Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Vad skönt att han bättrade på sig. Det finns inget som är så otäckt som när de små inte mår riktigt bra.

Nu har mjölkproduktionen kommit igång igen. Trodde jag höll på att sina ett tag där.

Plutt hade nog magknip igår kväll och ville inte somna efter kvällsamningen. Men i gengäld så när han väl somnade, (värsta paltkoman efter att ha snuttat), så sov han ända till halv sju istället för att vara vaken mellan 03-06.

Jag har en bebis som tyvärr inte går att flytta efter att han somnat, storasyster var likadan. Vi sover i en 120-säng och bebis ligger högt upp. Sen när han ätit klart, hasar jag ner så jag ligger med huvudet i höjd med honom. Att man ligger ihjäl sitt barn är nog liten risk, större risk att de får ens täcka över sig. Efter lite trassel i början så sover mitt barn med andningslarm, och även om det inte är allt så ger det mig ett lite större lugn på nätterna.

Sen händer det att vi somnat "med bröstet i mun" och då blir jag lite orolig såklart. Får även lätt mjölkstockning så det är ingen höjdare, vaknade igår med ena halvan av bröstet som en tegelsten men bebis hann amma loss det innan febern kom. Ibland kommer febern först och det är värre. Jag är superkänslig...

nej det har vi ingen, man kanske borde ha en.

i tre nätter har lillen nu varit vääääldigt snuttig, varje timma helst på natten. sömnbristen är ett faktum...jag känner mig som en zombie :nailbiting:

Åh vad skönt. Var de tvungna att gå ner med kamera i halsen eller lyckades dom se förkylningen ändå? Funkar näsdropparna på ert barn? Är näs-frida att rekommendera ? :)

Min son var på öron-näsa-hals i tisdags pga sina missljud. De gick ner med kamera i luftstrupen och upptäckte förkylning. Men förkylningen är inte den skyldige till hans missljud.

2 månader imorn är min minsta älsklingsgrabb (bor med manlig sambo och 2 söner :p)

Och ännu inget besked från KSS. De pratar med barnläkarna på östra sjukhuset i Götreborg om vi ska söva sonen och gå längre ner i halsen för att se om det är mjuka broskringar som orsakar hans missljud och stundtals minikorta andnöd. KSS är inte så sugna på att söva honom så isåfall blir det Göteborg.

EKG, prov-inhalation, sugning av näshålan, lungröngten, ultraljud på hjärtat, kontroll på öron-näsa-hals utav luftstrupen och 2 nätters koll på satration har inte visat något avvikande. 1 enda läkare och 1 sköterska har hört missljuden, de övriga tror på förkylning :banghead: . BVC-sköterskan tror att det beror på hans tunga fylliga kropp då han är stor, egentligen för stor men det kan vi inte påverka. Här kör vi med fri mat-tillgång även om det är ersättning.

Åh vad skönt. Var de tvungna att gå ner med kamera i halsen eller lyckades dom se förkylningen ändå? Funkar näsdropparna på ert barn? Är näs-frida att rekommendera ? :)

Min son var på öron-näsa-hals i tisdags pga sina missljud. De gick ner med kamera i luftstrupen och upptäckte förkylning. Men förkylningen är inte den skyldige till hans missljud.

Ja det var jätteskönt! O han blir bättre och bättre hela tiden nu :)
Eftersom han då var i så fin form när vi kom in så gjorde de bara en allmän undersökning plus att de mätte syresättning, inga specialundersökningar gjordes. Så de kunde väl inte till hundra konstatera förkylning men det var det mest troliga. Och vi har så nära till vårat sjukhus så hade han blivit sämre så hade vi självklart åkt in igen :)

Dropparna med koksaltlösning har funkat väldigt bra på honom, och näs-fridan kan jag som sagt varmt rekommendera, går ju liksom inte o snyta en så liten så vi har fått ur en hel del stora kråkor med den!

Låter obehagligt med er son, hoppas de hittar orsaken väldigt snart!

Har gett koksaltlösning här två gånger och det blir ju rena frustmaskinen och en vansinnigt ledsen bebis som typ får kallsup. Har köpt förpackningar med droppar och det blir ju mer som näs och halsskölj. Kanske effektivt men skrämmer ju bebis...

Kl

En liten uppdatering från oss :)

Idag har A blivit av med alla sina övervakningssladdar och det är fantastiskt skönt! Maskinen var så känslig att det räckte med att han viftade lite med fötterna för att den skulle sätta igång och pipa. Gjorde att jag sovit otroligt dåligt i kombination med att han sondmatas varannan timme. Blir inte mkt sömn eftersom varje matning tar nästan en timma. Men nu har vi gått upp på var tredje timma vilket är skönt!

Amningen går allt bättre :) har fortfarande inte så mkt mjölk men det ökar sakta men säkert. Han har haft svårt att få tag om bröstet så igår föreslog personalen att vi skulle prova amningsnapp och det blev stor skillnad! Nu ligger han och suger en stund innan varje matning :)

Innan var det så frustrerande när han ville amma men inte fick till det och bara blev argare och argare när det inte gick. På så sätt har det varit skönt att vara på sjukhuset med bra personal som kan hjälpa med hur han ska ligga och sånt.

Vi hoppas kunna få åka hem imorgon om amningen fortsätter att gå bättre. Ska bli skönt att komma hem men trots dålig första dag känns det som vi fått en bra början på livet ihop :)

Vår lillkille blinkar inte ens :D droppar ner försiktigt och han sväljer det utan bekymmer, så det beror nog helt på hur de upplever det de små liven! Min systerdotter hade fått panik till exempel.
Så länge man har tutten inom bra räckhåll så accepterar han det mesta, prövade att pumpa ur lite mjölk och gav i flaska igår, drack som om han inte gjort annat! Skönt att veta att man kan bli lite avlastad när behovet av det uppkommer :)

knapplån

Nu har det gått 2 veckor efter förlossning. jag känner mig fortfarande öm "där nere" och konstig i känslan, lite som skavsår blandat med en tyngdkänsla. Vilket känns konstant och speciellt när jag går. Jag hoppas verkligen inte jag fått framfall eller ngt, har verkligen tagit det lugnt och försiktigt efter förlossningen, bara gått lite lätt på promenadbandet hemma. Så nu frågar jag er, hur känns det där nere efter en förlossning och hur länge kan det kännas konstigt? blev ju sydd 4-5 stygn och hade väldigt ont av det i ca 1 vecka, men nu borde det gett sig tycker jag.

Jag känner inget annat än normalt. Men jag har inte varit direkt öm heller. Är sydd men vet inte antalet stygn.

Två veckor sen förlossning och du har gått på löpband? Why oh why?? Förstår du hur trasig din kropp är efter förlossningen? Minns inte om dinglade foglossning också men ta det lugnt och låt kroppen läka i sin takt, du kan motionera resten av ditt liv! :)

Jag känner inte igen känslan du beskriver, jag har mest känt mig svullen/trasig plus att det stramat men nu efter dryga tre veckor känns det ganska ok men inte bra. Det kroppen utsatts för under grav och förlossning är ju inte läkt i en handvändning...

Hoppar in här och svarar...
Är det stygnen du känner av? De kan kännas ganska länge, speciellt om de råkat dra ihop något lite för mycket. Tror det tog mig 3-4 veckor innan mina stygn slutade göra ont (fick 8 stygn, invändiga och utvändiga)
Ca 2 veckor innan svullnaden lagt sig tror jag.

Jag blev sydd med tre stygn som inte kändes så mycket till en början, men efter nån vecka när känslan började återkomma till de nedre regionerna så blev det mer smärtsamt. Kunde inte sitta ordentligt och hade riktig tryck/tyngdkänsla när man var på toa t.ex. Blev då tipsad av svärmor om en receptfri smärtstillande salva som heter Xylocain, och den gjorde verkligen underverk för mig! Hjälpte även när läkningen tog fart och klådan kom :crazy:
Inte förrens nu, fyra veckor efter förlossning som det börjar kännas någorlunda återställt där nere :D

Två veckor sen förlossning och du har gått på löpband? Why oh why?? Förstår du hur trasig din kropp är efter förlossningen? Minns inte om dinglade foglossning också men ta det lugnt och låt kroppen läka i sin takt, du kan motionera resten av ditt liv...

Hur är det att gå ute då? Det måste väl finnas en hel del hundägare som får barn och där man tidigt kommer igång med hundpromenader och barnet i vagn. Eller är inte det samma sak?

Hur är det att gå ute då? Det måste väl finnas en hel del hundägare som får barn och där man tidigt kommer igång med hundpromenader och barnet i vagn. Eller är inte det samma sak?

Jag kan bara tala för mig själv men jag tyckte kroppen talade om bra var som var ok och inte. Vi blev uppmuntrade från bb att röra oss "i den mån det kändes bra".

Jag hade ont där nere länge efter förra förlossningen och sprack grad 2, fick både invändiga och utvändiga stygn. Kändes som allt där nere skulle ramla ut så fort jag reste mig ur soffan och hade extrem tyngdkänsla.
Och jag tog det ändå lugnt med träning i början, de lyft jag gjorde var med dottern i babyskyddet + packning när vi skulle iväg på olika saker.
Har lyckats fått ett bakre framfall och stundvis har det vart en plåga att gå på toa för det har vart svårt att tömma tarmen. Men konstigt nog så är det bättre nu under senare delen av den här graviditeten?! O_o

Det som skrämmer mig mest inför den här förlossningen är att jag ska känna mig lika överkörd och förstörd där nere som sist. Var sjukt obehaglig känsla och blev nästan ångest varje gång man skulle resa sig upp :(

Första veckan låg jag stilla...men sen började jag gå på promenadband 10-15 min per dag då jag ville få.tillbaka rörligheten eftersom jag inte ville åka rullstol. Jag har ej kunnat gå utomhus pga isgata så det är allt jag rört mig på......

Så en vecka efter förlossning gick du ca 1,5-2,5 km/dag? Varför skulle du åka rullstol?Jag hade fortf svårt att ta mig till och från toa och att gå på toa då. Jag har efter tre veckor börjat röra mig mer hemma, gå till stallet, gå med hästar till hagar osv...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka