Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

usch då! jag blöder fortfarande väldigt mycket sedan förlossningen, kan rinna på benen ibland. Måste duscha 3 ggr/dag....inatt fick jag ställa mig i duchen senast...

men det är väl normalt antar jag!?

Tur det inte var ngn fara med dig!

Jag helammade hela dagen igår och dagen innan det med, men inatt fick han ersättning ett mål. Jag hade sådan ryggvärk (fortfarande väldigt ont efter förlossningen) så jag låg i fosterställning. Han tog ersättningen fint och nästa mål ammade jag igen utan problem. Verkar inte direkt bekymra honom. Klart, ersättningen är väl inte lika god tycker han ;) men han tar det iaf. Känns faktiskt skönt att få "vila tutten" imellanåt. Blir inte lika ömt vid nästa amningstillfälle då. Får nog gå på min magkänsla som ni säger.

Inget ul gjordes men de klämde på magen och konstaterade att det var en rumpa neråt. Fick täta och ganska kraftiga värkar efter att vattnet gått vilket bara är bra för bebisen då den får stresspåslag som vid en normal förlossning.

Nu ligger vi och väntar på en operationstid, har fått bricanyl så värkarna är nästan helt borta. Svårt att fatta att det blir bebis idag, är ju flera veckor kvar tills det är dags egentligen!!

HEJJA DIG!! :love::nailbiting::up::rofl:

Med första barnet hade jag blödningar/avslag i en månad. Men idag när den lille är en vecka blöder jag knappt alls. Jag körde väl järnet i onsdags antar jag.

Jag ska nog vara helt ok. Käkar sammandragande tabletter i två dagar till sen ska det sköta sig självt. Hade jag blött idag och fått ut koagel så hade det varit skrapning på tapeten. Skönt att slippa det.

Här varierar det nu efter 3,5 vecka. Vissa dagar mkt lite blod men imorse rejäl eftervärk så jag gick dubbelt och mer blod under nån timme. Kan ju hålla på så några veckor!

Många tankar till Mirtai - hoppas allt går bra!!!

Kl14.16 kom äntligen var pojke ut :) han var 50 cm och vägde 3000 gram. Han fortsatta sin envisa bana och ville knappt komma ut.

Tyvärr har han svårt med andningen och ligger nu på neo. Jag har 4 timmar efter att han kom ut inte fått träffa honom, mer än 2 sekunders visning direkt på förlossningssalen. Hans pappa följde med upp på neo och jag blev själv kvar medan de sydde och sedan på rummet. Där låg jag i över en timma utan att veta någonting alls mer än att bebis inte andades ordentligt... Kändes skit, precis en sådan start jag inte ville ha!!

Inatt ligger liten på neo och jag måste ligga på BB pga mitt snitt. Först imorgon em får jag flytta över till neo och vara hos honom fullt ut. Funderar såklart massor på hur han mår och hur det ska gå med amning och allt annat. F-n vad jag tycker det här känns jobbigt!

Åh nej vad drygt att det blev precis så som du inte ville! :(

Jag hoppas du får träffa honom bums imorgon och att hans andning ordnar sig över natten!

Jag hoppas ni snart får vara tillsammans och att det ordnar sig med andningen för honom!

Vet inte om jag har nämnt det tidigare i den här tråden, men mitt barn äter bröstmjölk från bröst och flaska dagligen. Det kanske skulle kunna vara ett alternativ för dig? Det går ju att pumpa samtidigt som man ammar (om man är något mer smidig än vad jag är, i alla fall :o).

Vi koppade i ungefär två veckor innan vi gick över till flaska. Då hade jag inte ammat alls första veckan - vi var inte redo för det än då. Lilleman åt ersättning i början, men i och med att jag inte tycker att det är så problematiskt att pumpa så brukar jag göra det. Det brukar bli att jag pumpar ungefär varannan dag numera - det beror lite på hur mycket pappan matar (han tar vanligtvis 1-2 matningar, beroende på vad vi håller på med i övrigt).

Så alltså, det där med att man måste antingen helamma eller inte stämmer inte. Vila ryggen och brösten du, så ska du se att ni hittar ett sätt som passar er.

Jag ska prova med att pumpa igen, köpte iaf en pump förra veckan att ha hemma utifall att....

Har ammat hela dagen, men hoppas på ett ledigt pass inatt istället. Kan ju säga att amningen funkar iaf bra nu, han ammar jättefint nu sedan vi slutade klocka tiden!

håller tummarna att allt går bra! jag delade rum med en som gjorde kejsarsnitt och där andningen var svår för den lille....men det ordnade sig ganska snabbt tror jag som tur var.

Va tråkigt att det blev så Mirtai! Hade hoppats på en bra och lugn berättelse så att jag hade kunnat känna mig lugnare inför mitt snitt...
Amningen kan ju fortfarande komma igång ändå. Försök att ta det lugnt och det är viktigt att du får prata med någon om snittet och allt annat som hände efter så att du får bearbeta det. Fick själv en förlossningsdepression efter min förra traumatiska förlossning...
Hoppas du snart får se er lille son och att både han och du snart kan få träffas!

Jättegrattis till pojken! :) Tråkigt att det inte blev som du ville med snittet, men hoppas du får träffa honom snart och att andningen ordnar sig snabbt.
Försök få någon vettig människa att prata med på bb om du ligger och mår dåligt. Du får ringa på någon i personalen så du får prata ut.
Skickar styrkekramar

Du, se till o ring på någon i personalen så att du får sällskap och någon att prata med!!

Ett stort grattis till pojken! Hoppas att det kommer att kännas bra snart ändå, trots en tuff start.

Problemet har varit att det är överfullt idag, de har fått ringa in extrapersonal och det har varit stressigt hela dagen. Även när vi ringt på personal så sticker de bara in huvudet och säger att de ska kolla läget och återkomma. Sedan tar det lång tid innan de hinner göra det, och då menar jag inte att det tar fem min utan ofta över en timma...

Efter 7 timmar fick vi äntligen träffa liten :) Han ligger med cpap och mår ganska bra efter omständigheterna. Fick inte hålla då men har gjort det nu på kvällen, så skönt att få lite kontakt!! Han är såklart finast i världen! ;)

Ett exempel på hur dagen har varit är när vi på neo får veta att jag borde ha börjat pumpa inom 6 timmar efter förlossningen. Då har det redan gått 7 och när vi frågar på förlossningen säger de att bb får sköta det. Problemet var bara att det tog nästan 8 timmar efter fl innan de hade plats för oss där. Väl på bb frågar vi om pump och bm bara rycker på axlarna och svarar att det finns bara en pump och då får jag väl slåss med övriga om den...

Nattskiftet gick på strax efter och de har varit jättebra däremot :) fick pumpa ur lite för att försöka få igång mjölken och ska fortsätta imorgon.

Jag fattar att det kan vara superstressigt och att mina frågor inte alls är akuta i sammanhanget men att inte få veta hur ens bebis mår på flera timmar och mest känna sig ensam och bortglömd har inte varit så kul.

Nu är det sova som gäller så hoppas vi att jag blir utskriven från bb imorgon och kan flytta över till neo istället så vi får vara på samma avdelning iaf :)

12 december - Gravinda (första barnet, )
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet) - pojke enl. RUL - Pojke född 25/1
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka 4/2

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet pojke född 3/2
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka född 5/2
16- A-K.Eng- andra barnet pojke född 31/1
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

Mirtai, låter jättetråkigt men härligt ändå att det ser positivt ut för den lille och stort grattis!! Hoppas du är hos honom nu. Vilken skillnad det blir på upplevelser om man känner att man blir hörd och att någon tar hand om en, det är ju ändå ens livs viktigaste och kanske mest sårbara stund i livet. Samtidigt så förstår man ju personalen att de inte kan göra mer än de gör.

Jag är så glad nu att jag hade det lugnt både på förlossningen med EN barnmorska som var superduktig och var med mig hela tiden, samt lugnt på special-bb dagen efter. Förra gången var det fullt upp för dem och vi hamnade mitt i skiftbyte och jag tror det var 10 olika barnmorskor inne hos mig och ingen höll riktig koll. Dagarna efter också ganska rörigt på bb men inte så illa som hos dig.

Hur funkar det med amningen och pumpmningen? Det ingen talar om för en är att det ibland är omöjligt att pumpa, en psykisk spärr (el kanske fysisk vad vet jag) som gör att det helt enkelt inte kommer nåt. Jag har hur mkt mjölk som helst men har jättesvårt att pumpa, lättare att mjölka ur för hand. Fattade inte vad jag gjorde för fel innan jag träffade en barnmorska som haft 4 barn hon ammat men aldrig lyckats pumpa ut en droppe. Lättast är om bebis får börja suga och man sen fortsätter pumpa. Men det förutsätter ju att man har bebis hos sig lite.

Hur har det gått för er andra, har era barn börjat med napp? Första barnet sög på allt och klippte nappen direkt. Den här killen är inte alls intresserad. Skriker inte så mkt heller så man glömmer av det men kommer på det de få gånger han är högljudd. Just nu åker vi bil med mitt lillfinger i hans mun som napp och det är ju inte optimalt...

Min lille vägrar napp, han får kväljningar och blir ännu ledsnare. Så jag har gett upp :) han skriker inte heller så mycket men han är väldigt snuttig så hade varit skönt att kunna avlasta bröstvårtorna lite ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2