Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Kan man få bebis att sjunka ner på något sätt? Jag halvligger i soffan (enda ställningen som fungerar med fogarna förutom ligga pånsidan) och jag har huvudet nästan upp över revbenen. Jag får inte luft!!

Att gå eller sitta vanligt är bara att glömma, det går några minuter innan luften tar slut. Så trött på det här nu!

Vet inte var du bor, men finns det möjlighet att byta bvc? De du har verkar ju inte riktigt kloka!

Idioter på Bvc som säger att du måste välja.

Å andra sidan så är det ju så att om man väljer att helamma så är man låst. Det ingår ju i valen man gör som småbarnsförälder. För min del inget svårt val för det är så kort period. Det är pissjobbigt det håller jag med om, men det går snabbt tills de blir större och blir mer regelbundna i sin amning så man lättare kan planera och göra saker...

Fast det måste ju vara möjligt att tänka att man vill amma men ändå kunna ge flaska ibland?

Min tanke med (smyger in lite diskret i er tråd).
Det kan väl inte vara så att man måste helamma. Tänk om man tex blir dålig då och inte orkar. Då måste väl pappan kunna ge via flaska.

*KL*

12 december - Gravinda (första barnet, )
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet) - pojke enl. RUL - Pojke född 25/1
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka 4/2

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka enligt RUL
16- A-K.Eng- andra barnet
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

Jag kan inte riktigt tänka så, jag har inget eget stall och har hästarna inhyrda och i det stallet ingår även fodringspass varav morgonpasset tar ca 1,5 timme att utföra (ca 20 hästar som ska ut i hagarna o täcken på) innan men ens kan ta hand om sina egna hästar. Så man blir beroende på att ta till annat i såna lägen. Även om man tänker tiden är kort för amning så tickar timmarna på ibland även om man försöker skynda sig.

*kl

Håller med om att det var ganska konstiga åsikter från BVCn, väldigt annorlunda attityd mot vad jag har fått från vår sköterska ivarjefall!

Här hemma rullar det på i snuttighetens tecken, har de senaste kvällarna bott i mitt hörn i soffan med bäbis vid bröstet, turligt nog så är det lugnare dag o nattetid, men kvällarna är som sagt otroligt snuttiga! Tröstar mig med att han förhoppningsvis bara ökar på produktionen med mjölken och att det lugnar ner sig så småningom :sneaky:

Såhär söt kan man vara när man blir fotograferad :p
mms_20140129_124406_zpsa8df8447.jpg

I höst 2013 tråden har vi en mamma som blandar ersättning och amning... En tjej i min föräldragrupp gör samma sak och det verkar fungera bra.
En del pumpar ju ur också för att det ska finnas hemma.

Nu är våran "lilla" tjej här. Den 4/2 tittade hon ut. Jag hade väntat mig en långdragen förlossning (äldsta dottern tog 26 timmar på sig)
Kl 02, gick vattnet hemma och vid 5-tiden hade jag ca 15 min mellan värkarna och tyckte att det var lika bra att börja åka hemifrån för att hinna med att lämna hunden hos hundvakten och stora dottern hos barnvakten, sedan var planen att åka hem en stund till, men då hade jag värkar ca var 4-5:e minut och vi bestämde oss för att åka till förlossningen i stället.

Sagt och gjort, vid ca 7 var i framme och jag blev kopplad till en ctg och fick ligga med den ett tag. Strax innan 9 var värkarna täta och jag hade hunnit öppna mig 4 cm så vi blev inskrivna.

Jag hade planerat att få en eda, men det hanns inte med. Så det blev bara lustgas. Kl 10:35, hade jag öppnat mig från 4 cm till 10 cm och då började krystvärkarna och 10:47 var våran tjej ute, 54 cm lång och 4390 g tung :love:

Båda jag och sambon var lite förvånade över hur fort allt gick, men såhär i efterhand så känns det bra ändå, jag klarade mig med bara en pytteliten bristning som krävde ett stygn.

Jag kan inte riktigt tänka så, jag har inget eget stall och har hästarna inhyrda och i det stallet ingår även fodringspass varav morgonpasset tar ca 1,5 timme att utföra (ca 20 hästar som ska ut i hagarna o täcken på) innan men ens kan ta hand om sina egna hästar. Så man blir beroende på att ta till annat i såna lägen. Även om man tänker tiden är kort för amning så tickar timmarna på ibland även om man försöker skynda sig.

Ja men då är det ju inget konstigt utan då får du lösa det så du kan åka utan bebis, pumpa ur mjölk el ge ersättning...

Nu är våran "lilla" tjej här. Den 4/2 tittade hon ut. Jag hade väntat mig en långdragen förlossning (äldsta dottern tog 26 timmar på sig)
Kl 02, gick vattnet hemma och vid 5-tiden hade jag ca 15 min mellan värkarna och tyckte att det var lika bra att börja åka hemifrån för att hinna med att lämna hunden hos hundvakten och stora dottern hos barnvakten, sedan var planen att åka hem en stund till, men då hade jag värkar ca var 4-5:e minut och vi bestämde oss för att åka till förlossningen i stället.

Sagt och gjort, vid ca 7 var i framme och jag blev kopplad till en ctg och fick ligga med den ett tag. Strax innan 9 var värkarna täta och jag hade hunnit öppna mig 4 cm så vi blev inskrivna.

Jag hade planerat att få en eda, men det hanns inte med. Så det blev bara lustgas. Kl 10:35, hade jag öppnat mig från 4 cm till 10 cm och då började krystvärkarna och 10:47 var våran tjej ute, 54 cm lång och 4390 g tung :love:

Båda jag och sambon var lite förvånade över hur fort allt gick, men såhär i efterhand så känns det bra ändå, jag klarade mig med bara en pytteliten bristning som krävde ett stygn.

Stort grattis!!!

Tjuvläser lite här i eran tråd ;)

Jag helammade i ca en vecka och sedan började vi ge ersättning varje kväll eftersom hon aldrig blev nöjd. För oss funkade det jättebra att göra så och hon tog både nappflaska och bröst. När jag skulle till stallet så ammade jag henne och åkte sedan på en gång, pumpade ur så det skulle finnas när jag var borta. När hon var ca en månad gav vi ersättning även ett mål när jag var i stallet så jag kunde rida och fixa där i lugn och ro.

Amningshysterin är verkligen total nuförtiden, man känner sådan stress från bb och BVC om detta ammande så jag var hur nojig som helst. Sedan upptäckte jag att det som funkar bäst är att gå på sin egen känsla.

*KL*

12 december - Gravinda (första barnet, )
27 december - *gotlandsrusset* (första barnet troligtvis en pojk)pojk född 29/12

Januari
5 jan - Terqa (första barnet, en pojke) pojke 12/1
6 jan - Majkem (andra barnet) pojk 16/1
14 - Linduzz (andra barnet) - pojke enl. RUL - Pojke född 25/1
16 - CurlySue (andra barnet) flicka 19/12
18 - Dressyrteamet (första barnet) pojke 26/1
30 - BlueBays (andra barnet, har en dotter född mars -11) - Flicka 4/2

Februari
3- lillasnuttan- andra barnet
11- Fadeaway (andra barnet har en son född i juni 12) - flicka född 5/2
16- A-K.Eng- andra barnet
17 - Dalatjej - andra barnet, har en son född i januari -11) - pojke enl. RUL
22 - Mirtai - första barnet, pojke enl RUL

Mars
4 - saint__anger - andra barnet (har en flicka född jan -13)

Här har det också kommit en flicka. Snabbt gick det också. Vattnet gick vid tre på natten men inget direkt värkarbete kom i gång. Däremot fick vi tid klockan tio på obsterisk(?) avdelning. Vid sjutiden kom det blod så då var vi välkomna till förlossningen. Vi tog det lugnt och inväntade att sonen skulle vakna och lämnade honom strax innan nio. Sedan var vi på plats på förlossningen kvart i tio. Tog tester men då värkarna var svaga och för sällan så fick vi vid halv elva tiden välja på att vila på plats eller ta en sväng på stan.
Vid elva började det bli riktiga värkar och 11.15 var förlossningen igång. 12.21 är hon född.
Tyvärr hanns det inte med nån eda så smärtlindringen blev citodon + lustgas. Fy farao för hur ont det gjorde. :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Tur att jag inte ska ha fler barn än två. :crazy:

Hoppsan, här gick visst mitt vatten alldeles nyss! :o

Eftersom bebis ligger i säte ska vi in asap så väntar in barnvakt så vi kan åka. Är befordrad att vara så stilla som möjligt så ligger i sängen och väntar... Spännande värre!

Stort grattis till både Fade away och Blubays! :)

Här har det varit lite turbulent. Massa åkande fram och tillbaka till sjukhuset för att kolla gulheten på barnet, om han skulle behöva komma in och få sola i ett par dygn. Men han har hållit sig på ok nivåer och det har sjunkt nu så det ska inte vara någon fara.

Jag fick åka ambulans in i onsdags. Vi hade precis kommit hem från sjukhuset och ut ur bilen så började det forsa ut blod i bindan. Fyllde en nattbinda direkt. Fick det inte att sluta, det bara strilade ut i toan så jag ringde faktiskt 112 och de skickade en ambulans direkt. Jag var övertygad om att något gått sönder och att jag förblödde, var skitskraj kan jag säga.

De fick ta in båren för jag fixade inte att gå, kändes att det var något stort på väg ut mellan benen så jag höll mig inte gärna stående. Och så skvätte det blod hela tiden även när jag låg ner.

Det var inte så allvarligt, men jag hade inte kunnat åka sittandes i bil in, det var väldigt mycket som ville ut. På akuten sen så fick vi ut allt koagel och blod, var två engångsunderlägg och en stor blöja som blev fullkomligt dränkta. Förmodligen var en bit av moderkakan eller en hinna kvar i livmodern så det hade blött när livmodern drog ihop sig. Inte helt ovanligt. Min styvmamma har råkat ut för det visade det sig.

Fick medicin som skulle vara sammandragande och har varit på gyn och kollat upp det så nu verkar allt bra. Blöder inte längre.

Hoppas ni inte tycker att det var för mycket äckeldetaljer men jag tänkte att sånt här kan vara bra att veta så inte fler får samma chock som jag om någon skulle råka ut för det.

Terqa: Känner igen de där med att bo i soffan och amma första tiden, ett tips är att inte bara hålla till på sin favoritplats, vår soffan är skapligt nersutten där jag satt och ammade haha :D

Fade away och Blubays: Grattis till era tjejer! Nu börjar de hända saker här i tråden. Nu längtar jag ännu mer efter bebis! Skönt att ni hade ganska snabba förlossningar :)
Men man blir ju lite nojig att det ska gå mycket snabbare den här gången så man inte hinner in. Förr förlossningen var det ju 2 1/2 dygn med regelbundna värkar som jag inte öppna mig på, så frågan är hur länge man vågar vara hemma den här gången (vill inte bli hemskickad flera ggr igen som sist, har ändå 30-40min resväg)

Mirtai: Åh va spännande! :D Känns som de inte är nån bebis i den här tråden som tänker komma på bf ;) Tycker vi hoppar lite hit o dit i listan :p
Ska ni ultraljuda och kolla om bebis vänt sig rätt när vattnet gick eller blir det snitt i vilket fall som helst?

A-K.Eng: Men usch va obehagligt! Konstigt egentligen att man inte gör nån mer noggrann koll efter förlossningen så att allt verkligen kommit ut, har man riktig otur kan de ju gå riktigt illa när det är "rester" kvar.
Är det inte risk för blodbrist när du blödde så mycket?

Inget ul gjordes men de klämde på magen och konstaterade att det var en rumpa neråt. Fick täta och ganska kraftiga värkar efter att vattnet gått vilket bara är bra för bebisen då den får stresspåslag som vid en normal förlossning.

Nu ligger vi och väntar på en operationstid, har fått bricanyl så värkarna är nästan helt borta. Svårt att fatta att det blir bebis idag, är ju flera veckor kvar tills det är dags egentligen!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka