Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Enligt vår bvc-sköterska kan 18-månaders i snitt 10 ord så jag tycker inte det låter som att ditt barn är efter. Vår dotter som är 17 månader kan drygt 20 ord nu, för 3 månader sedan kunde hon kanske 5 så det har hänt mycket på kort tid. Jag har också upplevt i perioder att alla andras barn kan så mycket mer men det är väl så att man lyfter det barnet är bra på och alla barn är bra på olika saker (men sällan allt på en gång).

Alltså egentligen bryr jag mig inte för jag känner mig tillräckligt trygg i mitt föräldraskap (?) att jag vet att det kommer jämna ut sig :)

Dottern som blir 6 år i maj var sen på nästan allt men hade andra saker som hon har varit väldigt tidig med istället. Och jämför jag mina två barn så följer nog lillebror samma mönster som henne.

Sen blir det väl nästan alltid att man jämför ändå för det är ju roligare att skriva om vad ens barn kan än vad de inte kan ;)

Idag har vi vägt och vaccinerat, 8420g väger hon nu min lillaskrutt hon hoppade upp en kurva vid 10 månader och följer den fint, ingen dipp alls trots att hon är så aktiv och aldrig är still. Hon var så duktig när hon fick sprutorna, 3st, lite tårar och gos sen va det bra och hon sommade i vagnen på väg hem. Vi belönar oss med pannkaka och jordgubbar till lunch för vi va så duktig (mamman har lite jobbigt med nålar)

Jag måste bara komma med ett inlägg kring det här med sen/tidig..
Min lilla grabb har hittills varit tidig med allt, språk, rörlighet,socialt. Och jag tycker att det är jobbigt, att jag riskerar att trampa på ömma tår, när han lär dig något nytt och jag vill glädjas åt det.
Det är svårt när en del nästan tar illa upp eller tycker att man skryter?

Jag menar, det är ju glädjen över att se sitt barn utvecklas. Inte stolthet över att han gör saker i "förtid" :o:(.

Jag känner ofta att jag håller tillbaka.

Som exempel så förstår han uppmaningar på båda språken som talas här hemma och jag dog av skratt när han får uppmaningen " gå och sätt på musiken!" ( på italienska ) och han går till leksaken, trycker igång den och börjar dansa.

Han kan 10 ord som han använder rätt och så ett par som han bara övar på. Han kan springa, men inte klättra, äta med sked och dricka i vanlig mugg men åt inget med substans förrän han var typ 9 månader. Inte somna utan att bli nattad i 7000 år. Hatar att åka vagn men klarar inte att gå bra i vinterskor.... sover aldrig i bilen och jagar våra djur hela hela tiden. Kan gnälla kvällen igenom ifall mamma inte vill bära honom och "titta!titta däääj!titta datten!dä dada!" Dvs titta på allt medan mamma svarar ja eller berättar vad vi tittar på..

Alla ungar har ju sina plus och minus och min är en tidigt utvecklad hyperaktiv gnällig mammagris <3:heart

Jag måste bara komma med ett inlägg kring det här med sen/tidig..
Min lilla grabb har hittills varit tidig med allt, språk, rörlighet,socialt. Och jag tycker att det är jobbigt, att jag riskerar att trampa på ömma tår, när han lär dig något nytt och jag vill glädjas åt det.
Det är svårt när en del nästan tar illa upp eller tycker att man skryter?

Jag menar, det är ju glädjen över att se sitt barn utvecklas. Inte stolthet över att han gör saker i "förtid" :o:(.

Jag känner ofta att jag håller tillbaka.

Som exempel så förstår han uppmaningar på båda språken som talas här hemma och jag dog av skratt när han får uppmaningen " gå och sätt på musiken!" ( på italienska ) och han går till leksaken, trycker igång den och börjar dansa.

Han kan 10 ord som han använder rätt och så ett par som han bara övar på. Han kan springa, men inte klättra, äta med sked och dricka i vanlig mugg men åt inget med substans förrän han var typ 9 månader. Inte somna utan att bli nattad i 7000 år. Hatar att åka vagn men klarar inte att gå bra i vinterskor.... sover aldrig i bilen och jagar våra djur hela hela tiden. Kan gnälla kvällen igenom ifall mamma inte vill bära honom och "titta!titta däääj!titta datten!dä dada!" Dvs titta på allt medan mamma svarar ja eller berättar vad vi tittar på..

Alla ungar har ju sina plus och minus och min är en tidigt utvecklad hyperaktiv gnällig mammagris <3:heart

Antar att det här var egentligen riktat till mig eftersom det bara är jag som har skrivit något om att vara sen?

För min del; skryt på! :) jag trodde att mina smileysar gjorde att min text framstod som ganska oseriös. Tycker det är roligt att barnen gör framsteg, allas barn, samtidigt som jag skrattar åt min son som jag upplever kan så mycket kan knappt något alls när jag läser om andras barn :)

Men jag ber om ursäkt om det var så att min text tryckte till någons glädje för det var inte min mening. Jag har inga ömma tår om att min pojke inte är tidig utan mer genomsnittlig åt det sena hållet.

Jag förstår vad du menar @nagelbitarn.
John var tidig med att gå - en vän med ett några månader äldre barn tyckte att det var oerhört jobbigt. (Det tyckte visserligen jag också, helt plötsligt krävdes en helt annan koll på ongen :angel:)

John har kompisar med barn i Johns ålder som pratar/härmar flera ord, det är ju rätt långt från hans pratstatus. Han är å andra sidan bra på att lösa problem och använda verktyg, når han inte något han vill ha så hämtar han någon form av redskap som förlänger armen eller en pall så att han kommer högre upp. Han hämtar tappade saker under kökssoffan och det går inte längre att lura honom att något plötsligt är borta (till exempel: han fattar att fjärrkontrollen ligger under kudden trots att han inte ser den). Han flyttar på möbler och kan springa, men är inte särskilt intresserad av att leka tillsammans med någon utan mucklar med sina grejer på egen hand trots föräldrarnas envetna försök till någon form av gemensam lek...

Mitt största bekymmer är att han bits, dretongen! Tydligen är det jätteroligt dessutom. :arghh:

Nåväl, det blir väl folk av honom ändå till slut...

(@Michellan95 - jag tror att det var riktat ganska allmänt, jag har många kompisar som inte hänger i den här tråden med barn i liknande ålder och jag är ganska försiktig med att berätta vad John kan och gör i de kretsarna för att de inte ska bli stressade eller känna att det är en tävling.)

Antar att det här var egentligen riktat till mig eftersom det bara är jag som har skrivit något om att vara sen?

För min del; skryt på! :) jag trodde att mina smileysar gjorde att min text framstod som ganska oseriös. Tycker det är roligt att barnen gör framsteg, allas barn, samtidigt som jag skrattar åt min son som jag upplever kan så mycket kan knappt något alls när jag läser om andras barn :)

Men jag ber om ursäkt om det var så att min text tryckte till någons glädje för det var inte min mening. Jag har inga ömma tår om att min pojke inte är tidig utan mer genomsnittlig åt det sena hållet.

Nej nej !! Det var en allmän tanke kring ämnet, det har blivit många tysta stunder och till och med sura kommentaren på öppna förskolan etc..

Jag tycker det är jättekul att läsa om allas framsteg, barn utvecklas så väldigt olika och just att ha ett eget barn och se hur hon lär sej och samtidigt läsa om alla era är så intressant, varesej de går, pratar, kryper eller vad det nu är. Jag tycker bara det är så intressant hur alla går sin egen väg och hur vissa är tidig eller sen så glädjs jag med alla.
På ett sett jämnför man ju men för mej är just den biten det som är så intressant. Fantastiska små filurer dom bara suger åt sej kundskap och utvecklas så mycket spec det första åter.
Så för min del så skryt på, självklart ska man få dela det roliga och vara stolt över vad sin lilla lär sej.

Jag tror alla jämför på ett eller annat sätt även om det inte ger något (jag menar att barnet inte lär sig något nytt bara för att jag jämför). Det är lite roligt att jämföra precis som vi i stallet jämförde utrustning på hästarna eller att jag jämför min målarbok med andras i en annan tråd.

Jag har aldrig haft problem med att andra blir sura för att mina barn kan något eftersom de är lite sena av sig i kombination med att de är försiktiga. Eller ja de kanske har stört sig på annat vad vet jag men jag kan inte förstå varför någon med ett äldre barn ska bli sur för att det yngre (eller för den delen jämngammal) kan något inte deras barn kan? De allra flesta barnen lär sig allt ändå tillslut.

Idag har lillebror gått massor med steg och det ser ganska stadigt ut, han lyckas tom svänga i farten så det tar sig för honom också, 13,5 månad :D

Min M är inte alls lika långt fram som de andra här i tråden så våra pojkar håller nog jämna steg! ;) :)

@Blueberry Min mini bits också. Fast han vet nog inte vad han gör riktigt men jag har bra många blåmärken på ena armen nu. :/

Här kom febern som ett brev på posten igår em, när min lilla vilding bara ska sitta i soffan eller i famnen är det illa, riktigt ynklig är hon :( Tur det går över och i det stora hela är det ett litet pris att betala mot att få de sjukdommar de vaccineras för.

Här kom febern som ett brev på posten igår em, när min lilla vilding bara ska sitta i soffan eller i famnen är det illa, riktigt ynklig är hon :( Tur det går över och i det stora hela är det ett litet pris att betala mot att få de sjukdommar de vaccineras för.
Vaccinerar man för samma sak i England som i Sverige eller är det något som skiljer?-

Ja ha då var det min tur att va dålig. A sov 3h igår em och vaknade pigg och glad samtidigt som det gick down hill för mej så här ligger jag i en sjukhussäng med dropp och väntar på besked om ev operation

Ja ha då var det min tur att va dålig. A sov 3h igår em och vaknade pigg och glad samtidigt som det gick down hill för mej så här ligger jag i en sjukhussäng med dropp och väntar på besked om ev operation
Va jisses! Operation!?! Vet de vad det är?

Tusen krya på dej!

Mvh Miks

Va jisses! Operation!?! Vet de vad det är?

Tusen krya på dej!

Mvh Miks

Tack. Gallan är full i sten o inflamerad så det blir fasta, dropp pch antibiotika i ingarten några dagar, vill hem till min lillfis men de va det sista jag fick, ettåringar är inte bra när man måste vila tydligen. Op blir senare när inflamationen gått ner :-(

Tack. Gallan är full i sten o inflamerad så det blir fasta, dropp pch antibiotika i ingarten några dagar, vill hem till min lillfis men de va det sista jag fick, ettåringar är inte bra när man måste vila tydligen. Op blir senare när inflamationen gått ner :-(
Åh stackars dej :heart Hoppas du får bra tidningar, fina blommor och några bra serier nedladdade till datorn.

Stor kryakram
Miks

Aj, din stackare! Operation är ju inte helt roligt, för att inte tala om den nya dieten efteråt. Jag som tycker om ganska fet mat (Avokado! Lax! Gräddiga såser! Ost!) skulle ha svårt att anpassa mig till det nya fettfria livet. Å andra sidan - du slipper smärta och inflammationer och det kanske är värt att offra lite ost för det :angel:

I går var vi på Leos lekland med den vilda bäbin. Han var helt galen och skrattade och tjöt rakt ut av upphetsning mest hela tiden.

Både jag och maken var helt förundrade över vilken kroppskontroll han har - mycket imponerande! Han jagar, kastar och dribblar bollar, när lärde han sig det?! Han sprang skrattande med världens fart på studsmattorna utan att ramla, gick oroväckande långt upp på den stora vulkanen och visade prov på imponerande balans när han klättrade runt i ställningarna. Sedan fick ha åka rutschkana själv (liggande på rygg) för första gången och höll på att skratta ihjäl sig. :love: Efter en intensiv timme var han ganska slutkörd :up:

På kvällen var han lite snorig, vilket vi är ganska nöjda över eftersom vi tänker att vi konditionstränar hans immunförsvar när vi gör sånt här :angel:

Aj, din stackare! Operation är ju inte helt roligt, för att inte tala om den nya dieten efteråt. Jag som tycker om ganska fet mat (Avokado! Lax! Gräddiga såser! Ost!) skulle ha svårt att anpassa mig till det nya fettfria livet. Å andra sidan - du slipper smärta och inflammationer och det kanske är värt att offra lite ost för det :angel:

Problemet är att jag är en cheese-oholic så det är en jobbig tid framöver.

Fick åka hem igår efter att ha provat äta, kan inte säga att jag mår spec bra men skönt att få vara hemma med mon lilla vilding. Op om minst 6v så vi hinner planera och få hit en barnvakt så sambon slipper ta semester (mitt val, tycker han hellre kan ha semester när vi kan göra något roligt hela familjen)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18