Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Dottern är född i maj så det blev naturligt att skola in henne efter sommaren. Här skolar de inte in barn på sommaren så det var inte så mycket att välja på.
Att lillebror blir hemma i drygt 1,5 år är mer för att det kändes naturligt att skola in i augusti precis som att skolorna börjar i augusti ;)

Vi har egentligen inte lagt någon värdering i att skola in sent eller tidigt. Vi kommer antagligen få det skitjobbigt att skola in mammagrisen när han blir så gammal och medveten :o:cautious:

A skulle nog trivas jättebra på förskola, så framåt och självständig och social som hon är. När hon fyllt 3 får man 15h men inskolning är teminen efter de fyllt så hon kommer vara 3.5 då så ett år innan hon börjar skolan.
Men jag hade gärna jobbat och haft A på förskolan några dagar i veckan, skulle varit nyttigt för oss båda tror jag. Om det funkar praktiskt och ekonomiskt efter vi flyttat så blir det nog så.

A har feber, jag fick spendera natten på gästsängen (som turligt nog är uppe) med en orolig liten skrutt som ville vara nära, hon hade feberfrossa till och från dessutom. Hon har vägrat äta och dricka idag, igår fick jag i henne ersättning och vatten men idag ratar hon allt utom petit felur yoghurt som jag inte är spec sugen på att ge henne (bvc tycker dock vi ska ge för kalciumet). Har testat isglass men det var ingen större hit.

När ska man bli orolig över vätskeintaget?

A har feber, jag fick spendera natten på gästsängen (som turligt nog är uppe) med en orolig liten skrutt som ville vara nära, hon hade feberfrossa till och från dessutom. Hon har vägrat äta och dricka idag, igår fick jag i henne ersättning och vatten men idag ratar hon allt utom petit felur yoghurt som jag inte är spec sugen på att ge henne (bvc tycker dock vi ska ge för kalciumet). Har testat isglass men det var ingen större hit.

Håll koll på kisset.
Kissar hon = bra.
Är det gulare än vanligt så är det fortfarande ganska lugnt. Kissar hon inte är det inte lika lugnt.

Jag gav John äppeljuice utspätt med vatten när han var sjuk. (Och en hel del frukt. Vad som helst med vatten i, typ.)

Jag skulle säga att allt hon vill äta är ok att äta när hon är sjuk. Vill hon äta sliskig yoghurt, go for it! Vill hon äta chokladmjölk, go! Glass, kör på! Coke Cola, funkar fint! Är man så sjuk så man har feberfrossa är allt intag bra intag! Rutiner kan man komma tillbaka till efter. Fruktjuice i nappflaska kan vara en höjdare!

Och som @Blueberry säger, så länge hon kissar är det ganska ok. Hon ska även gå att väcka och inte bli slö och slapp. Det kan gå ganska fort med de här små så håll koll. Och ge Ipren mot febern. Febern i sig är ingen fara men när den påverkar barnet så pass att det slutar äta ska man ge febernedsättande. Varva med alvedon för att hålla nere febertopparna!

Hoppas hon snart piggar på sig!

Mvh Miks

Här i Florida har vi det grymt skönt!

Lilla C älskar fortfarande sand. Det är typ det bästa någonsin! Hon älskar med andra ord att vara på stranden. Springa ifrån vågorna är en sport!

Poolen har hon bara trillat i en gång. Maken var precis bredvid så han fiskade upp henne direkt. Hon blev nog lite chockad men på't igen bara! Hon sitter ofta på poolkanten eller på första eller andra trappsteget och plaskar. Hon är inte jättesugen på att simma dock.

Annars händer det en massa utvecklingsmässigt. Hon har börjat prata med egna ord. Hon svarar på tilltal med att säga "Aaah" eller skaka på huvudet. Hon har även lärt sig att åka rutchkana själv. Klättra upp, vända sig med fötterna ner och åka. Hon är jättenöjd! Hon älskar hundar! Och det finna massor av hudar där vi bor! Och alla vill gärna visa sin "puppy" för den lilla "adoreble baby"! Väldigt tacksamt!

Matintaget är det sådär med. Just nu funkar blåbär och jordgubbar ganska bra. Hon blir erbjuden en massa men ratar det mesta. Hon lever lite på luft!

Någon annans bebis som börjar visa lite attityd och humör? Lilla C har varit ganska tydligt från början men nu är det än värre! Hon vråååååålar om hon inte får sin vilja igenom. Hon kan även kasta sig på golvet och skrika och slå och sparka. Väldigt komiskt när man är på hemmaplan. Inte fullt lika charmerande när man är iväg :o:D

Vi har en dryg månad kvar i värmen! Längtar inte alls hem till kalla Sverige!

Mvh Miks från solstolen i 28 grader

@Miks
Humör?
Jodå!

John stampar så argt och dramatiskt i golvet (kombinerat med ett stridstjut) att jag ibland får kämpa för att hålla mig för skratt.

Sent igår fick hon i sej lite ersättning och vatten :up: hela dagen ihår försökte vi med allt men ungen ratade allt som erbjöds tills yoghurten, inatt drack hon lite vatten och sov bättre men fortfarande oroligt och helst på eller tätt intill mej :love: men nu på morgonen har hon ätit både ersättning och yoghurt :banana:
Vi kör på med paracetamol och ibuprofen varvat då tempen går upp så fort de slutar verka och hon blir rätt så påverkad av det.
På plus sidan så har hon sovit mycket, skönt att sova bort det jobbiga.

Lilla C älskar fortfarande sand. Det är typ det bästa någonsin! Hon älskar med andra ord att vara på stranden. Springa ifrån vågorna är en sport!

Poolen har hon bara trillat i en gång. Maken var precis bredvid så han fiskade upp henne direkt. Hon blev nog lite chockad men på't igen bara! Hon sitter ofta på poolkanten eller på första eller andra trappsteget och plaskar. Hon är inte jättesugen på att simma dock.

Annars händer det en massa utvecklingsmässigt. Hon har börjat prata med egna ord. Hon svarar på tilltal med att säga "Aaah" eller skaka på huvudet. Hon har även lärt sig att åka rutchkana själv. Klättra upp, vända sig med fötterna ner och åka. Hon är jättenöjd! Hon älskar hundar! Och det finna massor av hudar där vi bor! Och alla vill gärna visa sin "puppy" för den lilla "adoreble baby"! Väldigt tacksamt!

Matintaget är det sådär med. Just nu funkar blåbär och jordgubbar ganska bra. Hon blir erbjuden en massa men ratar det mesta. Hon lever lite på luft!

Någon annans bebis som börjar visa lite attityd och humör? Lilla C har varit ganska tydligt från början men nu är det än värre! Hon vråååååålar om hon inte får sin vilja igenom. Hon kan även kasta sig på golvet och skrika och slå och sparka. Väldigt komiskt när man är på hemmaplan. Inte fullt lika charmerande när man är iväg :o:D

Här sitter man i ett kallt, snöigt och hrått england och är inte det minsta avis på värme och egen pool, nä inte alls :angel: att facebook memories kommer de kommande veckorna visa bilder från thailand gör inte saken bättre :mad::D

A visar mer och mer egen vilja och envishet, väldigt lik sin mor är hon :banghead: längtar inte till the terrible twos om det fortsätter så här. Tur hon är söt :love:;):p

I dag har vi ätit middag på restaurang med Johns kusiner, farbröder och farmor och farfar. Trots att det blev ganska sent (vi var hemma strax efter 21) har vårt lille child skött sig ypperligt. Han åt smörgåsrån, gurka, vitlöksbröd och pommes och satt diggade till musiken tills han blev trött och varierade mellan mammas och pappas knä. (ÄLSKAR när han sitter i knä, han gör inte det så ofta pga sjövild, men det är så mysigt!)

Nöjd och glad och busig, sedan nöjd och glad och trött = högsta poäng från sin ömma moder.

Vad härligt det låter :love:

Jack har också börjat prata en hel massa helt plötsligt och precis som er lilla C säger han "Jaa" eller skakar på huvudet när man frågar honom saker. Annars är favoritorden "där", "mamma" (vilket han gärna typ ryter? :D ) och "hej". Och så ropar han efter Mia förstås (storasyrrans osynliga låtsaskompis som verkar vara en aning lomhörd med tanke på hur mycket det ropas efter henne här hos oss :angel::p ) Han kan smaska med munnen när han vill ha mat och vet vad hunden säger också :D och lite såna grejer.

Haha, vad kul att det verkar vara fler med humör! Jack har liksom varit världens lugnaste och inte visat särskilt mycket egen vilja - förrän nu :eek: Helt plötsligt blir hand SKITARG om han inte får som han vill. Han kan liksom vråla "DÄÄÄÄR!!" och peka på något om han inte får det omedelbart och blir jätteilsken om man säger nej. Dessutom har han lärt sig klättra alldeles för bra med tanke på att han ärligt talat inte har särskilt mycket vett i skallen :angel: Upp på soffan och sen sätter han sig med ryggen mot kanten liksom. Jättesmart! Stackars sambon som är föräldraledig nu har fullt upp om dagarna.

Min lille skrutt babblar på och tycker att allt han säger är fullt förståeligt och att det är mycket upprörande när jag inte håller med.. En så trög liten mamma som inte förstår att DENH och DEH är olika saker..
I övrigt säger han titta, katten, mamma, mera,nej,hundens namn...det mesta kräver ett tränat öra :D;).
Bäst är att han nickar och säger Mmm på alla frågor som inleds med "vill du..." . Om man däremot pekar på det han kan tänkas vilja ha så nickar han bara till det han önskar :).

I övrigt så är det väldigt viktigt att äta exakt samma som mamma, dvs att mamman tar mat från sin tallrik och lägger i hans. Om inte så är det garanterat värdelös mat som serverats. Och man måste äta med bestick, en näve mat alternera med de smulor som går att fånga med sked/gaffel.
Igår lärde han sig spetsa mat med gaffel och gav sig själv en applåd :angel:

Min son verkar vara trögast/efter av alla om jag jämför med era barn :angel:
Så jag ska nog sluta gå in i tråden tills den stackars pojken har kommit ifatt om några år ;)

Nä så illa är det väl inte men han känns efter om jag jämför men han är nog ganska genomsnittlig. Ord är väldigt få, mamma, katt (kaa), tack (taa), lampa (bampa/pappa). Han kallar gärna allt för pappa dock inte pappan han heter mamma ;) mycket rappakalja.
Han svarar varken ja eller nej bara pekar bestämt eller gråter tills vi har gissat klart vad han vill ha :angel:
Gå är helt klart överskattat men han kan ibland om han känner för det :D

Min son verkar vara trögast/efter av alla om jag jämför med era barn :angel:
Så jag ska nog sluta gå in i tråden tills den stackars pojken har kommit ifatt om några år ;)

Nä så illa är det väl inte men han känns efter om jag jämför men han är nog ganska genomsnittlig. Ord är väldigt få, mamma, katt (kaa), tack (taa), lampa (bampa/pappa). Han kallar gärna allt för pappa dock inte pappan han heter mamma ;) mycket rappakalja.
Han svarar varken ja eller nej bara pekar bestämt eller gråter tills vi har gissat klart vad han vill ha :angel:
Gå är helt klart överskattat men han kan ibland om han känner för det :D

John säger ingenting heller, om det inte är ren tur. Han säger med GLA-GLA-GLA och DJI-DJI-DJI och DA-BA-DA-DA. Tänker att en del av kidsen i tråden är ganska många veckor äldre, och panikar inte över det :)

John säger ingenting heller, om det inte är ren tur. Han säger med GLA-GLA-GLA och DJI-DJI-DJI och DA-BA-DA-DA. Tänker att en del av kidsen i tråden är ganska många veckor äldre, och panikar inte över det :)
Dottern var sen med språket och min man sa ingenting förrän han var tre år så jag har verkligen ingen panik :)
Jag verkar bara få barn som är trögare än andras :p

Dottern var sen med språket och min man sa ingenting förrän han var tre år så jag har verkligen ingen panik :)
Jag verkar bara få barn som är trögare än andras :p
Enligt vår bvc-sköterska kan 18-månaders i snitt 10 ord så jag tycker inte det låter som att ditt barn är efter. Vår dotter som är 17 månader kan drygt 20 ord nu, för 3 månader sedan kunde hon kanske 5 så det har hänt mycket på kort tid. Jag har också upplevt i perioder att alla andras barn kan så mycket mer men det är väl så att man lyfter det barnet är bra på och alla barn är bra på olika saker (men sällan allt på en gång).

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 229
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18