Vinterföräldrar 2014/2015, tråd III

Wow! V pratar inte alls särskilt, han är oftast tyst när han leker och han pekar inte på saker :)

Han babblar bara efter något hänt eller när vi läser böcker. Annars gillar han mest att ge saker till oss och få den tillbaka :D Han förstår uppmaningar både på italienska och svenska, men säger bara hej, inte ciao ;)

Ja jag är väldigt imponerad, storasyster var MYCKET senare med sina första ord, men jag tror också att jag varit mer uppmärksam den här gången när han har försökt säga något eftersom jag nu vet hur det kan börja liksom och så har jag försökt bekräfta typ "Ja titta! Ja där, lampa!". Han blir sååå glad när han fattar att man har fattat vad han säger, då skiner hela ungen upp och han måste upprepa allt femton gånger till. Minst. :D Sen tror jag att han lär sig vääldigt mycket av Stora Idolen Storasyster, som han vill titta på och härma rätt stor del av sin vakna tid :):love:

Åå det där med att ge saker och få tillbaka! Det kommer jag ihåg att storasyster gillade, men det har inte Jack kommit på än. Vad häftigt att V förstår italienska!

Alltså det här är så himla underbart, de här små krabaterna blir såå mycket mer små personer när de börjar förstå saker och försöker kommunicera på ett tydligare sätt :)

J har haft rejält magknip på kvällen, för första gången. Ledsen och spänd och ynklig :(

Har inte en aning om varifrån det kommer, han har inte fått något nytt så vitt jag vet. Nu har han i alla fall somnat och känns avslappnad, men ganska varm...

J har haft rejält magknip på kvällen, för första gången. Ledsen och spänd och ynklig :(

Har inte en aning om varifrån det kommer, han har inte fått något nytt så vitt jag vet. Nu har han i alla fall somnat och känns avslappnad, men ganska varm...
Stackars liten plutt! Hoppas det inte blir något mer! Provade du chiaslajm någongång? Tänkte om det kunde vara det?

En kompis lilla 11 månaders fick något magskräp i veckan. Hon fick byta 30 bajsblöjor om dagen i ett par dagar. Detta samtidigt som han hade feber, hosta och snor. De var rätt ynkliga båda två!

Mvh Miks

Stackars liten plutt! Hoppas det inte blir något mer! Provade du chiaslajm någongång? Tänkte om det kunde vara det?

En kompis lilla 11 månaders fick något magskräp i veckan. Hon fick byta 30 bajsblöjor om dagen i ett par dagar. Detta samtidigt som han hade feber, hosta och snor. De var rätt ynkliga båda två!

Mvh Miks

Ja, vi provade chiaslajm härom dagen, men det borde inte ha varit det såpass långt efter. Han har pruttat mycket under natten och vaknade hungrig i morse, så faran är nog över :)

Jag har fyndat en spjälsäng som vi ska hämta nu på förmiddagen, så nu påbörjas projektet att få J att sova i egen säng. Han har redan en jättefin spjälsäng i sitt rum (som inte går in i vårt sovrum) som han vägrar sova i, så nu testar vi bedside crib. Förutom egen säng till J innebär det att min man får komma tillbaks till dubbelsängen efter att ha sovit i gästrummet några månader :D

Ååååh, sömn. Jag ska aldrig mer ta dig för given :love:

J ha sovit i sin nya säng nästan hela natten. Han vaknar några gånger, men har gått att söva om rätt smidigt antingen på armen eller genom att stoppa om och klappa lite på. Det betyder att jag och min man har sovit i samma säng.

"TJOHO!", sa jag. :bump:
"Jag sover faktiskt bättre i gästrummet", sa ers gnällighet. :banghead:
Tror jag det, där är det ju ingen som vaknar och vill ha en flaska ersättning klockan halv tre liksom...

Nu ligger ongen ute i vagnen och sover, sen ska vi till ikea och köpa barnsäkringsgrejer.

@Blueberry , vänta bara! Egen säng är John Blund och lyckopiller i samma dos, framförallt på morgonen när ungen vaknar, men roar sig själv med att leka med gossedjur och kudde :angel:. Och alla powernaps dagtid- med avkomman säker i sin spjälsäng kan man slappna av och fixa med annat (eller kollapsa i en hög).

Idag hade jag min mammagrupp på besök, full fart med småbarn mellan 8månader och 1 år. De leker så sött! ger varandra leksaker, kramar och stjäl som korpar . V har ett bollhav som gjorde succé, galet kul med ett gäng bebisar som slänger bollar på varandra:rofl:.

Vi var på halloween kalas igår. Lilla C blev superarg för att vi inte hade någon plockmat med till henne. Tanken var att hon skulle få en klämmis och lite digestive kex. Det brukar funka. Nu blev hon bara arg! Vi fick till och med kommentaren "oj, vilket temperament!" :cautious:

Idag har det gått bättre... Eller nått. Hon har käkat fjärilsmakaroner och falukorv. Själv. Inte hjälpa. Jag skulle ge henne lite banan på sked. Hmpf! Hon skulle äta själv. Hon bet av stora bitar själv av bananen, tuggade och svalde. Tidigare har jag som max fått i henne en fjärdedels banan. Då har jag trugat som sjutton. Nu tryckte hon över en halv. Kan själv säger lilla C :D :meh: Det här bådar gott för framtiden...

Mvh Miks

Hehehe, när ongen helt plötsligt har två nya tänder och man ba:
"AHAAA! Det förklarar varför Sir Crankalot har varit här..."

Hehehe, när ongen helt plötsligt har två nya tänder och man ba:
"AHAAA! Det förklarar varför Sir Crankalot har varit här..."
Skönt! Men då kan det inte varit några överjävliga tänder om det ändå gått så smidigt!

Kl Vi har haft värsta lyxnätterna några dagar! Hon har bara vaknat en gång, somnat om på 45 minuter och sen vaknat efter 5:30 :) Från att ha varit döende till att jag bara är lite trött. Sjuk känsla! Allt är relativt liksom :D

Mvh Miks

Gah... inte nog med att Jack sover som en kratta på nätterna, senaste veckan har Ellie kommit in i någon form av period med mycket mardrömmar och hon vaknar och typ gallskriker otröstligt på nätterna (samt givetvis extremt dåligt humör på dagarna pga trötthet :cool: ) Min kära sambo är ju sämst på att klara av störd sömn, han blir skitsur om han blir väckt på natten och får huvudvärk. Så vi har jättekul hemma nu :angel:

Kl Vi har haft värsta lyxnätterna några dagar! Hon har bara vaknat en gång, somnat om på 45 minuter och sen vaknat efter 5:30 :) Från att ha varit döende till att jag bara är lite trött. Sjuk känsla! Allt är relativt liksom :D

Mvh Miks

OMG jag skulle nästan kunna döda för en sådan natt just nu :cool: Att bara få sova en hel timme ostört låter just nu som en avlägsen dröm. Helt plötsligt börjar idéer som att ge barnen sömnpiller så man får sova några timmar verka rätt rimliga och bra :meh:

Vi var på halloween kalas igår. Lilla C blev superarg för att vi inte hade någon plockmat med till henne. Tanken var att hon skulle få en klämmis och lite digestive kex. Det brukar funka. Nu blev hon bara arg! Vi fick till och med kommentaren "oj, vilket temperament!" :cautious:

Idag har det gått bättre... Eller nått. Hon har käkat fjärilsmakaroner och falukorv. Själv. Inte hjälpa. Jag skulle ge henne lite banan på sked. Hmpf! Hon skulle äta själv. Hon bet av stora bitar själv av bananen, tuggade och svalde. Tidigare har jag som max fått i henne en fjärdedels banan. Då har jag trugat som sjutton. Nu tryckte hon över en halv. Kan själv säger lilla C :D :meh: Det här bådar gott för framtiden...

Mvh Miks

Min stora tjej va precis likadan, och tro mig det har sina fördelar :) hon lärde sig äta helt själv (och förvånansvärt spillfritt!) redan vid 9-10 månader. Rätt skönt att slippa mata hela tiden :) Köp såna där superergonomiska småskedar är mitt tips!

I helgen har jag äntligen fått mej lite egentid :banana: jag passade på att börja köpa julklappar :D

Hur har ni tänk kring julklappar?

Vi kommer fira jul 3ggr först helgen innan med farmor o farfar sen åker vi till Sverige och firar svensk jul på julafton och engelsk jul på juldagen (första gången på 4år jag firar jul i Sverige). Vi tänkte A får sina julklappar av oss när vi är hos farmor o farfar, känns onödigt att släpa fram och tillbaka bara för sakens skull. Vi tänker inte överösa henne med en massa utan det blir lite kläder ev nån leksak, mycket papper och snören, samma gäller för släkten (men hon lär bli ordentligt bortakämd ändå)
Vi har bett släkten köpa mer praktiska saker än leksaker och inte så mycket är ju snart dax för föselsedag.

Visst börjar det bli dax för våra första ettåringar här inne? :love:

Jag har bara planer på att ge lillebror en wheely bug mus. Han är ju ändå inte medveten om jul och fyller år en månad efter jul så jag satsar hellre på någon mer födelsedagspresent (lite ekonomiska skäl också) och tror att han blir överöst med julklappar från släkten ändå så utan blir han inte :)

Känns väldigt tätt inpå helt plötsligt med jul och födelsedag, ett stort minus med vinterbarn ;)

Lilla C fyller år 5 dagar efter julafton! (Stackars krake :o) Vi kommer nog inte köpa någon julklapp åt henne. Storebror kommer få några grejer och dollar så att han kan köpa något eget i USA när vi är där. Vi kommer vara borta nästan 3 månader så jag misstänker att han kommer behöva lite lego och några bilar för att "stå ut".

Lilla C kommer bara önska sig grejer som hon kan leka med när vi kommer hem är planen. Jag kommer även önska några klänningar till henne som hon kan ha både när vi är borta och när vi kommer hem. Sånna där fina som jag är lite för snål (ekonomisk :confused:) för att köpa själv!

Mvh Miks

Gah... inte nog med att Jack sover som en kratta på nätterna, senaste veckan har Ellie kommit in i någon form av period med mycket mardrömmar och hon vaknar och typ gallskriker otröstligt på nätterna (samt givetvis extremt dåligt humör på dagarna pga trötthet :cool: ) Min kära sambo är ju sämst på att klara av störd sömn, han blir skitsur om han blir väckt på natten och får huvudvärk. Så vi har jättekul hemma nu :angel:

OMG jag skulle nästan kunna döda för en sådan natt just nu :cool: Att bara få sova en hel timme ostört låter just nu som en avlägsen dröm. Helt plötsligt börjar idéer som att ge barnen sömnpiller så man får sova några timmar verka rätt rimliga och bra :meh:

Fy! Stackars er! Man blir ju liksom lite korkad av att inte få sova. Eller i alla fall jag blir det. Hjärnan blir som klistrig gröt!

Stackars Ellie! Är hon 4? Jag kommer inte ihåg! :o Det skulle ju kanske kunna vara nattskräck? Det är väldigt obehagligt för alla inblandade!

Min stora tjej va precis likadan, och tro mig det har sina fördelar :) hon lärde sig äta helt själv (och förvånansvärt spillfritt!) redan vid 9-10 månader. Rätt skönt att slippa mata hela tiden :) Köp såna där superergonomiska småskedar är mitt tips!
Tyvärr är hon väldigt skabbig av sig. Igår stirrade hon mig stint i ögonen och höll upp clementinklyftan och mosade den så hårt hon kunde så saften sipprade mellan fingrarna. Sen skrattade hon. Lite creepy baby över det hela :D

Skedar tror jag jag har kvar efter stora N! Måste leta fram dom! Tack för påminnelsen!

Mvh Miks

Oj, vilken dag vi har haft!
J har varit på Leos lekland och röjt runt i nästan två timmar. Bollhav, klätter- och balansgrejer och noshörningar var dagens stora favoriter.

Jag är fortfarande fascinerad av hur bekväm han är med att upptäcka på egen hand. Han kryper i väg och kollar på grejer och är helt trygg på långt avstånd, träffar han på andra barn och vuxna så är det mest "Tjena!" och sen fortsätter han med sitt. Han är självklart nära mig också (när jag hämtar honom...) och vi leker en del tillsammans.

Eller ja, just det där med att leka tillsammans känns lite svårt ibland. Hur leker ni med era nu?

J är nio månader. Han gillar tittut och killramsor och att gnugga näsa och att "springa och hoppa" och pruttljud och att banka på/med grejer. Han sysselsätter sig själv helt ypperligt, men jag vill ju gärna att vi har några lekar tillsammans också.

Utvecklingsmässigt då?
Jag försöker lära honom att vinka och klappa händerna, hittills utan större framgång.

Han säger inga ord som låter som ord - bara fantasifullt babbel blandat med growl och vokalljud.

Han spenderar mycket tid på två ben, i dag har han stått upp utan stöd flera gånger. Han klättrar gärna och kryper i raketfart. Ibland "kryper" han på fötterna i stället för knäna.

Han är inte så i intresserad av att äta mat, det finns ju så mycket annat man kan göra med den... Nu på kvällen fick jag i honom drygt en halv deciliter gröt - det är nog den största portionen mat jag har sett honom äta någonsin, bortsett från flaskmat. Han gillar majskrokar, smörgåsrån, äpple, fruktklämmisar, ostkaka, naturell färskost, tekaka, gröt, hundarnas torrfoder, haricots verts, majskolv och tortellini - allt annat kämpar vi med. Jag försöker att inte bli stressad men det är fan svårt.

Kanske trådens konstigaste fråga men när era barn sover, hur andas de då?
Andas de med en jämn rytm hela tiden eller tar de små pauser i andningen då och då?

Lilleman tar små pauser i andningen på 2-3 sekunder och sedan kommer ett djupt andetag och sedan andas han normalt en stund för att ta en ny paus.
Är han normal? :nailbiting:

(Dottern har opererat sina halsmandlar för hon hade uppehåll i andningen men då snackar vi 10-15 sekunders uppehåll så jag vet inte riktigt vad som är normalt :o och nu efter op hörs knappt hennes andetag)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 153
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 587
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 240
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 874
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar