Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Den här härliga:
Hosta sedan 18 april, som fortfarande inte gett sig. Magsjuka för två veckor sedan. I dag kör vi vidare med ögoninflammation. :arghh:

Min lille kämpe!

En kompis barn var på 18 månaders kontroll igår. Han är 5 veckor äldre än lilla C. En vild liten unge med ett högt tempo! Helt fantastisk och alldeles perfekt. Dock fick de lite ångest. Han fick inte godkänt på kontrollen. Följande punkter är (de jag kommer ihåg) som han "misslyckades" med:
Säga 10 ord
Rita på ett papper med en krita
Med sina 10 ord berätta vad han ritat
Stapla klossar på varandra

Lilla C kan inte en enda av de där grejerna :nailbiting: Hon kommer inte heller få godkänt!
Varför frågar de inte om saker som typ:
Få in en hel golfboll i munnen
Stå och åka på bobbycaren
Få lampskärmsfrisyr av studsmattan
Hålla i sina prylar när brorsan försöker sno dem
Klättra upp på matbordet

Hade de frågat om de grejerna så hade hon fått ok-stämpel i rumpan. Hon sorterar även sin egen tvätt i tvättkorgarna och klär av sig själv inför duschen men det är mest användbart för min del och inget BVC behöver veta om :D

Hur ligger era barn till inför kontrollerna?

Mvh Miks

En kompis barn var på 18 månaders kontroll igår. Han är 5 veckor äldre än lilla C. En vild liten unge med ett högt tempo! Helt fantastisk och alldeles perfekt. Dock fick de lite ångest. Han fick inte godkänt på kontrollen. Följande punkter är (de jag kommer ihåg) som han "misslyckades" med:
Säga 10 ord

Lilla C kan inte en enda av de där grejerna :nailbiting: Hon kommer inte heller få godkänt!
Klättra upp på matbordet

Hade de frågat om de grejerna så hade hon fått ok-stämpel i rumpan. Hon sorterar även sin egen tvätt i tvättkorgarna och klär av sig själv inför duschen men det är mest användbart för min del och inget BVC behöver veta om :D

Mvh Miks

Alice har ju 3 månader på sej om vi hade haft 18 mån kontroll men tror inte hon klarar allt verbalt, hon har ju fokuserar på det kroppsliga. Hon förstår mycket men säger inte många ord, dock kan hon säga 2 ordsmeningar hi/bye daddi och så nått som låter som see ya/see ya later. Hon kan rörelser till flera sånger och har melodin men på sitt eget språk, hon kan göra rörelsen till en sång hon vill vi ska sjunga.
Även om inte språket kommer till 18 månader är jag inte orolig hon är så framåt och före i mycket annat, och skulle nått inte stämma så skulle min mamma snappa upp det och hjälpa oss i rätt riktning.
Har fått höra att tvåspråkiga barn pratar senare men det verkar inte finnas bevis på det och A förstår båda språken och har svarat på det andra (säger jag hej då säger hon bye t.ex), hon väljer ofta att säga tack tack när hon ger en nått men ta (thanks) när hon vill ha något.
Nä en fullt normalt om än extra vild unge har jag :love:

Säga 10 ord

Klättra upp på matbordet

Mvh Miks

Hahahaha! 10 ord?!? Glöm det!
Vi har tre ord, på en bra dag. Två av dem är "den!" och "nä!". Ibland "danine", alltså kaninen. :D
Rita på papper (eller bord, för all del) är ingen konst, inte stapla klossar heller.

(16 månader typ.)

Tycker det lät som en ovanligt hård bedömning

http://www.rikshandboken-bhv.se/Texter/Utveckling/Utvecklingsbedomning-18-manader/

Vår lillebror kan det mesta utom språket, eller rättare sagt eget språk, förstår och gör saker på uppmaning klarar han men de enda ord han säger är mamma, kaka, där och titta. Fast det håller på att släppa, han "ljudar" ord men det är inga ord bara läten
Ah! Tack!

Jag inser att vi har lite att träna på :o Lilla C skulle definitivt inte få godkänt i nuläget! Det är i och för sig inget ovanligt. Stora N klarade sig för första gången när han var 5 år. Han har varit efter motoriskt.

Lilla C säger: Mamma, pappa, Baaaa (som betyder stora N) hej hej, tut tut, tittut. Sen svara hon på tilltal med ett "app".

Det där finmotoriska har hon inte tränat alls. Hon springer, övar just nu på att hoppa, klättrar. Hon har inte tid att läsa böcker eller bygga grejer. Hon kan rörelserna till några sånger.

Jaja! Jag får använda min vanliga fras: Det är inte så många som är 30 som inte kan....... och så fyller man på med valfritt! Funkar nästan jämt :D

Mvh Miks

Ja hej då "säger" ju faktiskt lillebror också men jag skulle troligen aldrig höra eller förstå vad han sa om jag inte i sitt sammanhang såg honom gå iväg samtidigt som han vinkar :angel: han har som sagt mest läten för sig inte många ord.

Ser himla gulligt ut när de tränar på att hoppa :D:love:

Här är vi fortfarande sjuka.
Ögoninflammationen är under kontroll tack vare tidig kontakt med vården, men hostan är värre än någonsin och jag kan räkna stunderna han har haft under 39 graders feber den här veckan på en hand. :cry::arghh:

Han kämpar på, min lille prins. Nyss somnade han med 39,2 som temp, han slocknade direkt efter att han hade fått en Ipren. Älskade onge! Vi sliter med att få i honom mar och vätska och han lever i princip på ersättning och Proviva just nu. (Magen pajar alltid när han blir sjuk... :()

Som socker på toppen har både jag och maken fått en släng av samma virus, så det är riktig sjukstuga här hemma nu. I morse gick vi upp ur sängen strax innan 10. HERREGUD. När hände det senast? November 2014? J sov i 13 timmar, visserligen något upphackat pga hosta, men ändå. Har det någonsin hänt förut?

Här är vi fortfarande sjuka.
Ögoninflammationen är under kontroll tack vare tidig kontakt med vården, men hostan är värre än någonsin och jag kan räkna stunderna han har haft under 39 graders feber den här veckan på en hand. :cry::arghh:

Han kämpar på, min lille prins. Nyss somnade han med 39,2 som temp, han slocknade direkt efter att han hade fått en Ipren. Älskade onge! Vi sliter med att få i honom mar och vätska och han lever i princip på ersättning och Proviva just nu. (Magen pajar alltid när han blir sjuk... :()

Som socker på toppen har både jag och maken fått en släng av samma virus, så det är riktig sjukstuga här hemma nu. I morse gick vi upp ur sängen strax innan 10. HERREGUD. När hände det senast? November 2014? J sov i 13 timmar, visserligen något upphackat pga hosta, men ändå. Har det någonsin hänt förut?

Vilket jäkla elände ni har, stackars J (och mamma och pappa med)

Idag har vi flyttat och A har varit helt fantastisk, började dagen hos grannen medan vi lastade bil och trailer, hon har aldrig varit där förut och vi har aldrig haft okänd barnvakt men det gick bra. Sen i nya huset har hon upptäckt en massa och sov en lång stund i trädgården så jag kunde packa upp utan en vilde som river i allt

Grattis på morsdag alla mammor :heart

Vi gör inget speciellt en sån här dag, min 6-åring kom hem med en teckning i torsdags från förskolan som det stod grattis mamma på. Lillebror har precis fått vara med på en dahlia som blev planterad ute på trappen :)

Mors dag har gjort mig lite vemodig.
På ett vis understryker den här dagen hur ensam jag varit här och hur oempatisk mitt barns far är.
Jag vet att jag inte kan förvänta mig något av en person som inte ens köper presenter till sin son..Men det är ändå sorgset inombords.
Just nu sprider han ut skit om mig på vår gemensamma arbetsplats och jag orkar inte med den här idioten en sekund till

På tal om 18månaders kontroll, min skrutt har gått ifrån att prova mängder med ord till att svara NÄ och NEJJE på allt. Men så blir skitsur när han inte får det han tackat "ja" till.
Dvs nä och NEJJE betyder ja, ge mig, sluta, kom....alltihop :laugh:

Undantaget igår då han glatt ropar " ge jaabebbar (jordgubbar). ".
På italienska säger han vara acqua och si. Så särskilt dubbel/trippel språklig är han inte.
På norska säger han hade, sjå (se), spise.

Eller sa, nu säger han som sagt bara nej.

Alltså denna lillebror :love:

Vi har varit ute hela morgonen, började med frukost kl 7 på altanen och sedan lek i sandlådan osv. Jag gick in en sväng och kokade iste (som nu står i kylen och ska bli kall) och tänkte jag skulle titta på sista nyhetssändningen på Nyhetsmorgon. På tv lagade de mat och lillebror gick fram till tven och sträckte fram handen och låtsades ta maten och stoppa i munnen med ljudligt smackande. Det såg sååååå gulligt ut :love: Fick utfodra honom lite mer också då jag tror att han egentligen försökte tala om för mig att han minsann var hungrig :o

Jag börjar misstänka att J har förkylningsastma. Han hostar fortfarande, och i och med den senaste sjukdomsperioden hostar han så att kräks minst en gång varje natt.

Och det helt vansinniga i att han har hostat sedan 16 april. Snart två månader av upphackad sömn och nattliga hostattacker. :arghh:

Ringer VC direkt de öppnar på tisdag. Ena läkaren pratade om någon slags inhalator och jag ska fanimej följa upp det ordentligt.

/Trötta mamman

Jag börjar misstänka att J har förkylningsastma. Han hostar fortfarande, och i och med den senaste sjukdomsperioden hostar han så att kräks minst en gång varje natt.

Och det helt vansinniga i att han har hostat sedan 16 april. Snart två månader av upphackad sömn och nattliga hostattacker. :arghh:

Ringer VC direkt de öppnar på tisdag. Ena läkaren pratade om någon slags inhalator och jag ska fanimej följa upp det ordentligt.

/Trötta mamman

Min plutt har køldastma, så vi har anvænt inhalator hela vintern. Tror att han har førkylningsastma med..det ær super med inhalator, man riktigt ser hur lættad han blir efterråt :)

A har gjort sitt premiärdopp i havet i helgen, drygt 20 grader var det, lågvatten, grunt och väldigt varmt ute. Hon har dessutom sett när fiskarna fiskas upp, makrillen va jättekul när den rörde sej, när den blev still blev hon ledsen istället och hon lyckades somna precis när delfinerna dök upp vid båten.
Hon har anpassat sej bra till vårt nya hus, tog en natt sen somnade hon som vanligt i sin säng.

Säga 10 ord

Klättra upp på matbordet

Mvh Miks

Det där låter lite hårt?
Vi var på 18-mån koll för en vecka sen. Tyckte inte det var så hård bedömning. D klarade det galant men han har kunnat t ex bygga klossar och rita länge nu, eller rita och rita, dra några streck på ett papper. Iaf, på BVC byggde han ett torn av klossar (som sen sparkades ner ;)) ritade lite med två kritor på ett papper, pekade på sin mage, hand, fot och om det var nåt mer. Han pratade mest hela tiden med BVC-sköterskan. Hon frågade lite saker som "Kan du hämta x?" Så gjorde han det. D pratar rätt mycket och kan säga fler än 10 ord och det märkte hon och i och med att han "pratade" med henne märkte hon att han förstod vad man sa också. Om man får lov att skryta så brukar han säga "En till" när han vill ha mer eller när vi t ex är ute och han plockar blommor och han ser en till. Det gjorde han även på BVC när han såg att där fanns fler kritor. :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 226
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar