av med mitt guldkort under föräldraledigheten. Rätt surt. Man borde få pausa det ett år eller så!

Ja det är lite synd om henne. Brorsan var precis över till grannarna och badade i deras pool. Lilla C fick sitta på altanen och längta. Det var hon typiskt dålig på så hon och pappan fick gå hem istället!

Mvh Miks

Hoppar in från annan tråd. Har också ett berest barn (16 flygresor och 8 mån gammal). Men eurobonus till småbarn? Är det möjligt alltså? Vad är fördelarna när de åker gratis?

Hoppar in från annan tråd. Har också ett berest barn (16 flygresor och 8 mån gammal). Men eurobonus till småbarn? Är det möjligt alltså? Vad är fördelarna när de åker gratis?
Lika berest som A mao. Jag vet inte riktigt vad och om hon får något just nu, vi har precis skaffat det men jag ska försöka sätta mej och registrera in så många resor jag kan bakåt i tiden så får vi se. Vi har minst 2 resor åt varje håll så det blir 4 resor minst 4 ggr om året så det borde bli endel poäng efter hon fyllt 2 iaf.

+ @pudsey Jag tror det är så att barnet själv kan få guldkort. Då skulle tex mormor resa med barnet och ha tillgång till lounge och fasttrack osv. Sen kopplar man barnets kort till sitt eget och så samlar man poäng tillsammans så att man kan flyga gratis då och då.

Sen tror jag att man tjänar status både på poäng och antal flygningar. Tex 50 flygningar ger guld oavsett poäng. Så var det tidigare iaf :)

Mvh Miks

+ @pudsey Jag tror det är så att barnet själv kan få guldkort. Då skulle tex mormor resa med barnet och ha tillgång till lounge och fasttrack osv. Sen kopplar man barnets kort till sitt eget och så samlar man poäng tillsammans så att man kan flyga gratis då och då.

Sen tror jag att man tjänar status både på poäng och antal flygningar. Tex 50 flygningar ger guld oavsett poäng. Så var det tidigare iaf :)

Mvh Miks

Va bra! Fortsätter vi så här har hon guldkort när hon fyller 3 :D

Vi har en liten kreativ atlet här hemma! Hon hoppar jämfota på golvet, hon hoppar studsmatta som bara den, hon gör kullerbyttor, klättrar, gör pullups, springer osv. Jag jämför med storebror som vid den här åldern tultade omkring och precis lärt sig gå. Han var å andra sidan mycket mer verbal än vad lilla C är. Hon har inte tid, det kan ju finnas något att klättra på!

Här om dagen hämtade hon en bobbycar i vardagsrummet, körde den till badrummet, parkerade den framför tvättmaskinen, klättrade upp och ställde sig på ratten, hävde sig upp på tvättmaskinen, ställde sig upp och hängde sig och gjorde en pullup på handdukstorken O_o:D:meh: Vi kan inte släppa henne en sekund med blicken, då är hon borta.

Phu svetten rinner av denna lilla unge :o:love:

Mvh Miks

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar