Vinterföräldrar 2013/2014

Sv: Vinterföräldrar 2013/2014

Jag ammade min son i 16 månader med amningsnapp, gick hur bra som helst! Vet inte varför vissa BVC vill att man ska sluta med det, våran BVC sa att så länge det funkar för er och de växer och går upp i vikt så kör på.

Precis så resonerade vår BVC-sköterska också! Hon berättade om hennes dotter som fick tvillingar och hade nappar under hela amningsperioden på hennes inrådan :)

*kl*

Hemma från förlossningen med order om att komma in igen om värkarna ökar i intensitet.

Låg med ctg i över 1 timma, hade vilda bebisen i magen som sparkade och for hysteriskt med en puls på uppåt 200 slag/min. När han väl lugnade sig såg allt väldigt bra ut. Det konstaterades att jag har regelbundna sammandragningar men eftersom jag inte upplever dem som särskilt onda för tillfället så gjordes inga vidare kontroller utan vi ska återkomma om de ökar i intensitet igen :)

Min lille son är allt en envis plutt, testat amningsnappen två ggr och faktiskt så tycker jag det känns bättre för mig, men nu ville min son inte amma alls, han blev tvärsur....fick ta av nappen och försöka utan, vilket tog en timme innan han kom till ro igen...

Hmm...typiskt! ska prova att beställa ngn storlek mindre, tror helt enkelt det blev för mycket i munnen på honom.

Har du testat om det är svamp du har på bröstvårtorna? Det kan göra hysteriskt ont, jag har haft det med mina två äldsta barn, och innan jag förstod vad det var första gången gjorde det så galet ont att jag bara grät! Det brukar se ut som att det blir sår/illröda sprickor typ mellan själva bröstvårtan och vårtgården, men det kan oxå bara se rött ut. Ofta har oxå bebisen svamp i munnen, men det behöver inte vara så. Om bebisen har svamp har deb en vit beläggning i munnen, oftast inte bara på tungan utan oxå på läppar, insidan av kinder och gom.

Kolla upp detta! Besvären försvinner på dig efter några behandlingar med svampsalva (daktacort). Smörj efter varje amning och tvätta bort innan varje amning. Om barnen har svamp kan du be BVC pensla med en lila lösning i munnen som är effektiv mot svamp (kan även tas på bröstvårtorna), eller så penslar du själv med bikarbonatvatten.

*kl*

Hemma från förlossningen med order om att komma in igen om värkarna ökar i intensitet.

Låg med ctg i över 1 timma, hade vilda bebisen i magen som sparkade och for hysteriskt med en puls på uppåt 200 slag/min. När han väl lugnade sig såg allt väldigt bra ut. Det konstaterades att jag har regelbundna sammandragningar men eftersom jag inte upplever dem som särskilt onda för tillfället så gjordes inga vidare kontroller utan vi ska återkomma om de ökar i intensitet igen :)

Hur har du känt dig idag? Ska de göra vändningsförsök snart igen?

Min lille son är allt en envis plutt, testat amningsnappen två ggr och faktiskt så tycker jag det känns bättre för mig, men nu ville min son inte amma alls, han blev tvärsur....fick ta av nappen och försöka utan, vilket tog en timme innan han kom till ro igen...

Hmm...typiskt! ska prova att beställa ngn storlek mindre, tror helt enkelt det blev för mycket i munnen på honom.

Jag använde amningsnapp med dottern för hon kunde absolut inte få tag på bröstvårtan när mjölken rann till för mig (har inåt bröstvårtor också, vet ej om de försvårade).
Fick höra från BB-personalen som var hem hit att jag absolut inte skulle köpa någon mindre storlek än Large på amningsnappen. Tror de kunde bli för trångt för bröstvårtan med en mindre?
Kolla upp svamp också som Freyja_bus skrev. Jag hade lindrigare svampinfektion under en period (lilltjejen som blev mest drabbad och fick svårt att äta) och fick recept på nån medicin att ha på hennes tunga och på mina bröst.

Jag hade de kämpigt de 3-4 månaderna som jag ammade dottern och det flöt aldrig på som det skulle, hon var aldrig nöjd och mätt förrän vi kompletterade med ersättning så för mig var amningen mest en ångest förra gången och jag fungerade mycket bättre som mamma när jag hade slutat. (Kan iof bero på att vi fick en mycket mer nöjd bebis ;) )
Jag kommer att försöka med amningen den här gången också, men går det inte så tänker jag nog inte kämpa lika länge, utan komplettera med ersättning så bebis blir nöjd.
Vet inte om de kan vara ärftligt att mjölken sinar tidigt? Min mamma kunde amma mig ca 2v, min syster bara några dagar för mjölken rann aldrig till, likaså med brorsan och mina 4 mostrar har inte heller kunnat amma sina barn.
Många utav kusinerna har haft samma problem och jag är nog den som ändå haft mjölk längst och hade mycket i brösten, men tyvärr var det mest som vatten för hon gick inte upp speciellt mycket under amningstiden.

dressyrteamet; jag menar inte att du ska ge upp amningen på en gång, det är bra att ge de en chans iallafall. Men jag tycker inte att man ska behöva känns sig tvingad av omgivningen att fortsätta försöka om man mår skitdåligt av de. Det blir bra barn av de som är uppfödda på ersättning också! Här omkring är det ganska mycket amningshysteri så jag hade svårt att ta beslutet att sluta för jag kände mig som en dålig mamma.

Senast ändrad:

Var hos BM i onsdags (v.36), SF-måttet 32,5 cm, hjärtljudet låg på ca 150 slag/min och bebis var sjövild i magen och sparkade och hickade när vi skulle lyssna på hjärtat. Blodtrycket såg bra ut.

Vi skrev förlossningsbrev också och den här gången har jag mer tydliga mål om hur jag önskar att förlossningen ska gå till.
- Blir de lika långdraget som sist (3dygn med regelbundna värkar och ingen sömn) så ska jag få en ordentlig sovdos och ev. stanna kvar istället för att bli hemskickad. (har 30-40 min bilresa)
- Vill ha infarten till epudralen satt tidigare, är svankryggig så är svårstucken + det i princip alltid är underbemannat så man får vänta läääänge för att få epudral (samma läkare som går barnakut, förlossning och operation)
- Perinealskydd (att de hjälper till att hålla emot mellangården så man undviker att spricka allt för mycket)
- Att jag inte vill sova med barnet på mig på BB om vi ska vara kvar där, vilket var ett tvång förra gången så vi vägrade stanna kvar och åkte hem samma dag. Fler fallolyckor har påträffats, så det är konstigt att man inte får en separat säng till bebis.

http://www.unt.se/inc/print/nyfodda-faller-ur-sangen-pa-bb-1985034-default.aspx

Usch nu är det tungt och jobbigt och jag vill att graviditeten ska vara över! Sover hur kasst som helst och magen är stenhård hela nätterna igenom så är väldigt öm i magen och konstant svimfärdigt trött.

Jag och sambon passade på att gå på bio igår iallafall :) Kollade på "hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", hur rolig som helst! :D Bebis i magen tyckte inte riktigt om alla höga ljud inne i salongen och hoppade runt som en galning :p

Hm man kanske ska åka till Gävle istället när det väl är dags, om det någonsin blir det.

Jag har fortfarande sammandragningar men inte alls lika mkt som igår. Bebis är lika vild som vanligt där inne :)

Nytt vändningsförsök är inbokat till onsdag. Om det inte lyckas blir det ju snitt, troligen ca en vecka innan bf. Måste erkänna att jag tycker det känns riktigt obehagligt att kanske behöva snittas. Inte för att jag tror något ska gå fel men att vi inte ska få vara med om en förlossning. När jag läser om snitt känns det så sterilt och opersonligt och det känns som om vi som familj inte alls får den där starten tillsammans.

Vad otäckt med fallolyckor som den i artikeln, förstår att ni valde att åka hem!!

Jag kan inte säga att det var något magiskt att föda barn första gången. Det gör mest ont. Själva grjen är att få barnet och det får man ju även när det är snitt :D

Vad olika det kan vara..., vi födde ju ändå på samma sjukhus. Vi blev inte tvingade att sova med bebisen. Vid vakentid var det bra att ha honom hud mot hud. Vi hade en liten säng inne på rummet till bebisen.

Vet inte när de införde det där riktigt. Tror det var 2011/2012, minns ej när du födde ditt förra barn? Men förhoppningsvis så är reglerna ändrade nu med tanke på att det har kommit nya riktlinjer för psd också i år. Det som är tillagt nu för att förhindra psd är att undvika samsovning och att barnet ska sova med napp.

Tycker att det är jättebra att man uppmuntrar hud mot hud med bebis, men hade velat ha in en säng till bebis när man skulle sova bara.

Jo, man får bebisen en kort stund på bröstet, sedan får bebis och pappa åka upp till avdelningen medan de gör färdigt mig. Det är just det som jag tycker verkar så trist. Har sett framför mig (som målbild) hur vi tre tillsammans ska njuta av den där första stunden ihop som familj. Nu känns det som om jag hamnar utanför på något sätt. Inte alls logiskt men så känns det iaf...

Nu har dom säkert olika rutiner på olika sjukhus. Men när jag snittades (planerat) så tog dom först ut honom och visade lite snabbt upp honom för mig. Sen gick pappan och E in till ett undersökningsrum där dom klippte navelsträngen och gjorde en koll. Efter det kom dom tillbaka och jag fick ha E på bröstet en stund och sedan satt pappan och E bredvid mig medans dom sydde ihop. Efter det kördes jag och pappan gick med tillbaka till ett rum på förlossningen där fick vi vara alla tre tills min bedövning släppt sedan fick vi åka/gå till vårt rum på BB.

Tycker detta kändes bra och jag kände mig inte alls bortglömd och utelämnad. Men som sagt detta är min erfarenhet och ditt sjukhus har kanske andra rutiner för ett planerat snitt.

Men förklara hur du känner innan så att ni kan få den bästa starten med er lilla familj! :)

Det låter ju mycket bättre än så som det beskrivs i sjukhusets information här uppe :)

Det är ju inte helt säkert att det blir snitt än, nytt vändningsförsök på onsdag. Om det inte lyckas ska jag ta med mig det du skrev som ett exempel på hur det gärna får vara!

Min sambos bror + sambo vet jag fick vara i från varandra över natten men då var det ett akut snitt med komplikationer.

Ja, gör det för är det som för mig dvs relativt komplikationsfritt så bör det vara det bästa för hela familjen. Sen blir det ju såklart skillnad om det som för FadeAways sambos bror blev akut snitt med allt vad det kan innebära.

Men vi får hålla tummarna för att vändnings försöket lyckas och att det blir en sådan förlossning som du vill ha :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 678
Senast: Suspiria
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
Äldre Hej! Jag skriver från ett nytt konto då flera på buke vet vem jag är och detta kommer bli ganska personligt och om saker som få vet om...
Svar
1
· Visningar
1 975
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka