Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Tack :)

Det är märkligt hur det kan svänga, jag gick in i den här graviditeten med inställningen att det vore bättre med ett snitt och tyckte tanken på en vaginal förlossning var skrämmande. Nu sitter jag här och sörjer att det kanske blir snitt och jag i så fall inte får föda vaginalt. Mycket kan hända mentalt på 9 månader! :)

För sambons bror så var det en vaginal förlossning som inte gick som det skulle och därav blev snitt.

Jag känner fyyyy farao för förlossning just nu för det kommer göra skitont. :arghh::arghh::arghh:

Ja verkligen! Själv hade jag den inställningen att jag skulle klara av en vaginalförlossning bara för att alla andra gjorde det. Men när jag väl fick tid för ett planerat snitt (pga att han inte ville vända sig) blev jag otroligt lättad. Jag var nog räddare än jag anat men bet tyvärr ihop och sa inget.

Nu hade det antagligen gått bra ändå men för mig var det en befrielse att det blev ett snitt. Oavsett hur man får sitt barn kommer det vara en häftig upplevelse :)

Ja, det känns helt overkligt att det snart kommer finnas en liten bebis här hemma :p

Längtar tills han är ute, eftersom han inte vill vända sig så ligger han fortfarande väldigt högt. Känner huvudet upp mellan revbenen, kan säga att det är tungt att andas!

amningshyseri här med...sonen ville ej amma direkt, eller ja, han fick första amningen okey, men sedan strulade det, jag var sjuk, hade väldigt ont och kunde inte riktigt tänka på amning just då eftersom jag mest ville svimma hela tiden. Trots att jag mådde väldigt dåligt så slungades jag runt på olika avdelningar bara för att sonen skulle amma. Viktigt var även var 3:e timme enligt personalen (dvs var 3:e timme från då man började amma) och vi var tvungna att klocka tiden hela tiden. En son som inte ville amma och klocka tiden hela tiden. Ena natten på sjukhuset var jag så svimfärdig så jag valde att sova 30 min extra då sonen ändå sov. Jisses, det fick jag inte göra, att gå 30 min över klocktiden var big nono! amningen har även varit strulig hemma nu som sagt. Igår sket vi i att klocka, vi tröttnade, vi kände oss stressade och sonen ville ju ändå inte äta. Inatt vaknade han självmant efter 3 timmar o ville äta och ammade då utan problem, sedan vaknade han 5 timmar senare, kanske var det tom 5½ timmar, och åt även då utan problem. Ingen som tvingade honom att äta bara för att han var tvungen. På dagen gick det kanske 4½ timme innan han nu ville äta, men ammade då utan problem!

Ja denna amningshyseri,,,,fy tusan! Nu kommer jag inte klocka tiden mer!

Jag fick panik på sjukhuset inför min vaginala förlossning. Då jag hela tiden varit TYDLIG med att jag ville ha Eda i flera månader innan och dessutom åkte in i god tid just för att garanterat få det fick panik när dom sa att jag inte kunde få det. Har ju jätteproblem med min rygg efter en ridolycka innan och var verkligen inställd på att få denna bedövning. Ville få akut kejsarsnitt men det fick jag inte, utan dom sa att nu måste du föda vaginalt oavsett vad. Herregud, jag hade så fruktansvärt ont under förlossningen pga min skada. Man säger att man "glömmer smärtan" efteråt men det är en smärta jag aldrig kommer att glömma. OM man ska föda ngt mer barn i framtiden så är jag otroligt rädd för att gå igenom samma sak igen, speciellt nu då jag efteråt fått problem av förlossningen i ryggen.

Ni som gjort snitt, hur känns det efteråt, samt med läkningsarbete och dylikt?

Varför fick du inte eda?

Glömmer smärtan gör man faktiskt, men det tar nog några månader (i varje fall för mig) ;)

Dom gav mig morfin, och i samband med morfinbehandlingen (där jag skulle sova) så missade dom att jag hann öppna mig för mkt. Tyvärr gick ju morfinet ur kroppen lagom tills det var dags.

KL

Här hade någon bråttom. Vattnet gick vid 03 på torsdagen och 19:53 på fredagen är han född. Det ville inte komma igång direkt så vid 15 på fredagen så tog man mer hål på hinnorna för att påskynda och satte en sån där grej i barnets huvud för att hålla koll på hjärtrytm eller vad den nu gör.

Fick lite värkar, helt uthärdliga. Var 2 cm öppen. fick värkförstärkande dropp vid 18 och då var det inte kul längre. Tyckte inte lustgasen hjälpte så jag bad om EDA för att stå ut i ett par timmar till. BM kollade mig, jag var öppen 3,5 cm, hon ringde läkaren och så fick jag gå och kissa lite innan. Väl tillbaka vid förlossningsängen hann jag knappt upp innan jag på två krystvärkar helt plötsligt hade fött barn.

Det blev en liten kille på 51 cm och 3335 g.

Grattis!

Jag tänkte faktiskt på dig för bara någon timme sedan och undrade hur det går för dig :)

Ni som gjort snitt, hur känns det efteråt, samt med läkningsarbete och dylikt

Jag fick snitt eftersom bebis var tvungen att plockas ut mycket tidigare än tänkt. Själva operationen var ingen fara men när bedövningen släppte gjorde det hemskt ont. Kunde knappt röra mig på ett par dygn och att resa mig själv ur sängen var bara att glömma de första dagarna trotts smärtstillande. Jag gick på Alvedon de första veckorna efter för att över huvudtaget kunna sova och har känt av det i ca ett halvår efter och nu när det gått ett år kan det fortfarande göra ont om bebis eller katt trampar just där.

Men ska tillägga att det verkar som att de flesta inte har så ont lika länge

Gjorde du akut eller urakut snitt? För visst hade du svår havandeskapsförgiftning?

Ja det stämmer. Jag fick akut snitt och var vaken.

Grattis förresten till alla era små bebisar :)

Tittade in i vårtråden 2013 nu, vilket underbart kalas du hade för din lille kille! Och ännu mer fantastiskt att allt gått bra med er med tanke på vilken start ni fick!

Undrar om det är någon skillnad mellan planerat/akut snitt i utförande? Har också förstått att det skiljer en del mellan olika sjukhus vilken typ av bedövning/smärtlindring man får i samband med snittet, en del sjukhus ger sådan som går ur kroppen snabbt medan andra ger sådan som sitter i längre.

Jag tycker det så sorgligt att läsa såna historier som din. Snacka om att förstöra istället för att hjälpa.
Både din förlossning och sen amningen...det stinker att inte någon ser människan "dressyrteamet" i en så utsatt situation.

När det gäller amning så hade jag turen att med mina två första (tvillingar) så var det självklart redan på BB att de skulle få hjälp med lite ersättning också om det behövdes. Ingen hysteri alls. Med den tredje var jag myckrt säkrare som förälder och bestämde hur det s kulle vara, han kunde också amma direkt, men där så gav neo personalen mat i flaska ...jag var något mindre road av det, men de tyckte att jag skulle få sova. Sen så gjorde jag som jag ville med napp. På den tiden var det big no-no med napp, det gav jag fan i, min unge ville ha napp och det fick han och sen så var han mycket nöjdare

Jag mådde väldigt bra efter mitt snitt. Var uppe och stod lite så fort bedövningen hade släpp. Det gjorde lite ont när jag skulle sätta mig upp på sängkanten första veckan och sen råkade jag sätta i halsen och hostade dagen efter snittet och det var en nära döden upplevelse;) När jag gjort det bad jag om lite smärtstillande men annars tog jag bara alvedon och ipren som jag förstod var standard att äta i några dagar efter snittet.

Annars så har det gått bra och jag har inte haft ont. Nu har det gått ett halvår och jag har lite känselbortfall runt ärret men det får jag nog leva med.

Trist att det har varit sån hets runt amningen och att det blivit så stressat för dig. Men jag tror att ditt upplägg att inte titta på klockan utan att lyssna på dig själv och ditt barn är bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka